Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er dette min trivselsvekt ?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 28-04-10, 17:08   #26
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Er dette min trivselsvekt ?

Jeg er 174 cm høy og veier 64 kg nå, jeg er ikke skrapa men slank. Jeg ville ikke veid mer (med mindre det var muskelvekt, og det kan det jo hende jeg får nå når jeg trener mer), men det er jo meg, og jeg er vel preget av litt panikk for å bli overvektig igjen. Men for å svare på HI sitt spørsmål, jeg synes det er viktig å være glad i seg selv, så om du trives med den kroppen du har nå, så synes jeg du skal slappe av og ikke stresse med det. Vil du gå ned i vekt, så går du ned i vekt men kun for din egen skyld.

Gammel 28-04-10, 17:30   #27
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Er dette min trivselsvekt ?

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Nå har det seg sånn at kroppene våre er litt mer komplekse enn inn/ut antall kalorier. For mange her inne, så hjelper det ikke å ligge i kaloriunderskudd, men det er type mat som gjelder.
Så 1700 kalorier er ikke alltid 1700 kalorier, for å si det slik.

Ved lavkarbo kosthold kan man faktisk ligge høyere i antall kalorier og enda gå ned i vekt. For noen (mange her inne) så går vi faktisk MER ned på normalt kalori-inntak på lavkarbo, enn tradisjonell lavkalori-telling.
Vi er mange som har slanket på oss flere kilo...

Først: Definisjonen av en kalori: 1kcal er energien det tar å øke temperaturen på 1 liter vann med 1 grad celcius ved 1 atmosfæres trykk. 1700kcal er og vil alltid være 1700kcal men snakker da selvfølgelig om energi tatt opp i kroppen, ikke inntatt energi. Spiser man f.eks. disse pillene som blokker fettopptak i tarmen vil energien kroppen tilføres være lavere enn energimengden man putter i seg. Alikevel, argumentet holder, for om kroppen bare tar opp.. tja.. 1300 av disse 1700 kaloriene, så havner de restrerende 400 i doskåla. :P

Er, som jeg vel skrev, klar over at det er mye finurlig kjemi og biologi inne i bildet, men du kommer ikke unna det faktum at dersom du (i et ekstremt eksempel) går på en vannfaste, så blir du dødens tynn (tenk konsentrasjonsleire og andre umenneskeligheter). På samme måte er det ikke til å unngå at om man dobler ens daglige matrasjoner vil man stige i vekt.

At typen bensin har endel å si for bilens ytelse og drivstoff-forbruk betyr ikke at det er fysisk mulig for en bil som bruker 1 liter på mila å tanke 40 liter (daglig energiinntak), kjøre 40 mil (daglig forbruk), og ha 5 liter igjen på tanken.

Selvfølgelig grovt forenklet, men fysikkens lover sier: Man kan ikke få mer energi ut av et lukket system enn man putter inn. Ser man kroppen som som en helhetlig enhet som bruker x energi hver dag, så må all energi over x nødvendigvis havne et sted, akkurat som all energi under x må taes fra et sted.

At kroppens indre mekanismer, være det seg enzymproduksjon, hormoner, insulin-/glukagonrespons/-resistens, osv. varierer fra person til person er enselvfølge, ikke et argument mot "kalorier inn - kalorier ut". Kroppens energiinntak vs. energiforbruk er faktisk et lukket system da all energi må komme fra mat, og all inntatt energi må forbrennes (eller lagres til den forbrennes).

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Plastbox: Stødig vitenskap finnes det ikke bak alt (høykarbo, kolesterol, vi har mange eksempler). Mulig det er "Confirmation bias" fra min side, men når jeg ser meg rundt, så synes jeg at de hovedklassifikasjonene stemmer godt.

Jeg ser ikke helt hvordan dette er relevant for vår diskusjon? Bare fordi det er "regelen for alminnelig slanking", betyr ikke at det er absolutt - og det gjelder i alle fall ikke for lavkarbo. De fleste overvektige kan spise lavkarbo, IKKE trene etter "alminnelig regel for slanking" og likevel gå ned i vekt. Jeg sier ikke at man bør gjøre det slik, men man kan.

Jeg kan komponere et par greske ord jeg også, og si at folk med brunt hår hører til én type, blondt og rødt hver sin andre type. Hadde jeg sett på litt statistikk kunne jeg "mystifisert" det enda litt mer med det resultatet at når folk hørte det og tenkte over vennekretsen sin hadde reaksjonen vært "Jøss.. det har jeg ikke tenkt på!" også forteller de det videre. Betyr ikke at det er vitenskal, som det sies: Correlation does not imply causation.

Med "alminnelig slanking" mener jeg strengt tatt alt som ikke innebærer ketose, eller potensielt lavkarbo/lavgi. Ketose er en måte å utnytte en mekanisme i kroppen. Mangelen på blodglukose gjør at kroppen tror den sulter, og frigir glukagon som stimulerer frigjøring av fettsyrer fra fettceller. Disse kan dog ikke omdannes til glukose, så syklusen fortsetter for fullt selv om kroppen har all den energien den trenger og mer til.

Sist redigert av plastbox : 28-04-10 kl 17:42.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dette med søtningsmiddel, sukkerarter ol, forstår ikke dette helt jeg! bella donna Spørsmål og svar 3 12-06-09 22:30
Mulig dette er feil forum for dette spm. (ticker) Momsa Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 6 26-08-08 23:36

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.