Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Rått bacon trygt å ete? (del 3)

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 02-11-11, 20:49   #26
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Rått bacon trygt å ete? (del 3)

Vi laget spekeskinke før da vi hadde griser. Husker de stod i en diger butt på stabburet i saltlake.

Gammel 02-11-11, 21:02   #27
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Vi laget spekeskinke før da vi hadde griser. Husker de stod i en diger butt på stabburet i saltlake.

Det er litt interessant, for jeg mener å huske at det ikke er lake to begin with. Det blir det når saltet trekke væska ut av kjøttet!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 08:59   #28
lillekri
Medlem

Medlem siden: Jun 2011
lillekri er ny på veien

Hei igjen skravlefanter

Fant noe 'kyst-bacon' igår som var nesten bare spekk. Skar det i fine skiver og la de i langpanne på 50 grader. Smakte på et par idag, men syntes de var litt vassne enda. Skrudde opp til 100 men da ble de mer stekt i konsistensen (smakte supert, men ikke akkurat hva jeg var ute etter her!)

Akkurat nå tenker jeg på om jeg kan lage min egen 'tradisjonelle' bacon.

Eller 'speket sideflesk' siden jeg klarer meg uten røyk-smaken (som også er litt kreftfremkallende?). Eneste som bekymrer er tørkeprosessen, siden det regner støtt her. Men kan vel fyre litt ekstra i den perioden. Ser for meg at jeg kan kjøpe frossen tynnribber (til 25kr/kg?) og dompe de direkte i stampen med saltlake. Blir jo utrolig billig bacon! Dessuten kan jeg bruke Helios saltet, som inneholder de mineralene som vanelige saltprodusenter fjerner og selger separat. Hmmm.. hvis alle går igang med speke-planene sine må vi definitivt ha en egen tråd om det!

@zincite: Ja, jeg er alltid på leting etter 'feit' spekeskinke, og har lagt merke til det samme!

@Photobscura: Du har rett i at det er mye feil-info i omløp! Vi bør lage en egen tråd om fettinnhold i ulike nøtter, der vi henter inn data fra ulike kilder og sammenligner!

@Alynna: Tror en av linkene jeg la inn forteller om speking og trikiner. Forøvrig kan jeg nevne at årsaken til at salt dreper levende organismer er at væskeflyt gjennom cellemembran alltid går mot den siden med høyest saltinnhold. Kalles 'osmosis'. Du kan si at høy salt-innhold tvinger alt vann ut av celler.
(Samme i kroppen på ulike nivåer. F.eks. hvis du eter salt mat, vil vann strømme inn i mage/tarm fra resten av kroppen, og resultatet kan bli diare.. derfor de bruker salt ved detox-prosesser der hele tarmen skal tømmes i en fei.)

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 11:14   #29
Lemen
Seniormedlem

Lemen sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 45
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Ser for meg at jeg kan kjøpe frossen tynnribber (til 25kr/kg?) og dompe de direkte i stampen med saltlake. Blir jo utrolig billig bacon!

Det her er fullt mulig å gjøre ja. En av mammas venninner bruker å kjøpe billig ribbe på tilbud, og lage bacon av det.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 20:08   #30
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Hei igjen skravlefanter

@Alynna: Tror en av linkene jeg la inn forteller om speking og trikiner. Forøvrig kan jeg nevne at årsaken til at salt dreper levende organismer er at væskeflyt gjennom cellemembran alltid går mot den siden med høyest saltinnhold. Kalles 'osmosis'. Du kan si at høy salt-innhold tvinger alt vann ut av celler.
(Samme i kroppen på ulike nivåer. F.eks. hvis du eter salt mat, vil vann strømme inn i mage/tarm fra resten av kroppen, og resultatet kan bli diare.. derfor de bruker salt ved detox-prosesser der hele tarmen skal tømmes i en fei.)

Takk takk kjenner til osmose og konservering ved speking, jeg bare har null greie på overlevelsesevnen til trikinger, vet igrunn null og niks om de :P Skal sjekke ut linken. Har ellers skjønt at det eneste som kan bli et problem ved speking, er mugg, og da skal man sjekke skinken ofte de første ukene, og også ellers, og vaske med sterk saltlake på en klut, om men finner noe.

Om det kommer priskrig på ribbe igjen skal jeg sannelig forsøke pancetta også, om nom

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Rått oksekjøtt (carpacchio) ToreH Lavkarbo generelt 0 22-10-11 22:37
Rått bacon Sesti Ketolysekuren 20 13-01-09 18:39
rått egg i smoothien? Chamomilla Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 04-09-06 16:15
Salat med rått kjøtt nøtta Festmat 4 06-02-06 11:45
Skadelig å spise rått bacon? Iset Barns kosthold 15 05-02-06 17:55

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.