Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

God oppskrift på gresskarsuppe?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 30-10-12, 20:52   #1
Bønna200
Seniormedlem

Bønna200 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 48
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

God oppskrift på gresskarsuppe?

Har noen en god oppskrift på gresskarsuppe? Jeg har søkt litt rundt på nettet, men det er så mange forskjellige.
Jeg har aldi smakt gresskar heller, så vet ikke helt hvilke krydder osv som passer best.

Gammel 30-10-12, 20:59   #2
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: God oppskrift på gresskarsuppe?

Salt, pepar og muskat trur eg gemalen har i når han lagar. Moglegvis litt chilli også.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 21:02   #3
Bønna200
Seniormedlem

Bønna200 sin avatar

Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Salt, pepar og muskat trur eg gemalen har i når han lagar. Moglegvis litt chilli også.

Okay, takk! Så ikke noe mer fancy enn det altså. Noen av suppene jeg fant var det tusen ting oppi.

Gammel 30-10-12, 21:04   #4
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Okay. Så ikke noe mer fancy enn det altså. Noen av suppene jeg fant var det tusen ting oppi.

Trur det var såpass enkelt ja, moglegvis suppegrønsaker i tillegg til graskar, men ikkje noko spesielt hokuspokus. Det er seriøst godt, forresten!

Edit: Har fått innspel frå mannen, han har i gulrot og tomat i tillegg til graskar. Men det må ein ikkje sjølvsagt.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 21:31   #5
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Jeg bruker enkel oppskrift og krydrer helst med kanel og chili - fordi jeg er glad i det.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 22:09   #6
Bønna200
Seniormedlem

Bønna200 sin avatar

Kan lage mye spennende ut av det, da. Må kjøpe gresskar på fredag! (Reiser bort i morgen tidlig, så da blir det ikke noe gresskar på meg. )

Gammel 30-10-12, 22:13   #7
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Denne - med eller uten basillikum
http://www.aperitif.no/Oppskrifter2/...-i-et-gresskar

Gammel 31-10-12, 08:21   #8
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Jeg tenkte å bruke gresskar helt til smgj gjorde meg oppmerksom på at kokt gresskar har GI på 75
De er derfor bare til pynt her i huset

Gammel 31-10-12, 09:00   #9
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Jeg tenkte å bruke gresskar helt til smgj gjorde meg oppmerksom på at kokt gresskar har GI på 75
De er derfor bare til pynt her i huset

Nja - håper da ikke at det har fått deg til å ikke begynne med gresskar? GI er høy, men GL er lav... og det er GL som sier noe om hvor raskt gresskaret blir til karbohydrater som kroppen kan ta opp. Og dermed også om hvordan matvaren til slutt vil påvirke blodsukkeret/insulinen.

http://www.glycemicindex.com/faqsList.php

Sitat:

Your blood glucose rises and falls when you eat a meal containing carbs. How high it rises and how long it remains high depends on the quality of the carbs (the GI) and the quantity. Glycemic load or GL combines both the quality and quantity of carbohydrate in one 'number'. It's the best way to predict blood glucose values of different types and amounts of food. The formula is:
GL = (GI x the amount of carbohydrate) divided by 100.
Let's take a single apple as an example. It has a GI of 40 and it contains 15 grams of carbohydrate.
GL = 40 x 15/100 = 6 g
What about a small baked potato? Its GI is 80 and it contains 15 g of carbohydrate.
GL = 80 x 15/100 = 12 g
So we can predict that our potato will have twice the metabolic effect of an apple. You can think of GL as the amount of carbohydrate in a food 'adjusted' for its glycemic potency.

Og når man ser på GL så er ikke gresskar så dumt likevel. DVS at i kroppen så fungerer gresskar som "trege karbohydrater" så det holder. Og i en suppe vil du typisk tilsette buljong og fløte som igjen tilsier at mengden gresskar pr porsjon i sluttresultatet nok ikke bør skremme noen fra å spise den.

http://www.dummies.com/how-to/conten...on-glycem.html

Sitat:

If you’ve been avoiding certain foods or avoiding a low-glycemic diet because some foods you love are considered “bad,” you can take these foods off of your taboo list. The following foods not only have a low glycemic load but are also healthy, low-calorie choices:

• Cantaloupe (GI 65; GL 4): This fruit offers a full array of nutrients, including vitamin C, vitamin A, potassium, and fiber.
  • Papaya (GI 59; GL 10): This incredible fruit that you may not have eaten much has a rich, tropical taste and is high in vitamin A, vitamin C, potassium, folate, magnesium, and fiber.
  • Pineapple (GI 59; GL 7): Being a tropical fruit, pineapple is naturally loaded with vitamin C, but it also contains a special substance called bromelain, which has shown potential as an anti-inflammatory as well as a digestive aid.
  • Pumpkin (GI 75; GL 3): You can safely include pumpkin in your glycemic index diet thanks to its low glycemic load of 3. This food is an excellent source of vitamins A and C as well as fiber. It’s also wonderfully sweet and can be used in everything from soups to healthy desserts.
  • Watermelon (GI 72; GL 4): This delicious summer fruit may at first look like a high-glycemic food with its glycemic index of 72, but it actually has a very low glycemic load. Why? Because it’s made up of a lot of water, hence the name. Watermelon is also loaded in antioxidants with high levels of both vitamin C and vitamin A. It also contains lycopene, which is shown to be helpful for heart health.
When you take glycemic load into account, you find that nearly all fruits and vegetables are acceptable on your low-glycemic diet. This is an important realization because fruits and veggies (which are naturally low in calories) also provide the majority of nutrients and fiber in your diet. Including five to nine servings of fruits and vegetables in your diet will help you lose weight in a way that you can eat plenty of food and not starve yourself!

Gammel 31-10-12, 09:03   #10
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Tja - kostholdet mitt er jo som regel ketogent, og jeg merket ingenting negativt etter måltider med mye gresskar i. Pleier å kjenne det godt på kroppen om jeg får i meg noe "feil" - så jeg velger å konkludere at jeg tåler det greit.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 09:58   #11
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Så flott med mer forklaring. Da skal jeg se om det finnes noe gresskar igjen i butikken
Har ikke sett noen her lokalt i det hele tatt, men får ta på meg briller og lete godt

Gammel 31-10-12, 15:53   #12
senka
Seniormedlem

senka sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 66
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Så flott med mer forklaring. Da skal jeg se om det finnes noe gresskar igjen i butikken
Har ikke sett noen her lokalt i det hele tatt, men får ta på meg briller og lete godt

Du kan kjøpe den Dietta i utelandske butikkene opskåret i skiver
Det er mange år siden jeg lagde den til barna,de elsker det.
Du kan steke i ovnen,eller koke den,det blir som dessertGodt det var.

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 18:04   #13
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Du kan kjøpe den Dietta i utelandske butikkene opskåret i skiver
Det er mange år siden jeg lagde den til barna,de elsker det.
Du kan steke i ovnen,eller koke den,det blir som dessertGodt det var.

Tusen takk for tips senka

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oppskrift 1979 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 20-06-10 19:06
Pai-oppskrift? mokki Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 15-09-09 16:21
Oppskrift? buttegull Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 1 16-02-09 18:58
Oppskrift på pai, anyone? Karbokarbo Ketolysekuren 2 21-12-08 20:30
En oppskrift? Tusta85 Oppskrifter 18 18-01-08 10:17

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.