Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor viktig er det å drikke vann?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 02-08-07, 08:12   #1
Dadda
Medlem

Dadda sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Oslo
Dadda har en fantastisk aura rundt segDadda har en fantastisk aura rundt seg

Hvor viktig er det å drikke vann?

Hei Jeg vet at det er viktig å innta masse væske, men mitt spørsmål er hvor mye av inntaket MÅ være vann? Jeg drikker mye Pepsi Max ( skal nå prøve meg på Cola Light i stedet siden den inneholder splenda). Drikker også vann. Vil det ha utslag på vekttapet hvis jeg drikker mye i løpet av en dag, men kun en mindre del av det er vann??

Andre mål: -25cm rundt mage 30 minutters aktivitet hver dag -1,5cm nå
Dadda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, Aktivitet, Gabriel method Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 08:24   #2
lokkebiff
Seniormedlem

lokkebiff sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 47
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Hvor viktig er det å drikke vann ??

Vann er vann, og vann er VIKTIG: http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=174153&postcount=1

Alt annet regnes itillegg.

-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 08:35   #3
Dadda
Medlem

Dadda sin avatar

takk da blir det over 2,5 liter vann på meg fra idag !

Dadda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, Aktivitet, Gabriel method Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 12:39   #4
Dadda
Medlem

Dadda sin avatar

Teller Farris eller Bonaqua som vann?? Noen som vet?

Gammel 02-08-07, 12:52   #5
Sugarpill
Pauset

Sugarpill sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Dadda, her.

Teller Farris eller Bonaqua som vann?? Noen som vet?

Farris og Bonaqua kan du trygt telle som vann.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 13:18   #6
Dadda
Medlem

Dadda sin avatar

Da skal det gå bra Takk Zen

Gammel 02-08-07, 13:32   #7
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Hmm. 2,5 liter vann i tillegg til brus høres litt for mye ut i mine ører. Jeg er uenig i at brusen ikke skal telles, for den inneholder jo veldig mye væske den også. Selv får jeg kanskje i meg 2 liter væske i løpet av dagen, og noe særlig mer gjør meg uvel. Jeg tror det er viktig å lytte til kroppen. Som Ziggy påpekte i artikkelen sin så er ikke de anbefalte mengdene noen fasit som gjelder for alle.

Gammel 02-08-07, 13:46   #8
Dadda
Medlem

Dadda sin avatar

hei tenkte litt på det samme themonk...jeg drikker normalt mye og ble derfor glad hvis Farris o.l. teller som vann. Liker at det variasjon i smak. Pepsi max'en har vært min "kaffe". Skal nå bytte ut den med Cola light og se om det påvirker vekt reduksjonen min...Vil så gjerne beholde drikke med smak

Gammel 02-08-07, 14:51   #9
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Hmm. 2,5 liter vann i tillegg til brus høres litt for mye ut i mine ører. Jeg er uenig i at brusen ikke skal telles, for den inneholder jo veldig mye væske den også. Selv får jeg kanskje i meg 2 liter væske i løpet av dagen, og noe særlig mer gjør meg uvel. Jeg tror det er viktig å lytte til kroppen. Som Ziggy påpekte i artikkelen sin så er ikke de anbefalte mengdene noen fasit som gjelder for alle.

Farris teller som vann, men Cola og Pepsi Max og andre drikker som inneholder kunstig søtstoff teller IKKE som vann fordi de ikke er tørsteslukkere, men faktisk gjør en mer tørst. I tillegg inneholder mange av dem koffein som i seg selv er dehydrerende ! Derfor altså !

Gammel 02-08-07, 15:33   #10
Maxxx
Medlem

Medlem siden: Aug 2005
Alder: 52
Maxxx er ny på veien

Hmmm, nå skal jeg beskrive MIN situasjon igjen (og jeg vet kun at det funker for meg)
Jeg drikker 0 liter vann, farris, bon aqua etc pr dag. Det er uker siden sist jeg drakk rent vann og år siden farris og bon aqua etc.
Jeg drikker cola zero og litt fun light for det meste. Og JEG har ingen problemer hverken med å dehydreres, lavt vekttap eller å bli tørst. Men så er vel kroppen min blitt vant med cola for lenge siden og ville vel blitt sjokkert over plutselig å få "fremmedelementer" som rent vann i seg.
Derimot har jeg tidligere fått i meg for lite væske (cola etc) og når jeg la meg på 2-3 liter pr dag økte vekttapet. Men altså fortsatt uten vann.
Presiserer altså igjen at dette funker for meg og kanskje ikke for alle. Noen gleder skal en jo beholde siden lavkarbo for de fleste ikke bare er en kur, men en ny livsstil.

Maxxx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 15:39   #11
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det er greitt at alle slags mulig drikker kan funker for noen. Men uansett hvordan man snur og vender på det kan Cola/Pepsi max aldri bli kalt sunn drikke. Med de mengdene kunstig søtstoff er det vel heller usunt.

Og det er sunt kosthold/drikke vi anbefaler på disse sidene. Derfor anbefaler vi bl.a. vann.

Gammel 02-08-07, 16:04   #12
Maxxx
Medlem

Medlem siden: Aug 2005
Alder: 52
Maxxx er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Og det er sunt kosthold/drikke vi anbefaler på disse sidene. Derfor anbefaler vi bl.a. vann.

Jeg svarte på artikkelen på bakgrunn av argumentasjonen som forelå. Jeg følte at for meg er det uproblematisk å klare seg uten vann og ikke opplever jeg problemer som dehydrering, lavt vekttap og å bli tørst.
Når det gjelder om det er sunt er jo det en annen diskusjon som er generell og ikke knyttet spesielt til lavkarbo (om ikke vekttapet hemmes, noe det kan gjøre for enkelte).
Jeg tror personlig ikke på at det er så usunt, men mulig det er det. Det bryr jeg meg i så måte ikke mye om, da jeg har god helsetilstand til tross for VIP-status hos Coca Cola (i hvert fall burde jeg hatt den statusen )
Altså fortalte jeg hva jeg erfarer mht hva diskusjonen dreide seg om, så regner jeg med at hver enkelt tenker seg om mht om det generelt er sunt eller ikke.

Maxxx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 16:42   #13
Dadda
Medlem

Dadda sin avatar

Takk for alle innspill Etter en handlerunde er Pepsi Max byttet ut med Farris, Bonaqua og Cola light- samt masse vann fra kranen hjemme
Har vært avhengig av brusen i mange år. Vet at jeg har hatt mindre søtsug de perioder hvor jeg har oppholdt meg steder hvor jeg ikke har fått tak på brusen og drukket masse vann. For meg er det nok bedre å redusere/helst fjerne det helt-så jeg går på med krum hals selv om lysten definitivt ikke er der Nok en gang takk for motiverende innspill!

Gammel 02-08-07, 17:06   #14
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Maxxx, her.

Jeg svarte på artikkelen på bakgrunn av argumentasjonen som forelå. Jeg følte at for meg er det uproblematisk å klare seg uten vann og ikke opplever jeg problemer som dehydrering, lavt vekttap og å bli tørst.
Når det gjelder om det er sunt er jo det en annen diskusjon som er generell og ikke knyttet spesielt til lavkarbo (om ikke vekttapet hemmes, noe det kan gjøre for enkelte).
Jeg tror personlig ikke på at det er så usunt, men mulig det er det. Det bryr jeg meg i så måte ikke mye om, da jeg har god helsetilstand til tross for VIP-status hos Coca Cola (i hvert fall burde jeg hatt den statusen )
Altså fortalte jeg hva jeg erfarer mht hva diskusjonen dreide seg om, så regner jeg med at hver enkelt tenker seg om mht om det generelt er sunt eller ikke.

Jada, som sagt er det greitt nok for de som tåler det. Vi har jo litt erfaring og kunnskap om søtstoff her inne. Det kan vi ikke late som vi ikke har.

Dessuten er det ingen andre enn en selv som kan avgjøre hva en skal drikke. Kos deg med colaen din du

Gammel 02-08-07, 17:07   #15
Sugarpill
Pauset

Sugarpill sin avatar

Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Jeg forsøker fortvilt å kvitte meg med pepsi max-vanen selv, drikker litervis hver dag. Holdt ut med vann i dag til for en halvtime siden, da sprakk jeg. Men heller pepsi max (eller annen lightbrus) enn sjokolade.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 21:43   #16
themonk
Medlem

themonk sin avatar

themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Dadda, her.

Takk for alle innspill Etter en handlerunde er Pepsi Max byttet ut med Farris, Bonaqua og Cola light- samt masse vann fra kranen hjemme
Har vært avhengig av brusen i mange år. Vet at jeg har hatt mindre søtsug de perioder hvor jeg har oppholdt meg steder hvor jeg ikke har fått tak på brusen og drukket masse vann. For meg er det nok bedre å redusere/helst fjerne det helt-så jeg går på med krum hals selv om lysten definitivt ikke er der Nok en gang takk for motiverende innspill!

Det ville jo vært kjempefint om du klarer å gradvis bytte ut brusen med rent vann. Å redusere brusdrikkinga er jo bare positivt, selv om det bare er snakk om litt. Vann er jo uansett den beste drikken. Det er faktisk ganske godt også, når du vender deg av med søtsmaken. Det går jo an å ha litt sitronsaft i hvis du syns det er kjedelig.

Gammel 02-08-07, 21:50   #17
Tusta85
Seniormedlem

Tusta85 sin avatar

Medlem siden: May 2007
Alder: 39
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

For meg så er vann helt avgjørende. Lightbrus gjør at jeg ikke går ned. Det samme med saft og andre ting med søtningserstatning. Det varierer vel for oss alle og man må bare finne sin gyldne middelvei.

Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 21:55   #18
lokkebiff
Seniormedlem

lokkebiff sin avatar

lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Tusta85, her.

For meg så er vann helt avgjørende. Lightbrus gjør at jeg ikke går ned. Det samme med saft og andre ting med søtningserstatning.

Og akkurat DETTE er et meget godt poeng!!!!

-35 kilo er jeg stolt av
Gammel 02-08-07, 23:31   #19
eriksen
Medlem

Medlem siden: Nov 2006
eriksen er på en erverdig vei

Brus, juice, kaffe, te.... Alt teller som væske.
Det er ingen lov om at man må drikke så mange liter vann i seg selv, det er det totale væskeinntaket som er viktig. Væske får vi både flytende og i maten vi spiser.
Å si at lettbrus ikke er væske er tull. Å si at kaffe og te er uttørkende er tull. Det teller som væske.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 23:35   #20
lokkebiff
Seniormedlem

lokkebiff sin avatar

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Det er ingen lov om at man må drikke så mange liter vann i seg selv....

NEI, ingen LOV!!! Men en ANBEFALING!!!

-35 kilo er jeg stolt av
Gammel 03-08-07, 07:35   #21
Dadda
Medlem

Dadda sin avatar

Hei
takk for alle innspill på spørsmålet mitt! Jeg skal nå prøve meg frem og se om jeg snart er på kanten av platået (flere uker stopp i vektap-men målene er blitt bedre !) Ønsker alle en fin diett-dag

Gammel 03-08-07, 08:14   #22
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Vil bare gjøre oppmerksom på at på en ketogen diett (dvs. når man er i ketose) fungerer kroppen noe annerledes enn når man ikke er i ketose.
Det er ingen vil om at "ren" drikke belaster kroppen mindre enn drikke med kunstig søtstoff, koffein etc.

Selvfølgelig er brus, juice, kaffe, te væske. Det kan jo enhver idiot se, - men på en ketogen diett trenger kroppen litt ekstra REN væske, og det er da vann. ALLE forfattere av ketogene dietter (de fleste leger) anbefaler et inntak på 2.5 - 3 liter vann i tillegg til annen væske så lenge man er i ketose.

Vi som har drevet med dette en stund har erfart hva som funker best. Hva hver og en velger å drikke er jo opp til hver enkelt, men å si at rådene gitt av spesialister på ketogene dietter (jeg gjentar - i ketose) er tull - er å skyte langt over mål og totalt unødvendig.

Gammel 03-08-07, 08:51   #23
Sugarpill
Pauset

Sugarpill sin avatar

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Brus, juice, kaffe, te.... Alt teller som væske.
Det er ingen lov om at man må drikke så mange liter vann i seg selv, det er det totale væskeinntaket som er viktig. Væske får vi både flytende og i maten vi spiser.
Å si at lettbrus ikke er væske er tull. Å si at kaffe og te er uttørkende er tull. Det teller som væske.

Alle som kan litt om grunnleggende ernæring vet at kaffe og andre drikker med koffein virker vanndrivende.

Gammel 03-08-07, 08:54   #24
Tusta85
Seniormedlem

Tusta85 sin avatar

Medlem siden: May 2007
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: Hvor viktig er det å drikke vann?

Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å drikke litervis med brus daglig jeg. Blir man ikke fryktelig oppblåst og kvalm av kullsyren?

Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 13:31   #25
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Sv: Hvor viktig er det å drikke vann?

Opprinnelig lagt inn av Tusta85, her.

Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å drikke litervis med brus daglig jeg. Blir man ikke fryktelig oppblåst og kvalm av kullsyren?

Enig. Jeg kunne drikke litervis med brus før jeg begynte på lavkarbo. Nå blir jeg helt gal hvis jeg prøver å drikke et glass med lettbrus. Raper og står i.

Jeg syns man burde drikke en viss mengde rent vann uansett om man drikker brus og sånn i tillegg. Kaffe, te og koffeinholdig brus er vanndrivende, så det "teller" på en måte ikke for vanninntaket det er jeg enig i, men man må også tenke litt på at det inneholder væske som må tas hånd om av nyrene. 2,5 liter vann + 2,5 liter cola i løpet av en dag blir en belastning på kroppen. Da er det bedre å kutte ut colaen, eller eventuelt redusere mest mulig på cola-inntaket mens man reduserer bittelitt på vanninntaket, sånn at man får i seg mest mulig rent vann uten å pøse på med 5 liter væske totalt. That's my two cents.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
Kritikk av ketosebaserte dietter (flyttet fra en introduksjonstråd) vintage Ketolysekuren 79 02-08-07 18:42

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.