Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvilke søtningsmiddel?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 22-07-12, 13:05   #1
Jammo
Medlem

Jammo sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 38
Jammo er ny på veien

Hvilke søtningsmiddel?

Hvilke søtningsmiddel bruker du i kakeoppskrifter o.l.? Ser det er så mye ute i markedet og lurte på om dere har noen erfaring til hva som er best og ikke. Jeg har sukrin sukker og splenda. Jeg la merke til at jeg fikk vondt i magen av å bruke for mye splenda i grøt, sukrin sukker har jeg ikke prøvd enda, men lurer på å bruke denne i kaker

Gammel 22-07-12, 13:27   #2
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Hvilke søtningsmiddel

Jeg bruker alltid halvt om halvt (i vekt) av Sukrinmelis og Tagatose. Syns det smaker mest likt sukker. Sukrin funker som regel best når du bruker det i kombinasjon med et annet søtstoff, alene gir det ganske sterk bismak. Natreen syns jeg også fungerer greit i bakst.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 13:37   #3
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke søtningsmiddel

Bruker en blanding av Tagatose og stevia.

Gammel 22-07-12, 14:00   #4
Jammo
Medlem

Jammo sin avatar

Jammo er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Bruker en blanding av Tagatose og stevia.

Hvor får jeg tak i tagatose?

Gammel 22-07-12, 14:01   #5
Jammo
Medlem

Jammo sin avatar

Jammo er ny på veien

Sv: Re: Hvilke søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Jeg bruker alltid halvt om halvt (i vekt) av Sukrinmelis og Tagatose. Syns det smaker mest likt sukker. Sukrin funker som regel best når du bruker det i kombinasjon med et annet søtstoff, alene gir det ganske sterk bismak. Natreen syns jeg også fungerer greit i bakst.

Jeg har hørt sukrin sukkeret ikke smaker så godt, derfor jeg har vært skeptisk å prøve dette. Men må nesten bruke det, siden jeg har kjøpt det. Får se om jeg finner Tagatose og ha en blanding

Gammel 22-07-12, 14:03   #6
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Tagatose har de på helsekosten!

Gammel 22-07-12, 14:04   #7
Jammo
Medlem

Jammo sin avatar

Jammo er ny på veien

Tagatose har de på helsekosten!

Ok Vet du ca. pris på det Får se om jeg finner det i morgen, siden jeg skal lage en bursdagskake neste mandag

Gammel 22-07-12, 14:06   #8
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Men noen av oss tåler tagatose veldig dårlig - greit å sjekke det også før man begynner å bake kake med det. (Jeg høres ut som et tordenvær etter å ha fått i meg en teskje av det, feks...)

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 14:09   #9
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Sv: Hvilke søtningsmiddel?

Tåler det ikke så godt jeg heller, men den ene gangen i halvåret jeg baker går det bra med litt lidelse.

Sukrin smaker grusomt i min munn, uansett hvordan jeg kamuflerer det.. Men det er jo mange som synes det er best.

Tror man må prøve seg frem litt.

Gammel 22-07-12, 14:13   #10
Jammo
Medlem

Jammo sin avatar

Jammo er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Men noen av oss tåler tagatose veldig dårlig - greit å sjekke det også før man begynner å bake kake med det. (Jeg høres ut som et tordenvær etter å ha fått i meg en teskje av det, feks...)

Hehe, kanskje ikke så lurt å lage en bursdagskake ut av det da. Hmm. Er det noe annet jeg kan bruke som er trygt?

Gammel 22-07-12, 14:14   #11
Jammo
Medlem

Jammo sin avatar

Jammo er ny på veien

Tåler det ikke så godt jeg heller, men den ene gangen i halvåret jeg baker går det bra med litt lidelse.

Sukrin smaker grusomt i min munn, uansett hvordan jeg kamuflerer det.. Men det er jo mange som synes det er best.

Tror man må prøve seg frem litt.

Har smakt sukrin på grøt. Smakte rart ja, men har ikke prøvd det i bakst.

Gammel 22-07-12, 16:37   #12
index
Seniormedlem

index sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Jeg bruker stort sett Natreen nå. Har både Sukrin og Tagatesse i hus, men bruker det lite. Sukrinen smaker dritt og gjør meg rar i magen, og Tagatessen er forsåvidt OK men dyr. Så til det lille jeg trenger av søtning (det skal ikke så mye til lengre) er Natreenen mitt foretrukne alternativ. Splenda er også helt OK, brukte den mer før.

Kjøpte noe rart i London med Stevia i for et par måneder siden, men har ikke åpnet pakken. Jeg merker at jeg ikke er like opptatt av søtt som før...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 19:25   #13
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Jeg bruker stort sett litt sukker, stevia og sukrin. På den måten halverer eller senker sukker mengden til 1/3... og da kjenner man ingen kunstig søtsmak. (Lurer iallfall mannen - og han hater sukrinsmaken.)

Gammel 22-07-12, 20:04   #14
Lavkarboforlivet
Medlem

Lavkarboforlivet sin avatar

Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Bruker mye tagatesse i baking, synest det gir lik smak til sukker og gir bra konsistens i bakverket. Jeg styrer mest mulig unna kunstige søtstoffer, bruker helst naturlige. Stevia (egner seg ikke så godt til baking som eneste søtningsmiddel) tagatesse, sukrin + er jo også bra. Jeg har mange forskjellige søtningsmidler hjemme, og liker godt å blande flere sammen. Men som andre nevner her, man KAN reagere på tagatesse da det er en del FOS i det for eks. Jeg tåler d heeelt fint, men spiser man uhemmet kan jeg merke det godt;-) måtehold er nøkkelen, jeg spiser mindre og mindre søtt, konsemtrerer meg mest om ordentlig mat. Men klart det er godt med kake/godteri av og til:-)

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-07-12, 20:27   #15
Hamster59
Medlem

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Hamster59 er på en erverdig vei

Bruker stort sett sukrin og sukrinmelis. Sukrin går veldig godt å bruke sammen med bær, f.eks. i syltetøy. Bruker ca 1/2 dl på 1 kg bær + 2 ss frysepulver. Har også brukt sukrin i kaker, da bruker jeg minst mulig fordi jeg synes det fort blir altfor søtt. Men man kan jo smake seg fram ved å tilsette litt etter litt.
Har også en pk sukrin+ stående, det er sukrin iblanda stevia. Har ikke prøvd den enda, er litt usikker på hvor søtt det blir.
Splenda bruker jeg ikke, er ganske skeptisk til det søtstoffet. Synes det kom litt vel fort på markedet. Dessuten er jeg redd for hva det gjør med miljøet. Man finner det igjen i naturen uten at forbindelsen (som er en klorforbindelse!!) er brutt ned.
På grøten bruker jeg sjelden noe søtt, men cocosa sukker smaker godt. Inneholder mer karber enn sukrin, men har relativt lav GI.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-07-12, 21:32   #16
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Xylitol er et brukbart alternativ til grøten, synes jeg. Det er mye karbohydrater, men bra lav GI og man trenger ikke så mye. Av en eller annen grunn synes jeg "feil" søtsmak blir veldig tydelig spesielt på grøt og andre "strøsukker"-situasjoner. I bakst og inne i desserter kommer det mer bort.

Gammel 24-07-12, 07:12   #17
Jammo
Medlem

Jammo sin avatar

Jammo er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Xylitol er et brukbart alternativ til grøten, synes jeg.

Er det ikke det som er i extra tyggisene?

Gammel 24-07-12, 07:30   #18
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Jammo, her.

Er det ikke det som er i extra tyggisene?

Aner ikke - holder meg unna tyggis - bliir sulten og får luft av å tygge på tomgang...

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søtningsmiddel evastv94 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 18-08-10 17:51
Søtningsmiddel Dietta Spørsmål om matvarer og oppskrifter 10 18-11-09 10:50
Søtningsmiddel isabella Spørsmål og svar 6 12-11-08 14:02
Søtningsmiddel Feline Spørsmål og svar 11 05-02-06 16:07
Søtningsmiddel Zoë Induksjonen 9 21-04-04 10:50

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.