Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
15-11-12, 17:19 | #476 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
|
Sv: PCOS skravletrådUff, det høres slitsomt ut, Lavkarboforlivet! |
Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! |
15-11-12, 20:37 | #477 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2012
|
Sv: PCOS skravletrådTakker for svar både carisma og klara! Jeg har hørt om mange som sliter med angst pga pco(s) det er kanskje ikke så rart når hormonene herjer i alle retninger til tider. Jeg tar magnesium på fast basis, passer godt på metforminen og jeg spiser såpass mye mat med rikt innhold av næringstoffer. Er vel bare inne i en trasig periode, vurderer å prøve å øke dosen metformin litt...skal snakke med fastlege på mandag, de hadde rotet til timen min idag:-( jeg får prøve å slappe av og ikke trykke meg for mye ned i det. Men litt kjipt å ha det sånn tross balansert kost... |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
16-11-12, 12:23 | #478 |
Seniormedlem
|
Sv: PCOS skravletrådFår håpe legen har noen lure ideer! |
Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! |
16-11-12, 21:41 | #480 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
|
Sv: PCOS skravletrådSåeh... jeg fikk mer eller mindre diagnosen PCOS av fastlegen min for 3 (kanskje 4?) år siden ca. Siden har jeg gått ned i vekt og mensen er mer eller mindre i balanse. Hjemme i Norge har jeg aldri fått noe særlig informasjon eller råd fra leger om PCOS, så... jeg har fått meg legetime på mandag. Mistenker at det kan være PCOS som skal ha skylden for at jeg har sluttet å gå ned i vekt. Men, jeg vet egentlig ikke hvilke spørsmål jeg bør stille en gang. Bør jeg be om metformin kanskje? Har kanskje behov for p-piller i tillegg, så... kanskje går dette an å kombinere. |
Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker |
19-11-12, 23:50 | #481 |
Støttemedlem
Medlem siden: Dec 2007
|
Sv: PCOS skravletråd
Hvordan gikk det hos legen?
20-11-12, 02:43 | #482 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
|
Jodu.... der var det de samme gamle kostrådene å få som alltid. "Low-fat diet with lots of fruit and vegetables." Men den gode nyheten er at legen mente at jeg ikke hadde PCOS mer (i den grad man kan "slutte" å ha det hvertfall). |
Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker |
20-11-12, 13:36 | #483 |
Seniormedlem
|
He he, men vi vet bedre |
23-11-12, 00:21 | #484 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Nov 2012
|
Sv: PCOS skravletrådHei |
Min kostholdsfilosofi: Andre |
24-11-12, 09:58 | #485 |
Medlem
|
Om du legger akkurat det med vekten litt til side, hvordan føles kroppen din med den maten du spiser? Ikke sikkert du legger ordentlig merke til det nå, men så kan du prøve å legge om kosten til lavkarbo. Kutte ut vanlig brød (lag heller lavkarbo varianter), kutt kraftig ned på sukker og hvetemel, kutt ut poteter, ris og pasta. Sukker og hvetemel er vanskelig å si at du skal kutte 100%, siden det finnes "skjult" i ganske mange matvarer man bruker. Men å kutte kraftig ned på det er viktig. Start med å spise mere av grønnsaker og salater, egg, reint kjøtt og fisk. Bruk feite melke produkt og unngå light varianter. Bruk kaldpressede oljer og naturlige fettkilder. Les deg ordentlig opp på lavkarbo før du starter, eller les iallefall mye info i starten. Det er viktig å ha kunnskap, for som med alle andre kosthold er det fullt mulig å spise feil på lavkarbo også. Kan jo også tilføye at lavkarbo er den beste kosten for oss med pcos, og jeg føler meg som et nytt menneske. Ikke gjør ting for brått, ta ting gradvis og tenk langsiktig. Det er viktig at endringen er varig, og ikke bare en slankekur for vekta. Se på helheten, det er ikke kun vekta som er viktig men også hvordan man føler seg. Spiser man sunt, og lever bra, kommer vekta nedover også. Før i tiden var vekt det eneste som telte for meg, hvordan jeg slanka meg var mindre viltig. Det blir feil, og nå bryr jeg meg om hele pakka:-) send meg gjerne PM om du vil spørre om noe privat;-) |
25-11-12, 00:13 | #486 |
Nytt Medlem
|
Takk for svar Jeg er ofte sliten og tiltaksløs, spiser mye brød, pasta, ris, og matvarer jeg vet det er endel sukker i. Mitt største problem er først og fremst at jeg spiser for mye av alt tror jeg. |
25-11-12, 00:20 | #487 |
Støttemedlem
|
Hos meg var det både legen og gynekologen som annbefalte meg å spise lavkarbo. Men hadde hørt fra andre at lavkarbo er utrolig flott for oss som er pcos.
25-11-12, 00:46 | #488 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
|
Fedon Lindberg utviklet i utgangspunktet sin kostholdsfilosofi for å behandle hormonubalanser, først og fremst PCOS. Slik kom jeg i kontakt med lavkarbo, gjennom ukebladartikler lenge før lavkarbo var et fenomen.
25-11-12, 01:54 | #489 |
Nytt Medlem
|
Sv: PCOS skravletrådMå si at dette er meget interessant. Har undersøkt litt på nettet, og funnet flere bekreftelser på det dere sier. At nettopp lavkarbo ser ut til å være det beste for pcos. Nå skal det sies at det er individuelle forskjeller, men det er det jo med det meste, og jeg kan ikke vite om det fungerer for meg før jeg har prøvd. Så dette skal jeg sette meg inn i, og prøve. Å endre over natten blir vel ganske drastisk, og det kommer ikke til å fungere, er jo veldig langt fra et lavkarb kosthold akkurat nå. Men tenker at jeg kan starte med å spise mer grønnsaker, salat og rent kjøtt, og kutte ned på mengden ris/pasta, sukker og hvetemel. Som jeg nå har forstått det vil dette være en god start mens jeg leser meg opp, og setter meg et mål for neste steg osv. |
25-11-12, 10:46 | #490 |
Medlem
|
Først det med mørke områder, jeg har det også enkelte steder. Men om det har sammenheng med pcos vet jeg ikke. Høres ut som en veldig fornuftig plan du har, rom var ikke bygget på 1 dag:-) varig endring er det viktigste å ha i tankene, er man altfor streng i starten kan fort forsakelsene føles for store. Det er kanskje lettere å heller gradvis øke innsatsen etterhvert som kunnskapen øker. Du vil finne ut etterhvert at det finnes utrolig mye godt å lage. Lege anbefalte meg lavkarbo, og det er ganske kjent etterhvert at det er det aller beste kostholdet for oss. Det har jo egentlig en veldig logisk forklaring med at vi ofte har problemer med insulinet. Overproduksjon av insulinet fører til økt fettlagring i kroppen, og jo mere karbohydrater man spiser jo mere insulin skiller kroppen ut. Det er ikke bra, og derfor legger man så lett på seg. Insulinet har også veldig stor innvirkning på fruktbarheten har jeg lest, og da er det jo viktig å holde det i sjakk. Selv om man lever lavkarbo vil jo ikke det si at all karbomat er bannlyst. Det handler bare om å finne en god balanse i kosten. Lite utskeielser i forhold til gode dager. Selv har jeg regel om 1-3 dager i mnd med utskeielser, alle andre dager skal være bra og sunne. Man vil feile litt fra tid til annen, og en plan som var klar kan plutselig ryke og så har 2 karbodager i mnd blitt til 7 (f.eks) |
25-11-12, 10:52 | #491 |
Medlem
|
Og det lyder kjent:-) prosjonskontroll på høykarbo er utrolig vanskelig!!!! Det må ha noe med insulinet å gjøre, og stadig sug etter mere mat. Lavkarbo har fjernet dette problemet hos meg, det er en annen verden. Angrer ikke et sekund på mitt valg av livsstil, livet har blitt annerledes på mange måter for min del. |
07-12-12, 15:15 | #492 |
Juniormedlem
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Rogaland
Alder: 38
|
Sv: PCOS skravletrådHei damer! |
07-12-12, 17:16 | #493 |
Seniormedlem
|
Sv: PCOS skravletrådGrattis med så flotte resulteter, Dolmina! |
07-12-12, 21:22 | #494 |
Seniormedlem
|
For meg var det nok å få respeten, trengte ikke hente ut tablettene engang! Placebo anyone?
19-12-12, 20:07 | #495 |
Medlem
|
Sv: PCOS skravletrådJa, det må være placebo.Carisma |
20-12-12, 14:12 | #496 |
Juniormedlem
|
Sv: PCOS skravletrådTakk for svar Klara og Carisma! Beklager at jeg er litt treg å svare selv. Hektiske tider for de fleste nå disse dager! |
20-12-12, 18:00 | #497 |
Seniormedlem
|
Min gyn er veldig positiv til å kombinere lavkarbo og akupunktur for å bedre pcos. Og hun har gitt ut bøker om bla pcos, så jeg stoler på henne
20-12-12, 20:55 | #498 |
Støttemedlem
|
Hva heter de bøkene som din gyn har skrevet! Hadde vært intressant å lese de bøkene.
Sist redigert av Cho : 21-12-12 kl 09:46. |
Min kostholdsfilosofi: Ingenting |
21-12-12, 08:16 | #499 |
Juniormedlem
|
Hei igjen. Jeg har prøvd akupunktur tidligere mot andre ting og da har det fungert bedre. Lurer også på hva disse bøkene heter? |
23-12-12, 10:43 | #500 |
Støttemedlem
|
Sv: PCOS skravletrådNå kommer jeg med et dumt spørsmål til dere!
pcos, skravletråd |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Ned 10 kg til jul: uke 43/44 - skravletråd | aslaug | Ketolysekuren | 36 | 30-10-09 17:46 |
Ned 10 kg til jul: uke 41 - skravletråd | Vatti | Ketolysekuren | 91 | 12-10-09 13:35 |