Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
04-06-11, 23:21 | #26 |
Medlem
Medlem siden: May 2011
|
Sv: Fett foredragNoe jeg lurer litt på bittorres: Hva er viktig med udo`s choice? Som omega6 kilde er det jo greit selv om det finnes billigere kilder som f.eks hampolje som bl.a inneholder ren GLA og SDA som begge er mangelvarer i de fleste oljer, nattlysolje vil jeg anta også kan være en bedre kilde siden den inneholder bra med GLA. Ift omega3 er Udos en elendig kilde: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=637 3 studier viser at omdanning til EPA og DHA er særdeles dårlig. Om man skal dekke et antatt dagsbehov på 1 gram må man ha i seg flere dl med f.eks linfrøolje som inneholder mest ALA. |
Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste |
04-06-11, 23:48 | #27 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
|
Sv: Fett foredrag
Det er riktig, noen nerver og røde blodlegemer f.eks, trenger glukose. |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
04-06-11, 23:57 | #28 |
Seniormedlem
|
|
05-06-11, 00:18 | #29 |
Medlem
|
Sv: Fett foredragGlemte forresten å si at det hørtes veldig spennende ut det foredraget du var på |
06-06-11, 20:17 | #30 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2010
|
Disse teoriene kjenner jeg til. De oppstod i det man oppdaget at det fantes GLUT4-proteiner i hjernen, noe man tidligere trodde det ikke gjorde. Det finnes teorier om at disse nevrorelaterte sykdommene du nevner skyldes en lokal insulinresistens i hjernen, og det er godt mulig at det gjør! Dette står det også om i boken jeg nevnte! |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... |
07-06-11, 14:06 | #31 |
Seniormedlem
|
Vi tenker nok litt ulikt, og snakker kanskje litt forbi hverandre, uten at det er noe galt i det |
07-06-11, 16:43 | #32 |
Medlem
|
Det er akkurat dette som er problemet med ernæringsrelaterte studier. Det er helt umulig å endre på bare en faktor i kostholdet uten at du samtidig forandrer noe annet, med mindre du leker med tilskudd av enkeltnæringsstoffer. |
07-06-11, 22:51 | #33 |
Medlem
|
Hørtes interessant ut at musklene reagerer raskere på fett, vil gjerne at du gir meg referanser ift studier da flere på jobb kunne trenge å høre dette Det kan jo også ha implikasjoner ift idrett, til nå er det jo i all hovedsak utholdenhetsidrett som profitterer på lavkarbo, mulig man ved tilvenning til kostholdet over tid kan profittere ift styrkerettede aktiviteter? |
08-06-11, 10:37 | #34 |
Seniormedlem
|
Det kan godt tenkes at det har med økte nivåer av DHA eller/og eikos fra EPA og gjøre. Jeg starter hver dag med en boks makrell i tomat pluss 15 ml Udo`s. Siden etterfyller jeg med 2 x 15 ml til utover dagen foredelt på 2 måltider. |
08-06-11, 11:03 | #35 |
Seniormedlem
|
Nei, det tror jeg ikke det finnes en eneste studie som viser. Som jeg skriver, så er jeg kun min egen dokumentasjon. Alle eksplosive idretter vil profitere på lavkarbo. For eksempel meg selv igjen: Siden jeg de siste 2 årene kun har trent utholdenhet, har tiden min på 60 meter sunket jevnt og trutt fra 9.7 til 10.8, altså har hurtigheten sunket på bekostning av bedre kondisjon, selv om jeg har trent intervalltrening. Etter at jeg startet på lavkarbo, har jeg i vår målt 60 meter på 9.5. Etter å ha løpt 8 km terskel. En enkel forklaring er at en kropp som er fettdreven har høyere antall og større mitokondrier enn en som drives av sukker (glukose). Forbrenningen blir forbedret og forenklet, og glukosen spares, i og med at man bruker i all hovedsak fett i stedet for glukose, den blir bare koblet inn i fartsøkninger og spurter, stort sett. I sprint og styrkeløft, brukes stort sett kreatinfosfat, og når man trener bodybuilding går man over på større antall repitisjoner, og der blir blandingen glukose/fett bedre.Der man før gikk på bare glukose, bruker nå kroppen også mye fett, slik at man holder mye lengre, og man ta flere reps pr sett med samme vekt. Samtidig øker mengden veksthormoner, slik at man får fullt utbytte av treningen. Nydannelsen av glukose foregår for det meste fra glycerol delen av triglyseridene, ikke fra aminosyrer (som før),nå brukes aminosyrene til å bygge muskler. |
08-06-11, 11:38 | #36 |
Medlem
|
Sv: Fett foredragFint å høre at du har opplevd det. Til meg har det gått motsatt veg. Både styrken og sprinten har blitt dårligere (styrke ned ca 10% på uendret kroppsvekt, men jeg trener mengdetrening og endel langsprint, men maksstyrke er også redusert selv om jeg trener likens) etter at jeg reduserte kraftig på karbo for noen måneder siden så kan hende vi fungerer litt forskjellig. Bruker også lengre tid på å hente meg inn etter styrkeøkter (trener mye mengdetrening med stor totalbelastning), noe som trolig har med glykogenlagre som ikke fylles så raskt (ofte jeg trener opptil flere ganger om dagen da.) Utholdenhetstreninga går dog bedre, både løping og roing, men så langt har jeg ikke særlig tro på lavkarbo ift styrke for min egen del selv om det tydeligvis fungerer ypperlig for andre Lavkarbo er verdt det allikevel siden jeg har bedre humør og mer overskudd. |
16-06-11, 17:29 | #37 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oppland
Alder: 47
|
Sv: Fett foredragVeldig interessant og lærerik tråd! |
Min kostholdsfilosofi: Easylife |
17-06-11, 15:13 | #38 |
Seniormedlem
|
Kan jeg få spørre hvor mye karbohydrater du spiser? Jeg har oppdaget for min del,at over 60 gram, så reduseres utholdenheten og styrken,mens under 30, så er den på sitt største. |
17-06-11, 15:15 | #39 |
Seniormedlem
|
Om du ikke liker fisk - altså vill fisk som makrell, sild,vill sik, vill ørret og laks eller harr - så kjøp gjerne omega 3 i tillegg ja. Men pass på å få tak i god kvalitet, gjerne fra krill eller kanskje aller helst sel olje. Jeg tenker som så at vi spiser jo vanligvis ikke krill, mens sel har vi spist i århundrer, som menneskeart altså. |
17-06-11, 17:47 | #40 |
Medlem
Hvor: Oppland
Alder: 47
|
Takk for raskt svar! |
Min kostholdsfilosofi: Easylife |
17-06-11, 19:55 | #41 |
Medlem
|
Sv: Fett foredragMakrell i tomat hevder å dekke dagsbehovet for omega-3 bare med en porsjon. Dette er i mine øyne ikke helt korrekt. Oljen som er tilsatt makrell i tomat inneholder masse omega-6. Det er forholdet mellom omega-3 og 6 som er viktig, ikke nødvendigvis mengdene, for mangel på disse fettsyrene er svært sjelden! |
17-06-11, 22:52 | #42 |
Medlem
|
Skal lese i morgen! |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo | EmilyB | Lavkarbo generelt | 41 | 19-02-11 23:38 |
Fantastisk foredrag av Jamie Oliver om naturlig mat og barn | Chunky | Generell ernæringsdebatt | 3 | 12-02-10 23:14 |
Invitasjon (Foredrag og KOS lokallag) | LenaBeatrice | Lavkarbo generelt | 0 | 10-12-09 10:26 |
Dokumentarfilm og foredrag om kosthold! | Veggpryd | Nyheter / media | 1 | 24-05-08 18:51 |
Foredrag med Fedon Lindberg 09.01 | Ullabulla | Dr Lindbergs | 0 | 03-01-08 13:11 |