Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre! |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
14-06-11, 09:56 | #1 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 48
|
Skolelunsj? Ja, særlig ...Her på skolen har de laget seg tradisjon med skolelunsj der de lager langbord og "koldtbord" som avslutning til jul og sommer. En koselig tradisjon for all del, men ernæringsmessig er den så som så ser jeg. Fant lista over ting elevene skulle ta med i dag, og i en klasse på 24 skal det serveres følgende (hver elev får en ting å ta med): |
Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg |
14-06-11, 10:03 | #2 |
Supermoderator
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
|
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig...Dette er nok representativt for både matpakker og skolelunsj ja, dessverre. |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse |
14-06-11, 10:19 | #3 |
Medlem
|
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig...
Hvordan i alle dager skal unger lære noe med hodet og kroppen så fulle av sukker? Hva skjedde med servelat, skinke, kyllingpålegg, leverpostei og sånne ting som ungene her får til skolemat? Og hvorfor må nugatti være med fordi en skal "kose seg"? |
14-06-11, 10:56 | #4 |
Medlem
Medlem siden: Oct 2010
|
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig...Jeg jobber som lærer og ser ikke noe feil med de påleggene som banan, brunost og syltetøy.. Men nugatti hadde jeg elegant hoppet over når de får mye godteri og sjokolade ellers.. |
Min kostholdsfilosofi: Fedon :) |
14-06-11, 11:36 | #5 |
Medlem
|
Hver for seg er det ikke noe galt i banan, brunost og syltetøy, men når det blir eneste valgmuligheten blir jeg litt oppgitt. Kanskje mest siden jeg er vant til litt mer variasjon fra lunsjbordene til min eldste -der de har med kalkunpålegg, kokte egg, leverpostei og slikt i tillegg. Så lenge ungene får mer å velge i stiller saken litt annerledes, tenker jeg. |
14-06-11, 12:39 | #6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
|
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig...En gang sendte jeg med litt bedre (og dyrt) pålegg når datter skulle på noe slikt fellesmåltid.. hun så ingenting til det pålegget. Det hadde blitt lagt hos lærerne. |
Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... |
14-06-11, 16:13 | #7 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2010
|
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig...To ganger i året er det vel ikke så nøye hva de spiser. Det er vel uansett sunnere med skive med brunost enn pizzabord?! |
Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv |
14-06-11, 17:00 | #8 |
Medlem
|
Joda, mine unger får sunn mat resten av året, her har vi bare et "ekstra problem" i og med at lunsjen også skal passe til en unge med diabetes. Skolelunsj to dager i året, godterier til avslutning to dager i året, kaker når de skal kose seg... Det blir fort mer enn to dager i løpet av et år. |
14-06-11, 17:22 | #9 |
Medlem
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 40
|
Dette skjønner eg kjempegodt! Eg er sjølv lærar, dog ikkje i fast jobb enda, men har blant anna undervist i Mat og Helse (OG har årsstudiet), der eg har vore med på kantinedrift. Faktisk er det slik at fleire av elevane heller vil ha brødmat med "skikkeleg" pålegg som skinke, ost, leverpostei og egg. Forbausande mange barn eg veldig glade i egg! Klart det er nokon som aller helst vil ha skuleboller, men eg synest at skulen skal promotere eit skikkeleg kosthold, utan nugatti og sjokade Særleg på slike dagar, fordi barna har likevel med seg snop |
Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg |
14-06-11, 17:33 | #10 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2011
|
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig...Iflg min datter som på 8 år har "alle" de andre i klassen nugatti eller annet sjokoladepålegg i matpakkene sine stadig vekk. Dette er såklart en stor overdrivelse, og ble sagt under en diskusjon om hvorfor vi ikke har Nugatti..men likevel, er nok endel som stadig vekk har det, ja. Og "alle" har visstnok kjeks med seg også (sukkerkjeks som mariekjeks, sjokoladekjeks osv), og alle har lysere brød enn oss (jeg kjøper Fedonbrød for tiden) og alle er bare så mye greiere mammaer (evt pappaer) enn meg når det gjelder matpakken, tydeligvis.. |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
14-06-11, 17:40 | #11 |
Medlem
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 40
|
Ikkje dumt! Ei venninna av meg fortalte ein gong at ho og hennar to søsken KUN fekk nugatti om sommaren. Så ho trudde leeenge at butikkane berre solgte den slags i sommarferien |
Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg |
14-06-11, 18:48 | #12 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2010
|
Nå er det riktignok litt avhengig av toppingen på pizza, men tar man i betraktning en helt vanlig lørdagspizza er det jo mer fiber, vitaminer og mineraler som er nyttige i en grovskive med brunost enn i pizza, en rimelig næringsløs rett. |
Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv |
14-06-11, 19:24 | #13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 46
|
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...Ja, maten som de fleste barn spiser på skolen i dag er ikke bra, enten det er med nugatti eller syltetøy eller brunost. Det er sånn mat jeg ble overvektig og utviklet pcos av, så JEG syns i alle fall noe drastisk bør skje med skolematen...
14-06-11, 21:40 | #14 |
Medlem
|
Ah, da skjønner jeg hva du tenker på. I min hverdag er pizza grov bunn og masse grønsaker og godt kjøtt |
19-06-11, 00:58 | #15 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 64
|
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...Nå begynner jeg riktignok å bli en gammel dame, men hva hendte med at man ikke fikk lov å ha med søtt på skolen? Vi fikk ikke spise søtt pålegg eller godis, kake, kjeks eller annet. ikke søtt drikke.Vi fikk store skiver kålrot på skolen til å knaske på om vintern
19-06-11, 01:04 | #16 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
|
Men, osten på pizzaen vil dempe blodsukkerstingingen, i motsetning til brød og brunost komboen som bare gir en jevn og veldig rask stigning.
24-06-11, 08:29 | #17 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
|
|
24-06-11, 08:34 | #18 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
|
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...
Så lenge det sitter komplette idioter i rådet for ernæring her i landet, så blir dette desverre representativt. Alt som ikke inneholder mettet fett, er bra. Det skulle selvfølgelig vært lettsyltetøy, lettsalami, lett ost osv osv, fordi mettet fett, mettet fett, mettet fett osv osv osv. |
24-06-11, 10:13 | #19 |
Supermoderator
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
|
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...Huff, jeg kjenner at jeg blir helt svett med tanke på min lille pode som skal ut i barnehageverdenen i august |
Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening |
24-06-11, 19:15 | #20 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
|
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...Eg vart så glad da eg såg ei oppsummering av barnehagedagen på whiteboarden sist onsdag i vår barnehage. (Onsdag er utedag, og da må barna ha med eigen mat til lunsj i staden for å smøre ved bordet.) "En del har med seg for lite og feil mat (loff og sjokoladepålegg) " ... Tanken har eg tenkt mang ein gong når eg har sett kva enkelte har hatt i matboksen, men det var litt fint å sjå at barnehagen faktisk tok tak i det. Eg snakkar om mat på kvar foreldresamtale, eg. Syns det er så viktig. |
Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. |
25-06-11, 15:47 | #21 |
Supermoderator
|
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...Vi hadde et informasjonsmøte i barnehagen som han skal begynne i i går, og jeg må si jeg ble positivt overrasket. De får et måltid i barnehagen, og det er (selvsagt) grovt brød med sunt pålegg. Gikk mye makrell i tomat og leverpostei sa de. Syltetøy, prim og sjokoladepålegg serverte de ikke. Som drikke får de vann eller melk, juice var ikke lov. En gang i uka får de havregrøt. Det andre måltidet er matpakke, og vi får ikke lov til å ha med yoghurt, fordi det er så mye sukker i det og fordi det blir så mye klin. Ellers serveres det frukt. Nå glemte jeg helt å spørre om hva de gjør til bursdager, men siden yoghurt og juice ikke er lov på grunn av sukkeret regner jeg i grunn med at det ikke er kake da |
27-06-11, 14:37 | #22 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
|
Jeg er førskolelærer og har jobbet i flere forskjellige barnehager. De aller fleste barnehager er, om ikke sukkerfrie, sukkerreduserte. Jeg vil påstå at barnehagene generelt sett er flinkere på mat og kosthold enn skolen. |
Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg |
27-06-11, 17:51 | #23 |
Seniormedlem
|
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...Ble ikke imponert over den lusjen der altså. |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert |
27-06-11, 19:32 | #24 |
Supermoderator
|
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...Klart grovbrødskiver med pålegg ikke er spesielt imponerende, men jeg har fått inntrykk av at det både blir servert juice, brunost, prim og yoghurt i de fleste barnehager, så jeg ble positivt overrasket over at det ikke var slik i en barnehage som ikke er (i hvert fall ikke uttalt) sukkerfri. Ser jo nå at det er godt mulig min oppfatning av barnehagemat er feilaktig da Kan forøvrig nevne at det har kommet meg for øre at i familiebarnehagen som sønnen min går i nå har de fått servert både mariekjeks og ostepop ... Nå har han og skal heldigvis bare være der i svært kort tid så vi velger å ikke lage noe ballade av det nå (velger heller å ha en god tone de siste 2 ukene han skal være der), men med tanke på at ledende dagmamma her er en erfaren barnehageassistent ble jeg litt skeptisk til hvordan forholdene kunne være i ymse barnehager. Med det sagt så anbefaler helsesøsteren vår både brunost og prim som pålegg, noe jeg finner ganske hårreisende. |
27-06-11, 19:35 | #25 |
Seniormedlem
|
Ikke hos oss. Der drikker vi kun vann og sukker. Yoghurt serverer vi aldri barna og vi har også oppfordret foreldrene til ikke å sende med yoghurt i barnehagen. |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Orker ikke noe særlig mat i varmen | mysil | Ketolysekuren | 26 | 06-06-11 17:47 |
Ikke ned no særlig i kg men i cm | Super | Ketolysekuren | 4 | 31-03-07 22:18 |