Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan der hjelpe meg litt

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 17-02-05, 18:17   #1
lillemy
Medlem

lillemy sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Bergen
lillemy er ny på veien

Kan der hjelpe meg litt

Jeg så til min store glede at de hadde begynt å selge Atkins produkter på spar kjøp. Og nå har jeg vært og kjøpt frokostbar og Melke sjokolade. På papiret står det: 2 net Karb.
Da tenkte jeg at det var 2 karbohydrater i en bar.

På baksiden står det På frokostbaren Per porsjon: karb 8.3g (herav sukkerarter 0,6 og sukkeralkoholer 6,3g

Kan noen forklare meg dette?

Gammel 17-02-05, 18:23   #2
friflex
Seniormedlem

friflex sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 45
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

sukkeralkoholder er ikke sukker i vanlig forstand, men kunstige søtstoffer! Noen kan bli litt dårlige i magen av de, noen stopper også å gå ned i vekt av aspartame, mens andre tåler produktene fint

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-02-05, 18:25   #3
elian
Stressa 4-barns mor

elian sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 47
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sukkeralkoholer ER karbohydrater, men det påvirker ikke blodsukkeret!

Så net.carb. er det som står foran på pakken! Spis ivei! Men pass på magen!

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 17-02-05, 19:15   #4
lillemy
Medlem

lillemy sin avatar

lillemy er ny på veien

Takk for svar!

er det aspartam i dem da?
Det står i ketolyse boken at jeg ikke skal spise aspartam forde det blir til glukose og påvirker blodsukkeret

Gammel 17-02-05, 19:22   #5
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det er ikke aspartame i Atkins produktene. Atkins mener det samme om Aspartame som ketolysefolket ! Det er FY !! Produktene inneholder splenda og maltitol. Det sistnevnte er det som laget magetrøbbel... MEN det viser seg at folk tåler kombo'en splenda/maltitol enn maltotol og andre søtstoffer.... (Cavalier sjokoladen er det mange som har problemer med !!)

Derfor skjønte jeg ikke helt at Torkil ikke reagerte da noen spurte om Canderel, - det er jo laget av aspartame ...

Gammel 17-02-05, 19:30   #6
lillemy
Medlem

lillemy sin avatar

lillemy er ny på veien

Tusen takk for god hjelp

Gammel 01-04-05, 17:13   #7
Elisabet
Medlem

Elisabet sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 54
Elisabet har en fantastisk aura rundt segElisabet har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av lillemy

Takk for svar!

er det aspartam i dem da?
Det står i ketolyse boken at jeg ikke skal spise aspartam forde det blir til glukose og påvirker blodsukkeret

I Min Ketolysebok står det at aspartam IKKe blir omgjort til glukose altså

Elisabet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 01-04-05, 17:23   #8
Amica
Seniormedlem

Amica sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Blir det det? Mener å lese på ketolyse.no at Cola Light var ok, og Cola Light inneholder da Aspartam? Eller har jeg missforstått noe?

Opprinnelig lagt inn av Friflex

sukkeralkoholder er ikke sukker i vanlig forstand, men kunstige søtstoffer! Noen kan bli litt dårlige i magen av de, noen stopper også å gå ned i vekt av aspartame, mens andre tåler produktene fint[img]images/smilies/smile.gif[/img]

Stopper man å gå ned i vekt av aspartame?

noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 01-04-05, 18:11   #9
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Neida, du har ikke misforstått noe ! Skjønner godt du blir forvirra jeg
Det er korrekt at Torkil / Ketolysekuren ikke ser noe problem med Aspartame og at han mener det ikke påvirker blodsukkeret. (Mitt forrige svar ble gitt på grunnlag av det som sto i posten til lillemy - regnet med at hun visste det siden hun refererte fra boka). Det finnes forresten ikke noe fasit svar på hva som er rett og galt her.

Men Atkins sin erfaring er at veldig mange av hans pasienter (han rakk å behandle ca 70000 ved sin klinikk) opplevde at forbruk av produkter med Aspartame var årsaken til at de hadde problemer med søtsug, blodsukker svingninger og at vekttapet stanset opp. Da de sluttet med disse produktene forsvant søtsuget, svingningene og de tok av igjen. Da dette hadde skjedd med så mange at det ikke kunne tilskrives andre ting, - trakk han og hans forskere sine konklusjoner og begynte å advare pasientene mot disse produktene. Den samme trenden har vist seg blant medlemmene i mitt andre (amerikanske/canadiske) forumhjem. Første råd om vekta står stille er "drop the frankenfoods" - dropp lavkarbo/ferdigproduktene.

Så svaret på spørsmål nr 2 er at HVIS vekttapet stanser opp, og du ikke kan se noen annen forklaring på hvorfor (matinntak over grensen/sprekker, mens etc) - om du får uforklarlig søtsug eller føler deg sulten etter å ha spist/drukket produkter med aspartame, - da er det lurt å kutte ut produkter med Aspartame for å se om det er årsaken. For mange ER det det som er problemet, - for andre igjen er det andre årsaker. Kjenner flere som har sluttet med Cola Light og begynt å ta av igjen etter lang stillstand. Alle er forskjellige og tåler forskjellige ting. Men prøv deg frem !

Gammel 01-04-05, 20:58   #10
Muskat
Seniormedlem

Muskat sin avatar

Hvor: Uren Luren Himmelturen
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Interessant at Atkins advarer mot bruk av sukkeralkoholer, og så inneholder Atkins-baren sukkeralkoholer?

Eller er det noe jeg har gått glipp av her?

Muskat

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 01-04-05, 21:14   #11
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Muskat

Interessant at Atkins advarer mot bruk av sukkeralkoholer, og så inneholder Atkins-baren sukkeralkoholer?

Eller er det noe jeg har gått glipp av her?

Muskat

Atkins advaraer ikke mot sukkeralkoholer, de advarer mot søtstoffet Aspartame.....

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Kan dere hjelpe meg litt? xxl Generell ernæringsdebatt 4 26-03-04 17:11

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:23.