Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg har mange spørsmål om Atkins, lyst å svare?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-01-06, 21:49   #1
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien
Thumbs up

Jeg har mange spørsmål om Atkins, lyst å svare?

Hei. Jeg har i dag startet på atkins, og venter spent på å komme i ketose. Har fått masse opplysninger her, og pga alles generøsitet her, så drister jeg meg til denne tråden for å få samlet svarene om akkurat dette på en plass. Det jeg lurer på, er bl.a. hvor lang tid det tar før man kan regne med å gå ned i vekt. Kan man trimme litt, f.eks. 20 minutter Pilates? Og hva kan man egentlig skeie ut med.? Mørk sjokolade f.eks.? Jeg har lest stort sett alt som er av tilgjengelig stoff her, selv om det kanskje er litt uryddig og man kan finne et interessant svar på en plass man ikke regnet med å finne det. Men HP har gjort et fantastisk arbeid, og alle dere andre som har vært her en stund og har erfaring. Så nå venter jeg spent på om noen vil svare meg, og kanskje andre som har spørsmål kan komme innom her

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 01-01-06, 22:50   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har mange spørsmål om atkins, lyst å svare?

Opprinnelig lagt inn av Vigdinil

Det jeg lurer på, er bl.a. hvor lang tid det tar før man kan regne med å gå ned i vekt.

Du kan nok regne med å merke vekttap ganske raskt. De første få kiloene kan være vannvekt. Det anbefales å vente med å veie seg til man er ferdig med induksjonen, dvs. ca. 14 dager. Deretter er det greitt å veie seg ca. 1 gang pr. uke.

Sitat:

Kan man trimme litt, f.eks. 20 minutter Pilates?

Kan ?? På Atkins SKAL du trene ! I originalen står det : "Excercise is NOT an option", - dvs, det er ikke valgfritt om man vil trene eller ikke. Skal man oppnå best mulig resultat skal man trene !! 20 min pilates er greitt i begynnelsen, men litt lite etterhvert som du blir vant til øvelsene (syns jeg da).

Sitat:

Og hva kan man egentlig skeie ut med.? Mørk sjokolade f.eks.?

På Atkins finnes det ikke "belønningsmåltider". De første 14 dagene er en renseperiode og da skal man IKKE skeie ut med noe som helst. Noen syns det er greitt med Atkins bar'er - de som er godkjent for fase 1, men de er kjent for å hemme vekttap....og mange opplever at de får søtsug av dem, - så de anbefales ikke. Etter 14 dager kan du gjerne ta en bit med 70 eller 85 % mørk sjokolade. Men kun en rute eller to. Klarer du ikke å begrense det til det bør du ligge unna.

Når du ha begynt på vedvarende stigen kan du spise nøtter, bær osv. Sukkerfri gele med krem er jo godt. Ta en titt i oppskrifts forumet.

Etterhvert som vekten stabiliserer seg kan du re introdusere de tingene du liker best "å skeie ut med" men husk at det sannsynligvis var de tingene som gjør at du har overflødige kilo nå ? Sånn er det iallefall med meg og de fleste andre her inne.

Sitat:

Jeg har lest stort sett alt som er av tilgjengelig stoff her, selv om det kanskje er litt uryddig og man kan finne et interessant svar på en plass man ikke regnet med å finne det.

Har du lest alt ! Jøss det var imponerende ! Når du blir kent her inne finner du nok ut at det er et system i galskapen og faktisk ganske lett og oversiktlig å finne frem. Mange ting ligger som du sikkert har sett også på flere steder. Søkefunksjonen er en flott ting. Og om du bruker den riktig vil du finne det du leter etter ganske raskt.

Lykke til videre !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-01-06, 04:06   #3
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs
Thumbs up

Sv: Jeg har mange spørsmål om atkins, lyst å svare?

Underskriver alt Nille sier! Og jeg vil framheve at det ikke finnes noen "Atkins light" eller "litt " Atkins. Enten gjør du det, eller så gjør du det ikke. Hvis du gjør det, vil du finne ut at du ikke får noe særlig problemer med det. Hvis du "jukser", kan du få store problemer. F eks hvis du tenker at "jeg kan jo skeie litt ut bare i dag..." Nei, tenk, det kan du faktisk ikke. Ikke i dag, og ikke en annen gang heller.

Hvis du jukser litt, særlig i de første fasene, kan du bare være klar over at da må du gå tilbake til utgangspunktet, mer eller mindre. Og gjør du det for mange ganger, mister det litt efffekten... Du skal jo kickstarte kroppen din på et stabilt blodsukker, så hvis du gjør mye annet innimellom, vil kroppen din begynne å lure på hva det egentig er som skjer, og da vil den ikke reagere rett!

Det er faktisk lett å følge Atkins. Man trenger ikke skeie ut i det hele tatt. Selv har jeg til nå (på halvannet år) gått ned 37 kg. Og jeg skeier IKKE ut. Trenger ikke det, faktsk!

Stå på, og spør videre!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-01-06, 09:59   #4
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien
Thumbs up

Sv: Jeg har mange spørsmål om atkins, lyst å svare?

Tusen takk, Nille og Karin. Dere er helt utrolig kjempekjekke. Det jeg lurte på når det gjelder trim er akkurat i den første fasen, for jeg har lest litt rund omkring at da skal man være forsiktig med trening, men det er det kanskje ikke? Så har jeg sjekket opp en plass at man kan lage gele av funlight, men må jeg vente med det til første fase er over? Så lurer jeg også på hvor man får tak i Atkinsprodukter her i Norge, og hvilke barser anbefaler dere i såfall, tenkte bare å ha hvis det blir krise og jeg må ha noe mat hvis jeg er ute på tur en plass hvor ikke min type mat er tilgjengelig. Tusen, tusen takk for svar

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 02-01-06, 14:31   #5
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg har mange spørsmål om atkins, lyst å svare?

jeg tror nok din type mat er tilgjengelig men du kan altids kjøpe atkins produkter på helsekosten, etter nyttår skal det vist komme flere, men som Nille sier OBS OBS !! det KAN hemme vekttapet. For min del er det sukkersuget de fører med seg som er probemet.

Lykke til !

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 02-01-06, 17:12   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har mange spørsmål om atkins, lyst å svare?

Lurt å holde seg unna sånne ting Både i forhold til vekttap, renselsesdelen, og at det kan øke søtsuget. Ta heller med deg ost, om du tror det kan bli krise, f.eks babybel-oster

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-01-06, 17:34   #7
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien
Thumbs up

Sv: Jeg har mange spørsmål om atkins, lyst å svare?

Takk mofe og nøtta. Skal prøve å holde meg unna, men det kan vel brukes på et senere tidspunkt? Elr dere virkelig så sterke at dere klarer å holde dere helt unna? Hva med fun light som noen foreslo, med litt krem til, kan man bruke det under induksjonen?

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 02-01-06, 17:37   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har mange spørsmål om atkins, lyst å svare?

Under induksjonen skal du helst ikke ha søtstoffer, så prøv å hold deg unna i to første ukene. Etter det kan du selvsagt bruke kunstig søtstoff om du tåler det. Noen går opp i vekt eller står stille når de spiser/drikker slikt, mens andre raser ned uansett. Jeg kan drikke masse lettbrus, spise masse barer og sukkerfritt godteri og allikevel gå ned i vekt, men ei venninne av meg står stille med EN gang hun bare spiser en liten Atkins-bar.

Lykke til!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-01-06, 18:08   #9
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg har mange spørsmål om atkins, lyst å svare?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Under induksjonen skal du helst ikke ha søtstoffer, så prøv å hold deg unna i to første ukene. Etter det kan du selvsagt bruke kunstig søtstoff om du tåler det. Noen går opp i vekt eller står stille når de spiser/drikker slikt, mens andre raser ned uansett. Jeg kan drikke masse lettbrus, spise masse barer og sukkerfritt godteri og allikevel gå ned i vekt, men ei venninne av meg står stille med EN gang hun bare spiser en liten Atkins-bar.

Lykke til!!

det er noen av oss som har det men jeg tåler godt lettbrus men tåler ikke de barene pga av magen, men husker jeg spiste ca to i uka en periode og da gikk jeg faktisk ned men det var i forbindelse med en diett med ganske mange karber da... var jo en del insulin i kroppen uansett ... nei jeg aner ikke jeg ...

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 03-01-06, 11:08   #10
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Jeg har mange spørsmål om atkins, lyst å svare?

Takk nøtta,det var et godt svar.. Ja, etter alle svarene så kan jeg bare si at jeg begynner å forstå at dette er en individuell greie, man må prøve seg frem, og etter å ha lest endel av atkins bok, så forstår jeg at det er forskjellig fra menneske til menneske hva man tåler. Jeg vil bare si at jeg har gått ned 1.5 kilo de første 2 dagene, så det lover godt. Jeg tror faktisk det er viktig de første 14 dagene å veie seg daglig, for å se om det er rett kost man har, for å kunne øke eller minske på matvarene. Så nå begynner jeg å få dreis på dette. Spennende ting denne atkinsdietten. Jeg synes også han er flink å dokumentere sin teori. Den er veldig overbevisende hvis man skjøner at hver person på gjøre dette til sin individuelle diett.... noen som har tanker rundt dette?

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 03-01-06, 11:12   #11
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Jeg har mange spørsmål om atkins, lyst å svare?

Hei Iset, det var veldig bra ditt og nøttas innlegg, men jeg kom i skade til å glemme ditt navn å skrive bare til nøtta i sted... kjempeflott begge to, les det jeg skrev under til nøtta... det gjelder like mye deg!

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 03-01-06, 11:19   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har mange spørsmål om atkins, lyst å svare?

Hehe jeg tenkte ikke over det før du sa det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-01-06, 21:23   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har mange spørsmål om atkins, lyst å svare?

Opprinnelig lagt inn av Vigdinil

Jeg tror faktisk det er viktig de første 14 dagene å veie seg daglig, for å se om det er rett kost man har, for å kunne øke eller minske på matvarene.

Neeeei, der er du nok litt ute på viddene. Logisk i utgangspunktet, men det er ikke mulig å kunne vite om du spiser for mye/for lite ved å veie seg hver dag. Kroppen funker ikke slik. Snarere tvert i mot. Det du oppnår med å veie deg hver dag KAN være glede (om du går ned) men oftest stor frustrasjon om du ikke går ned. Kroppen funker ikke slik at du går jevnt ned i vekt hver dag. Det går opp og ned fra dag til dag. Noen dager mer, noen dager mindre. Men på sikt skal det gå ned. Og hoved grunnen til at det varierer er VANN. Forskjellige matvarer holder forskjellig på vannet. Noen matvarer trenger også lenger tid på å fordøyes enn andre. Skal du justere på matinntaket på dette grunnlaget blir det helt feil !

Atkins anbefaler klart og tydelig at man IKKE veier seg de første 14 dagene. Det vekktapet du oppnår i løpet av de første 14 dagene gir deg en pekepinn på hva slags metabolsk motstand du har (hvor lang tid du kan regne med at du bruker på å ta av). Om du absolutt ikke klarer det, så vent iallefall ei uke !!

Men som Atkins sier, - er du machochist, så vei deg gjerne hver dag, men det har ingen hensikt - og du kan bli unødvendig frustert. Unødvendig frustrert = stress, og stresshormoner hemmer vekttap....

Prøv å vente ei uke da ...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 08:08   #14
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Jeg har mange spørsmål om atkins, lyst å svare?

Takk Nille, jeg vet jo at du har så rett... er bare så nysgjerrig, og det blir en liten opptur når jeg ser at jeg e gått ned 3,5 kilo på 3 dager... men jeg ble jo litt redd og, syns det går litt fort... men vet jo at væskenbalansen er foranderlig, og at det oftes går mye vann ut med det samme...
Skal prøve å ikke veie meg så mye. Får vel kjøpe meg ketosticks for å se om jeg er i ketose, hvor ofte skal man da bruke ketosticksene?
Vil så gjerne holde meg i ketose, og det blir veldig netur for meg hvis jeg ser at jeg går opp i vekt. Noen råd for å holde seg i ketosen, utenom de jeg vet... følge planen helt og holden?

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no