Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

vektoperasjoner i Norge

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 15-05-05, 10:34   #1
Oliv
Nytt Medlem

Medlem siden: May 2005
Alder: 61
Oliv er på en erverdig vei

vektoperasjoner i Norge

Håper dette ikke blir som å 'banne i kjerka'......

Velger å legge inn linken her likevel.Fordi jeg vet at mange har slitt med vektproblemer store deler av livet.Selv har jeg slanket meg siden jeg var 12 år...og er lei.

www.vektoperasjon.no

Man må registrere seg for å få tilgang til alle innlegg.

Håper dette kan være til hjelp for noen.

Oliv

Oliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 15-05-05, 11:20   #2
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 49
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Å "banne i kjerka" er det vel ikke, men på den andre siden så er ikke en slik operasjon - ala den som utføres i Førde - noen løsning da. Total kapitulasjon?

Drastisk å fjerne et stykke av tarmen for å på den måte redusere næringsopptaket og mageomfanget... Livsvarige konsekvenser fra en irreversibeil operasjon - her kan vi virkelig snakke om at ingen vet langtidsvirkningene.

Gammel 15-05-05, 11:38   #3
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg hadde alltid lyst til dette før, det hørtes så "lettvindt" ut. Helt til jeg leste skikkelig om det og så bilder av hva de egentlig gjør og fjerner.
Jeg hadde ikke gjort dette før jeg hadde ligget på dødsleiet omtrent. Jeg syns det høres vanvittig skummelt ut!!! De lar jo 80 % (eller noe sånt) av hele tykktarmen ligge INAKTIV i magen, mens bare en liten del går rett fra en sammenknyttet magesekk og rett ned til der ting skal ut.

Jeg fikk helt angst da jeg så det. Får frysninger bare jeg hører om det...

Men for all del, det redder jo liv. Skulle bare ønske de fleste prøvde alt annet før de tok operasjon. Noen har vel gjort det og... Vet ikke.

Gammel 16-05-05, 04:31   #4
Kristian
Seniormedlem

Kristian sin avatar

Hvor: M & R
Alder: 58
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Jeg skjønner ikke at de er nødt å fjerne så mye som 80%, Jeg er sikker på at hadde jeg fått fjernet 20% så hadde vekta pekt nedover. Andre har kanskje større behov men 80% er alt for mye uansett vekt.
Jeg har lest om slike som har tatt sånn operasjon og det funker greit så lenge de har noe å tære på men så snart de ikke har noe å tære på så får de kjempeproblem. Og hva skjer da, jo de blir operert igjen for å fjerne innsnurpingen og dermed så kommer kiloene tilbake fortere enn svint.
Hvorfor fjerner de ikke 30% istedenfor 80%, kan noen svare på det

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 16-05-05, 14:50   #5
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Jeg skjønner ikke at de er nødt å fjerne så mye som 80%, Jeg er sikker på at hadde jeg fått fjernet 20% så hadde vekta pekt nedover. Andre har kanskje større behov men 80% er alt for mye uansett vekt.
Jeg har lest om slike som har tatt sånn operasjon og det funker greit så lenge de har noe å tære på men så snart de ikke har noe å tære på så får de kjempeproblem. Og hva skjer da, jo de blir operert igjen for å fjerne innsnurpingen og dermed så kommer kiloene tilbake fortere enn svint.
Hvorfor fjerner de ikke 30% istedenfor 80%, kan noen svare på det

Tenker du på magesekken eller tarmen? De fjerner ikke noe av tarmen, men legger ca 80 % (eller noe i den dur) "tilside", den blir inaktiv.
Men du mener kanskje magesekken? Der snurper de vel sammen en stor del av den, jeg aner ikke hvor mye de tar, men jeg tror det er en ganske stor del, og hvorfor de tar så mye aner jeg ikke.... Kunne sikkert snurpet sammen mindre, men jeg skal ikke si noe sikkert for jeg har jo ikke peiling på dette. Husker bare litt fra den skrekkartikkelen jeg leste.

Gammel 16-05-05, 16:14   #6
Albertine
Gjest

Masse levende vev som blir liggende inaktivt? Og så må man begynne å bruke det igjen? *grøss* Neitakk!

Svar med sitat
Gammel 16-05-05, 16:24   #7
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Det er visst to typer opeasjoner:

Sitat:

Det finnes flere typer operasjoner:
Den vanligste metoden er å minske størrelsen på magesekken. Det fører til at man ikke kan spise så mye om gangen. Magesekken, som vanligvis kan romme rundt 1 ½ liter, får etter operasjonen kun plass til noen få deciliter.

Dersom man fortsetter å spise etter at magesekken er full, vil man brekke seg. Operasjonen fører dessuten ofte til at det kan være vanskelig å få ned visse typer matvarer, som for eksempel kjøtt. Disse effektene av operasjonen varer livet ut, det er derfor svært nøye å tenke grundig gjennom dette før man lar seg operere.

En annen type operasjon er at man fjerner en del av tynntarmen. Dette fører til at kroppen ikke klarer å absorbere / ta opp så mye næring og fettstoffer, som isteden blir med avføringen ut igjen.
Ulempen med denne operasjonen er at man ofte får diaré, samt at forstyrrelser på hormoner og salter i kroppen kan føre til nyrestein, forstyrrelser i væskebalansen og føre til leverskader. Denne typen operasjoner gjøres derfor relativt sjelden som eneste operasjon i våre dager, men som et tillegg til magesekkoperasjoner.

Navn på noen opersjoner er gastric bypass, duodenal switch og gastric banding (lite benyttet teknikk nå).

Mange kirurger i Norge er skeptiske til å utføre slankeopersjoner. Dette fordi mange av operasjonene, i hvertfall tidligere, har vist dårlige langstidsresultater. Operasjonene er dessuten kompliserte prosedyrer.

I tillegg vet man at overvektige personer har økt risiko for en rekke komplikasjoner i forbindelse med kirurgiske inngrep, blant annet blodpropp og betennelser. Rundt 1% av operasjonstilfellene dør under eller etter operasjonen, ofte fordi selve overvekten vanskeliggjør operasjonen.

De fleste (8 av 10) er fornøyde etter operasjonen og synes at operasjonen har ført tll bedre livskvalitet. Men 2 av 10 angrer seg og synes ikke de kan nyte maten slik de kunne før.

Langtidsresultater:
Rundt 2/3 av pasientene som har gjennomgått slankeoperasjon greid å komme ned i tilfredsstillende vekt og beholdt denne over tid. Den siste tredjedelen regnes som mislykket, og mange av disse kommer tilbake til den vekten de hadde i utgangspunktet.

Det er viktig å legge vekt på at for å beholde et varig resultat må man legge om kosthold og fysisk aktivitetsnivå i en sunnere retning.

Fettsuging ofte helt uten effekt
Ved fettsuging fjerner man enkelte av fettcellene. Dette kan gi en bra kosmetisk effekt, men dersom man ikke legger om aktivitetsnivået og livsstilen slik at man holder vekten nede, vil man lett kunne gå opp igjen og bli akkurat like overvektig som før. Hvorfor? Man fjerner ikke alle fettcellene ved fettsuging. Og én fettcelle kan forstørre seg nesten tusen ganger!

Kilde: http://www.lommelegen.no/art/art1996.asp

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forbudt i Norge - eller ikke? Fedonisten Kosttilskudd 10 05-07-06 13:58
Alt for Norge Skorpia Livets lyse side 1 25-04-05 23:29
nytt øl i norge syl Lavkarbo generelt 1 16-09-04 18:02
Norge vs Syden.... HP Generell diskusjon 3 05-06-04 22:16

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.