Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Generell diskusjon Ordet er fritt. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#26 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
Sv: Den usunne slankingenJeg ønsker å komme dit at jeg klarer de moderate utskeielsene, men det er et stykke igjen... Noen ganger kan jeg moderere meg, andre ganger går det helt galt. For meg handler det om situasjon, form og årsak, i forhold til utskeielsen. I tillegg vil jo bakgrunnen for valg av lavkarbo påvirke hvordan du reagerer. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
Medlem siden: Oct 2011
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Den usunne slankingenJeg er helt med på det du skriver, trådstarter, og føler det sånn selv også. På-av, av-på, og av igjen. Sukk.
![]() |
![]() |
#28 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Den usunne slankingen
Hva kommer det av at det blir sånn da?
![]() |
![]() |
#29 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Den usunne slankingenNår jeg "faller av" lavkarbo er det stort sett under perioder hvor jeg er så vanvittig sliten og tappet for energi både fysisk og mentalt at jeg knapt orker å løfte steikepanna eller tenke på hva jeg burde lage meg av ordentlig mat.. Da er det fordi jeg rett og slett driter i hva jeg putter i munnen, fordi det kommer så langt ned på prioriteringslista (eller "gidd-lista") akkurat da. Driter i at jeg kommer til å føle meg dårlig, gå opp i vekt, få dårlig hud, og alt som er. Såklart er det jo under sånne perioder kostholdet egentlig er ekstra viktig, men når jeg står oppi det er det vanskelig å holde holde oppe motivasjonen til å ta vare på meg selv, når selv de minste ting føles som vanvittige tiltak. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#30 |
Gjest
|
Sv: Re: Den usunne slankingen
Dårlige dager har jo alle Shailene. Selv på høykarbo så orket man jo i perioder ikke spise kanskje annet enn en boks makrell til middag. Jeg serverte ungene pølse en gang. Kald pølse og ikke noe mer. De blei jo mette. Slike dager er da vel helt normalt. |
![]() |
![]() |
#31 |
Seniormedlem
Det er vel da jeg legger meg ned for å grine og kanskje sovner litt etterpå.
![]() |
![]() |
#32 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan jo faktisk hende at det handler om mer enn den fysiske orken? At du ikke forstår det betyr ikke at det ikke kan være et problem som handler om mer enn det åpenbare. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor folk sprekker, og noen til stadighet, men jeg respekterer at det finnes et bakenforliggende problem. Og jeg tror at dersom man ikke fikser det, så kommer man antagelig til å fortsette med de uheldige mønstrene gang på gang, uansett hvor mye man biter tenna sammen og fortsetter å prøve å være flink ... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#33 |
Seniormedlem
tror ikke hun mener fysisk vanskelig, hypah
![]() |
![]() |
#34 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Den usunne slankingenJeg er veldig enig med Photobscura. Mange ganger kan det være følelsesmessige og mentale utfordringer som trigger oss til å spise. For å få til en vellykket livsstilsendring, tror jeg det er veldig viktig å jobbe me den biten. Problemer vi alltid oppstå i livet - så en må jobbe med å finne andre måter enn å spise for å håndtere dem - for noen hjelper det å snakke med venner, andre trenger kanskje en psykolog, noen synes det hjelper å trene, noen foretrekker meditasjon - det som er viktig er å finne måter å hondtere problemene sine på som fungerer for en selv - hva det nå enn er |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF
![]() |
![]() |
#35 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Den usunne slankingenJeg må si meg enig med både Photo og Bente. Hos meg har det psykiske alltid vært et større problem enn det fysiske. Jeg har gått ned både 20 og 30 kg før men gått opp igjenn det pluss litt til ikke lenge etterpå.
![]() |
![]() |
#36 |
Seniormedlem
Re: Sv: Re: Den usunne slankingen
Altså.. Jeg (og alle andre her, tenker jeg) er fullt klar over at det finnes enkel lavkarbomat man kan spise også, det er jo ikke kreativiteten det står på hvis det var sånn du tolket innlegget mitt. Når du sier selv at det er uforståelig for deg skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du fortsetter å svare på sånne innlegg i det hele tatt? Du er vel omtrent den eneste her inne som viser så total mangel på empati når det er snakk om dette emnet, og det er jo egentlig ikke en ren fornærmelse heller, for det er jo flott for deg at denne problemstillingen er så fjern for deg du ikke klarer å sette deg inn i den engang.. Men det som er uforståelig for meg er at det skal være så vanskelig å godta at folk har forskjellig syn på mat og takler "dårlige dager" på forskjellige måter. Vet ikke om det er meningen, men ofte oppfattes det (iallefall for meg) bare som nedlatende og selvhevdende å gang på gang komme med gode råd om at "det er jo bare å.." når folk mange ganger har forsøkt å forklare hvorfor det ikke alltid er så enkelt for alle, og at ikke alle setter riktig kosthold som en høy prioritet i alt av situasjoner. Sist redigert av shailene : 23-05-12 kl 13:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
Alder: 40
Sv: Den usunne slankingen
Jeg har ikke "falt av" lavkarbo iløpet av de tre siste årene, men jeg har spist "gale" ting. Det har hendt i forskjellige situasjoner og av forskjellige grunner (Alt fra trøstespising av en bøtte iskrem i anledning dårlige nyheter, takling av sosial "kosespising" da jeg møtte nåværende samboer, nødspising i sykeperioder hvor målet har blitt "spis hvasomhelst så lenge det er noe", til den helt vanlige, klassiske "Jeg har hatt lyst på ordentlig pizza i flere måneder, NÅ har jeg tenkt å bestille en". Osv.)
![]() |
![]() |
#38 |
Seniormedlem
Re: Den usunne slankingenDet jeg tenker ellers, uten at jeg egentlig vet om det er den beste tankegangen eller ikke.. Jeg er ikke overvektig, og ikke har jeg diabetes eller andre sykdommer som gjør at jeg er avhengig av å spise lavkarbo hver dag resten av livet, så for meg er det faktisk ikke noe stort problem å spise høykarbo og drittmat nå og da eller i perioder (for jeg klarer jo alltid å dra meg inn igjen før det går så alt for galt). Og jeg vil ikke blåse det opp inni hodet mitt til noe større problem enn det egentlig er, legge for mye følelser i maten jeg spiser, etc. Hverken mestringsfølelse når jeg er "flink", eller skyldfølelse osv. når jeg "sprekker" og ikke er fullt så flink. Tankerekka som sier du har sprukket og mistet kontrollen hvis du har spist noe "ulovlig", har ødelagt alt, har feilet, er svak, osv. tror jeg ikke det kommer noe konstruktivt ut av uansett. Mental selvskading er aldri bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Gjest
|
Sv: Re: Sv: Re: Den usunne slankingen
Problemstillingen er nok temmelig fjern for meg ja, men jeg tolket det ikke til å være et psykisk pproblem dette med å ha tunge dager. |
![]() |
![]() |
#40 |
Seniormedlem
Re: Sv: Re: Sv: Re: Den usunne slankingen
Tja. Om det å ha "tunge dager" er et psykisk problem eller ikke kommer vel an på hva man legger uttrykket, og hvor man setter grensen for når det går over til å bli et psykisk problem.. Du har jo et visst poeng, men uansett er det jo langt ifra så svart-hvitt og enkelt som du skal ha det til, ellers ville vi jo knapt hatt noen overvektige eller psykisk syke her i verden. Hvis det virkelig var "bare" å slutte og syte og ta seg selv i nakken og gjøre det og det. Skjønner det er lett å si for noen som aldri har hatt noen nevneverdige psykiske problemer eller vektproblemer, men å sitte og si at de som ber om støtte her bare er dumme og selvmedlidende blir for drøyt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#41 |
Supermoderator
Sv: Den usunne slankingenDet er ikke alt man forstår ... Og det er ikke nødvendigvis alle som synes så himla synd på seg selv heller, faktisk finner jeg heller tendensen hvor folk er sinte på seg selv, og det er faktisk ganske destruktivt. Selv har jeg ikke akkurat det problemet med å trøstespise eller falle av, min "mangel på selvdisiplin" tegner seg ikke sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Seniormedlem
Hvor: Østfold
Alder: 51
Sv: Den usunne slankingenAv og til trenger man et tupp i rompa... men andre ganger gjør man faktisk det man kan og da blir det tuppet (iallfall om det gjentas) "å sparke en som ligger nede"...
![]() |
![]() |
#43 |
Supermoderator
Sv: Den usunne slankingenSelvfølgelig er det sånn i blant at man mest bare trenger et "tupp i ræva", men man må da kunne ha såpass respekt for sin neste at man i hvert fall vurderer det litt først om dette er det mest adekvate, eller om det ligger mer under. Det er forskjell på et isflak og et isfjell, for å dra det i metaforer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Seniormedlem
Re: Den usunne slankingenGodt skrevet av både smgj og Photobscura. |
![]() |