Sv: Trenger litt tips og motivasjon
Jeg forstår mangelen på tid. Det skulle vært en time ekstra i døgnet til matplanlegging for oss lavkarbere.
Sjøl planlegger jeg som regel tre av dagens fire måltider. Til frokost spiser jeg som regel egg&bacon. Baconet steker jeg kvelden før, og legger i kjøleskapet. Så varmer jeg det i panna dagen etter, når jeg steker egg.
Matpakka er som regel salat, omelett eller kyllinglår. Middager planlegger vi en gang i uka, slik at vi alltid vet hva vi skal ha. Da slipper vi også med en handletur i uka. Penger spart.
Kveldsmat blir ofte pannekake, evt en ribbebit.
Det er kjedelig med all denne planlegginga, men uten den går ikke hverdagen i hop, så da dropper jeg en halvtime foran tv-en, og planlegger kostholdet mitt i stedet. Det er det faktisk verdt, spesielt når jeg ser at det gir resultater.
Du synes det er kjedelig å lage mat. Jeg har erfart at det er kjedelig når jeg ikke vet hva jeg skal spise... Går og kikker i kjøleskapet, og vet ikke helt hva jeg skal spise. Da er det en fordel å ha planlagt.
Nå skal jeg varme meg en beta ribbe med hvitløkssmør. Helt suveren kvelds ;-)
Du lurer på hvor ofte man må spise for å være i ketose. Poenget er å holde seg under det antall KH kroppen din krever, ikke hvor mange måltider du spiser. Om det er 15 gram, 20 eller 40, er individuelt, og du bør spise når du er sulten. (Husk rikelig med fett, og at karbohydratene i all hovedsak bør komme fra grønnsaker. ;-) )