Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hei! Ny her inne!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 04-01-09, 01:25   #126
rok
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
rok er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Hei! Ny her inne!

Jeg er så utrolig imponert av deg at jeg blir lettere rørt! Hehe.

Jeg begynte å trene igjen for et par måneder siden, og la såvidt om kostholdet (sluttet egentlig bare med hvetemel)... Nå er det ingen tvil om hvilken kur jeg skal ta!

Tusen takk for at du deler all informasjonen! Tror jeg har omtrent samme forutsetningene og kroppsbygning som deg, så denne tråden var bare helt perfekt!

Angående muskelbygging (ganske langt oppe i tråden) hadde jeg bra resultater med kreatin og protein for 5 år siden, men kom ikke skikkelig igang første forsøk: Noen ganger reagerer ikke kroppen med en gang på kreatin, og jeg tror nok at i sammenheng med nettopp lavkarbo kan dette fremheves. I innkjøringsfasen kjørte jeg ca 20g kreatin + litt glukose (ca 20g?) i en uke - kanskje fy i forhold til lavkarbo.. men glukose kan kanskje reduseres litt? Så gikk jeg ned til mellom 3-5g kreatin hver morgen (uten glukose) eller noe sånt (husker ikke helt tallene). Brukte kun proteinshake etter trening og trente maks 4 dager i uken med RYP-liknende program... Huske å drikke masse vann i løpet av de første timene etter trening!

Det er flere år siden jeg trente så seriøst, så skal ikke se bort ifra at det er feil i forhold til idag. Men med økt inspirasjon og lærdom fra deg håper jeg på jeg er på ditt nivået innen 2010!

Igjen TUSEN TAKK for at du deler erfaringene dine!!!

PS: Når jeg tenker etter tror jeg at jeg selv har kalt venner som er omtrent på ditt nivå for "tynne" - selv om det er omtrent dit jeg selv vil. Du skal ikke se bort ifra at det bunner i misunnelse eller dårlig selvfølelse, eller rett og slett ikke er gjennomtenkt. Så lenge du er frisk og sunn og du føler deg topp er vel det det viktigste!

PS2: Hva er Lollypopbrød??? Det høres godt ut. Kan man kjøpe det (bor i Oslo)? Er ikke noen habil baker selv

Sist redigert av rok : 04-01-09 kl 02:30.
rok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - ref: screwball! :) Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 07:41   #127
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 46
screwball er ny på veien

Det får'n si, moro å kunne inspirere andre til å legge om kostholdet. Jeg igjen har jo hentet inspirasjon og viten om et slikt kosthold primært på dette forumet, så om du gjør det samme og har stålvilje på å gjennomføre dette så er jeg sikker på at du klarer å oppnå de resultatene/nå de målene du ønsker!

Jeg kommer til å prøve meg litt frem nå når jeg begynner på RYP i morgen. Jeg har vært litt sløv den siste måneden, pga sykemelding og ferie har jeg jo vært totalt passiv, omtrent null aktivitet for å la kroppen komme seg...hatt noen småsprekker i ny&ne, så merker at jeg har gått litt opp i vekt, mesteparten er vel vann vil jeg tro. Noe som følge av kreatin også da. Greit eksperiment dog, for ser jo nå hva som skjer om jeg er bittelitt sløv. Formen blir også mye verre (magen er helt gal...) om jeg får i meg for mye karbo.

Derfor kommer jeg til å legge meg på 20g karbo/dag nærmeste 14 ukene nå...legge meg på ketosekosthold igjen, for det er da jeg fungerer best virker det som. Skal gjøre opp status i uke 14, blir å kjøre RYP frem til da, så får jeg se hvordan ting går.

Lollipopbrød: Trenger ikke være habil baker for å få til dette...

7 egg
1 boks Cottage Cheese
Kjør sammen med stavmixer til helt smooooth.
Tilsett så (bland inn med slikkepott):
200g linfrø
100g sesamfrø
100g kruskakli
1dl olje
1ts salt
Trykk et bakepapir i en brødform og ha i brødet. Jeg lar det være et par cm klaring til hver ende slik at ikke brødet setter seg fast i brettene på bakepapiret, da kan jeg bruke det flere ganger. Stekes 1t på 200'C.
Jeg bruker å skjære det i 6-7mm tykke skiver og fryse det.
Advarsel: om jeg baserer for mange måltider på dette brødet blir jeg noe oppblåst i magen. Er også 3g karbo pr 100g og har funnet ut at 3 skiver er ca 100g. Så om jeg spiser 3 skiver til frokost, 3 til lunsj og 3 til kvelds så har jeg fått i meg såpass mye karbo at det skal lite annet til før jeg er over grensen.

Var på salget fredag og i går. Tenkte å spa opp litt klær, men viser seg å være vanskelig å finne jeans i min størrelse. Var på Blend Store i går, fant ei stilig bukse i 32/34" men den var for vid, og 31" hadde de ikke i den modellen. Prøvde en annen bukse i 31" og den passet fint, men de hadde den ikke i riktig lengde. Sjekket så alle nye bukser og fant INGEN som var 31/34" så har vel skaffet meg et nytt problem - å finne bukser som er smale nok i livet og lange nok i bena. Men må vel bare finne rett merke. Var også på Solid, fant ei fin bukse i 32" der som satt som et skudd, men den 34" i bena og alt for kort, så tydelig at det som er én tomme hos en produsent ikke er det hos en annen.
Var også på utkikk etter en dress (jeg elsker dresser)...og var innom Bertoni.
Så der en dress i White-serien som både jeg og fruen umiddelbart likte meget god. Var dyr da...selv på halv pris...Men var bare én eneste dress igjen, hva var sjansen for at både jakke og bukse skulle passe?
Butikkbetjeninga mente at den kanskje kunne passe, så jeg tok den med inn i prøverommet. Til min forundring gled jeg rett inn i den, og den satt som skreddersydd - både jakke og bukse!
Jeg kan ikke beskrive følelsen da jeg kom ut av prøverommet og så meg i helfigurspeilet. Både fruen og betjeninga så og kommenterte reaksjonen min. Det var omtrent som de man ser på TV som får en makeover og får se sitt nye jeg i speilet for første gang. Jeg var målløs! Plutselig så jeg en dresskledd kropp i speilet som jeg syntes så skikkelig bra ut!
Kanskje ikke så rart at jeg kjøpte den da, selv om den kostet en bra bit over hva jeg hadde budsjettert med.

Vel, i morgen er det på'n med skikkelig ketolysemat, blir nok noen gode egg til frokost. Skal beregne inn slik at jeg kan ta proteinshake med cocosa rett etter trening de dagene jeg kjører RYP til lunsj (man, ons, fre), dessuten skal jeg kjøre ny runde med kreatin da jeg stoppet når jeg ble syk. Regner med å være god og støl snart. Gleder meg til å få litt rutiner i hverdagen igjen, og få vært litt i aktivitet.

Det ble et vanvittig langt innlegg igjen, men men. Kan visst ikke fatte meg i korthet. Oh well.

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 09:54   #128
Megvel
Seniormedlem

Megvel sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Alder: 52
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Så bra at dressen satt som et skudd! Det er så deilig å bli vant til en latterlig liten klesstørrelse!

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 11:02   #129
safran
Seniormedlem

safran sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
safran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snill

Så snill mamma du har! Og så utrolig flink du har vært! Tipper det var en god følelse å komme inn i såpass lav størrelse, ja.
Du nevner proteinshake med Cocosa - lager du shaken selv, eller får man kjøpt engangspakker/bokser? Jeg tittet litt i butikken i går men fant bare en diger bøtte, og det er jo litt upraktisk om man skal ha det med ut.

Min journal
safran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede/Fedonish Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 21:34   #130
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Så snill mamma du har! Og så utrolig flink du har vært! Tipper det var en god følelse å komme inn i såpass lav størrelse, ja.
Du nevner proteinshake med Cocosa - lager du shaken selv, eller får man kjøpt engangspakker/bokser? Jeg tittet litt i butikken i går men fant bare en diger bøtte, og det er jo litt upraktisk om man skal ha det med ut.

Ja, var en deilig følelse!
Jeg har en diger bøtte, men tar bare litt over i en liten tett matboks eller noe slikt. Har en isboks på jobb med pulver, ellers så hiver jeg bare pulveret i en proteinshaker og tar med meg i treningssekken. Litt alt ettersom.

screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 22:51   #131
rok
Juniormedlem

Takk for oppskriften! Cottage cheese bakt inn i brød hørtes snålt ut! Spiser man dette brødet med pålegg eller helt bart? Tenkte å handle ingrediensene imorgen og prøve jeg!

Gratulerer med ny dress! Jeg merker selv jeg har lyst på ny dress, den eneste jeg har som fortsatt jeg klarer å kneppe på (med hjelp av et stramt belte) er en jeg arvet av morfar. Har ikke lyst å kjøpe meg dress nå som jeg er overvektig, og synes det er ganske kjipt å gå med den samme i formelle anledninger!

Har bestilt ketolyseboken og et sett med vitaminpiller nå (startpakken), håper den kommer raskt i løpet av uken!

Imorgen er det shopping av cottage cheese, egg, bacon og så er det salat til lunsj resten av uka!

Ser det er litt motstridende informasjon om kaffe og ketolyse... Jeg er "kaffoman", og drikker gjerne 4-6 kopper om dagen (svart kaffe). Frarådes dette sterkt? Har tidligere hørt kaffe får igang forbrenningen, men har også hørt det får opp blodtrykket. Målte blodtrykket hos bedriftslegen i november, da fikk jeg vite det var normalt, men kanskje litt lavt i forhold til overvekten min... Noen som har tips om dette?

rok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - ref: screwball! :) Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 09:18   #132
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Brød:
Jeg har på alt mulig av pålegg.
Skjærer tynne tynne skiver (3mm er vel det tynneste jeg klarer og hvor skivene er stive nok til ikke å knekke når man skal holde dem) og lesser på med pålegg. Reker i majones, brie med pittelitt Heistad sukkerfri appelsinmarmelade, ost&skinke+++ bruker også mye ekte majones, blir ikke så tørt da.
Kaffe:
Jeg vet ikke...har gjennom hele kuren drukket uante mengder kaffe (et par liter eller 8-10 krus iløpet av dagen) men ikke merket noe. Hvis det er 1g karbo pr kopp så er det jo merkelig at det ikke har hatt noe å si for meg, men andre her inne har vel erfart at de ikke kan røre kaffen omtrent uten at de stagnerer. Samme gjelder meieriprodukter. Så er visst ikke noe 110% fasitsvar på dette, virker som kroppen min har vært SVÆRT mottagelig for denne kostholdsendringen.

Ser nå som jeg har slurvet litt siste måneden, da har jeg gått opp, enda jeg har lagt rimelig lavt på karbene. Enormt oppblåst mage (og magetrøbbel deLuxe) i helga og i dag pga karbohelg. Valgte å kose meg med alle de tingene jeg hadde lyst på i helga for på en måte å få det ut av hodet før jeg går igang med kjempestreng kur hvor jeg skal forsøke å ikke ha noen utskjeielser de nærmeste 4mnd, samt kickstarte kroppen igjen.

Så nå er det tilbake til 3 egg + litt bacon til frokost, 3 tynne skiver lollipopbrød eller salat til lunsj, middag med blomkålmos til middag, og ost eller egg til kvelds.
Jeg har vært svært sløv med salatspisingen i de siste månedene, har spist mye blomkål og broccoli da...men da jeg hadde den råeste vektnedgangen var da jeg spiste en stor salat med masse fett i (olje, ost, majones+++) til frokost og lunsj hver dag. Så vurderer å ta meg tid til å lage en stor porsjon hver morgen som jeg kan spise 1/2 av til frokost når jeg kommer på jobb, og den andre 1/2-delen til lunsj.

Trening i dag for første gang på en laaang stund, det blir deilig. RYP og fine resultater here I come!

Gammel 05-01-09, 15:33   #133
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Trening

I dag var dag 1 i grunnprogrammet på RYP.
Merket godt at virusinfeksjon og annen dritt samt ei overdrevent rolig jul har hatt sitt å si for formen. 10RM er sannsynligvis noe lavere enn før jul, men ikke verre enn at jeg nok slipper unna med å justere ned knebøy og markløft et par kilo.

Eggerøre av 3 egg og mye tine smør til frokost, 3 tynne skiver lollipopbrød med majo, ost og skinke til lunsj. 1ss Cocosa etter trening. Masse vann (2l hittil i dag)
Så var vi skikkelig i gang, gleder meg til å kjøre strikt regime fremover - da jeg fungerer best!

Gammel 05-01-09, 17:06   #134
rok
Juniormedlem

Da er første lollipopbrød i ovnen! Spennende å se om det vil tyte over, 7 egg høres ut som meste laget for brødformen jeg bruker

Gjett hva jeg skal ha til middag!

Gladnyheten min var at jeg veier 4kg mindre enn 1. januar! Tror bare det var litt treghet etter jul som satte igjen (ellers er den nye vekta min ikkeno tess).

Gammel 06-01-09, 08:09   #135
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Som du sikkert har oppdaget nå hever brødet seg minimalt.
Håper du synes det smakte. Pass bare på at du ikke spiser for mye av det - kan stagnere da, er tross alt 3g karbo pr 100g, og brødet er overraskende tungt.

Om du benytter samme vekta gjennom hele prosessen bør det vel være sånn ca riktig, vi har ei kjempebillig IKEA-vekt men sammenligning med mange andre dyre vekter viser at den er 100% riktig.
I mange tilfeller vil du merke vektnedgangen mer på klærne enn på vekta, anbefaler derfor at du gjør to ting:
Mål deg nå med målebånd "all over" og skriv opp. Skriv gjerne på et helfigurbilde av deg selv el.l. slik at du holder rede på hvor målene var tatt.
Og ta gode "før"-bilder av deg selv. Og underveis - slik at du har en sammenligning.
Egentlig burde man rigge seg til med kamera på en fast plass og slik at bildene ble tatt fra nøyaktig samme sted, med samme avstand til kroppen. Da kunne man lagt dem i layers i Photoshop og sett hvordan man krympet...

Jeg gjorde ingen av disse tingene, og har derfor ingen god indikator annet enn vekta på hvor mye jeg er gått ned.
Men kikket på lappen inni ene buksa mi i går...som var svæææært trang før og som jeg når jeg var på mitt største ikke klarte å bruke. 38/34". Altså 38" i livvidde. Jeg var vel nærmere 40" eller omtrent 102cm rundt livet. Når jeg nå kommer inn i 31" så er jo det en god indikator på en rimelig heftig reduksjon - 79cm er en reduksjon på 23cm...
Jeg bruker dessverre buksa enda da jeg ikke har funnet noen ny - men snurper den sammen i livet og så ser det ut som en klovnebukse over rumpe og lår *sukk*.

Er nok på god tur inn i ketose - drakk over 4 liter vann i går men våknet med sandpapir i munnen og murring i leggene i dag. Tror jeg kommer rimelig fort inn i ketose, trodde det skulle ta noen dager jeg.

Gammel 06-01-09, 19:08   #136
Pondus31
Juniormedlem

Pondus31 sin avatar

Pondus31 er på en erverdig vei

Hei,

Fin post du har lagt til her. Mye interessant lesing, samt inspirerende!

Jeg har et par spørsmål om denne dietten, kan veldig lite - men er på min andre dag as we speak.

- Væske:
Jeg har forstått at vi skal drikke som gale, og at ikke alt er lov. Vann er sikkert best, men hva med Pepsi Max? Kaffi?

- Fiber:
Vanskelig å få i seg masse fiber med 15g karbo og leke seg med. Eller? Tar gjerne i mot tips

- Bivirkninger:
Kan du legge ut om det du har opplevd av bivirkninger? Hva er verst, hva kan gjøres for å minimere bivirkningene?

- Trening:
Ingen problem å trene så mye en vil? Tror du at jeg burde gå opp til f.eks 20g de dagene jeg trener?

Hadde stor suksess med kalori kur/trening for et par år tilbake (-25kg), men samtlige kilo er tilbake på grunn av 'spis hva du vil' tankegangen

på forhånd takk

Gammel 07-01-09, 07:41   #137
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Pondus31

- Væske:
Jeg har forstått at vi skal drikke som gale, og at ikke alt er lov. Vann er sikkert best, men hva med Pepsi Max? Kaffi?

Må nesten bare prøve deg frem. Torkil sier lettbrus er OK bortsett fra f.eks Fanta Free og Mozell Light som inneholder endel fruktjuice. Noen stagnerer om de drikker kaffe/lettbrus, jeg personlig har ikke merket noe til det. Mulig jeg kunne gått enda fortere ned om jeg hadde kuttet ned på kaffen, men har ikke sett det store behovet.

- Fiber:
Vanskelig å få i seg masse fiber med 15g karbo og leke seg med. Eller? Tar gjerne i mot tips

Jeg har ikke brydd meg om fiber overhodet. Jeg har spist det som er foreslått på Ketolyse, og det har funket fint. Mange mener vel fiber skal regulere magen, men det har jeg ikke hatt behov for, da magen min regulerte seg selv når jeg gikk over på lavkarbo.

- Bivirkninger:
Kan du legge ut om det du har opplevd av bivirkninger? Hva er verst, hva kan gjøres for å minimere bivirkningene?

Masse vann + magnesium mot leggkramper. Jeg har tatt en paracet om hodepinen har blitt for tøff når jeg har gått inn i ketose, eller når jeg har skjeiet ut og fått karborush.
Ellers er det bare å bite tennene sammen de første dagene. Første gangen jeg gikk inn i ketose var verst, nå får jeg ikke hodepine eller noe sånt når jeg går inn, bare når jeg dropper ut.

- Trening:
Ingen problem å trene så mye en vil? Tror du at jeg burde gå opp til f.eks 20g de dagene jeg trener?

Jeg har trent oppi 5x i uka, 5splitt med 40min styrke og 20min kardio. Det er ikke nødvendig å øke inntak av karbo på treningsdager, da kroppen henter brensel fra fettlagrene i kroppen, ikke i raske karber som før.

Gammel 07-01-09, 08:01   #138
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

nedtur..........kraftig sådan.

Oi oi oi. Fikk meg en skikkelig nedtur i går.

Har merket at klærne er blitt litt trangere i løpet av jula, men ikke noe enormt. Ikke så rart siden jeg har slurvet litt, og ikke fulgt så nøye med på karboinntaket - og i tillegg vært dønn i ro.
Toppet seg jo med skikkelig utskjeiing fra torsdag kveld til søndag kveld, med smågodt, øl, kjøpbrød, poteter, ris, ostepop...fullstendig galskap med andre ord.
Fikk liksom en følelse av at kroppen min sa "KABOOOOM" - og at jeg la veldig mye på meg iløpet av disse dagene.

Og i går kom nedturen. Buksa til den nye dressen passet ikke! Den var akkurat passe når jeg kjøpte den (på fredag), som nevnt tidligere omtrent skreddersydd, men nå var den akkurat litt for trang spesielt over lårene og rumpa til at jeg kunne ha den på. De andre klærne passer, og fruen sier hun kun kan se det såvidt over magen min at jeg har gått litt opp...men nedturen var så stor siden oppturen over å passe den dressen og se (i mine øyne) dritbra ut i den var så enorm.

Jeg ble så skuffet!!! Selv om jeg nå er tilbake på 15-20g karbo om dag er jeg nervevrak. Hva om jeg ikke går ned igjen? Hva om dressen aldri mer passer? Hva om jeg ikke kommer meg i skikkelig ketose igjen (har hørt at om man tuller inn og ut blir kroppen immun på en måte) - og alt er ødelagt?

Jeg konkluderte vel i går med at når jeg får en såpass kraftig reaksjon på å ha gått opp et par kilo, så har jeg et rimelig forskrudd forhold til kropp og kosthold. Mulig en liten spiseforstyrrelse. Jeg tror ikke det noensinne vil utvikle seg lengre enn dette, men skremmer meg litt at jeg reagerer så sterkt på "bare et par kilo".

Tror med karbo i kroppen, kreatin og all drittmaten at jeg har nærmet meg 90kg. Jeg tør ikke gå på vekta i frykt for å bli enda mer skuffet.
Nå er det ikke noe mål i seg selv for meg å veie 80kg, håper bare jeg klarer å ta av meg mesteparten av det som er kommet på igjen.
Dette var en kraftig lærepenge. Jeg har hørt litt for mye på folk rundt meg som mener jeg skal prøve å øke karbene litt. Hvorfor skal jeg det når jeg fungerer best på ketogent kosthold?

Knallhard fokus på RYP nå, og så skal jeg legge inn kardiotrening også, så satser jeg på at dressen kanskje passer såpass at jeg kan bruke den om et par-tre uker.

Når det gjelder RYP er jeg usikker på knebøyen. Jeg vil ikke bygge særlig mer masse på lårene (da passer ikke dressen!), og er ikke det det området som primært er målområdet for knebøy?

Nok en lang post fra meg....sukk.

Gammel 07-01-09, 10:27   #139
Skippy
Seniormedlem

Skippy sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 57
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Du er ikke den eneste med klær som er lagt på vent etter jula, huff at en klarer å gjøre slikt. Har bare startet på igjen etter en litt for heftig, men planlagt, julefri. Kjenner igjen dette med å føle seg uttafor, nervøs for at det ikke skal virke osv. Tenker nesten ikke på annet. Har ennå ikke turt å å gå på vekta etter jul, tar det når jeg er godt i ketose. Da vet jeg jo at jeg er igang med å gjøre noe med situasjonen. Klarer ikke takle veiing akkurat nå, merkelig at en skal bli så redd.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 11:01   #140
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Godt å høre at det er flere enn meg som har det slik...
Jeg måtte si til fruen i går: "Det er jammen ikke verdt det".
Én ting er å være på en slankekur hvor man omtrent ikke fungerer (lavkalori f.eks for min del) - det vet jeg at jeg ikke overlever på i lengden - og mister masse muskelmasse.
Men på ketolyse/ketogent kosthold fungerer jeg jo optimalt. Så hvorfor skal jeg rote det til med slike utskjeielser - og ødelegge form og humør, ikke bare de dagene jeg skjeier ut, men i dages- og kanskje ukesvis etterpå mens jeg sliter med å komme meg tilbake til der jeg var?

Nei, nå er det råstrengt som gjelder fremover.
I mai regner jeg med at det blir noen uker i "syden". Har da som mål å kunne for første gang i mitt liv ta av meg på overkroppen og ikke skjemmes - klarer jeg å være småstolt er det enda bedre! Håper på sinnsyke resultater av RYP, regner med å kjøre grunnprogrammet flere ganger, kanskje bare legge inn et par valgfrie øvelser de neste rundene.
Om vi reiser i slutten av mai rekker jeg tre runder grunnprogram inkl hvileuker. Da passer det knallgodt - får hvileuka i påskeferien!

Driver å planlegger hvordan jeg skal klare et ketogent kosthold i "syden" uten at det går ut over resten av familien. Må ha noe å se frem mot....
Siste gangene vi har vært har vi hatt frokost inkludert. Gjør vi det igjen får jeg jo egg&bacon til frokost. Så kan jeg spise mengder med brie og annen ost til lunsj. Biff med grønnsaker til middag. Joda, burde gå fint det. Og så mye som jeg er i aktivitet i syden (triller laaaange turer med barna mens fruen ligger på solsenga) så
Funderer også på om det går an å lage seg lollipopbrød, skjære i tynne skiver og så slenge i fryseren på hotellet når man kommer frem.

Jepp, jeg evner ikke fatte meg i korthet.

Gammel 07-01-09, 12:00   #141
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sitat:

Jepp, jeg evner ikke fatte meg i korthet.

Og det er da helt greit!
Synes det hyggelig å lese om noen som HAR klart det

Og det du sier om spiseforstyrrelse, alle som har vært overvektig pga feil kosthold er vel litt spiseforstyrret. Jeg kan ihvertfall ikke skryte på meg et normalt forhold til mat, og det tror jeg at jeg aldri får heller... Jeg skal ha første offisiell veiing på lenge i morgen tidlig, og frykter jeg har gått opp MANGE kilo på de månedene jeg nå har hatt "pause".

Det er forresten de som mener at ketogent kosthold ikke nødvendigvis må være redusert til kun vektnedgangen heller. Som du sier, så lenge du og kroppen trives på et ketogent kosthold...

Gammel 08-01-09, 08:06   #142
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Jo, er nok sant som du sier. Er vel ikke til å unngå at man får et noe annet forhold til mat enn de som aldri trenger tenke på hva de dytter i seg.

Prøvde dressbuksa igjen i går kveld for å se om jeg kunne gå like kjapt ned som opp...og nå fikk jeg den helt greit på selv om den satt litt over baken og lårene. *puste lettet ut*. Gi meg et par uker til så passer den nok helt fint håper jeg. Prøver å legge inn litt rask gange på tredemølla i tillegg til styrketreningen gjennom RYP så forhåpentligvis så klarer jeg skremme bort fettet igjen.

Spørsmål om ketogent kosthold...HVOR rippet er det mulig å bli på et ketogent kosthold? Vil det være genetisk betinget, eller er det mulig for alle å komme så lavt i fettprosent kun ved å være i ketose over lengre tid?

Gammel 08-01-09, 09:50   #143
Skippy
Seniormedlem

Skippy sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Er rippet et mål? Bodybuildere som ligger i oppkjøringen til konkurranse bruker vel et nærmest ketogent kosthold, før de "karber opp" siste døgnet tror jeg. Det kan jo se bra ut med veldig definerte muskler og slikt. Men jeg er redd at har en vært godt overvektig kommer ekstrahuden og ødelegger, og da blir det slaskete i stedet for rippet. Nå er jo du et ungt og dermed mer elastisk menneske så det kan jo redde mye. Lykke til med treninga.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 11:22   #144
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Jeg har forbausende lite overflødig hud. Det er egentlig ingenting som henger og slenger, og det hadde jeg kanskje forventet når jeg har gått såpass mye ned. Men har vel kanskje bare vært heldig? Men spørs jo hvordan det blir seende ut om jeg kvitter meg med det siste fettet...
Jeg vil ikke se ut som en bodybuilder, men vil gjerne ha passe markerte muskler.
Det kan kanskje føles som et uoppnåelig mål, men da tenker jeg på at det virket helt umulig for 3/4 år siden at jeg skulle klare å kvitte meg med 30kg fett og komme inn i 31-32" bukser.
Men jeg spør fordi jeg ikke ønsker å ha falske forhåpninger - det er tross alt begrenset hvor mye tid jeg har til trening i en hektisk hverdag (jeg sitter på kontor og får ikke akkurat mye aktivitet av det), og på RYP skal man jo heller ikke pøse på med trening. Det sies jo at trening er 20% og kosthold 80% - så om kostholdet mitt nå er riktig for å oppnå mine mål så er jeg iallefall på rett spor.

Kona spurte hvorfor jeg drømte om sixpack - hvem skulle jeg vise meg frem for (hun er ikke spesielt fascinert av sixpacks)? Hva ønsket jeg å oppnå med det? Hva var vitsen med sixpack gjemt under klærne?
Og jeg vet 110% sikkert at jeg KUN vil det for selvfølelsen. Om ingen noensinne får se den så er det følelsen av å vite at man ser sånn ut.
Blir omtrent som å ha en bil med kraftig motor her i Norge. Man får ikke brukt den på vanlig vei i det daglige men følelsen av å vite at det er krefter i mengder i reserve under panseret er deilig!

mmm...cocosa er godt rett ut av glasset, jeg elsker kokossmaken!

Gammel 09-01-09, 10:15   #145
Pondus31
Juniormedlem

Pondus31 sin avatar

Pondus31 er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Pondus31, her.

Hei,

Fin post du har lagt til her. Mye interessant lesing, samt inspirerende!

Jeg har et par spørsmål om denne dietten, kan veldig lite - men er på min andre dag as we speak.

- Væske:

- Fiber:

- Bivirkninger:

- Trening:

Hadde stor suksess med kalori kur/trening for et par år tilbake (-25kg), men samtlige kilo er tilbake på grunn av 'spis hva du vil' tankegangen

på forhånd takk

Føler du deg ikke slapp? Jeg syns det er tungt å stå opp om morningen, samtidig som jeg enten føler en liten kvalme det meste av døgnet. Eller sult

Når det gjelder fiber tror jeg at jeg må ha mer fiber, siden jeg hele denne uken har vert urolig i magen. Ikke nødvendigvis løs mage, men det er litt sånn at når det først skjer noe så må det ut asap!.
Kanskje dette vil reguleres over tid?

Gammel 09-01-09, 10:20   #146
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Fikk virkelig kjørt meg i går ettermiddag. Etter middag tok jeg med meg 2-åringen ut og gikk i gang med å måke snø.
2t 15min senere hadde jeg flyttet 60m3 snø! Vi har 30m2 veranda, og denne var det over 1m hardpakket snø på. Så måket dette ned på veien og så måtte jeg fjerne derfra og til en snøhaug lengre ned i veien. Var rimelig sliten når jeg var ferdig... Kjenner det enda, men skal uansett kjøre RYP-programmet som planlagt.

Nå tror jeg ketosen virkelig er i gang. Drikker meg i hjel (tett på 2l hittil i dag), tørr som sandpapir i munnen, og i dag er hodepinen på plass.
Ikke veid meg enda, tar ikke det så nøye - det viktige for meg er at klærne ikke strammer lengre. Har tross alt frem til påske på meg i ren ketose før det har gått ett år siden jeg startet. Veldig spent på hvilke resultater jeg har oppnådd da.

Gammel 09-01-09, 16:18   #147
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Pondus31, her.

Føler du deg ikke slapp? Jeg syns det er tungt å stå opp om morningen, samtidig som jeg enten føler en liten kvalme det meste av døgnet. Eller sult

Når det gjelder fiber tror jeg at jeg må ha mer fiber, siden jeg hele denne uken har vert urolig i magen. Ikke nødvendigvis løs mage, men det er litt sånn at når det først skjer noe så må det ut asap!.
Kanskje dette vil reguleres over tid?

Skal ikke være sulten på ketose. Spise deg passe mett når du er sulten, hver gang!
Kvalmen er normal i starten.

Noen her mener fiber er oppskrytt og slett ikke nødvendig!
Bruker du dine 15-20g karber på grønnsaker, skal det holde.
Det du beskriver er vel normalt i en overgangsfase.

Gammel 10-01-09, 14:56   #148
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Når jeg kommer skikkelig inn i ketose - og spesielt når jeg begynte på ketolysekuren - måtte jeg spise etter klokka fordi jeg aldri var sulten.
Nå merker jeg sulten mere, men på langt nær sånn som før når jeg hovedsaklig levde på karbo.

Måtte prøve dressen igjen i dag. Og i dag passet den helt fint, omtrent akkurat som når jeg kjøpte den. Stort lettelsens sukk!
Et par dager til så er det nok nullstilt. Så da er konklusjonen: Jeg skjeiet kraftig ut i 3 hele dager og vil altså bruke litt over en uke på å gå ned igjen.

Er det virkelig 1g karbo pr kopp kaffe? Jeg drikker av krus, som omtrent tilsvarer 1,5-2 vanlige kopper...og jeg drikker sikkert 10-12 krus om dag. Hvor mange gram karbo vil dette tilsvare? Bør jeg kanskje gå inn for å redusere dette? Jeg drikker jo 4-5 liter vann iløpet av en dag også, men bruker kanskje vel mye av karbokvoten min på kaffe. Kan det være en medvirkende årsak til at det siste fettet henger lenge igjen?

God helg!

Gammel 13-01-09, 12:59   #149
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Ryp

Uke 2 igang. Over på 10-reps sett, og 2-3 sett. Merker på de siste repetisjonene på andre/tredje sett at det begynner å ta litt. Ifølge Runegutt kan jeg visstnok bare glede meg til neste uke...
Har lagt meg litt vel lavt på noen øvelser, f.eks så kunne jeg nok med fordel hatt vesentlig mye mer vekt på bicepscurl, tricepspress, nedtrekk og roing. Men men...bedre å ligge lavt med god kontroll, så får jeg se hvordan det blir etterhvert, ville ikke gå for hardt ut. Når jeg skal kjøre programmet ny runde om 6 uker kjenner jeg mer til det og kan forhåpentligvis kjøre endel tyngre.

Er utrolig deilig å ha et treningsregime å forholde seg til - jeg har på en måte en forpliktelse overfor meg selv til å komme meg på trening man-ons-fre slik at jeg får fulgt programmet. Tidligere har det ikke vært så nøye om jeg har droppet en treningsdag, siden jeg ikke hadde noe spesielt på programmet. Er også nytt å trene fullkroppsprogram hver gang, har brukt å trene hver muskel 1x i uka, men har jo ikke hatt noe særlig fremgang med dette så satser på at RYP virkelig gir kroppen min et tupp i ræva.

Oh...er stort sett like tynn igjen (ifølge klærne). Vekta bryr jeg meg ikke om, den er ikke viktig lengre.

Gammel 13-01-09, 13:45   #150
Homer Simpson
Medlem

Homer Simpson sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ryp

Opprinnelig lagt inn av screwball, her.

Uke 2 igang. Over på 10-reps sett, og 2-3 sett...

Da er vi like langt i programmet, bortsett fra at dette er min andre runde.
Jeg syntes uke 2 og spesielt uke 3 var de verste i programmet.
Når jeg kom til 5-reps ukene økte jeg mer enn programmet tilsa, for ellers ble det for lett.

Lykke til

Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.