Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Når vekta ikke går ned... og det snart er jul

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 28-11-05, 20:01   #26
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Når vekta ikke går ned... og det snart er jul

Jeg synes liksom ikke jeg så noe særlig med utskjeielser i den menyen jeg. Bare så det er sagt, så svarte jeg på generelt grunnlag, og det tror jeg flere andre her gjorde også.

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 28-11-05, 20:19   #27
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lise

Jeg synes liksom ikke jeg så noe særlig med utskjeielser i den menyen jeg. Bare så det er sagt, så svarte jeg på generelt grunnlag, og det tror jeg flere andre her gjorde også.

Kjære Lise - synes ikke du sa noe dumt Hvis du ser lenger opp skriver jeg at det er gode råd du kommer med. Men jeg stilte spørsmål ut fra meg selv, og er tydeligvis i "båt" med flere... Og da er det litt irriterende at noen som tydeligvis IKKE er i den båten kommer inn og vifter med finger'n og etter mitt skjønn ikke leser særlig nøye det som står her... Mitt formål med denne tråden var ikke å være generell - jeg anbefaler slett ikke andre å hoppe av det kostholdet de måtte følge. Jeg ville bare lufte mine tanker og frustrasjoner rundt det å gi opp vektnedgang nå før jul...

Er ikke sint på noen

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 28-11-05, 20:32   #28
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Alder: 49
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Jeg synes det beste er å spise riktig fram til (lille)julaften, også kose seg det en har lyst til fram til nyttårshelgen er ferdig.

Det er det hvordan en spiser mellom nyttår og jul som betyr noe, - ikke mellom jul og nyttår.

Gammel 28-11-05, 21:58   #29
Albertine
Gjest

*føler seg truffet*

Svar med sitat
Gammel 28-11-05, 22:14   #30
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Albertine

*føler seg truffet*

Alt i orden, Albertine!

(hvis det var det du mente, da...? Eller var det innlegget til HP...?)

Gammel 28-11-05, 22:21   #31
AnnaV
Medlem

AnnaV sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Jeg tror det bare er du som kan svare på dette spørsmålet, Scilla. Tenk deg uka etter jul: Hvordan føler du deg da? Var det verdt det, å slakke litt av mot jul?
Hvordan vil selvfølelsen din være hvis du ikke slakker av?

Jeg holder med Albertine her - det er alltiid en "unnskyldning" for å falle litt av. Nå er jeg sikkert streng, men man MÅ ikke spise ting som ikke er bra for kroppen for å hygge seg... Min erfaring er at følelsen etterpå et tusen ganger verre enn følelsen av av jeg gjerne skulle hatt med litt kake...

"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-11-05, 22:26   #32
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Men går det ikke an å sette seg inn andres tenkemåte litt da?!?

Vi er alle forskjellige, og FOR MEG ER DET RIKTIG Å GJØRE DET SÅNN! Andre funker kanskje annerledes...

Unnskyld meg, men aaaaarghhh...

Det verste jeg vet er når folk tror de har løsningen for alle andre!

Gammel 28-11-05, 22:29   #33
Albertine
Gjest

Poenget mitt er jo at jeg ikke har noen løsning for deg. Jeg aner ikke hva som er best for deg. Det er bare du som kan avgjøre det.

*tusler slukøret i seng*

Svar med sitat
Gammel 28-11-05, 22:37   #34
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Poenget mitt er jo at jeg ikke har noen løsning for deg. Jeg aner ikke hva som er best for deg. Det er bare du som kan avgjøre det.

*tusler slukøret i seng*

Uff... ikke vær slukøret da..!! Setter pris på din mening, men det føltes som om jeg ikke burde ha stilt spørsmålet her i det hele tatt... Jeg kunne jo stilt meg spørsmålet for meg selv i min egen, private dagbok og så kommet frem til et svar - men jeg regnet med at det var flere som hadde interesse av å reflektere rundt det...

Sist redigert av Huldr : 07-03-06 kl 03:24.
Gammel 28-11-05, 22:59   #35
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Scilla: Sjekk forumet denne tråden er lagt i Hvis temaet ikke var av allmenn interesse så hadde det kansje passet bedre i en dagbok?

Jeg for min del synes temaet er veldig relevant for alle nå når vi går inn i julehøytiden, og temaet fortjener belysning fra flere sider, kropper og situasjoner. Alle svarende som har komt vitner om det samme. Jeg viser igjen til hvilket forum tråden ligger i.

For å utdype det jeg skrev i innlegget mitt over, så opplever jeg at det er lettere å moderer seg fra jul til nyttår hvis en ikke har småspist litt i adventstiden. For meg gjør alle de små (i seg selv kansje litt ubetydlelige) sidesprangene at søtbehovet blir større, og at jeg overspiser søtt når jeg gir meg selv lov. Da begår jeg også lettere de fetende kombinasjonene som Skaldeman sikter til. Jeg har altså mindre lyst på søtt hvis jeg er flink fram mot jul, og det er lettere å styre unna dårlige valg. Hilsen en Karbojunkie

Gammel 28-11-05, 23:13   #36
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Jeg vet hvilket forum det ligger i - var tross alt jeg som la det her... Jeg la denne tråden her fordi jeg mente det passet her!

Alle er velkomne til å si sin mening - men jeg setter pris på at folk trekker til seg pekefingrene og heller forklarer sin egen bakgrunn for det de sier (som du for øvrig gjorde akkurat nå, HP )

Kommer nok til å tenke meg grundig om før jeg prøver å lufte noe på forumet heretter...

Gammel 28-11-05, 23:23   #37
AnnaV
Medlem

AnnaV sin avatar

AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent
Unhappy

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Jeg vet hvilket forum det ligger i - var tross alt jeg som la det her... Jeg la denne tråden her fordi jeg mente det passet her!

Alle er velkomne til å si sin mening - men jeg setter pris på at folk trekker til seg pekefingrene og heller forklarer sin egen bakgrunn for det de sier (som du for øvrig gjorde akkurat nå, HP )

Kommer nok til å tenke meg grundig om før jeg prøver å lufte noe på forumet heretter...

Dette ble dumt og leit... Jeg angrer på innlegget mitt....
Føler meg som en liksom-besservisser. Det var jo ikke meningen....

AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-11-05, 23:29   #38
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

Scilla, jeg forklarte grunnlaget for i mitt første innlegg i innlegget: "Jeg synes..." Andre har også brukt tilsvarende kildehenvisninger.

Det er ingen grunn til å tenke seg om hva en lufter utifra denne tråden, men når en spør i åpent/generellt forum så får en svar gjerne åpne/generelle svar som ikke (bare) er rettet mot deg personlig. Svarene er rettet til alle som leser tråden.

Alt trenger ikke være en kamp, Scilla

Gammel 28-11-05, 23:35   #39
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Opprinnelig lagt inn av AnnaV

Dette ble dumt og leit... Jeg angrer på innlegget mitt....
Føler meg som en liksom-besservisser. Det var jo ikke meningen....

Beklager jeg også Anna - ble bare litt oppgitt når de samme argumentene kom igjen... No hard feelings

Opprinnelig lagt inn av HP

Scilla, jeg forklarte grunnlaget for i mitt første innlegg i innlegget: "Jeg synes..." Andre har også brukt tilsvarende kildehenvisninger. Jeg mente ikke deg, HP - bare som et eksempel på AT du brukte egen bakgrunn. Og ja, det er mange her som har brukt seg selv som eksempel - men det er ikke disse jeg sikter til, for de har heller ikke kritisert noen...

Det er ingen grunn til å tenke seg om hva en lufter utifra denne tråden, men når en spør i åpent/generellt forum så får en svar gjerne åpne/generelle svar som ikke (bare) er rettet mot deg personlig. Svarene er rettet til alle som leser tråden. Ja, men jeg synes man skal vise respekt, noe jeg ikke synes alle har gjort. Og da må det være lov å reagere.

Sist redigert av Huldr : 07-03-06 kl 03:27.
Gammel 28-11-05, 23:39   #40
AnnaV
Medlem

AnnaV sin avatar

Gammel 28-11-05, 23:51   #41
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hei du Scilla-mi!

Jeg synes rett og slett du skal spise slik du skisserte over her - at du går tilbake til lavkarbo i julen - og ikke ketose. Som du selv sier, så har du ikke gått ned selv om du har vært i ketose.

Og hvem vet - kanskje julen setter i gang forbrenningen din, sånn at når du over nyttår går tilbake til ketose, så renner kiloene av?

Hvis du samtidig prøver å gå endel turer i jula - så tror jeg dette kommer til å fungere bra, jeg

Gammel 28-11-05, 23:58   #42
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Opprinnelig lagt inn av mofe

Hei du Scilla-mi!

Jeg synes rett og slett du skal spise slik du skisserte over her - at du går tilbake til lavkarbo i julen - og ikke ketose. Som du selv sier, så har du ikke gått ned selv om du har vært i ketose.

Og hvem vet - kanskje julen setter i gang forbrenningen din, sånn at når du over nyttår går tilbake til ketose, så renner kiloene av?

Hvis du samtidig prøver å gå endel turer i jula - så tror jeg dette kommer til å fungere bra, jeg

Det tror jeg også, mofe'n min!

Gammel 29-11-05, 00:10   #43
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jøss...

Hehe, jeg er så vandt med å "krangle" på andre fora, at jeg såvidt løfter øyenbrynet når noen "retter en pekefinger" eller hva det nå skal kalles. Jeg er vel nesten litt FOR forumvandt... :P
Skjønner ikke helt hva som er negativt og respektløst og grusomt i denne tråden... Syns det er masse gode råd fra forskjellige brukere.. Men kanskje jeg hadde sett annerledes på det om det var jeg som stilte spørsmålet...? Jaja.

Gammel 29-11-05, 00:29   #44
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Ja ja, respektløst var kanskje for sterkt sagt... Jeg er bare allergisk mot pekefingre og reagerer sikkert altfor sterkt. Jeg har veldig lett for å oppfatte undertoner av sarkasme og ovenfra-og-nedad-holdning, sikkert litt for lett...........

Ser jo at du reagerte helt annerledes enn meg på det Sten Sture skrev f eks, Iset - folk er vel bare forskjellige

Og med det er diskusjonen avsluttet fra min side

Gammel 29-11-05, 00:41   #45
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg syns det er fint at du sier fra, Scilla, for vi er jo alle forskjellige og har forskjellig tolereringsgrense. Litt må man jo tåle på et forum da, men man har full rett til å si fra uansett.

Gammel 29-11-05, 00:48   #46
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg syns det er fint at du sier fra, Scilla, for vi er jo alle forskjellige og har forskjellig tolereringsgrense. Litt må man jo tåle på et forum da, men man har full rett til å si fra uansett.

OK, flott

(Klarte ikke la være å svare igjen nei )

Gammel 29-11-05, 00:52   #47
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

HAH!! Du måtte bare!!

Gammel 29-11-05, 01:00   #48
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

Julen är en fin tid. Alla kan äta vad de vill.

Den som vill bli friskare och smalare äter fet animalisk mat. Det finns massor med sådan mat på alla julbord. Alla kan fylla sin tallrik med godkänd mat. Äter man fel har man ingen annan att skylla på!

Den som vill bevara övervikten satsar på karbohydrater och på allt det söta. Men då får man vara försiktig med fettet. Och man få inte äta för mycket.

Den som vill gå upp i vikt blandar sötsaker och fett. Julen är en fin tid för det också. Börja gärna med sötsaker och glögg och fortsätt med den feta maten. Det är lätt att gå upp fyra, fem kilo över jul och nyår med det receptet.

Sten Sture

Njaaa...Sten Sture...det går vel an å legge inn en planlagt "sommer" som du også beskriver i boka di da...

...vet selv at jeg har spist lavkarbo så lenge nå, at vekta mi har rørt seg lite de siste månedene... tror derfor jeg skal ha en kort "sommer" et par uker (veckor) i jula for å få kroppen til å komme igang med "vinterforbruket" av kroppsfettet igjen etter denne korte "sommeren" ....

Sist redigert av Ziggy : 29-11-05 kl 08:12.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 29-11-05, 06:39   #49
ssskaldeman
Medlem

Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 83
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Jag ser att du har läst på, Ziggy! Och du har alldeles rätt.

Det var en generell tanke, som jag själv behöver tänka ibland. Ingenting mer, och ingenting mindre. Men jag ser på inläggen att det var bra att jag tänkte den.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 29-11-05, 08:22   #50
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Bare for å ha sagt det... "sommeren" min (...vel egentlig så snakker vi vel om en "høst", skulle jeg tro...) vil ikke bestå av Coca Cola, ostepop, potetgull, popcorn, smågodt osv... men frukt, både frisk som mandariner, epler osv, og tørkede som fersken og fiken... i tillegg vil jeg spise både "overjordsgrønnsaker" i tillegg til "underjordsgrønnsaker"... så kålrabistappe vil være en del av maten i jula...

Samtidig så vil jeg prøve å spise "høstmaten" til sist i måltidet...

Og jo...enkelte utskeielser utover dette kommer det kanskje til å bli, med sjokolade & krem med sirupskake og edamerost på morgenkvisten julaften, og litt marsipan og 70% sjokolade til kaffen ETTER middagen nå og da i løpet av julen...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Stressmestring Summer Artikler 17 05-04-07 00:52

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.