Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Statiner og arvelig høyt kolesterol?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-03-11, 18:52   #1
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Statiner og arvelig høyt kolesterol?

Mormor har høyt kolesterol og har brukt statiner i mange mange år og nå har hun utviklet diabetes type 2. Hun er noen kilo overvektig. Sliter veldig med å kontrollere blodsukkeret.

Jeg har prøvd å forklare henne litt at høyt kolesterol ikke er så farlig men siden jeg nå fikk vite at hennes mor døde av hjerte infarkt (hadde også diabetes, noe overvekt) ble jeg veldig usikker på hva hun bør gjør.

Fortsette med statiner og "norsk myndigheters kosthold"?

Hun er litt på gli over til å se på lavkarbo..

Jeg tror ikke at kolesterol er farlig men uten statiner hadde hun et kolesteol på 12, er ikke sikker på hvilke verdier som er hva.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 21:26   #2
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Statiner og arvelig høyt kolesterol?

Hei,

Tolv er godt og høyt på kolesterol, nesten uansett hvordan man måler.

Veldig vanskelig å si hva noen burde gjøre, særlig på dette området.
Lavkarbo er et kosthold der man må være overbevist og kunnskapsrik på egen hånd og villig til å stå imot endel kommentarer. Eldre mennesker vil ofte ikke si imot legen sin heller.
Har du kanskje noen bøker å låne bort slik at mormoren din kan lære og bli overbevist?

Moren til min sambo har hatt infarkt og har høyt kolesterol, men hun har en kronisk betennelsessykdom som jo øker kolesterolet isolert sett og røykte.
Mens hun lå på sykehuset ifjor var sambo hjemme der og kastet alt av margarin og herdet fett og fylte opp med smør og olivenolje.

I en periode for noen år siden spiste hun en avocado om dagen og hadde nesten normalt kolesterol. Et eksempel på at det er mye man kan gjøre med kosthold.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:47   #3
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Statiner og arvelig høyt kolesterol?

Men jeghar lest flere plasser at kosthold ike betyr noe når det kommer til arvelig høyt.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 23:37   #4
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Statiner og arvelig høyt kolesterol?

Ja, men har mormor prøvd kosthold? eller bare statiner?

Den gammeldagse legen til min sambos mor, mente at når kolesterolet var jevnt høyt over tiår, så var det ikke så mye å henge seg opp i. Sånn var det bare.

Spørsmålet er hva din mormor mener og eventuelt hva legen vl henge seg opp i og om de kan bli enige om å prøve.

For all del jeg tror at et lavkarbo-kosthold kan gjøre mye også for høyt kolesterol, men jeg mener at folk må overbevises selv.

Kan du spørre mormor om hun vil prøve og si at du vil hjelpe? Om hun vil ha hjelp og godkjenning av legen, så kan du foreslå at hun tar det opp med legen som et forsøk?

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 13:29   #5
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Statiner og arvelig høyt kolesterol?

I følge www.mercola.com så har ikke kosthold noe å si for arvelig høyt kolesterol.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt kolesterol inel Spørsmål og svar 14 13-08-11 17:09
Høyt kolesterol andreasoe Ketolysekuren 17 20-02-10 19:53
Om kvinner, kolesterol og statiner Chunky Fysisk og mental helse 5 04-02-10 09:09
Dr. Torkil, ketolysekur og høyt kolesterol (arvelig) hvordan vil det evt gå? Icerus Ketolysekuren 6 04-05-08 12:47
Høyt kolesterol Nille Fysisk og mental helse 11 22-11-05 21:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no