Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvor mange prosent? HJELP!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-11-10, 00:22   #1
pesada
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 25
pesada er på en erverdig vei
Question

Hvor mange prosent? HJELP!

Hei. Jeg har lett i dagevis etter informasjon om dette, men finner det ingen steder. Håper noen kan hjelpe meg =)

Det sies av 72 karbohydrater er "grensen" fro lavkarbo om jeg har forstått rett? Så er det også noen som sier at det er prosentforholdet man må se på, men ingen sier hvor mye som er max prosent for et lavkarbo kosthold. Jeg er inne i en veldig hektisk periode i livet, eksamenstiden nærmer seg og jeg er i tillegg vegetarianer. Jeg er ny på lavkarbo, men har rett og slett ikke mulighet til å lese meg opp på ulike teorier enda. Jeg vil derfor generelt kutte på karbohydratinntaket som til tider har vært ekstremt høyt uten å kutte for eksempel havregrøten til frokost (20 g) og en frukt i ny og ne.

Når jeg har talt karbohydrater kan jeg fort komme opp i 60 på en dag jeg har spist normalt og kuttet i de store karbokildene.

I dag var inntaket slik: kcal 1624 prot 85,5 karb 65 fett 108

Jeg har da en karbohydratprosent på 27% kan dette klassifiseres som lavkarbo? Skulle gjerne ha likt å ha noen rammer for telling. Og er det bedre å se på antallet karbohydrater? I såfall - er det problematisk å ligge på 40-70 karbs om dagen?

Målet med endringen er vektnedgang uten den aller største forandringen i hverdagen da jeg ser på dette som en livstilsendring.
Det skal sier at jeg er normalvektig og målvekten min er 5 kg unna.

Håper på svar =)

pesada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å holde meg under 30kh og 1500 kcal om dagen Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 00:30   #2
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mange prosent?!? HJELP!

Det med 72 gram karber har med fettet å gjøre. Lutz sier at det ikke er nødvendig å kutte på fettinntaket før du har oversteget denne grensa. DVS at du lenge du spiser under 72 gram karber så kan fettet gjerne være både 70 og 80 prosent. Det er slett ikke problematisk å ligge på 70 gram karber om dagen, men den frukten din den ville jeg spist sammen med nøtter eller noe sånn annet fett. Vær så snill og ikke spis så mye banan :P

Grensen for hva som er lavkarbo går på ca 150 gram karbohydrater

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 08:36   #3
sæterjenta
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 170
sæterjenta er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange prosent?!? HJELP!

Selv prøver jeg å være i ketose, og så lenge det gir utslag på ketostix så bryr jeg meg ikke med å telle. Dattera mi spiser det samme som meg til middag, men spiser havregryn til frokost og brød som skolemat, og synes det er morro å sjekke med ketostix for morro skyld, og hun har stort sett utslag på normal kost. Hun spiser ikke frukt og drikker ikke jus, men spiser bær og avokado.

Kan ikke hjelpe deg så mye med prosent, men jeg ville kuttet ut frukt/jus, poteter, gulerøtter, pasta/brød/melprodukter og melk. Da vil jeg tro du har kuttet ut det viktigste

__________________



Desembertrening 295/1000
sæterjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 09:44   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange prosent?!? HJELP!

Cherry har rett ang de 72g til Lutz og at grensen for å kalle det lavkarbo går ved ca 150g karbohydrater pr døgn.

Det som er viktig å huske opp i alle disse tallene, er at vi snakker energi%!
Det er 9kcal i 1g fett, men bare 4 i karber og proteiner!
Du må altså regne om.
Jeg fikk
Fett 60%
Karber 16%
Proteiner 21%

ut av tallene dine! Syns det ser helt greit ut, jeg!

Dersom du vil beholde havregrøt og frukt, bør du sjekke ut Fedon Lindberg! Høres ut som det stemmer best for deg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 13:39   #5
pesada
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 25
pesada er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange prosent? HJELP!

Tusen takk for svar!!! Det hjalp veldig mye, bortsett fra at jeg ikke helt forsto dette med å måle i prosent, Kitt. Jeg registrerer det jeg spiser på mylog.no, og de regner ut prosentforhold i et kakediagram. Betyr det at dette ikke stemmer?? I såfall, hvordan regner jeg ut? (formel)..

pesada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å holde meg under 30kh og 1500 kcal om dagen Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 13:56   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange prosent? HJELP!

ENERGIPROSENT!!! Går ut i fra at denne siden bare regner ut hvor mange % av maten som er karber etc, ikke sammensetningen!

Du må regne alt om til kalorier og så finne ut hvor mange % hva utgjør!
1g protein = 4 kalorier
1g karbo= 4 kalorier
1g fett= 9 kalorier

Du har spist 1624kalorier. Av disse er 108g fett som er 972 kalorier. Dvs at du får 1624x/100=972, som gir x= 59.85%
85.5g protein er 342kalorier som gir 1624x/100=342 , x= 21.1%
65g karber er 260kalorier som gir 1624x/100=260 og x= 16%

Ble det klarer nå? Er bare vanlig %- regning, liksom!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp, hvor mange karbs er det i Cloetta sjokolade uten tilsatt sukker? xeena82 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 12 29-10-10 23:50
Hvor mange prosent av befolkningen i Norge har insulinresistens? ada-emilie PCOS og karbohydratkontroll 25 24-10-10 19:11
Hvor store andeler protein/fett/karbohydrat i prosent daglig.. gladhverdag South Beach 4 14-04-10 14:54
Hvor mange cm er det mulig å gå ned i leggene? Hjelp! Dietorelle Lavkarbo generelt 10 26-11-08 09:43
Hjelp, hvor mange karber er det i Gin? konepone Spørsmål og svar 2 21-01-06 18:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no