Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Håravfall - igjen

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-07-11, 21:47   #1
cecmur
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 30
cecmur er på en erverdig vei

Håravfall - igjen

Jeg vet dette er et tema som stedig kommer tilbake, men jeg får ikke fred i kroppen.
Etter å ha holdt på med lavkarbo siden begynnelsen av mars `11 (store deler i ketose) har jeg miste MYE hår.

Heldigvis er jeg av de med masse hår fra før, så jeg har ikke bekymret meg unødig over dette. Men det stopper ikke, og nå er hårmanken halvert.

Har snakket med frisører og folk på helsekost forretninger og fått råd om diverse hår produkter og ikke minst vitaminer. De fleste sier dette skyldes stress til kroppen (ketose) og mange mener også lavkarbo kosthold ikke gir tilstrekkelig med vitaminer og mineraler.

Jeg føler ikke jeg spiser mindre av vitaminer daglig enn før, da jeg så og si hver dag spiser salat og grønnsaker.

Hva er deres erfaringer der ute?
Gir det seg?
Sitter noen skallete lavkarbomennesker der ute?
Kommer håret tilbake?
Mulig det er stress for min kropp å være i ketose/spise lavkarbo. Men betyr det at jeg må gå tilbake til å spise etter statens anbefalinger (magert, sunt og karbohydrater) for å få maken tilbake?
Har noen erfaringer med å øke mengden vitaminer i forhold til hårtap?
Kan det være stress at jeg ikke konstant er i ketose?

Alle svar mottas med desperate takk.

cecmur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-07-11, 22:08   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Håravfall - igjen

Opprinnelig lagt inn av cecmur, her.

Jeg vet dette er et tema som stedig kommer tilbake, men jeg får ikke fred i kroppen.
Etter å ha holdt på med lavkarbo siden begynnelsen av mars `11 (store deler i ketose) har jeg miste MYE hår.

Heldigvis er jeg av de med masse hår fra før, så jeg har ikke bekymret meg unødig over dette. Men det stopper ikke, og nå er hårmanken halvert.

Har snakket med frisører og folk på helsekost forretninger og fått råd om diverse hår produkter og ikke minst vitaminer. De fleste sier dette skyldes stress til kroppen (ketose) og mange mener også lavkarbo kosthold ikke gir tilstrekkelig med vitaminer og mineraler.

Jeg føler ikke jeg spiser mindre av vitaminer daglig enn før, da jeg så og si hver dag spiser salat og grønnsaker.

Hva er deres erfaringer der ute?
Gir det seg?
Sitter noen skallete lavkarbomennesker der ute?
Kommer håret tilbake?
Mulig det er stress for min kropp å være i ketose/spise lavkarbo. Men betyr det at jeg må gå tilbake til å spise etter statens anbefalinger (magert, sunt og karbohydrater) for å få maken tilbake?
Har noen erfaringer med å øke mengden vitaminer i forhold til hårtap?
Kan det være stress at jeg ikke konstant er i ketose?

Alle svar mottas med desperate takk.

Hei! Både jeg og min sambo opplevde og miste mye hår Men det gav seg etter en stund, nå vokser det som aldrig før

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-07-11, 22:11   #3
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Håravfall - igjen

Jeg begynte å miste enormt med hår etter et par måneder i ketose - det var helt sinnsyk, det falt ut bare jeg tok i det. Fikk sjekket diverse vitaminnivåer hos legen og alle var helt fine, så regner med det var det generelle stresset på kroppen som forårsaket hårtapet. Heldigvis så har det gitt seg, nå vokser det heller raskere enn det gjorde før jeg endret kosthold.

Jeg tar vitamineral, ekstra B-vitaminer og får i meg ganske så mye B-vitaminer gjennom kosten i tillegg. Skyhøye doser her i gården ja. I tillegg så ligger jeg unna hårprodukter som inneholder suspekte stoffer, og nå er det nesten så tykt som det var før, i den grad at jeg må tynne det ut nå på sommeren. Sliter fortsatt med litt 'fly-aways', kortere hårstrå som stritter alle veier, men regner med det roer seg når de blir like lange som resten igjen.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 09:37   #4
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Håravfall - igjen

Prøv høyere doser av biotin jeg tar 10 mg nå.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 11:12   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Håravfall - igjen

Jepp! Mista mye hår da jeg gikk ned i starten med ketose, og jeg hadde IKKE mye å ta av, da jeg fra før har mista mye hår på grunn av PCOS og stoffskifte. Men det kom tilbake igjen!
Det er ikke uvanlig at vekttap fører til at hårsekkene går i telogen fase, uansett om det er lavkarbo eller lavkalori eller noe annet som forårsaker vekttap. Jeg hadde STOR hjelp av Nisim shampoo og balsam i en overgang for stoppe opp hårtapet, og få renset hodebunn og hårsekker skikkelig. Men man MÅ følge instruksene for de første åtte dagene til punkt og prikke.
Ellers nå unngår jeg så godt jeg kan shampooer og andre hårprodukter med sulfater. Det er ikke bra for håret på sikt.
Det kan også være av nytte å være obs på inntak av selen og jod. Dette er veldig viktig for hårveksten. B2 og B6 står for omsetting av protein i kroppen, og er også essensielt. Men dette får du normalt nok av gjennom kosten.

At man ikke skal få nok vitaminer og mineraler på lavkarbo kontra "normalt" kosthold er bare tull. Mange spiser mer grønnsaker og ellers ren mat enn ellers, ikke minst kommer det en generell bevissthet ved omlegging av livsstilen, og mange tar kosttilskudd i tillegg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 11:34   #6
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Håravfall - igjen

Og så bør alle som har vært gravide vite at håret faller av i sekker og spann etter fire mnd etter fødselen.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 11:39   #7
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Håravfall - igjen

HER: er litt lei av å gjenta meg selv til det kjedsommelige om dette temaet =P

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45837

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 12:44   #8
komatøs
Medlem
 
komatøs sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 76
komatøs er ny på veien

Sv: Håravfall - igjen

Her var det virkelig mange gode svar! Mister masse hår selv for tiden etter at jeg la om kostholdet -og det etter bare 2 uker, selv om jeg ikke har gått noe særlig ned i vekt (noe som er helt greit siden jeg er normalvektig).
Tror jeg lar kroppen og hårsekkene kjøre sitt løp til de er ferdig med å stresse, og heller abonnerer på denne tråden. Takker for råd

__________________
Smør skiene med tålmodighet
komatøs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 17:39   #9
cecmur
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 30
cecmur er på en erverdig vei

Sv: Håravfall - igjen

Takker for svar jeg også.
Jeg har ikke gått ned så voldsomt mye (11 kg), men tror det er selve ketosen som tilstand som stresser håret. Har kjøpt Nisim shampo og balsam og skal prøve dette. Skal også forsøke å ta litt ekstra vitamintilskudd (vitamin B blant annet).

Utover disse tiltakene får også jeg bare vente til håret "roer seg ned" og krysse fingrene for at jeg ikke får måne før dette skjer.

Kan noen evt si noe om hvor lang tid det tok før man fikk inntrykk av at det hele roet seg ned? Jeg har mistet hår siden april/mai, og vi snakket mye hår hver dag.

cecmur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 18:18   #10
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Håravfall - igjen

Opprinnelig lagt inn av cecmur, her.

Takker for svar jeg også.
Jeg har ikke gått ned så voldsomt mye (11 kg), men tror det er selve ketosen som tilstand som stresser håret.

Nei. Det er kostholdsenringen og vekttapet som stresser kroppen.

Det gir seg etter 2-4 måneder. Nisim stopper det som regel på en uke, forutsatt at man bruker den rett.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 19:57   #11
cecmur
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 30
cecmur er på en erverdig vei

Sv: Håravfall - igjen

Hva betyr at Nisim virker forutsatt at man bruker den riktig. Da mener man at man vasker håret 8 dager på rad? Det er den eneste "oppskriften" jeg finner...

Jeg har gått ned 20 kg tidligere på Grete Roede, men mistet ikke hår da... Da må det være kostholdet...altså mangelen på karbohydrater og økningen av fett...?

cecmur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 20:29   #12
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Håravfall - igjen

Opprinnelig lagt inn av cecmur, her.

Hva betyr at Nisim virker forutsatt at man bruker den riktig. Da mener man at man vasker håret 8 dager på rad? Det er den eneste "oppskriften" jeg finner...

Jeg har gått ned 20 kg tidligere på Grete Roede, men mistet ikke hår da... Da må det være kostholdet...altså mangelen på karbohydrater og økningen av fett...?

Du må bruke den 8 dager på rad og vaske håret godt to ganger og skylle det godt mellom sjamponeringene, ellers virker den ikke på enkelte.

Nei. Det er ikke kostholdet. Det er kostholdsendringen som gjør det, mest sannsynlig, med mindre du har opplevd noe annet traumatisk, stress, fødsel, operasjon, etc. i det siste halve året.

Når du gikk på GR brukte du kroppens energi som vanlig normalt oppe og vedtatt er, nå har kroppen måtte omstille seg mhp energibruken, noe som har vært ett sjokk for den.

Til mod: Kan vi være så vennlige å klistre håravfallstrådene sammen? JA! DET ER NORMALT Å MISTE HÅR.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 22:27   #13
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Håravfall - igjen

Opprinnelig lagt inn av cecmur, her.

Takker for svar jeg også.
Jeg har ikke gått ned så voldsomt mye (11 kg), men tror det er selve ketosen som tilstand som stresser håret. Har kjøpt Nisim shampo og balsam og skal prøve dette. Skal også forsøke å ta litt ekstra vitamintilskudd (vitamin B blant annet).

Utover disse tiltakene får også jeg bare vente til håret "roer seg ned" og krysse fingrene for at jeg ikke får måne før dette skjer.

Kan noen evt si noe om hvor lang tid det tok før man fikk inntrykk av at det hele roet seg ned? Jeg har mistet hår siden april/mai, og vi snakket mye hår hver dag.

Hvordan går det? Har du sluttet å miste hår?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 23:19   #14
Stabukken
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 69
Stabukken er på en erverdig vei

Sv: Håravfall - igjen

Jeg har levd på lavkarbo i seks mnd og mister svært mye hår. Ingen fare, har masse igjen. Men kjedelig å måtte vaske badet til stadtghet.

Stabukken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 21:24   #15
cecmur
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 30
cecmur er på en erverdig vei

Sv: Håravfall - igjen

Nå har jeg brukt shampoen og balsamen ferdig og jeg tror jeg under bruken av dette reduserte mengden hår som falt av. Nå mister jeg hår fremdeles, men ikke i så store mengder. Men håret har litt livløst og uten "spenst". Jeg har heldigvis mye å ta av, men håper det gir seg snart nå.
Problemet er at jeg i det siste ikke har vært mye i ketose (spiser lavkaro likevel), men tenker å sette i gang igjen på en slik måte at jeg går ned litt igjen. Da frykter jeg at kanskje kroppen blir stresset igjen og samme problematikk setter i gang i gjen. Jeg krysser fingre:-)

cecmur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 22:25   #16
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Håravfall - igjen

Opprinnelig lagt inn av cecmur, her.

Nå har jeg brukt shampoen og balsamen ferdig og jeg tror jeg under bruken av dette reduserte mengden hår som falt av. Nå mister jeg hår fremdeles, men ikke i så store mengder. Men håret har litt livløst og uten "spenst". Jeg har heldigvis mye å ta av, men håper det gir seg snart nå.
Problemet er at jeg i det siste ikke har vært mye i ketose (spiser lavkaro likevel), men tenker å sette i gang igjen på en slik måte at jeg går ned litt igjen. Da frykter jeg at kanskje kroppen blir stresset igjen og samme problematikk setter i gang i gjen. Jeg krysser fingre:-)

Jeg begynte å slanke meg 19 juli. Gikk ned 30 kilo til nyttår.....
Jeg mistet hår fra desember til og med februar....deretter ble håravfallet betraktelig redusert...tilbake til det som jeg antar er normalen for folk flest..... Dette uten å bruke Nisimproduktene. Da trodde jeg at jeg var ferdig med slikt tull som hårfelling....

I juni fikk jeg et stort sjokk på det personlige plan, uten at jeg kan komme inn på det her, men det var ikke noe som gikk på fysikken min, så er det sagt.
Gikk så ned noen kilo til, og var kjempeglad for det.
Tok permanent i begynnelsen av august fordi håret var blitt så tynt etter hårfellingen i desember-februar, og jeg ville så gjerne pynte meg litt.
Det skulle jeg aldri gjort, for permanenten ble misslykket og det meste av lengden måtte bort...........

Så i slutten av august begynte jeg å miste en masse hår igjen!!!!!!!!
Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte Nisimproduktene i fjor før jeg begynte å miste hår, så hadde jeg i alle fall prøvd det da.
Men hvordan angre på noe jeg ikke visste om? Jeg hadde jo ikke anelse om at en kunne miste hår etter slanking!
Nå var gode råd dyre og jeg kjøpte inn shampoen etter et par uker med hårfelling...
Jeg mistet både de nye hårene som hadde vokst ut etter siste hårfelling og eldre hår....

Nå har jeg altså kjøpt produktene og brukt dem og bruker dem. Så vidt jeg kan forstå har jeg brukt dem som foreskrevet, men likevel mister jeg fortsatt en masse hår.... Snart er det så lite igjen at jeg ikke har lyst til å gå ut blant folk...
Drypper og masserer hårbunnen med Nisim ekstrakt to ganger for dag og håper på et under.......

Hva som er grunnen til at jeg på nytt begynte å miste hår er ikke så godt å si, men jeg har aldri reagert på noenslags permanent før og det var bare selve hårene som ble skadet, ikke hårbunnen. Permanenten ble heller ikke tatt helt inntil hårbunnen fordi jeg ikke liker å gjøre det. Vil bare ha permanenten på lengdene ikke oppå hodet...bruker faktisk å se bra ut om jeg skal si det selv
Dermed har vi to alternativer igjen: 1. sjokket eller 2. vektnedgangen......

Har lest noe om at fettet vi mister kan inneholde en del gift som kan gjøre at vi forgifter oss selve når vi går ned fort i vekt....Jeg gikk ned 30 kilo på 4 måneder...det syns jeg egentlig er temmelig fort....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 23:03   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Håravfall - igjen

Nisim skal først og fremst rense hodebunnen og begrense tellogent håravfall. Som du beskriver er det mulig det er andre ting igjen ...
Jeg har faktisk et par damer i familien min som mistet alt håret, til og med vipper og bryn uten "øyensynlig" grunn, men etter store traumer, uten at det kanskje er noen trøst.
Jeg er også temmelig tynnhåret, enn om ikke på mitt verste lenger. Nå mister jeg normalt med hår. Men jeg har også funnet ut at jeg har jodmangel, og muligens også sinkmangel, som er helt essensielt for at nytt hår skal gro ut. Verdt å sjekke ut? Det ser i alle fall ut til å gro ut sakte men sikkert hos meg. Men det tar tid.

Cecmur: Så bra at produktene virker! Kjenner til flere her inne som er fornøyde med dem. Jeg er i alle fall glad for at jeg kom over dem. Jeg savner den tiden jeg ikke ofret tjukkelsen på håret mitt en tanke ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om håravfall Cherry Spørsmål og svar 0 05-07-11 16:27
Håravfall emma1 Spørsmål og svar 37 19-10-09 18:36
Håravfall ... Snehvit Fysisk og mental helse 4 22-09-09 12:21
Håravfall emma1 Spørsmål og svar 9 14-08-08 22:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no