Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Gå ned for mye?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-10-05, 20:07   #1
Katrine
Medlem
 
Katrine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Alder: 43
Innlegg: 70
Katrine er på en erverdig vei

Gå ned for mye?

Som jeg skrev i et annet innlegg, går jeg på atkins pga candida-problemer, altså ikke fordi jeg skal ned i vekt.
Selvfølgelig er jeg ikke på min idealvekt. Jeg er 157 høy og veier nå ca 54 kg. Idealvekten min er ca 52 (jeg er temmelig spedbygd). Jeg var en stund oppe i 60 kg, noe som er endel kilo for mye for lave meg. Men etter å ha levd sunt siden før sommer, er jeg nå som sagt nede i 54 og har ikke så altfor mye å "ta av" føler jeg... Fotsoneterapauten min forsikret meg om at ingen blir magre på denne type kur, men når jeg leser om alle de her inne som går ned kjempemange kilo, syns jeg det er rart at jeg skal gå ned mindre enn ca 2 kilo så lenge jeg følger det samme opplegget...
Dette var gjerne litt krøkket forklart, men håper dere forstår hva jeg mener!? Har terapauten min rett eller er det noe jeg bør vite/være obs på ???

Katrine

Katrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-10-05, 20:19   #2
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Gå ned for mye?

Vilken fase følger du?

nå er jeg ikke ekspert.. men jeg tror at atkins kommer til å stabelisere vekten din på det den føler er best for kroppen.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-10-05, 21:41   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Gå ned for mye?

Hvis du ikke skal gå ned mange kilo skal du ikke gå på Induksjon lenger enn en uke iallefall. Kun for å rense kroppen for karbohydrater. Så bør du øke karboinntaket etter vedvarende stigen og introdusere matvarer igjen etterhvert for å se hva du tåler ikke tåler. Du kan godt øke karbemengden med 10 gram pr uke, - til vekttapet stanser opp - og du ikke legger på deg. Da har du funnet ut hvor du må ligge for å ikke legge på deg. Dvs. da har du funnet din kropps balanse. Og du følger Atkins vedlikehold. Dette vil være et kosthold som er ganske likt Lindberg. Lindberg er også "kost i balanse".

Jeg kan garantere at folk kan bli for tynne på denne typen kur. Når de bruker det kun som en kur og fortsetter å gå på induksjonsnivå lenger enn de må/bør. En venninde av meg har gått ned over 50 kilo og er livredd for å legge på seg igjen. Hun spiser altfor lite og har gått ned til en vekt som er altfor lav - hun er mager !! Og jeg kjenner dessverre flere.....

Nå er jeg er ikke sikker på hva en fotsoneterapeut har for grunnlag å uttale seg på. Går du på Atkins vedlikehold har hun rett - da vil du ikke bli mager OM du har funnet hvilket nivå som er naturlig for din kropp. Men det er det som er cluet med måten Atkins kostholdet er bygget opp. De fire fasene, induksjon/renseprosessen med 20 karber pr dag og mat etter "tillatte matvarer lista", vedvarende/tilbakeføring av matvarer med 5 gram karber pr uke til ca 5 kilo fra målet, pre-vedlikehold, de siste 5 kiloene i lavt tempo - 10 karber økning pr uke til målet er nådd. Og så vedlikehold. Alt dette er nettopp for å finne ut hvor DIN grense går. For noen går denne rundt 45-50 karber pr dag. For andre kan den være 150 karber pr dag.

Det aller viktigste er et godt balansert kosthold med proteiner, fett og antioksindanter til hvert måltid. Å spise NOK, drikke masse vann og holde seg i fysisk aktivitet.

For å få full forståelse av hvordan dette funker er det en god ide å lese boka. Og da helst den engelske utgaven fra 2002/2003, - siden den norske utgaven er basert på den utdaterte 1992 utgaven av originalen.

Om du lurer på noe er det selvfølgelig bare å spørre

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som har gått ned mange kg, skriv deres slankehistorie her! Iset Lavkarbo generelt 235 23-06-15 21:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no