Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#51 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 47
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Åpent brev til Torkil Andersen
Klart det går ant!!
![]() |
![]() |
#52 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Lillehammer
Alder: 60
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og det er vel kanskje det eneste argumentet man kan ha i denne saken... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert
![]() |
![]() |
#53 |
Gjest
|
Sv: Åpent brev til Torkil AndersenJeg har hele tiden vært litt skeptisk til den sammenblandingen av kommersielle interesser og helseråd som Torkil har bedrevet på forumet. Lavkarbo.no er en drøm av en markedsplass for Torkils produkter. Her har han fått boltre seg, helt uten konkurranse fra tilsvarende diettleverandører. Husk at Torkil IKKE har funnet opp Ketolyse. Han har bare systematisert kjent informasjon og laget en kommersiell ramme rundt det. Ære være han for det. Det er et stort behov i markedet for lettfattelig informasjon om LCHF. |
![]() |
![]() |
#54 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2005
Alder: 40
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei.. men det blir villedende markedsføring, og da er vi inne på noe helt annet, ikke sant? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :)
![]() |
![]() |
#55 |
Juniormedlem
![]() |
Nå syns jeg også at det er fryktelig dårlig å bruke bilder uten lov for å reklamere for produktene sine, og ekstra ille at det er bilder av folk som ikke har gått på ketolysekuren, MEN jeg syns ikke det er "i grenseland" at Torkil er her inne på forumet og legger inn kommentarer i folks journaler og svarer på tråder i forum. Han tilbyr jo da gratis rådgivning på en gratis nettside, noe jeg syns er fint, og god service! Da er det værre med enkelte her inne som innemellom avskriver folks spørsmål med at de må kjøpe boka først. Jeg har sett at Torkil har skrevet i forum at man får låne boka på biblioteket, noe som er stikk motsatt av å prøve å få folk til å KJØPE, og han svarer lett på spørsmål uten å prøve å prakke på folk boka si. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo
![]() |
![]() |
#56 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2006
Her har du misforstått. Denne paragrafen gjelder offentliggjøring av fotografier du selv har tatt, eller som du har erhvervet deg rettighet til å bruke (f.eks. når en avis kjøper et bilde av en fotograf). Dette blir feil lovandvendelse i og med at saken vi diskuterer dreier seg om eiendomsretten til et fotografi. Dr. Andersen hadde ingen rett til å bruke fotografiene uten tillatelse (dette har han jo også beklaget). Det han kunne ha gjort uten å innhente noen tillatelser, var å linke til de aktuelle sidene på lavkarbo.no. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#57 |
Seniormedlem
Signerer denne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Seniormedlem
Jeg refererte kun til den paragrafen av lovverket som ble lagt ut her inne som argument mot at bildene er blitt brukt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Systemutvikler
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 49
Her tror jeg du må lese innlegget ditt en gang til. Som du skriver så taler loven for seg. Han har ikke hentet inn tillatelse fra flere av de avbildede, slik loven krever.
![]() |
![]() |
#60 |
Seniormedlem
Hvis det ikke er almenn eller aktuell interesse skjønner jeg ikke hvorfor bildene i det hele tatt er lagt ut? De er jo lagt ut på en side hvor "slank med ketolysekuren" er hovedtema, og før/etterbilder er i så måte aktuelle? At det er blitt avbildet personer som ikke engang har gått på ketolysekuren, er selvfølgelig en blemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#61 |
Seniormedlem
Jo, men loven kommer til anvendelse kun for fotografier du har opphavsrettslig lov til å bruke. Ikke for fotografier du har stjålet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Systemutvikler
Det loven omtaler som allmenn eller aktuell interesse er personer som er avbildet i aviser ol. "avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet" omhandler "linselus", som det kan være vanskelig å innhente tillatelse fra. Loven trenger gjerne en internett-oppdatering, men den gjelder like fullt.
![]() |
![]() |
#63 |
Medlem
![]() |
Signerer denne!
![]() |
![]() |
#64 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Bodø
Alder: 54
![]() |
Albertines innlegg på side 2 i tråden inneholder ingen bilder lenger, og såvidt jeg kan se ble det sist redigert 4.11.08. Det vil si at hun senest fjernet bildene den datoen. Det er for meg en gåte hvordan du da kan ha klippet bildene fra tråden sist uke.
![]() |
![]() |
#65 |
Gjest
|
Må nok "arrestere" deg litt her - for det er ikke slik at man kan bruke bilder på eget forgodtbefinnende - hverken etisk, moralsk eller etter norsk lov. Når man bedriver markedsføring så er grensene hårfine i forhold til hva som er tillatt og ikke - og dette er definitivt ikke tillatt ! |
![]() |
![]() |
#66 |
Gjest
|
Signerer !!!!! |
![]() |
![]() |
#67 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2004
Innlegget til Albertine med bildene ble quotet av noen andre - derfor lå de der fremdeles, selv om det opprinnelige innlegget var slettet. Quote-innlegget med bildene er nå fjernet. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: -
![]() |
![]() |
#68 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 38
![]() |
Sv: Åpent brev til Torkil AndersenJeg har hørt at om man legger ut bilder på facebook, så har facebook rett til å bruke bildene til hva de vil. Er det noe i denne dur, som skjer her? Eller er det kanskje egne skriv på facebook som sier dette? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz
![]() |
![]() |
#69 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
hvis det er sånn så er det i tilfelle FACEBOOK og ikke alle vi andre og hvem som helst som kan bruke dem?
![]() |
![]() |
#70 |
Systemutvikler
Du godtok at facebook kunne bruke bildene til det de ville når du registrerte deg. Leste du ikke reglene i sin helhet før du aksepterte?
Facebook kan bruke bildene til det facebook vil, andre kan ikke bruke de fritt. Det står i Facebooks TOS (Terms of service), som alle godtar ved registrering.
![]() |
![]() |
#71 |
Medlem
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
Som du sier - det går an. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse
![]() |
![]() |
#72 |
Gjest
|
HP har helt rett. Dersom du for eksempel legger ut før-/etterbilder av deg selv på Facebook, står Facebook fritt til å selge dem til f.eks. reklame for Grete Roedes slankekur uten ditt samtykke, samme hvilken kur du har brukt. Eller for en eller annen dodgy slankepille i USA for den saks skyld. Du frasier deg eiendomsrettet til ALT du legger ut på Facebook, og det blir lagret FOR EVER, selv om du sletter kontoen din. Slik er det heldigvis ikke på dette forumet. |
![]() |
![]() |
#73 |
Seniormedlem
Hvilken sammenblanding av kommersielle interesser og helseråd er det du har i tankene? (Og som gjør deg skeptisk.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Seniormedlem
Sv: Åpent brev til Torkil AndersenUansett rett eller galt i dette tilfellet, man bør tenke på at man faktisk offentliggjør bildene i det man legger de ut på slike steder som dette. Og det kan bli misbrukt på værre måter enn det som har skjedd her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Seniormedlem
100% enig!
Du tenker antakelig på den såkalte "Sitatloven", § 22 i Åndsverksloven sier at ”Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.” |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Torkil P. Andersen sitt soya (ketolyse)brød | xeena82 | Ketolysekuren | 8 | 25-08-08 22:41 |
0,8 g k pr skive: Torkil P. Andersen sitt soya brød (ketolysebrød) | xeena82 | Bakst | 9 | 25-08-08 10:29 |
Åpent hus - torsdag 25. januar | janmesi | Lavkarbo generelt | 5 | 23-01-07 09:52 |
Åpent Brev Til Sylvia Brustad | janmesi | Lavkarbo generelt | 5 | 28-02-06 09:37 |
Åpent brev til biskopen | Albertine | Livets lyse side | 12 | 14-04-05 22:36 |