Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

fibertabletter ?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-10-05, 00:09   #1
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

fibertabletter ?

Hei !

jeg har fått litt problemer med fordøyelsen etter at jeg startet på lavkarbo - mulig at det er en tilvenningsprosses men magen min bruker litt vel lang tid ! Jeg veit at det kan være fordi jeg spiser for lite grønnsaker , drikker for lite vann eller trener for lite ! men jeg drikker masse vann , går spaserturer hver kveld og prøver og spise nok grønnsaker , men det er her jeg tror problemet ligger. jeg spiser grønnsaker hver dag men kanskje ikke nok ? derfor lurer jeg nå på om jeg skal prøve fibertabletter ?

Hva synes dere om dette ? Gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste er det bare en dum snarvei eller kan det være litt lurt ?

Takk for ALLE svar

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 10:13   #2
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: fibertabletter ?

tralala

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 10:56   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: fibertabletter ?

Kan du ikke bake et fiberrikt lavkarbobrød feks? Princess sitt brød er jo BARE fiber. Men husk å drikke MYE vann ved siden av, det skal du jo også gjøre om du tar fibertabletter, ellers blir jo problemet enda verre.
Fiber er avhengig av vann for å "virke".

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 11:01   #4
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: fibertabletter ?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Kan du ikke bake et fiberrikt lavkarbobrød feks? Princess sitt brød er jo BARE fiber. Men husk å drikke MYE vann ved siden av, det skal du jo også gjøre om du tar fibertabletter, ellers blir jo problemet enda verre.
Fiber er avhengig av vann for å "virke".

jo jeg setter i gang med baksten nå jeg ! hadde tenkt til det uansett

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 11:18   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: fibertabletter ?

Når du sier at du har problemer med magen regner jeg med at det er "løst", siden du tenker på fiber sjøl ?? Nå er det slik at en trenger mer fiber om en har hard mage og.... så jeg tar for meg begge her, men først: Fibertabletter er ingen løsning, og jeg syns Iset sin ide med brødet er kjempebra !! Ta gjerne 1 ss psyllium frø/loppefrø i tillegg i oppsskriften - skal forklare hvorfor lenger ned. Det kan være flere årsaker enn fiber mangel ser du !

Det er uvanlig med diare problemer på Atkins, Ketolyse og de fleste lavkrbokurer - om man følger boka. Nettopp fordi man spiser masse fiberrrik mat, drikker vann og beveger på seg...

Om man opplever har diare problemer kan årsaken være at man spiser for mye ost og meieri produkter. Mange reagerer på disse og det kan være lurt å kutte litt ned om man spiser mye og se om det hjelper. Et godt råd er å spise psyllium husk (loppefrø). Dette virker som en "svamp" og suger opp overflødig væske tarmen. Hvis dette ikke hjelper kan en se på om man rett og slett får i seg for MYE fett. Hvis man tidligere har gått på lav fett diett kan det ta en tid før kroppen klarer å omstille seg og bli vant til fettet.

Om man har begynt med masse nye kosttilskudd - alle på en gang.... Da kan det godt være en av disse man reagerer på. Masse nytt for en stakkars kropp å forholde seg til på en gang ! Det man bør gjøre da er å kutte ut alle en uke. Hvis diareen gir seg, gjeninnfører man et og et tilskudd en uke imellom, - for å se hvordan kroppen/magen reagerer.

Når man har diare er det ekstra viktig å drikke nok vann - fordi man blir dehydrert. Har ikke hørt om at man får diare av å drikke mye vann, men det er viktig å ikke drikke alt på en gang. Minst 2.5 liter pr dag - spredd utover hele dagen. Det kan også lønne seg å kutte ut koffeinholdige drikker som kaffe, te eller Cola.

Kunstig søtstoff bør man også sjekke om man reagerer på.... Og så bør man sjekke ut allergier......

Det er mer vanlig med hard mage på vår spisemåte. Og det er ikke nødvendigvis de samme tingene som hjelper. Hard mage har som regel 3 årsaker:

  • Ikke nok fiber
  • Ikke nok vann
  • Ikke nok trening/bevegelse
Som regel er det en kombinasjon av de tre.
Den feilen de fleste gjør er at de ikke spiser nok grønnsaker. Full kvote etter tillatte lista er veldig viktig. Det er en av grunnene til at jeg maser sånn om GRØNNSAKENE ! Og da mener jeg IKKE issalat !

De beste fiberkildene når det gjelder grønnsaker er: Brokkoli, blomkål, asparges, asparges bønner, grønnkål, fennikkel og bok choi (ligner på kinakål).

Det er viktig å drikke mye vann, men som ved løs mage - ikke alt på en gang. Minst 2.5 liter pr dag - spredd utover hele dagen. Det kan også lønne seg å kutte ut koffeinholdige drikker som kaffe, te eller Cola.

Håper dette hjelper deg .... mageproblemer er ille, det setter hele kroppen ut av funksjon !!


God bedring

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 13:00   #6
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: fibertabletter ?

Takk for svar begge to !

Det var hard mage jeg tenkte på det var derfor jeg tok for meg fiber,vann og trening og av disse tre er det bare fibrene jeg tror er problemet - blir nok litt for lite ja !

men det med kosttillskuddene hadde jeg ikke tenkt på , skal ta halv dose i noen dager nå .....

nå skal jeg gå en times tur så tarmene får litt bevegelse

Ha en kjempe fin søndag alle sammen !!

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 13:03   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: fibertabletter ?

Men har du forstoppelse eller er det bare sjelden avføring? For Torkil snakket om dette i et tidligere innlegg. Når man spiser lite karbohydrater har man sjeldnere avføring enn andre, fordi man rett og slett ikke trenger å tømme tarmen så ofte. Men mange tror dermed de har forstoppelse, men det har de ikke.

Her er tråden:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....ght=avf%F8ring

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no