Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva med resten av familien?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-03-11, 20:19   #1
Olive Oil
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 327
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Hva med resten av familien?

Er helt fersk på forumet, og har selvfølgelig masse å spørre om. Mye finner jeg ved å søke, men det er én ting jeg ikke har funnet noe om. Hva er erfaringene deres når det gjelder resten av familien? Min familie består av tre barn og en samboer. Eldstemann på 18 er egentlig ganske kresen når det gjelder "vanlige middager", men er åpen for det meste. Han vil ikke bli noe problem sånn sett. Mellomste på 13 har diabetes 1, og her må jeg jo tenke meg nøye om før jeg prøver å gjøre noen vesentlige forandringer i hans kosthold. Hadde han vært hos meg hele tiden ville det nok gått bra, men han er hos sin far annenhver uke. Det vil derfor være umulig å få noen rutine på ting, og jeg er redd det vil påvirke ham mer i negativ enn positiv retning da. Lillemor på 8 er glad i mat, men unngår helst fisk og poteter.

Dette høres kanskje ille ut, men det største problemet er nok sambo. Han er ekstremt kresen, og er avhengig av pottit, brødskiver og kaker. (noe som er endel av årsaken til at jeg har lagt på meg 20 kilo etter at vi ble samboere..) Jeg kan da opparbeide meg nok viljestyrke til å motstå fristelsene han kommer med, jeg kan også lage ekstra mat til de andre, men det er dette med fettet da. Jeg må altså holde meg til lite karbo/mye fett. Jeg kan jo ikke nekte de andre å spise den fete maten, så hvordan vil det påvirke dem som da spiser karbo som vanlig? Ender jeg opp med å gjøre hele familien til blubber?

__________________
Min journal



Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 20:33   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva med resten av familien?

Ingen av min har blitt noe særlig større i hvert fall!
Samme hovedrett, forskjellig tilbehør og masse fett/smør/rømme/saus til mor!

Om du scroller helt nederst på siden her, finner du mange tråder om samme tema! Mange som lurer på det samme!

Lavkarbo er jo perfekt for en med diabetes, men bør nok diskuteres litt med lege før oppstart på et barn!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 20:36   #3
Olive Oil
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 327
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Sv: Hva med resten av familien?

Oj, beklager. Jeg har nok ikke vært så flink til å søke. Takk for svar.

__________________
Min journal



Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 20:37   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva med resten av familien?

Opprinnelig lagt inn av Olive Oil, her.

Oj, beklager. Jeg har nok ikke vært så flink til å søke. Takk for svar.

Ikke noe å beklage, søkemotoren her er ikke akkurat tipptopp!
Bare viser vei til steder du kan lese om det du lurer på, jeg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 21:54   #5
Olive Oil
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 327
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Sv: Hva med resten av familien?

Kjempefint. Fant mye nyttig der. Takk.

__________________
Min journal



Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 21:58   #6
Bindi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 232
Bindi er på en erverdig vei

Sv: Hva med resten av familien?

Når jeg lager middag, spiser sambo det jeg spiser.
Når han lager middag er det ofte med karbo ved siden av, da dropper jeg akkurat det.

Akkurat nå bor vi ikke sammen (jeg er utenlandsstasjonært), og må innrømme at det er lettere da. Slipper og bli fristet av mye jeg ikke skal spise..

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:05   #7
Olive Oil
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 327
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Sv: Hva med resten av familien?

Forresten, Kitt, jeg er klar over at lavkarbo er bra for gutten min med diabetes. Problemet er at han er hos sin far annenhver uke, og jeg vet jeg ikke får ham og hans samboer med på noe utover det vanlige. Ca. et halvt års tid før gutten fikk diagnosen, merket jeg at han hadde veldig ustabilt blodsukker, og begynte å gi ham krom. Sendte med glasset til pappa, men det kom tilbake like fullt. Hans samboer mente det var tull.. Ikke et vondt ord om dama, men hun har sine meninger, for å si det slik. Det kan da umulig være bra om jeg skal kjøre lavkarbo annenhver uke? Dette går jo ikke bare på insulin til mat, men også den langtidsvirkende insulinen.

__________________
Min journal



Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:10   #8
Olive Oil
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 327
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Sv: Hva med resten av familien?

Bindi, min samboer spiser ikke det jeg spiser. Det gjelder ikke bare nå, men de to årene vi har vært sammen. Han er ganske sær i matveien. Jeg ble seriøst fornærmet den første gangen jeg lagde skikkelig middag til ham. Han druknet min fortreffelige kalvestek og mandelpotetstappe i ketsjup og grillkrydder, og grønnsakene ble oversett. Makan!

__________________
Min journal



Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 00:59   #9
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hva med resten av familien?

Da jeg begynte, varte det ikke lenge før de andre synes min mat så utrolig spennende og attraktiv ut. Gubben og jeg kjører under 70 karber fast, men guttene i alderen 20-27 vil gjerne ha litt ris eller litt potet til middagen. Ene sønnen min er aktiv langdistanseløper og spiser grove brød på intervalldager og løpsdager, ellers går det i proteinbrødet.
Alle guttene spiser flere frukt til dagen, og alle sammen elsker baconomelett stekt i masse smør og salater som har oljedressinger. De koser seg med sauser og gryter som svømmer i rømme, fløte, ost, etc.
Alle sammen er enige i at de faktisk føler seg bedre på det kostholdet de nå har. Ingen har gått opp i vekt, men de har begynt å bygge noe mer muskler, noe de er strålende fornøyde med.
Gubben og jeg har jo tatt av, men vi følger LCHF hele tiden.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 06:43   #10
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 57
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva med resten av familien?

I min familie er det jeg som handler, jeg som lager mat og jeg som stort sett bestemmer hva vi skal ha å spise. Men jeg lager god LCHF mat og så lager jeg "normalt" tilbehør til de som jeg vet vil ha det. Slik som grov pasta, potet, ris etc... men det går mindre og mindre av det og mer og mer grønnsaker faktisk. Ser litt på det som en gradvis avvenning av raske karbohydrater Blir av og til 2 middager, men ikke ofte. Pannekaker lager jeg som regel etter min oppskrift og så får resten av fam. de gamle vanlige, men de blir rare i magen da, men det er ikke så ofte de spiser det, så de aksepterer at de blir litt uggne. Det som vi har blitt mer bevisste på her i huset er. Vist vi har vært på besøk og mann og barn ikke har klart å la være å spise de kaker som står på bordet som ikke er lavkarbo vennlige, ja da romler og buldrer det i magen. De får også et enormt suuuuug etter mer søtt, så de lærer kroppen sin å kjenne og hva som er bra for den
Så lag vanlig mat som du vil/kan spise og bare lag tilbehør til barna og evt mannen Så blir alle fornøyde

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 09:08   #11
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Hva med resten av familien?

Mine unger har vært glad i ris tidligere. I går laga jeg laks surra i creme fraiche og fløte sammen med purre, asparges og cherrytomater og en god dæsj med pesto oppi. Hadde salat til, og ungene ville ikke ha ris til da jeg spurte dem om det. Det artige er at de liker det så godt at de tar en liten porsjon til. Og restene skal jeg kose meg med til lunsj i morgen på jobb!

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 09:25   #12
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 57
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva med resten av familien?

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Mine unger har vært glad i ris tidligere. I går laga jeg laks surra i creme fraiche og fløte sammen med purre, asparges og cherrytomater og en god dæsj med pesto oppi. Hadde salat til, og ungene ville ikke ha ris til da jeg spurte dem om det. Det artige er at de liker det så godt at de tar en liten porsjon til. Og restene skal jeg kose meg med til lunsj i morgen på jobb!

Ja se der, de blir gradvis omvendte viktig å la de få velge. For får de følelsen av å kunne velge mellom forskjellige ting, så tar de ofte den sunneste tingen. Barna er jo en kopi av oss voksne, så de vl jo ta etter

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 11:04   #13
Bindi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 232
Bindi er på en erverdig vei

Sv: Hva med resten av familien?

Opprinnelig lagt inn av Olive Oil, her.

Bindi, min samboer spiser ikke det jeg spiser. Det gjelder ikke bare nå, men de to årene vi har vært sammen. Han er ganske sær i matveien. Jeg ble seriøst fornærmet den første gangen jeg lagde skikkelig middag til ham. Han druknet min fortreffelige kalvestek og mandelpotetstappe i ketsjup og grillkrydder, og grønnsakene ble oversett. Makan!


Heldigvis er verken jeg eller Sambo krensen, er vel der feilen ligger, haha!
Alt går i sluket.
(Eneste jeg ikke spiser er nakkekotletter og medisterdeig-æsj!)

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 11:58   #14
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 53
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Hva med resten av familien?

Vi spiser stort sett det samme alle sammen.
Jeg lager ris ,poteter eller pasta ved siden av som de forsyner seg av dersom de har lyst på.
Jeg har gradvis laget mindre mengde av det slik at de har minsket hvor mye av det de spiser uten at de har merket det.
Nå blir det ofterer jeg lager uten dette tilbehøret og de protesterer som regel ikke. Tror ikke de tenker på det lenger.

Jeg er mere forsiktig med fettet til barna enn til meg. Det er fordi de er ungdommer, jeg vet de spiser litt gatekjøkkenmat, bensinstasjonsmat etc. Mye karbohydrater + mye fett er ikke bra . Det rare er at jeg ser de spiser mindre og mindre karbohydrater og mere proteiner etter som tiden går.

Nå har det gått to år siden jeg la om kosten og det er helt utrolig å se hvordan smaken deres har forandret seg. Jeg trodde ikke det skulle bli så enkelt siden de var ganske store når vi begynte. Men så er det utrolig mye god mat på lavkarbo hvor en lager det fra bunnen av i forhold til ferdigkjøpt mat.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 13:23   #15
kiril
Medlem
 
kiril sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 41
Innlegg: 398
kiril er på en erverdig vei

Sv: Hva med resten av familien?

jeg lager alt lavkarbo mat, men lager som regel ris til resten som di kan ha hvis di vil ha

__________________
Første mål er å forandre mat-livstil.
Andre mål bmi 25
Holder meg på riktig vei med å ikke presse meg selv
kiril er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva spiser resten av familien? Oregano Spørsmål og svar 12 09-04-11 22:58
Hva med resten av familien ... mamz Generell diskusjon 20 17-09-10 23:14
Ketolysekur og resten av familien ireile79 Ketolysekuren 5 05-08-09 17:59
Hvordan unngå at resten av familien ikke eser opp? Megvel Optimal Ernæring 8 30-11-07 23:15
Hva med resten av familien? Megvel Ketolysekuren 9 30-11-07 07:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no