Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan løslige/uløselige fibre tilsatt i kosten påvirke ant. netkarber?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 16-04-10, 16:07   #1
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Kan løslige/uløselige fibre tilsatt i kosten påvirke ant. netkarber?

Hei.

Skal prøve å forklare hva jeg tenker på og vil ha svar på og håper det ikke blir alt for rotete.

I ulike matvarer blir kostfiber alltid trukket fra antall karbohydrater og man sitter igjen med netkarber som vi snakker en del om her inne Her i landet skal dette være gjort på innholdsdeklarasjonen, mens i USA oppgir de kh og dietary fiber hver for seg, så man må "regne" det ut selv. Fiber går jo gjennom tarmen uten å bli tatt opp, det bare "renser" ut systemet slik jeg har forstått.

Mitt spørsmål blir da som følger. Dersom jeg lager f.eks lavkarbobrød og tilsetter en god dose Fiber Husk (jeg bruker mellom 1-2 dl på et stort brød i 2l form og ikke ss som de fleste oppskrifter oppgir) vil det da ha noe å si for ant. netkarber siden det blir så mye fiber i brødet. Eller gjør det bare godt for magen??

Ser jo man kan få kjøpt ulike fibermixer og GI-blokk og at det blir anbefalt i lavkarbo-kurer. Ser også at mange lavkarbo-produkter er tilsatt mye fiber og da ofte fiberhusk (løselig fiber), uløselige fiber (bambus) og evt resistent stivelse (av mais). Og slik jeg har forstått det blir dette gjort for å få ned karbeinnh.

Noen som vet??

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 17:00   #2
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kan løslige/uløselige fibre tilsatt i kosten påvirke ant. netkarber?

Her er svaret fra Torkil:

Sitat:

Sv: Kan løslige/uløselige fibre tilsatt i kosten påvirke ant. netkarber?

Du har rett, de fiber som ikke nedbrytes skal ikke regnes med og kommes i produktene for å redusere det totale innhold av KH.
MVH
Torkil

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan vil mere fett påvirke Fedons mat? nyher Dr Lindbergs 12 16-07-11 20:17
Lavt karboinnhold- tilsatt glukose m19 Ketolysekuren 1 05-12-08 19:08
Hvordan vil dette påvirke min kur? Tittentei Ketolysekuren 10 05-09-07 06:56
Glukose/sukker tilsatt kjøtt? ziron Lavkarbo generelt 7 15-11-06 19:31
Acacia gummi, gummi arabicum (løslige fibre) JEDI Lavkarbo generelt 4 30-05-06 19:12

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.