Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Eurodiett

Eurobabbel - og journaler og blogger!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 24-04-08, 19:34   #1751
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Eurobabbel - og journaler og blogger!

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

noen som har erfaring med og gå over fra ED til ketolysemat
jeg er nå straks i mål , ønsker ikke og kjøpe fler poser
men har en to tre kilo til som skal vekk ,, og vil jo prøve og holde meg der
så derfor gå over til noe som er mat ,, orker ikke tørr kylling og fisk,mer

Heisann - gratulerer med å være i mål straks! Må være en deilig følelse.
Men du trenger faktisk ikke poser for å gå på ED.
jeg er i fase 3 a,b,c (vingler litt) , men jeg bruker ikke poser.
lager annen mat.
Som nå venter en wok på meg.
Hvis du er intr, kan jeg godt skrive en dagsmeny til deg som et eksempel?
Men har ikke tid nå.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 19:49   #1752
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Nå er jeg oppgradert til:
Medlem

Gammel 24-04-08, 19:50   #1753
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 54
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Vibeke40, her.

Nå er jeg oppgradert til:
Medlem

wow

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 20:01   #1754
arkine
Seniormedlem

arkine sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 71
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Vibeke40, her.

Heisann - gratulerer med å være i mål straks! Må være en deilig følelse.
Men du trenger faktisk ikke poser for å gå på ED.
jeg er i fase 3 a,b,c (vingler litt) , men jeg bruker ikke poser.
lager annen mat.
Som nå venter en wok på meg.
Hvis du er intr, kan jeg godt skrive en dagsmeny til deg som et eksempel?
Men har ikke tid nå.

tar gjerne i mot en dagsmeny ,, jeg gikk på ED fra 22oktober 2006 til mai 2007.. da vekttap 22 kilo men kom aldri så langt at jeg fikk begynt i fase 3 eller fire ,,sommeren kom og matstell ble bare rør ,, men koste meg
og har bare lagt på meg en fem seks kilo dette året ,, som nå er borte
så nå vil jeg ikke gjøre samme feilen ,,denne gangen skal jeg ikke legge på meg

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 20:27   #1755
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

og har bare lagt på meg en fem seks kilo dette året ,, som nå er borte
så nå vil jeg ikke gjøre samme feilen ,,denne gangen skal jeg ikke legge på meg

Jeg føler meg ikke helt kompetent her, for jeg begynte rett i fase 3.
tre uker i fase 3a, to uker i fase 3b og nå er jeg i fase 3c. Men den strekker jeg langt ut.
legen min sier det er veldig viktig å reinnføre karbohydrater sakte, sakte men sikkert.
Så i fase 3a så kan man spise:
2-4 eurodiettprodukter (men jeg har altså ikke spist noen)
To måltider kjøtt/fisk/fugl/skalldyr (jeg har da spist 4 måltider med dette da)
grønnsaker fra liste 1 (sikker det samme som i fase 2)
250 g fra liste 2 (tomat, rød paprika etc)
og 1 frukt.

i fase 3b kan man i tillegg spise 100 gram fra liste 3:
- artisjokk
- bønner (namm)
-erter (prump)
- gresskar (æsj)
- Gulrot (jammy - økologisk)
Kikerter (namm *2)
Kålrot, rå - (Nja)
Linsjer - (yesss!)
mais - (den tør jeg ikke stole på...)
pastinakk (hva er det?)
Rødbeter (mmm)
Vannkastanjer (mmm-i wok)

Så i fase 3c er det to frukt, ost og litt brød. Men den begynner jeg med når jeg har nådd målet.

Dette med å kunne spe på med kikerter og linser gjør at det blir mer mat liksom, lettere å variere.
Ellers så unner jeg meg cottagechees (fase 3c) med blåbær og kanel sånn innimellom.

Gammel 24-04-08, 20:31   #1756
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

men jeg prøvde altså noen av disse posene - og det funket ikke for meg etter en creme brulee...
En helt vanlig dag for meg er i dag f eks:
meny er:
frokost: to egg
mellom eple og en neve nøtter
lunsj: kyllinglår og linser
middag: wok m scampi og grønnsaker (brokkoli, løk, paprika og sopp), buljong og lett-kokosmelk, sojasaus
Kvelds: to gultøtter og kokt skinke.

Så ikke så ille, og dette er vel innenfor 3b.

i 3c går man ikke like mye ned, det er en stabiliseringsfase som kan vare lenge sa legen, av og til i flere år. men jeg synes den ligner ganske mye på en streng lindbergdiett, jeg.

Gammel 24-04-08, 20:34   #1757
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Dessuten har jeg løst dette, slik at det ikke blir så mye matlaging, med å ha peppermakrell og gulrøtter feks med på jobb, røkelaks i kjøleskapet, tunfisk og kokt skinke på boks i skapet.
Når jeg er alene lager jeg meg bare en enkel "tapas" :-)
noen skiver laks, skinke, litt ost, agurk, tomat, løk. Med tykk balsamikosaus, olje. og to oliven.

Gammel 24-04-08, 20:38   #1758
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Ble litt ivrig her.... er så hyper for tiden....
duracellkaninen er rolig i forhold til meg.
Puls i 100. Klarer ikke roe meg!

men jeg kjenner jeg er trøtt inni meg. I dag har jeg heller ikke drukket kaffe.
Jeg spretter jo opp klokken halv syv, i dag trengte jeg ikke komme på jobb før klokken ni. jeg var der før åtte....
Jeg sover heller ikke skikkelig. Våkner hver andre time.
Må trene i morgen tenker jeg. Til helgen skal vi til trondhjem, blir kjekt med litt forandring.
Men noen som kjenner seg igjen?

Må få sove i natt...

Gammel 24-04-08, 20:43   #1759
arkine
Seniormedlem

arkine sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 71
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

takk for tips,,pastinakk det er en grønnsak som ligner veldig på persillerot i fasong
men kan smake litt mellom gulrot og persillerot ,litt søtere,
den brukes mye til stapper og sånt ,men mange bruker den i supper også

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 23:22   #1760
Robyn
Seniormedlem

Robyn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Alder: 50
Robyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snill

Så kjekt med noen fase 3 menyer Vibeke!

Jeg begynner snart å innføre ett ekstra kjøttmåltid for å se. Tror jeg drøyer enda en stund med frukten.

Men denne uka har jeg spist litt mer enn jeg egentlig skal (også ost og creme fraiche) og har gått ned mer enn på lenge så jeg begynner å helle mot at det kanskje ikke er fullt så skummelt med mer mat som jeg har trodd...
Er opptatt av karbohydratene da, spiser ikke ting som kan få meg ut av ketose. Men tror jeg begynner med det ekstra måltidet allerede til helgen. Så får jeg heller revurdere om det stagnerer.

Gammel 26-04-08, 12:10   #1761
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

jeg er så veldig av og på når det gjelder hvor aktiv jeg er her inne Har til stadighet en plan om å være flink å skrive hehe

Jeg var til legen på torsdag, og snakket litt om vanskeligheten av å følge ED dersom jeg ikke tåler melkeprotein (det er det i ALLE ED prod.), så Legen mener jeg kan fortsette med ED; begynne med noe som heter ocean milk for forhåpentligvis å gi stoffskiftet en boost. SHBG-prøvene har gått ned fra 255 til 57 (normalverdier er 20-120) så jeg har spist meg litt bedre hehe. forhåpentligvis vil også disse blodverdiene hjelpe meg så jeg snart går ned litt i vekt så nå er det capuchino-fasen fremover

Gammel 26-04-08, 19:39   #1762
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

hehe, greit det Jeef bare du kommer innom innimellom
vært litt slapp jeg også.... ikke med kosten, men å skrive

Så fint at SHBG var bra...men hva er det?

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 17:35   #1763
indi
Seniormedlem

indi sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
indi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snill

Javel ok... Indi back in business... eller noe.
Min uke i solen varte i to dager. Så ble jeg syk, vanvittige magesmerter og rett på sykehuset med masse morfin og greier. Masse tester og blodprøver og
de fant noen infeksjoner. Heftig urinveisinfeksjon og en uggen bakterie i magen var det verste... Ingen ide om hvorfor det ble sånn! Kom hjem etter fire dager, med et halvt apotek omtrent, og nå sover jeg, spiser piller, og brød og gjør ellers ingenting. Ser ut til at det er brød magen tåler best... Så da får det bare være sånn til jeg er bedre.
Et lyspunkt var to 7-tall på vekten her i går... men dette er verken behagelig eller fornuftig måte å slanke seg på
Litt greit allikevel å ha fått sjekket alt dette da. Og nå vet jeg jo hvorfor vekten har gått så tregt i det siste, går ikke an å gå ned med masse infeksjoner i kroppen!

Distrea, gått bra med deg siste uken?

indi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Himla mye trening og ketogen mat Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 17:54   #1764
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

huff da indi! Så kjipt! :trøster: trøster masse pog håper det går fort over!!!

Jeg har vært hos ED legen og ... alt... blitt enig om å spise mer... med resultat at jeg sliter
MEN.... i morgen er en NY dag... og en GOD fortsettelse. Godt du er hjemme og kan passe litt på meg!

(det har skjedd mye jeg ikke kan skrive inn her i dag )

stor klem til deg fra meg

Gammel 27-04-08, 21:46   #1765
Robyn
Seniormedlem

Robyn sin avatar

Robyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snill

Uff da Indi, det hørtes ikke godt ut. Håper du blir fort frisk igjen nå som du har fått medisiner!

Distrea: i morgen er en ny dag.

Jeg har vært med eldstemann på fotballcup i dag. Selv om gradestokken viste 14 grader hadde jeg på meg ullundertøy og votter - og hutret og frøs!
Klar for senga nå, og det forundrer meg ikke om jeg blir syk igjen.

Gammel 28-04-08, 09:28   #1766
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Huffda folkens!

Klemmer til Indi, Distrea og Robyn, og en til Jeef og :-)
Høres utrolig kjipt ut, Indi, og skremmende! Fire dager på sykehus? Håper du blir bedre igjen raskt.
Og du Jeef, fint å høre fra deg igjen, håper de nye produktene hjelper da. Høres ganske komplisert ut.
Og du Robyn, høres litt merkelig ut med frysebygene dine. jeg hadde dette for noen uker siden, og legen sa det samme til meg som hun åpenbart har sagt til Distrea - spis mer mat.

Jeg var på fest i trondhjem i helga. der hadde de tapas. vertskapet ble litt lei seg og bekymret når de hørte at jeg var på diett. Slapp av sa jeg - dette fikser jeg. det går bra. Og vet dere, det var så mye god mat! Tapas er topp lavkarbomat. Scampi, blåskjell, kylling, kjøttboller og aioili. campinjong. Jeg spiste masse, og magen og kroppen tålte alt. Da det var tid for kaker, var jeg glad for at jeg ikke er så veldig glad i kaker, så jeg tok meg en ny runde med tapas, jeg. Utover kvelden kom småsnopet på bordet, og den satt langt i, men jeg smakte ikke på noe! Hadde opplevelsen fra påske friskt i minne. Så jeg tok heller litt mer vin jeg :-)

Det er så uvant at det er greit å spise og spise og spise. Jeg ble ikke slapp-mett. Jeg har ikke gått opp, men ned. Magen ble ikke oppbåst og jeg syntes det hele var topp! Jeg følte meg i grunnen ganske så heldig!

Det eneste som var litt sumt, eller komisk da, var at det kom veldig tydelig fram hvor forskjellig min kjære og jeg spiser. Han er vegetarianer. så det vi hadde på fatene som var likt, det var chamningjongene....

Ønsker dere alle en fin dag, eller en best mulig dag. Heier på dere!

Gammel 28-04-08, 12:41   #1767
Robyn
Seniormedlem

Robyn sin avatar

Så godt at du hadde det fint i helgen og hadde masse god mat å fråtse i Vibeke!

Vi var i 30 års lag på lørdag, og der sto det raclette på menyen. Det og gikk supert. Masse kjøtt og masse grønnsaker.
Snublet dessverre litt og spiste veldig mye ost. (Om ingen har skjønt det til nå er jeg veldig glad i ost. ) Og så ble det et par glass vin ekstra (rød).

Vekta i dag var ikke nådig, 0,4 kg opp siden fredag. Men det nærmer seg eggeløsning tid her, og jeg pleier faktisk å merke det på vekta i den perioden av syklusen.

Lurer på om jeg kanskje spiser litt lite ja, får prøve å legge til ett ED måltid til. Og fra i dag prøver jeg meg på 'ordentlig' lunsj og i tillegg til middag. I dag blir det salat med tacokjøttdeig.

Gammel 28-04-08, 14:02   #1768
Titti
Seniormedlem

Titti sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Hei jenter. Da er jeg i gang igjen. Fase 1 f.o.m i dag.

Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 17:12   #1769
Robyn
Seniormedlem

Robyn sin avatar

Lykke til Titti, håper kiloene raser av!

Gammel 28-04-08, 17:55   #1770
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Hei Titti. har ikke hilst på deg før, men velkommen tilbake og lykke til!

Gammel 28-04-08, 20:30   #1771
Ruska
Medlem

Ruska sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Ruska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snill

Lenge siden jeg har skrevet noe her inne nå ser jeg - lillegutt har barnehagefri i 2 uker nå så det blir mye jobbing og barnepass - er helt skutt om kvelden, derfor har jeg ligget på sofaen i stedet

kort resumé: var hos Lindbergs på torsdag, resultat etter nesten 3 måneder er ned 17,6 kg hvorav 15,2 kg fett Hun var strålende fornøyd med meg og det var selvsagt jeg og. Fortalte henne om disse karbe-dagene jeg har hatt i ny og ne, og hun sa at så lenge kroppen aksepterer det og fortsetter å gå ned, så er det ingenting i veien for å fortsette med deg.
"selv om det er litt sjokolade eller potetgull?" ... måtte jo spørre, og tenk, nei det gjorde ingenting, så lenge det ikke trigger søthunger eller snophunger eller hva det nå er alt sammen.

Skal begynne i fase 3 og holde på med den i 2 måneder, men antageligvis lenger. Fase 4 er jo vanlig Lindbergkosthold, så det begynner man på når man er ferdig slanket.

MEN, jeg has spist fase 1 i dag for jeg ramlet selvsagt over både smågodt og potetgull i går Må passe på så det ikke blir noe vane det der. Forrige lørdag var jeg i bursdag hos en venninne, hun sa hun skulle servere tapas, men neida, da jeg kom stod det dekket opp masse ost og kjeks Bestemte meg for å spise litt, både fordi jeg hadde innmari lyst på og fordi jeg tenkte at da får jeg se hvordan kroppen tar det. Det var godt og jeg spiste sånn passe mye. Værre var det at jeg spiste et lite stykke firkløverkake etterpå, når jeg vet at jeg synes det er altfor søtt og klissete. Men men, spist er spist. Ingen bivirkninger etterpå heldigvis.

har lest igjennom her hvordan det går med dere andre, Indi: jeg synes så synd på deg at du ble syk på ferie, jeg håper inderlig at du er frisk og rask nå. Alle dere andre, dere er fortsatt flinke ser jeg, men jeg er glad jeg ikke er den eneste som har spist litt ulumskheter i det siste
Robyn: jeg ble også hekta på sukkerfri sjokolade en periode, det forsvant litt, sammen med lysten på bacongull som jeg nå har store problemer med, men tror nok at lysten på den kommer tilbake snart. Vi får stå imot som best vi kan.

Håper alle har det bra og er ved godt mot. ha en fin mandagskveld!!!

Ruska er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 20:55   #1772
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Hei
og velkommen i fase 3

og gratulerer med fantastiske resulater!
Det er bare ganske utrolig på 3 måneder.
Jeg er ganske sikker på at du vil klare deg bra i fase 3, siden du har tålt litt karber tidligere.
Flott at du ikke blir dårlig!
Jeg blir kvalm, men det tror jeg like mye kommer av metforminen.
Men min enkle filosofi er at når man kan spise litt bønner, linser og kikerter, så blir det ikke like lett å skeie ut. (men det kan selvfølgelig være fordi jeg elsker det!)
Du kan jo også spise litt frukt, og jeg nyter min daglige frukt. jeg spiser øko, og det smaker så utrolig mye av det!
Jeg syntes de begynte ganske kjapt med brød og sånt i fase 3c. jeg skulle begynne etter 5 uker i fase 3. Men jeg strekker den perioden ut, tenker at jeg begynne i fase 3c med brød når jeg er nede i 74. Det er nok nå med all den maten jeg skal spise.
Lykke til - blir kjekt å høre om dine erfaringer!

Gammel 28-04-08, 21:05   #1773
indi
Seniormedlem

indi sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
indi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snill

Gratla Ruska, du er knallflinke!
Jeg er nok satt ut for en stund, men kommer tilbake! Sitter og tenker på ting jeg gleder meg til, neste spinningtime, gå lang tur, drikke kaffelatte, sitte ute i solen... Men jeg er jo et tålmodig menneske! Litt mer matlyst i dag, det er et godt tegn tror jeg!
stor klem til alle

indi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Himla mye trening og ketogen mat Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 21:20   #1774
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

går det greit Indi? Hvor lenge er det til du blir frisk tror du?

Gammel 28-04-08, 21:21   #1775
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

går det greit Indi? Hvor lenge er det til du blir frisk tror du?

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:51.