Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Ketogen diett for barn med epilepsi

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 04-02-09, 21:20   #26
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketogen diett for barn med epilepsi

Bacon, vet du hva slags fett niesen din fikk? Er bare nysgjerrig

Jeg husker første gangen jeg hørte om ketogen diett. Det var på Onsdagsfilmen på tvnorge, hvor en liten gutt med epilepsi til slutt fikk prøve en ketogen diett.

Mitt inntrykk er også at man ikke prøver ut en så "drastisk diett" før alt av medisiner er prøvd ut... Det er jo helt forbløffende

Gammel 12-02-09, 09:28   #27
tipp
Juniormedlem

tipp sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Hjemme
Alder: 30
tipp er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Polarlyset, her.

Kanskje jeg skulle startet på Ketolysekuren igjen, kanskje det blir lettere for henne hvis hun ikke er den eneste? Sist gang varte jeg bare 3 uker, men nå er jo motivasjonen en helt annen! Jeg har desuten ikke vondt av å gå ned 10-15 kg

Tipp: Hva sendte du med gutten din til lunsj på skolen? Lærte han seg å like matvarer han tidligere ikke likte (salat, grønnsaker osv)?

Sorry, har vært litt fraværende fra nett

Å ha noen andre som går på kuren er uvurderlig for poden, hver gang venninna mi er innom så snakker de om kuren og hvordan det går. Og det at hun spiser det samme som han, at han kan spandere av sine vafler, at hun må spise samme sjokolade osv som han, det gjør at de får et felleskap og det blir normalisert på en måte jeg ikke kan hjelpe ham med.

Poden får noen ganger med seg salat, tacosalat, eller salat og kyllingvinger eller hva vi nå har. Andre gnager får han med seg litt brød eller oopsirolls av bakemiksen med pålegg og grønt( egentlig er det pålegg med litt brød under*ler*) Noen ganger får han med seg omelettrester og salat, eller en kotelett og salat. Alt som går greit å spise fra matboksen og som ikke blir så mye klin rett og slett. Alle på gruppa hans drikker melk til måltidene, så han får med seg en drikkeflaske med fun light saft. Etterhvert blir det til at han sparer den safta til ettermiddagen og heller drikker vann på skolen.

Før var han ikke veldig begeistret for salat, men jeg lager den enkel, ikke for mange smaker, og i starten hjemme la jeg tingene hver for seg på fatet, sånn at han kunne velge en og en smak, og nå sier han selv at salat er godt. Så lenge jeg ikke kommer med selleri og andre rare greier som han bestemt mener er kaninmat.

tipp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 13:56   #28
Flisa
Medlem

Flisa sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: Bærum
Flisa er på en erverdig vei

Hei :-)

Utrolig bra tråd, med masse informasjon.
Jeg har ei jente som sliter med konsentrasjon og lese/skrivevansker. Ettersom jeg har gått på ketogen kost til og fra en stund, har jo familien spist mer eller mindre ketogen kost til middag. men ikke ellers.
Hun er utrolig kresen og jeg sliter med å få henne til å spise både salat og annen ketogen frokost eller lunsj. Vi bruker mer fett i kosten og mer rene kjøtt/fisk enn tidligere mer fløte sauser, meierismør, og mindre poteter, ris og pasta.

Barna spiser mye youghurt (soya) havregrøt med banan, rosiner, kanel og en smørklatt. Brødmat. Vi tar Eye-q og spectro multivitamin.
Har en mann som spiser MYE brødmat og masse karbohydrater.
Hvordan overbevise for han at dette er et bra kosthold for barna også!!?

Barn trenger vel litt mer karbohydrater for å ha overskud til å leke/være i aktivitet. osv?

Flisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 12:19   #29
Polarlyset
Juniormedlem

Polarlyset sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Polarlyset er på en erverdig vei

Hei igjen!

En liten oppdatering av situasjonen vår:

Nå har ste-dattera mi startet på denne ketogene dietten, i samarbeid med SSE (Spesialsykehuset for Epilepsi). Og så langt går det veldig bra

Men det var ganske anerledes enn hva jeg hadde ventet meg. Det viser seg nemlig at hun ikke kan spise "hva som helst" bare det er uten karbohydrater. Alle måltidene hennes er nemlig nøye sammensatt av en ernæringsfysiolog, med nøyaktig det samme næringsinnholdet i hvert måltid (som består av over 70% fett). Så alt må veies nøyaktig og prepareres spesielt til henne 4 ganger om dagen. Så vi tilbringer mye tid på kjøkkenet kan du si

Litt mye "armer og ben" nå i begynnelsen, spesielt hvis man prøver å tilberede mat for resten av familien samtidig, men jeg er overbevist om at det kommer til å gå seg til og bli en rutine dette også.
Og viser det seg at denne dietten kan stagnere epilepsien hennes, ja da skulle jeg gladelig stått på kjøkkenet hele dagen om nødvendig!

Foreløpig er det for tidlig å si noe om hvor stort medisinsk utbytte hun har av dietten, hun skal tilbake til SSE om 2-3 mndr for å gjøre nye målinger. Men vi synes å merke små framskritt, og krysser fingrene for at vi har rett

Selv håndterer hun situasjonen utrolig bra! Hun har skjønt alvoret i at hun må følge dietten til punkt og prikke, og forstår at maten nå er en del av medisinen henne. Hun er rett og slett en liten Heltinne !

Polarlyset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketogen diett - og epilepsi mofe Andre dietter 12 14-09-10 19:23
Atkinsdietten og barn med epilepsi HP Atkins kosthold 5 28-03-09 15:03
Er SB (fase 1) en ketogen diett? Borealis South Beach 2 28-01-07 18:54
ketogen diett lillan32 Lavkarbo generelt 3 01-12-05 00:05

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.