Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hvor mye fett?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 26-11-08, 19:22   #26
Theba
Juniormedlem

Theba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Hamar
Alder: 38
Theba er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye fett?

Fikk du noe svar på brevet ditt?

Theba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 20:14   #27
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Dette hadde jeg helt glemt.
Ja, jeg fikk svar!
Ikke akkurat tilfredsstillende, dog. Men jeg orker ikke å lese gjennom nå (er så forkjøøølaaa), men her er det i alle fall:

Sitat:

Hei, jeg beklager sen tilbakemelding på denne henvendelse fra deg.
Vi takker deg for dette spørsmålet og for den interesse du viser for våre produkter.

Jeg skjønner at du er skeptisk til soya, men jeg skjønner ikke helt hva den er bygget på. Stort sett alle oljer er raffinert. Den eneste oljen som er kaldpresset er oliven extra virgen eller virgen. Det finnes litt kaldpresset raps, men dette brukes ikke kommersielt i produkter fordi den har en så kraftig egen smak og fordi den ikke vil være holdbar i et produkt.

Alle oljene (raps, solsikke, mais, kokos, palme, bomullsfrø og soya) du kjøper i butikken, unntatt de ovennevnte, er renset ved hjelp av varme, vanndamp og filtrering. Det gjøres for å sikre at oljen har en nøytral og fin smak, samtidig som det fjerner oksidasjonsprodukter som vil gi en kortere holdbarhet. Når det gjelder produksjonen av transfettysrer er det heller ingen forskjell på disse oljene. Disse fettsyrene oppstår først og fremst pga herdning hvor det tilsettes hydrogen for å gjøre oljen fast. Dette kalles gjerne herdning eller hydrogenering og ingen av våre margariner eller oljer er behandlet på den måten.
Alle oljene har likevel et lite naturlig innhold av transfettsyrer, men dette er godt < 1% og sammenlignet med smør og kjøtt er det et helt uvesentlig nivå helsemessig. Det er interessant å nevne her at ifølge rapporten til Helsedirektorat representerer smør og kjøtt de største kildene til nettopp transfettsyrer:

meieriprodukter (50 prosent),
kjøtt (19 prosent),

http://www.shdir.no/fagnytt/presseme...kosthold_64260

Angående fargen er det riktig som du påpeker at oljene egentlig ikke har noen egen farge. Palmeolje er riktignok litt gul, men det er tilsetningen av betakaroten som gjør at margarin får en fin gul farge. Betakaroten er som kjent et fargestoff som også finnes i naturen (i gulrot og mais for eksempel).

Margarin er en blanding av flere oljer og det er bruk av oljer som er fast fra naturens side (palme og kokos) som gir margarin sin faste konsistens. Ved valg av disse oljene med bestemte smeltepunkter er det mulig å få en margarin som dekker flere behov;
-egnet til å steke med,
-har tilstrekkelig fasthet for baking
-inneholder flerumettede fettsyrer (fra soya bl annet).

Håper dette svarer på dine spørsmål.
Mvh Paul Aitkenhead
Kvalitetssjef Mills DA

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 20:18   #28
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Vil det si atman kan bruke Melange på lik linje med Meierismør?

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 20:40   #29
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Medlem siden: May 2008
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Vil det si atman kan bruke Melange på lik linje med Meierismør?

Nei. Flerumettet fett er meget ustabilt og gjør stor skade på kroppen. Mettet fett virker mer som en antioksidant.

Delfia er bedre enn margarin. Delfia er hydrolysert, men har mye mindre flerumettet fett, og masse mettet fett. Palme- og kokosolje er heller ikke dårlig.

Dessuten inneholder meierismør solide mengder vitamin A og D (animalsk form), og mye mer smak.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Å kombinere fett og karbohydrater Fettet Lavkarbo generelt 3 10-02-06 17:06
Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk. andersdupp Spørsmål og svar 15 19-01-06 09:29
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 13:37

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:19.