Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
04-09-11, 00:39 | #1 |
Medlem
Medlem siden: May 2011
|
Erfaringer med periodisk fasteJeg har nå kjørt periodisk faste i 3 uker nå, gått ned 1 kg i uka så langt. Har i utgangspunktet ikke mye jeg trenger å gå ned, men vil få fram six-packen igjen, noe som trolig innebærer å gå ned 5 kg til. Periodisk faste går i korte trekk ut på å droppe frokost og å spise en tidlig kveldsmat. Alt matinntak bør skje innenfor et vindu på 6-10 timer (litt liberal her), noe som for meg passer utmerket siden jeg aldri har likt nattmat eller frokost. Første måltid spiser jeg 11.30-12.00 på jobb, siste måltid 18.00-20.00 som regel (litt slakk i helgene). Det eneste jeg må passe på er å innta mer proteiner enn jeg bruker (spesielt ved siste måltid på kvelden) samt å trene regelmessig styrke for å beholde muskelmasse så ikke den og "slankes" bort. Jeg spiser det samme som før, blir god og mett til hvert måltid, bruker mye bremykt, olivenolje, rapsolje, grønnsaker (både over og under jorda, men tilbakeholden med potet) og fete meieriprodukter samt endel fet fisk\omega 3, nøtter, og frukt\bærspiser lite kornprodukter, ris og pasta og svært lite sukker. Det er ikke på noen måte farlig å leve sånn, mennesket har levd sånn gjennom milioner av år, jeg ender ofte opp i lett ketose når det nærmer seg første måltid igjen (ligger sjelden i ketose ellers). |
Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste |
09-09-11, 19:28 | #2 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2010
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteJeg startet med periodisk faste for nesten 3 uker siden jeg og. Har valgt å ha spisevindu fra 15:00-23:00, da det passer meg best i forhold til forelesninger og jobbtider. Starter aldri før kl 10:00, og er ofte ferdig på jobb kl 03:00. |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... |
09-09-11, 21:35 | #3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteSpiste slik før, men syntes det var litt vanskelig mht treninga.. Var ikke noe særlig med intervallspinning på tom mage.. Ikke harde styrkeøkter heller. Følte liksom prestasjonen ikke akkurat var helt på topp.
09-09-11, 21:46 | #4 |
Medlem
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteJeg har endt opp med å spise slik mer eller mindre ubevist. Har rett og valgt å spise når jeg er sulten. For meg betyr det lunsj rundt kl 12:00, og middag rundt kl 18:00. Ut over det er jeg rett og slett ikke sulten. For meg har dette fungert veldig bra, men siden jeg egentlig ikke har prøvd noe annet, så vet jeg jo egentlig ikke om mer mat hadde fungert bedre |
Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) |
10-09-11, 21:09 | #5 |
Medlem
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteArtig å høre at flere har erfaringer med det. "Ekspertene" anebfaler at man inntar litt BCAA eller f.eks myseprotein litt før trening for ikke å tære for mye på musklene. Kanskje en proteinshake med litt pulverkaffe i (jeg bruker ofte det) hadde hjulpet og fått opp overskuddet og energien på trening nellie slik du allerede har begynt å teste ut? (bryter ikke fasten i like stor grad da) |
10-09-11, 21:36 | #6 |
Seniormedlem
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteDet er nok fint å ta BCAA hvis man skal trene før frokost, jeg gjorde det, men det funka ikke for meg. Ellers var alt bra med IF
10-09-11, 22:01 | #7 |
Medlem
Medlem siden: Oct 2010
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteJeg er nybegynner når det gjelder periodisk faste, men liker erfaringene så langt. |
Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint |
27-09-11, 12:00 | #8 |
Medlem
Medlem siden: Jun 2011
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteFrokost er definitivt det viktigste måltidet ved karbo-basert diett. (pga lavt blodsukker etter natten) Pål lav-karbo er det omvendt, siden kroppen går på et helt annet drivstoff. Man kan til og med bli syk, hvis man prøver å tvinge i seg frokost når kroppen ikke er klar for det (og det kan hende ofte på lav-karbo diett). Periodisk faste på karbo: usunt! (Slapp, utmattet, skrubbsulten..) Periodisk faste på lav-karbo: SUNT! (Gir høyere energi, bedre fordøyelse etc..) (Alt dette basert på egne erfaringer.) |
Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo |
27-09-11, 17:14 | #9 |
Medlem
|
Sv: Erfaringer med periodisk faste
Martin Berkhan som driver www.leangains.com spiser absolutt ikke lavkarbo, men har svært stor suksess med periodisk faste likevel. Så å si at PF på høykarbo er usunt blir en veldig lite nyansert påstand. |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... |
29-09-11, 12:28 | #10 |
Medlem
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteNoe som også er verdt å merke seg er at man fint kan leve sunt med høyere karboinntak om man velger gode karbokilder. Høyfett kan også være svært usunt om det inneholder endel industrielt transfett, mye omega 6 osv. Folk som trener, spesielt styrketrening hvor kroppen effektivt tømmer glykogenlagrene tåler vesentlig mere karbo enn en sedat og insulinresistent person. Ingen problemer å leve sunt på høykarbo, en rekke befolkninger i stillehavet har jo basert store deler av kostholdet sitt på søtpotet og frukt, noe spiser så mye som 80% karbo og har god helse (frem til idag når macdonalds og annet søppel begynner å poppe opp der nede), dog er de genetisk bedre tilpasset høykarbo pga at de har flere amylaseenzymer. Periodisk faste fungerer ypperlig med alle kosttilnæringer for de som takler å droppe frokosten og sen kveldsmat, eller starte spisinga senere på dagen. |
29-09-11, 14:44 | #11 |
Medlem
Medlem siden: Jun 2011
|
Innrømmer grov generalisering. (Forøvrig; 'suksess' og 'sunnhet' er ikke alltid det samme.) |
Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo |
25-11-11, 23:37 | #12 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bø i Telemark
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteSer her at alle skriver at de dropper frokosten og spiser heller på kvelden, men hva med de som er skikkelig frokostmennesker? |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo |
25-11-11, 23:45 | #13 |
Seniormedlem
|
Det skal ikke ha noe å si det. Har også inntrykk av at de aller fleste dropper tidlige måltider, men har ikke sett noe om at det må være akkurat frokost som droppes.
26-11-11, 00:48 | #14 |
Medlem
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteAt de fleste dropper frokosten handler om et par ting:
26-11-11, 00:54 | #15 |
Medlem
|
Jeg har litt lyst til å droppe frokosten noen ganger, men er redd for at jeg da får i meg alt for lite mat.. Det er utrolig mye mer praktisk for meg å spise frokost, lunsj og middag, enn lunsj, middag og kveldsmat. Men før jul skal jeg se om jeg klarer en periodisk faste ved å spise annenhver dag uten at det går for mye ut over treninga og energien, bare for å booste vektnedgangen litt ekstra før jula setter inn for fult (kan trenge et lite kaloriunderskudd til detfor å si det sånn ) |
26-11-11, 01:04 | #16 |
Medlem
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteJeg tenker å skrive en artikkel om periodisk faste og julesesongen når jeg er ferdig med eksamen, følg med på bloggen så havner den der når den er ferdig
26-11-11, 01:08 | #17 |
Medlem
|
Bloggen er lagret i bokmerkene mine, så nå ser jeg frem til artikkelen |
26-11-11, 02:43 | #18 |
Seniormedlem
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteJeg måtte bare teste Eat stop eat og fastet i 24 timer, frem til middag i går. Selve fastingen gikk bra, men støtte på akkurat det samme problemet jeg får med IF. Ble aldri mett jo. Stoppet å spise etter å ha trøkka innpå 1500 kalorier i løpet av halvannen time. (mye fett, normalt protein og moderat karbo) Der tenkte jeg at grensa for inntak i løpet av så kort tid gikk.. La meg sulten som en ulv..
26-11-11, 11:13 | #19 |
Medlem
|
Dette blir like teit som de som tester lavkarbo i 2 dager for så å konkludere med at det ikke fungerer, fordi de ikke fikk den energien de hadde forventet. Kroppen trenger litt tid til å tilpasse seg.
26-11-11, 11:42 | #20 |
Seniormedlem
|
Ja, jeg vet at kroppen trenger tid til å tilpasse seg. Siden jeg har prøvd IF over en lenger periode og opplevd akkurat den samme "blir aldri mett" følelsen der, så tenker jeg at det ikke er så mye poeng i å teste ut dette over lengre tid. Hvertfall ikke nå som jeg er inne i en så god steam kostholdsmessig.
26-11-11, 11:48 | #21 |
Seniormedlem
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteLikte ellers 24-timersfasten veldig godt da. Kjentes som en evig koffeinrus etterhvert. Ble ganske kreativ og usammenhengende etterhvert. Og alt av matlyst forsvant som dugg for solen.
26-11-11, 11:51 | #22 |
Medlem
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteNei, men da har du jo prøvd over lengre perioder tidligere!
26-11-11, 11:58 | #23 |
Seniormedlem
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteJa, det har jeg. Kostholdendringer osv bør gjerne testes ut i 6-12 uker før man dømmer det noe som helst sted, har jeg funnet ut.
26-11-11, 18:52 | #24 |
Gjest
|
Faktisk helt jævlig med intervalltrening på fullstendig tom mage vil jeg si.....Ingen, og da mener jeg ingen, skal komme å påstå at man får maks utbytte av å trene kvalitetsøkter på fullstendig tom mage tilvenning eller ei. Sist redigert av ToreH : 26-11-11 kl 18:57. |
26-11-11, 18:55 | #25 |
Seniormedlem
|
Sv: Erfaringer med periodisk fasteNå finnes det de som mener trening på tom mage er helt topp. Jeg er ikke no fan, men stoler på at folk ikke juger om sånt.
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Noen erfaringer med/tanker om proteinsparende modifisert faste? | lulita | Andre dietter | 11 | 30-10-10 00:22 |
Faste | Nike | Ketolysekuren | 6 | 20-05-08 10:44 |
Må faste 2 dager - hva gjør jeg? | Up-and-down | Lavkarbo generelt | 8 | 28-02-08 08:50 |
Mct-faste...mulig? | Borealis | Kosttilskudd | 2 | 12-02-07 23:34 |