Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Slutte å røyke?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 27-07-11, 08:54   #26
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Slutte å røyke?

Opprinnelig lagt inn av halkatlala, her.

eller jeg kan evt. prøve å ta den magnesiumen jeg hadde glemt at jeg skulle prøve

Lykke til. (Og jeg er sikker på at ungene tåler en grinete mamma en uke eller to mot en røykfri mamma i mange år. )

Gammel 27-07-11, 10:57   #27
halkatlala
Seniormedlem

halkatlala sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 47
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

da ble det magnesium og atkins sjokolade i natt- det hjalp ikke så jeg tok en halv røyk til slutt

halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 11:04   #28
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

da ble det magnesium og atkins sjokolade i natt- det hjalp ikke så jeg tok en halv røyk til slutt

Jaja - mindre enn dagen før, ikke sant?

Gammel 27-07-11, 11:44   #29
tarante
Medlem

tarante sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Vestfold
tarante er på en erverdig vei

Hvis du tror at det er røyken som gjør at du ikke får sove, så er det jo det... Ikke la røyken bestemme over deg, du må ta kontroll og bestemme over røyken!!!

Røyk er nemlig oppkvikkende, ikke søvndyssende! Det at du får sove etter en halv røyk, vil jeg heller kanalisere til at du får dempet abstinensene dine! La kroppen kjempe i noen netter, så skal du se at du får sove etter en kort stund! Ikke fortsett å fôre "NikotinTrollet", du gjør det bare mye vanskeligere for deg selv!!!

Her kan du selv se hva røyk gjør med kroppen:
http://www.raadgivernett.no/index.ph...d=37&Itemid=50

tarante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 11:45   #30
tarante
Medlem

tarante sin avatar

...og forresten...

Lykke til!!!

Gammel 27-07-11, 12:02   #31
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av tarante, her.

Røyk er nemlig oppkvikkende, ikke søvndyssende! Det at du får sove etter en halv røyk, vil jeg heller kanalisere til at du får dempet abstinensene dine! La kroppen kjempe i noen netter, så skal du se at du får sove etter en kort stund! Ikke fortsett å fôre "NikotinTrollet", du gjør det bare mye vanskeligere for deg selv!!!

Søvnløshet er en svært kjent bivirkning av røykeslutt, så det er i hvert fall ikke innbilt!
Jeg var sjeleglad legen min hadde advart meg mot søvnløse netter. Da var det bare å stå dem av i visshet om at det bare var forbigående.
Sørget for å ikke ha røyk i huset, så jeg ikke kunne gi etter når jeg nok en gang satt oppe på pcen langt på natt!

Gammel 27-07-11, 12:47   #32
tarante
Medlem

tarante sin avatar

Sitat:

Søvnløshet er en svært kjent bivirkning av røykeslutt, så det er i hvert fall ikke innbilt!

Nei, ikke innbilt, men etter min mening et resultat av abstinensene, slik at det ikke vil bli noen bedring om man fortsetter å tro at "bare jeg tar en halv røyk så får jeg sove"! Det er jo klart at man får en uro i kroppen, en ganske grusom en også, når man stopper å tilføre kroppen et stimulerende stoff som nicotin. Jeg kjempet i mange uker og hadde mareritt i mange måneder om at jeg hadde røyket, når jeg selv sluttet for over 8 år siden. Da hadde jeg røyka i 13 år, storrøyker som lå på 30-40 om dagen! Jeg er utrolig stolt av at viljestyrken min endelig greide å overvinne! Det er en kamp man må kjempe, på egenhånd! Ingen kan gjøre det for deg, akkurat som med slanking! Man må ta et eget valg og stå det ut, og forhåpentlig kan man få gode råd og støtte på veien, men til sist så er det et eget valg om man skal seire!

Gammel 27-07-11, 13:01   #33
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av tarante, her.

Nei, ikke innbilt, men etter min mening et resultat av abstinensene, slik at det ikke vil bli noen bedring om man fortsetter å tro at "bare jeg tar en halv røyk så får jeg sove"! Det er jo klart at man får en uro i kroppen, en ganske grusom en også, når man stopper å tilføre kroppen et stimulerende stoff som nicotin. Jeg kjempet i mange uker og hadde mareritt i mange måneder om at jeg hadde røyket, når jeg selv sluttet for over 8 år siden. Da hadde jeg røyka i 13 år, storrøyker som lå på 30-40 om dagen! Jeg er utrolig stolt av at viljestyrken min endelig greide å overvinne! Det er en kamp man må kjempe, på egenhånd! Ingen kan gjøre det for deg, akkurat som med slanking! Man må ta et eget valg og stå det ut, og forhåpentlig kan man få gode råd og støtte på veien, men til sist så er det et eget valg om man skal seire!

13 år som røyker er jo ingen ting!

Du skrev at : Hvis du tror at det er røyken som gjør at du ikke får sove, så er det jo det...
Underforstått at det bare var noe hun innbilte seg! Og det er det jo ikke!

Det er vanskelig å slutte å røyke, lettere å slutte med heroin, men enda vanskeligere å slutte å spise søtsaker!

All ære til alle som klarer å stumpe røyken for godt!
Selv lever jeg på tanken om at jeg kan begynne igjen når jeg blir 70!

Gammel 27-07-11, 13:08   #34
tarante
Medlem

tarante sin avatar

Ok, da skjønner jeg hvor uklarheten kommer fra

Det jeg tenke med de ordene var at hun lar røyken kontrollere seg dersom hun fortsetter å programmere hjernen sin til å tro at, "bare jeg får tatt den halve røyken, så sovner jeg" Da har hun allerede bestemt seg for å mislykkes! Røyken har kontrollen! Den halve røyken må stoppes og kroppen MÅ få reagere på abstinensene til giften er såpass mye ut av kroppen at den normale evnen til å få sove kommer tilbake...

Gammel 27-07-11, 13:10   #35
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Selv lever jeg på tanken om at jeg kan begynne igjen når jeg blir 70!

Hehe - whatever works. Selv skal jeg bli et kynisk, whiskydrikkende hespetre som Diane: http://www.phill.co.uk/comedy/waitgod/ og http://www.bbc.co.uk/comedy/waitingforgod/

I mellomtiden får jeg være snill.

Gammel 27-07-11, 16:19   #36
halkatlala
Seniormedlem

halkatlala sin avatar

halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

nå har jeg vært å svømt og hadde ikke lyst på en røyk da jeg gikk ut fra svømmehallen. dette gå forbausende bra på dagtid.
får prøve å huske magnesium litt før jeg rekker å bli folkesint i kveld og se om det gjør nytta jeg er fortsatt ved friskt mot og tror jeg skal klare det

Gammel 28-07-11, 22:17   #37
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Røykeplasster! Da tar du brodden av slike innfall som natterøyken. Og ikke minst får man satt fokus på hva som er reelt røykesug og hva som er vaner.

Gammel 28-07-11, 23:38   #38
halkatlala
Seniormedlem

halkatlala sin avatar

hadde vel håpet at jeg skulle klare meg uten plaster. men nå har det ikke gått så bra i dag får penger på tirsdag, kjøper plaster da hvis det fortsatt går dårlig

Gammel 29-07-11, 00:34   #39
Anitave
Medlem

Medlem siden: Jun 2004
Anitave er ny på veien

Kan jo kutte ned på røyken med å begynne med batteridrevet røyk. Da får du nikotinen men slipper alt annet shit som er i røyken. Denne kan brukes overalt, røyken som kommer ut er ren damp. Kjenner mange som har byttet og savner ikke røyken. De bruker denne som ett ledd i å slutte. En byttet for å spare lungene. Lykke til med røykslutt.

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 05:47   #40
Johnny_b_good
Medlem

Johnny_b_good sin avatar

Hvor: Arendal
Alder: 43
Johnny_b_good er på en erverdig vei

Sluttet å røyke for noen år siden. Det enkleste er å legge det fra seg og aldri ta i det igjen men det i seg selv er jo ikke direkte lett. Røyket i ti år før en fikk roet det ned så var vel sånn passe innrøkt egentlig. Det er helt nydelig å ikke trenge det spetakkelet nå og det er heller ikke noe som stinker røyk lenger. Merker det godt om en har vært i lag der det røykes. Heldigvis er det få i min omgangskrets som røyker også. Det hjelper på.

For motivasjon så er det veldig usexy å røyke, det stinker, det koster, det skader helsen, (finnes dem som slåss for sin rett til å innhalere røyk men jeg tror dem ikke liker å sitte i osen fra et bål f.eks..) Tobakksindustrien har designet tobakk for å gjøre folk avhengige av deres produkt så om du røyker er du deres "bitch".

Lykke til med kutt og velkommen etter.

Johnny_b_good er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heimelaga Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 09:00   #41
Toneli
Nytt Medlem

Medlem siden: Jul 2010
Toneli er på en erverdig vei

Hei.
Jeg har lest tråden her, og vil gjerne bidra med hvordan jeg sluttet å røyke for ca 2 år siden.
Jeg røykte 20-30 sigaretter daglig, og hadde røykt i 30 år. (sluttet da jeg var 46 år).
INGEN trodde jeg ville klare å slutte, selv ikke jeg.
En flåstete bemerkning fra en bekjent var starten på en røykfri tilværelse for meg.! Vi kunne treffes til fjelltur under skitrekket på Geilo ( i juni), jeg skulle få 4 mnd til å trene opp kondisjonen før treffet. Jeg svarte ja til det og kunne ikke trekke meg da. Tanken på å "miste ansikt" den sommeren, var min motivasjon til å begynne å trene kondisjon og slutte å røyke. Hver gang jeg fikk lyst på en røyk, gikk jeg ut på tur , og tenkte på hvor ydmykende det ville bli for meg dersom jeg ikke klarte å holde avtalen. Det var ett slit i starten, skal ikke underdrive det nei, men for en seier når jeg oppdaget etterhvert at jeg ble bedre i pusten , kondisjonen, fikk finere hud og følte meg flottere både i sinn og skinn! Turen under skitrekket og helt opp, endte med at jeg var først til topps, riktignok med tungen nedpå knærne, men for en deilig og befriende følelse!!! Når jeg kunne klare det , kan hvem som helst klare det. Stå på , det er en seier!!

Toneli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 09:27   #42
halkatlala
Seniormedlem

halkatlala sin avatar

ja- jeg har røyka siden jeg var 13 og vet liksom ikke om noe annet å gjøre hvis jeg blir stressa eller kjeder meg. men jeg takler ikke lukta av røyk selv. så da er det vel kanskje på tide å slutte.jeg røyker aldri inne eller i sosiale sammenhenger lenger. samt at legen sier jeg må slutte og det hadde sikkert vært fint å kunne si til kardiologen på ullevåll på mandag at jeg ikke røyker lenger, men det kan jeg vel bare glemme å juge på meg så tidlig i løpet når det ikke er hver dag som er røykfri engang. (bunnløst skuffa over meg selv som tok 2 sigg i går). men på den annen side- 2 røyk er mye mindre enn 20 røyk. og jeg har jo trappa ned over lang tid fra før her, så kanskje jeg bare skal ta det i mitt tempo og ikke se på det som verdens undergang hvis det blir en halv sigg 1-2 ganger om dagen en uke eller to

Gammel 29-07-11, 09:39   #43
Okie
Medlem

Okie sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Okie er ny på veien

Jeg pleier å si at jeg ikke har slutta, bare velger å la være. Har to som ligger igjen i en skuff, som har ligget der i vel snart over ti år. Tenner jeg en går vel panneluggen også lol.

Jeg ble lei lukten, dårlig ånde, følelsen av stramme blodårer og alt annet fysj som fulgte røyken. Jeg klarte aldri ha mat rundt røyken og likte jo ikke røyk lukt selv. Å kjøre bil og røyk var lik bilsyk på flekken.

Så jeg gikk over til de mildeste og vondeste røyken som var. Klarte ikke plaster for de var sterke. Kjøpte meg sugetablettene med nikotin og tyggis i stedet. De kasta jeg etter noen dager. Hadde rett og slett ikke lyst på de.

Den første uka var verst. Og jeg måtte snakke alvor til meg selv hver gang jeg har vært fristet i sosiale sammenhenger (noe alla - husk hvor ille den første uka var, nei vil ikke gjennom det igjen). Nå savner jeg ikke røyken i seg selv men det sosiale og noen ganger trøsten. Men går jeg forbi noen som røyker svir det i nesen og jeg har blitt helt anti hehe..

Så ikke vær negativ om det blir noen røyk i hist og pist. Du er bestemt ikke sant? Får nok du også og finner siste strået. Plutselig før du aner det går det noen dager og du biter sammen tennene og tenker disse abstinensene gidder jeg ikke holde ved like eller ha flere ganger så har du klart det du også.

Kjempe lykke til!!!

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 10:50   #44
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

ja- jeg har røyka siden jeg var 13 og vet liksom ikke om noe annet å gjøre hvis jeg blir stressa eller kjeder meg

Jeg begynte å hekle. det funker for da har man noe å henge fingrene i.

Gammel 29-07-11, 18:51   #45
halkatlala
Seniormedlem

halkatlala sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Okie, her.

Jeg pleier å si at jeg ikke har slutta, bare velger å la være. Har to som ligger igjen i en skuff, som har ligget der i vel snart over ti år. Tenner jeg en går vel panneluggen også lol.

Jeg ble lei lukten, dårlig ånde, følelsen av stramme blodårer og alt annet fysj som fulgte røyken. Jeg klarte aldri ha mat rundt røyken og likte jo ikke røyk lukt selv. Å kjøre bil og røyk var lik bilsyk på flekken.

Så jeg gikk over til de mildeste og vondeste røyken som var. Klarte ikke plaster for de var sterke. Kjøpte meg sugetablettene med nikotin og tyggis i stedet. De kasta jeg etter noen dager. Hadde rett og slett ikke lyst på de.

Den første uka var verst. Og jeg måtte snakke alvor til meg selv hver gang jeg har vært fristet i sosiale sammenhenger (noe alla - husk hvor ille den første uka var, nei vil ikke gjennom det igjen). Nå savner jeg ikke røyken i seg selv men det sosiale og noen ganger trøsten. Men går jeg forbi noen som røyker svir det i nesen og jeg har blitt helt anti hehe..

Så ikke vær negativ om det blir noen røyk i hist og pist. Du er bestemt ikke sant? Får nok du også og finner siste strået. Plutselig før du aner det går det noen dager og du biter sammen tennene og tenker disse abstinensene gidder jeg ikke holde ved like eller ha flere ganger så har du klart det du også.

Kjempe lykke til!!!

føler det sånn med lukt og dårlig ånde og røyk i bil er jo helt pyton.
takker for lykkeønskning

Gammel 29-07-11, 18:55   #46
halkatlala
Seniormedlem

halkatlala sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg begynte å hekle. det funker for da har man noe å henge fingrene i.

det du sier der er ikke så dumt. jeg prøvde å lære meg å strikke i vinter og ble så oppslukt at jeg ble rent irritert når jeg måtte legge fra meg strikketøyet for å ta en røyk når noen kom på besøk. hahaha, jeg må nok ta opp igjen den strikkinga mi. har faktisk halvferdig noe jeg skulle prøve å lage hunde genser av. kunne jo fortsette på den og se om jeg får den til. hvis ikke så rakk jeg jo å bli en kløpper på luer

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Slutte å røyke på lavkarbo? Katepotet Spørsmål og svar 1 18-05-11 20:06
Enda en grunn til å slutte å røyke ... mofe Fysisk og mental helse 33 11-11-09 21:44
Flere som har slutta å røyke her? mariusmor Generell diskusjon 86 05-03-09 19:30
Slutte å røyke -ned i vekt ... sommerblomt Spørsmål og svar 1 26-05-08 19:40

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.