Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Karbohydrater - ikke nødvendig i matinntaket, men kritisk for metabolismen

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 30-04-10, 18:00   #26
scartz
Seniormedlem

scartz sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 38
scartz er ny på veien

Sv: Karbohydrater - ikke nødvendig i matinntaket, men kritisk for metabolismen

Hva med den nyeste artikkelen i VG, at frukt og grønt er ingen kreftbrems?

scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 23:44   #27
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Hva med den nyeste artikkelen i VG, at frukt og grønt er ingen kreftbrems?

Leste artikkelen og får umiddelbart noen spørsmål/tanker: jeg regner med at disse som var med på undersøkelsen spiser "vanlig" høykarbomat, med både mange e-stoffer, konservering, transfett og ikke minst mye syre og ustabilt blodsukker? osv... Ja da hjelper det lite med 5 om dagen altså! Da er det også skadelig med feks rødt kjøtt pga tarmene og fordøyelsen har nok å "ta seg av" og det kommer stadig "gift" i systemet. Kroppen tømmes for antioksidanter, basiske mineraler osv... det må mer enn 5 om dagen for å stoppe disse angrepene altså...skadene er større enn hva man retter opp...
Det hadde vært mer interessant(for oss) å teste dette ut på lavkarboer over tid.
Det andre er jo at årsak til kreft er vel mer sammensatt enn bare kosthold. fysisk aktivitet, stress, kjemikalier, mikrobølger, forurensing osv kan jo være andre faktorer...
Så når man har fjernet mange faktorer så mye som mulig, også innført lavkarbo... så tror jeg er frukt/grønt/bær er mer oppbyggende og "virker" bedre. kanskje fordi tarmer hos oss er "renere" og tar opp næringen bedre. Hvis det ligger feks mye sukker og syre(og muligens melkedrikking osv) og gjærer til enhver tid så klarer de ikke suge opp næringen som de skal.
At frukt/grønt ikke har noe å si for helsa virker tvilsomt, men har hørt om de som kun lever på kjøtt/fett/fisk og der finnes ikke kreft..Men så har har de også minimalt med kjemikalier og forurensing, de er aktive og mye ute(jakt osv) og er ikke påvirket av radiobølger slik vi er(EMF-felter).
så det er nok flere faktorer her.... Og disse "kjøttspisere"(inuitter etc) kunne kanskje optimalisert helsen sin ved å spise frukt/grønt?

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 08:18   #28
Bulldog
Gjest

Jeg skulle ønske at man ikke brukte termen "frukt og grønt"... Grønt er bra, frukt er godteri. Å bruke et uttrykk som det ovennevnte signaliserer at de hører sammen og har de samme egenskapene, noe de absolutt ikke har.

Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 13:24   #29
scartz
Seniormedlem

scartz sin avatar

scartz er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Chantelle, her.

Leste artikkelen og får umiddelbart noen spørsmål/tanker: jeg regner med at disse som var med på undersøkelsen spiser "vanlig" høykarbomat, med både mange e-stoffer, konservering, transfett og ikke minst mye syre og ustabilt blodsukker? osv... Ja da hjelper det lite med 5 om dagen altså

Jeg tenker egentlig det samme. Så lenge de spiser høykarbo så vil disse kreftresultatene være the same. Men om grønt MOTVIRKER kreft er jeg usikker på.

scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 17:53   #30
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Jeg anser ikke frukt som godteri men som fint påfyll av karbohydrater i forbindelse med trening f.eks. eller når man trenger et mellommåltid. Det er snakk om mengde her,mener jeg. Vi bør spise mye mer grønnsaker enn frukt. Et par frukt eller litt bær om dagen tror jeg er sunt. De henger ikke på trærne for å falle ned og råtne.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 18:30   #31
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Et par frukt eller litt bær om dagen tror jeg er sunt. De henger ikke på trærne for å falle ned og råtne.

Nå må folk spise frukt om de vil, men jeg vil jo gjerne påpeke at vi ikke er de eneste skapningene her på jorda. Det finnes nok av dyr som frukt er mye mer adekvat føde for enn oss ... Her i Norden finner vi knapt nok naturlig forekomst av frukt uansett. Bær er en helt annen sak, da det stort sett har et mye lavere sukkerinnhold.
Men klart det er godt med litt frukt i blant! Men for meg så er det uaktuelt, da det får bloduskkeret mitt opp i skyene på null komma svisj.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 18:50   #32
ada-emilie
Sperret

ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Å, er eple, plomme- og pæretrær her unaturlig?

Gammel 01-05-10, 18:52   #33
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Å, er eple, plomme- og pæretrær her unaturlig?

I store deler av landet, ja. Du finner ikke mange epletrær nord for Oslo/akershus, akkurat.
Da kidsa sørpå gikk på epleslang, gikk vi på nepeslang .

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 01-05-10, 18:54   #34
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

I store deler av landet, ja. Du finner ikke mange epletrær nord for Oslo/akershus, akkurat.
Da kidsa sørpå gikk på epleslang, gikk vi på nepeslang .

Vi har epletre hjemme. Det bærer frukt år etter år. MEN de er små, harde og megasure. Kan knapt brukes til annet enn eplegele.. Men sånn naturell tror jeg de må være meget lavkarbo..

Gammel 01-05-10, 18:55   #35
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Nepeslang og gulrotslang her..

Gammel 01-05-10, 18:59   #36
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Vi har epletre hjemme. Det bærer frukt år etter år. MEN de er små, harde og megasure. Kan knapt brukes til annet enn eplegele.. Men sånn naturell tror jeg de må være meget lavkarbo..

Hehe. Jeg har vokst opp over tregrensa, og der er det bare bær og sopp. Men til og med de modne eplene eksen tok med seg fra Hønefoss var sure som et helvete. Men nå synes jeg epler er æsj om de så er røde og sødmefylte eller om de er små, grønne og sure, da. Men det er nå meg .
Uansett er det lille vi har av frukt her oppe såpass sesongbetont, at om man skal spise det, så kan man jo like godt kun gjøre det på sensommeren/høsten.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 01-05-10, 19:28   #37
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Hehe. Jeg har vokst opp over tregrensa, og der er det bare bær og sopp. Men til og med de modne eplene eksen tok med seg fra Hønefoss var sure som et helvete. Men nå synes jeg epler er æsj om de så er røde og sødmefylte eller om de er små, grønne og sure, da. Men det er nå meg .
Uansett er det lille vi har av frukt her oppe såpass sesongbetont, at om man skal spise det, så kan man jo like godt kun gjøre det på sensommeren/høsten.

Åhh, trodde jeg var alene i hele verden om å IKKE like epler!

Gammel 01-05-10, 20:01   #38
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Åhh, trodde jeg var alene i hele verden om å IKKE like epler!

Tydeligvis ikke. Men man får jo så rare tenner av det! Usj .

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 01-05-10, 20:12   #39
blåbær
Seniormedlem

blåbær sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 42
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Jeg har aldri vært glad i frukt i det hele tatt, men spiste det likevel, fordi jeg trodde jeg burde. Bare glad jeg slipper nå!

blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 20:16   #40
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Tydeligvis ikke. Men man får jo så rare tenner av det! Usj .

Jeg får i allefall rar følelse i tennene når jeg spiser epler... Liker det ikke, får en slags frysninger..

Gammel 01-05-10, 22:16   #41
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Jeg skulle ønske at man ikke brukte termen "frukt og grønt"... Grønt er bra, frukt er godteri. Å bruke et uttrykk som det ovennevnte signaliserer at de hører sammen og har de samme egenskapene, noe de absolutt ikke har.

Hei! ja er vel enig om at frukt og grønt ikke hører sammen sånn sett. Men nå svarte jeg på om det å utelate mange matvarer i kosten slik mange gjør på ketose. og en kommentar til det som var skrevet tidlig i tråden.
jeg burde ha skrevet karborike frukt, bær og grønnsaker. da de alle har sine egenskaper som du skriver.
det var mer ment et innlegg mot å kutte ut varer som alle grønnsaker under jorden, de mest karborike bær og all frukt som en "evig" livsstil.

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 22:57   #42
Bulldog
Gjest

Hei! ja er vel enig om at frukt og grønt ikke hører sammen sånn sett. Men nå svarte jeg på om det å utelate mange matvarer i kosten slik mange gjør på ketose. og en kommentar til det som var skrevet tidlig i tråden.
jeg burde ha skrevet karborike frukt, bær og grønnsaker. da de alle har sine egenskaper som du skriver.
det var mer ment et innlegg mot å kutte ut varer som alle grønnsaker under jorden, de mest karborike bær og all frukt som en "evig" livsstil.

Innlegget mitt var ikke rettet til deg, det var mer en generell frustrasjon
Forøvrig er jeg enig i det du skrev.

Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 23:49   #43
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Innlegget mitt var ikke rettet til deg, det var mer en generell frustrasjon
Forøvrig er jeg enig i det du skrev.

oki du skrev ovennevnte skjønte du ...og siden jeg hadde innlegget rett over deg trodde jeg det var meg.
ikke alltid så greit når all kommunikasjon foregår ved å skrive

Gammel 01-05-10, 23:58   #44
Bulldog
Gjest

oki du skrev ovennevnte skjønte du ...og siden jeg hadde innlegget rett over deg trodde jeg det var meg.
ikke alltid så greit når all kommunikasjon foregår ved å skrive

Aah... "Ovennevnte" er kanskje ikke så beskrivende når linjeskiftet havner på et helt annet sted enn forventet

Nei, skriftlig kommunikasjon kan være skikkelig kronglete... Godt man stort sett får rydda opp i det før man evt begynner å krangle

Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 00:03   #45
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Aah... "Ovennevnte" er kanskje ikke så beskrivende når linjeskiftet havner på et helt annet sted enn forventet

Nei, skriftlig kommunikasjon kan være skikkelig kronglete... Godt man stort sett får rydda opp i det før man evt begynner å krangle

jepp ...frusterende å krangle med et tastatur....eller med en som sitter og ler av deg på "andre siden"

Gammel 02-05-10, 02:28   #46
scartz
Seniormedlem

scartz sin avatar

scartz er ny på veien

Jeg har heller aldri hatt store sansen for frukt, blir alltid mast på om å spise det som mellommåltid. Men jeg blir bare mer sulten etter en frukt. Eneste det fungerer som for meg er kanskje som en fruktsalat.

Gammel 02-05-10, 10:55   #47
Solange
Seniormedlem

Solange sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Jeg har heller aldri hatt store sansen for frukt, blir alltid mast på om å spise det som mellommåltid. Men jeg blir bare mer sulten etter en frukt. Eneste det fungerer som for meg er kanskje som en fruktsalat.

Jeg elsker frukt, men før jeg oppdaget lav-karbo, gjorde jeg den oppdagelsen at jeg ble alltid mer sulten av å spise et eple som mellommåltid. Funket jo overhodet ikke som sultstiller slik den liksom skullle. Nå skjønner jeg jo hvorfor...Det har ikke vært noe problem å holde seg unna frukt, tar meg et jordbær en gang i blant, og er fornøyd med det! Tenker på alle de åra jeg har mast på guttungen om å spise frukt...(Er du sulten, ta litt "godteri" du)

Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 23:59   #48
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Frukt skal ikke spises alene!
er jo bare karboer og vil ikke fungere som et mellommåltid etc... som kjent skal et måltid bestå av fett, protein og karbo. selv om det også bare er et "snacks-måltid". denne regelen gjelder uansett!
hvis jeg skal spise frukt, karborike bær etc... så fungerer det best i feks smoothie med oljer og protein. appelsin frisker opp mange av smoothiene mine. Jeg tåler ikke melkeprodukter, så jeg tykner og søter gjerne med halv banan. jeg kombinerer ofte mine smoothies med å først spise en avokado og noe grønt. (pluss et par ss olje hvis jeg ikke har det i smoothien) og protein rik smoothie etterpå.
Om frukt er nødvendig i kostholdet? tror ikke det, er vel mer som naturens dessert og ikke "mat". men det beriker kostholdet mitt og bidrar til mer varasjon. og får meg til å spise meg grønt(feks mikse salat, banan og soya melk, proteinpulver). kan bli lei av å lage og knaske på salater, og det er deilig innskudd å drikke et måltid.
Jeg tror også at det er sunt så lenge det ikke påvirker blodsukker noe særlig(altså at det brukes som dessert/pakkes inn i fett/protein).
Mitt argument er ikke mineraler og vitaminer, men noe fiber, lett fordøyelig, enzymer, antioksidanter(bær) og ikke minst ENERGI/ioner(raw food, ikke kcal!). og det får opp grønnsakmengden. og mengde RAW mat i kostholdet.

Gammel 10-05-10, 00:33   #49
ada-emilie
Sperret

Dr. Babe, jeg er enig i at det er synd om man ikke kan spise variert med grønnsaker og frukt. Hav folk tåler er individuelt, det er bare det.Jeg synes jeg husker å lese at de som ikke tåler noe særlig med karbohydrater uten å legge på seg vil etter en stund på lavkarbodiett trene opp evnen til å tåle karbohydrater. Slik at etter en kur vil de kunne spise mer karbohydrater enn før kuren uten å legge på seg. De får trent opp fettforbrenningen, og kanskje regulert hormonene? Jeg tror det ihvertall. Om man har stresset kroppen med for mye høykarbo over lang tid,vil kroppen når den får pause komme i balanse igjen , tror jeg. Jeg tror nemlig på kroppens selvhelbredelse om vi gir den mulighet til det. Er det noen som har noen faktaopplysninger om dette?

Finnes det noe i frukt som ikke finnes i grønnsaker eller andre ting? Er det essensielt? Grønnsaker som vokser under jorden frarådes i begynnelsen av en kur, men kan innføres i små mengder etterhvert for mange, men trolig ikke alle, ihvertfall ikke like tidlig.Det er få her inne som ikke spiser noe grønnsaker i det hele tatt. De vil nok ikke fortsette slik i årevis, tror jeg. Moderasjon og variasjon er nøkkelord når det kommer til å spise sunt, og dette gjelder alltid. Men hva vi kaller sunt forandres. Jeg kommer alltid til å spise masse grønnsaker daglig, men vil ikke spise frukt for da har jeg vanskelig å begrense meg. Frukt er som sukker for meg sånn sett. Bær kan jeg nok spise uten problemer med å begrense meg. Man må kjenne etter på egen kropp hva som funker for en. Vi er forskjellige.Spis grønnsaker som vokser over og under jorda du, og frukt og bær om det føles riktig for deg.

Gammel 10-05-10, 14:49   #50
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Dr. Babe, jeg er enig i at det er synd om man ikke kan spise variert med grønnsaker og frukt. Hav folk tåler er individuelt, det er bare det.Jeg synes jeg husker å lese at de som ikke tåler noe særlig med karbohydrater uten å legge på seg vil etter en stund på lavkarbodiett trene opp evnen til å tåle karbohydrater. Slik at etter en kur vil de kunne spise mer karbohydrater enn før kuren uten å legge på seg. De får trent opp fettforbrenningen, og kanskje regulert hormonene? Jeg tror det ihvertall. Om man har stresset kroppen med for mye høykarbo over lang tid,vil kroppen når den får pause komme i balanse igjen , tror jeg. Jeg tror nemlig på kroppens selvhelbredelse om vi gir den mulighet til det. Er det noen som har noen faktaopplysninger om dette?

Finnes det noe i frukt som ikke finnes i grønnsaker eller andre ting? Er det essensielt? Grønnsaker som vokser under jorden frarådes i begynnelsen av en kur, men kan innføres i små mengder etterhvert for mange, men trolig ikke alle, ihvertfall ikke like tidlig.Det er få her inne som ikke spiser noe grønnsaker i det hele tatt. De vil nok ikke fortsette slik i årevis, tror jeg. Moderasjon og variasjon er nøkkelord når det kommer til å spise sunt, og dette gjelder alltid. Men hva vi kaller sunt forandres. Jeg kommer alltid til å spise masse grønnsaker daglig, men vil ikke spise frukt for da har jeg vanskelig å begrense meg. Frukt er som sukker for meg sånn sett. Bær kan jeg nok spise uten problemer med å begrense meg. Man må kjenne etter på egen kropp hva som funker for en. Vi er forskjellige.Spis grønnsaker som vokser over og under jorda du, og frukt og bær om det føles riktig for deg.

helt enig med denne

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det så galt å begrense matinntaket til barn? annama Barns kosthold 61 07-09-09 21:16
Hjelp til å se på matinntaket Jabba Ketolysekuren 4 30-01-09 09:54
Grønnsaker - nødvendig eller ikke? slaskalainen Generell ernæringsdebatt 161 15-04-07 21:25
Endelig! Medisin mot kritisk tenkning HP Fysisk og mental helse 1 15-03-06 22:26

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.