Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Før en begynner på LCHF/lavkarbo ... TA PRØVER!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-08-11, 21:58   #1
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Før en begynner på LCHF/lavkarbo ... TA PRØVER!

Jeg angrer som en hund på at jeg ikke tok en skikkelig testrunde for å vite hvilke verdier blodet mitt hadde før jeg begynte på LCHF...
Doktorene mine ser ut til å være av den oppfatning at min B12-mangel og andre lave blodverdier er et resultat av LCHF-kostholdet mitt og ikke noe jeg hadde fra før.........
Så jeg vil bare si at dere MÅ være føre var og ta prøver før dere legger om kosten......

Se denne tråden og denne....for mer om mine blodproblemer.

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 01:03   #2
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo....TA PRØVER !!!

Tok ingen prøver jeg. Men tok omfattende blodprøver i forbinnelse med en studie da jeg var gravid, ca 2 måneder før jeg begynte lavkarbo. De var fine visstnok, uten at jeg vet hva de hadde tatt prøver av. Er det nok tror du? Har tatt prøver og funnet at jeg var litt lav på b vitamin tidligere, så jeg har gått på folsyre i noen år. I ettertid har nok verdiene blitt bedre, for mengden grønnsaker har gått opp drastisk, fra nesten ingenting til hver middag.

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 01:40   #3
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo....TA PRØVER !!!

Jeg var hos legen og ba ham teste meg for vitaminer og jern og sånt. Nå hadde jeg riktignok gått ca 18 dager på lavkarbo da jeg testet meg, vil det kunne påvirke resultatene, eller er det for tidlig?

  Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 10:56   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo....TA PRØVER !!!

Du (og legene dine) er obs på at både jern- og b12-opptaket kan reduseres av phytatene i kornvarer?

http://healthydietsandscience.blogsp...and%20Phytates
http://healthydietsandscience.blogsp...0and%20Anaemia

Det er også verdt å merke seg at jernet fra animalske kilder tas lettere opp av de fleste... (altså fra kjøtt og blodvarer) og at lite magesyre og lite enzymer kan forverre et dårlig opptak. Jeg har noe opptaksreduksjon som jeg jobber med, og har funnet tabletter fra now foods som inneholder både enzymer og magesyre. Jeg kan merke forskjell på avføringen når jeg husker å ta disse til større måltid kontra når jeg glemmer dem. Det vises rett og slett at mer mat er fordøyd.

Dessverre er det for tidlig for meg å si hvordan det påvirker jern og b12. Jeg sliter kun med jern. B12-en har vært ok eller fin stort sett hele tiden, samt at jeg reagerte veldig positivt på b-kompleks (legen ville ha meg høyere da jeg lå under "midten" i starten av forløpet).

Enzymene:
http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=52&bid=5
B-vitaminene:
http://www.bigvits.co.uk/product.asp...id=91&tid=&bid=

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 21:32   #5
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo....TA PRØVER !!!

Jeg har tatt en haug med prøver, igjen Denne gangen litt utvidet i forhold til vitaminer og mineraler...
Det eneste som er galt er lav blodprosent med tilhørende underkategorier, og lavt jernnivå.....+ Asat, LD og GT er for lave på siste prøve, men det må jeg spørre "doktor dyregod" om når jeg kommer til timen neste uke....

Greier ikke å få opp igjen jernnivået som nå har sunket fra 13 til 10...og ikke kommet seg oppover et eneste poeng selv om jeg har tatt jerntilskudd i to måneder.... Hem, tror jeg vil be om en sprøyte.... Har alltid hatt lave jernnivåer da, bare så er det sagt.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:06   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo....TA PRØVER !!!

Det finnes ulike former for jerntilskudd og disse kan virke forskjellig på den enkelste. Jeg tar opp aminojern mye lettere enn annet jern - det andre jernet bare gikk ut over magen.... . (Jern bør tas godt adskilt fra eventuelle stoffskiftemedisiner, og gjerne om kvelden, sammen med c-vitamin/appelsinjuice for å bedre opptaket).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:11   #7
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo....TA PRØVER !!!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det finnes ulike former for jerntilskudd og disse kan virke forskjellig på den enkelste. Jeg tar opp aminojern mye lettere enn annet jern - det andre jernet bare gikk ut over magen.... . (Jern bør tas godt adskilt fra eventuelle stoffskiftemedisiner, og gjerne om kvelden, sammen med c-vitamin/appelsinjuice for å bedre opptaket).

Gjorde det, men det virker likevel ikke....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:12   #8
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo....TA PRØVER !!!

Hva motvirker opptak av jern?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:18   #9
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo....TA PRØVER !!!

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Hva motvirker opptak av jern?

Kalsium, samt kaffe og te i hvert fall

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:22   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo....TA PRØVER !!!

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Kalsium, samt kaffe og te i hvert fall

Og betennelser i kroppen - autoimmune sykdommer. Eller tarmsykdommer som påvirker opptak direkte i tillegg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:30   #11
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo....TA PRØVER !!!

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Kalsium, samt kaffe og te i hvert fall


Er ikke så veldig ofte jeg drikker kaffe...og av te drikker jeg kun en stor kopp grønn te per dag....

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Og betennelser i kroppen - autoimmune sykdommer. Eller tarmsykdommer som påvirker opptak direkte i tillegg.

Ingenting tyder på at jeg har noen betennelser i kroppen og har akkurat gjort en ANA-test fordi noen folk i min familie har Lupus...

Det er bare igjen det med den tidligere vrange magen min da som ikke tåler melmat..... Det får den ikke lenger så nå oppfører den seg skikkelig... (null diaré lenger) Nei, jeg må få en jernsprøyte....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:41   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo....TA PRØVER !!!

OG jeg plages med at jeg tar opp for MYE jern (19).... Jeg er blitt anbefalt å bli blodgiver.... samt kutte ut brokkolien min!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-09-11, 13:56   #13
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo ... TA PRØVER!

Ja, er det ikke urettferdig du? Skulle ha vært likelig fordelt her i verden, men det er vel slik at massenes sum er konstant likevel

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 24-09-11, 15:29   #14
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo ... TA PRØVER!

Huff så trasig da bestemamma.

Jeg gikk til legen like etter jeg begynte lavkarbo for å ta prøver. Men siden det ikke var så lenge siden jeg hadde tatt så sa han at det var totalt unødvendig for de var så fine likevel. Man trenger generelt sett ikke ta noen prøver mente han. Ikke uten du har hatt plager tidligere.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 24-09-11, 16:33   #15
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo ... TA PRØVER!

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Huff så trasig da bestemamma.

Jeg gikk til legen like etter jeg begynte lavkarbo for å ta prøver. Men siden det ikke var så lenge siden jeg hadde tatt så sa han at det var totalt unødvendig for de var så fine likevel. Man trenger generelt sett ikke ta noen prøver mente han. Ikke uten du har hatt plager tidligere.

Jeg syns det å ta prøver er noe av det enkleste helsevesenet kan gjøre...koster jo ikke all verden heller....

Nå har jeg, i samarbeid med min fastlege, funnet ut at jeg tok en B12-test i 2004 som beviser at jeg hadde lave B12-verdier allerede da...så det reddet på sett og vis hele situasjonen for meg og satte legevikaren i et heller dårlig lys da hun ikke hadde sjekket mine tidligere tester men slo ganske bastant fast at det var mitt nåværende kosthold som hadde skylden for B12 mangelen....Som heldigvis ser ut til å rette seg ......

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 11:12   #16
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo ... TA PRØVER!

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jeg syns det å ta prøver er noe av det enkleste helsevesenet kan gjøre...koster jo ikke all verden heller....

Nå har jeg, i samarbeid med min fastlege, funnet ut at jeg tok en B12-test i 2004 som beviser at jeg hadde lave B12-verdier allerede da...så det reddet på sett og vis hele situasjonen for meg og satte legevikaren i et heller dårlig lys da hun ikke hadde sjekket mine tidligere tester men slo ganske bastant fast at det var mitt nåværende kosthold som hadde skylden for B12 mangelen....Som heldigvis ser ut til å rette seg ......

Har gått hos samme legen i mange år, derfor hadde han sammmenligningsgrunnlag. Prøvene etter 1 år med lchf var alle fine. Legen min mener at lavkarbo er bra for de fleste. Han menet de med nyreproblemer bør være forsiktige og ha oppfølging av lege.

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 21:57   #17
Siwa
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Tr.heim
Alder: 49
Innlegg: 77
Siwa er på en erverdig vei

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo ... TA PRØVER!

Jeg klarer heller ikke ta opp jern i kroppen ved hjelp av kun jerntabletter, så jeg måtte ta Folsyre i tillegg

__________________
Veien mot vektnedgang kan være tøff!!

Siwa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 00:07   #18
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Før en begynner på LCHF/lavkarbo ... TA PRØVER!

Opprinnelig lagt inn av Siwa, her.

Jeg klarer heller ikke ta opp jern i kroppen ved hjelp av kun jerntabletter, så jeg måtte ta Folsyre i tillegg

Takk for tipset..... Er en smule lav på folat så kanskje... Skal høre med doktoren på onsdag...

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo? oppavsofaen Spørsmål og svar 52 10-01-11 18:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no