Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hjelp til å kutte ned på melkeprodukter

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-10-13, 11:03   #1
Speedy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 13
Speedy er på en erverdig vei

Hjelp til å kutte ned på melkeprodukter

Hei.

Etter en lang stund med stillstand, har jeg innsett at jeg kanskje skal gjøre et forsøk på å kutte ned på melkeproduktene i kosten min. Jeg har fått tilbakemeldinger tidligere på at inntaket kanskje var litt høyt, og etter å ha ligget på kaloriunderskudd en god stund, uten at noe skjer vektmessig, tenker jeg å gi det et forsøk.

Jeg er veldig mye på farten, og er derfor avhenging av å kunne finne og/eller spise mellommåltider "i farta". Jeg tar også ofte med meg mat hjemmefra, men ser nå at veldig mye av det jeg har spist før, faktisk må byttes ut. Jeg trener også relativt mye (4-6 ganger i uken), om det "skulle ha noe å si".

Her kommer noen eksempler på melkeprodukter jeg har pleid å spise, som regel i kombinasjon med noe annet:

Frokost: Tyrkisk yoghurt med lavkarbo bringebærsyltetøy
Lunch: Brie (som et tillegg til salat og f.eks egg, kylling, fisk o.l.)
Mellommåltid: Babybel ost og skyr
Kvelds: Cottage cheese

Som dere ser er det mye ost og yoghurt. Det jeg syns er vanskelig er å finne gode erstatninger som er lett å spise på farten. Samtidig føler jeg at ting som ost og yoghurt gir en god metthetsfølelse, sammenliknet med f.eks grønnsaker.

Det hadde vært supert med litt tilbakemeldinger på dette, da jeg syns det er vanskelig å finne alternativer selv. Satser på at andre her har hatt samme problem og kanskje har noen gode tips å komme med.

Speedy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 11:29   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å kutte ned på melkeprodukter

Du må begynne å spise egg, fisk og kjøtt/fugl.

Lage deg en svær omelett i stekeovn og del den opp i porsjoner og spis kald med feks paprikastaver og agurkstaver til når du er på farten. Eller ta med en kald kotelett(nok en gang, stek mange i stekeovn og legg ig kjøleskap/fryser i porsjoner) og spis med feks revet hodekål med dressing av olje/eddik og feks sennep som smak.

Stikkord er planlegging:
-Stek opp store prosjoner. Stek en hel pose kyllingfilet i stekeovn.
-Lag store boller med salat.
-Lag oljedressing: 1 del olje og 1del eddik(hvit eller rød) og tilsette krydder etter smak, feks sennep) og sett i kjøleskapet.
- Lag masse gryterett, og riv opp blomkålris til flere dager, når du kommer hjem hver du en porsjon gryterett i mikro, så etterpå kjører du blomkålrisen i et minutt eller to og heller over gryte. Middag på 3 minutter.

Jeg har akkurat vært gjennom det samme og det går helt fint å ikke leve på ost og fløte. Jeg spiser litt ost nå, men bare feks som litt ost på omeletten, og litt ost i feks blomkålmos. Bruker mest mulig kokosmelk, smør og kokosolje og kaldpresset rapsolje.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 12:27   #3
Speedy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 13
Speedy er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til å kutte ned på melkeprodukter

Tusen takk for svar.

Et lite spørsmål... Bør jeg også kutte ut smør? Det er jo et meieriprodukt, men vet noen om det kan ha mye å si for vektnedgangen? Er jo selvfølgelig klar over at jeg ikke kan bøtte nedpå med masse smør helt "ukritisk", men jeg bruker som regel litt smør på brokkoli o.l. til middag. Men kan dette være et av de meieriproduktene som medfører stillstand i nedgangen?

Og har noen en link til en forklaring på hvorfor akkurat meieriprodukter kan stoppe vektnedgangen? Det finnes nok et sted her, jeg er bare ikke så god på å lete...

Speedy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 12:33   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å kutte ned på melkeprodukter

Nei, smør kan du bare bruke. Her er det snakk om melkesukker og melkeprotein som kan gi høy insulinutskillelse. Det er derfor mange opplever at det hjelper å kutte på melkeproduktene, det blir jo fort mye karber i et måltid om du skal spise deg mett på feks tyrkisk yoghurt.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 14:23   #5
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Hjelp til å kutte ned på melkeprodukter

Grunn til at noen må være forsiktig med melkeprodukter er som imse sier melkesukker og melkeprotein. Melkesukker er jo som uansett hvilken type sukker: man bør ikke få så alt for mye av det i seg. Når man snakker om hele 10 g pr 100 gr er det fort gjort å få både 20 og 30 gr sukker pr måltid om man spiser yoghurt med bær. En anen ting med melk er at en del av melkeproteinet blir brutt ned i kroppen på samme måte som en karbohydrat med den virkningen at det øker blodsukker og dermed insulinproduksjon. Insulin er jo den som lagrer fett og bremser fettforbrenning.

Ikke lett det der med å kutte melkeprodukter helt ut. Det har jeg også slitt med en del. Prøver nå å bruke minst mulig av fløtesauser og heller klare meg med litt ekstra smør og slikt. Harde/mellomharde oster som Norvegia og Jarlsberg ol er jo ikke de store verstingene da melkesukkeret er brutt ned i produksjonsprosessen, men de har nok fortsatt en del av de proteinene som man bør være forsiktig med. Men de myke ostene, fløten og yoghurten er nok de som man bør være litt mer forsiktig med.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 17:02   #6
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp til å kutte ned på melkeprodukter

Jeg måtte kutte melkeprodukter
Det var før 16 mnd siden som tiden flyr...
Det tøffeste for meg var de første 2 ukene pga. ost, men tenker nesten
aldri på det.Klarer meg kjempebra
Masse lykke til

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 00:06   #7
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Hjelp til å kutte ned på melkeprodukter

Her har du fått gode svar, og jeg skriver under på det som er blitt sagt. I perioder kutter jeg melkeprodukter selv, også fordi vekta ikke går ned ellers. Helt i starten betydde det ikke noe, men nå gjør det det. Til vanlig fungerer det helt greit, og jeg savner det sjelden. Noe som fungerer godt for meg i farten er avocado.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 12:03   #8
Speedy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 13
Speedy er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til å kutte ned på melkeprodukter

Så fint det er å ha dette forumet når man klør seg litt i hodet og trenger tips og råd. Tusen takk for alle gode svar.

Osten og yoghurten er nok det vanskeligste for meg. Samtidig så ser jeg jo at det gir et enormt utslag på kaloriene. Jeg har ikke så mange ekstra kilo å ta av, så jeg teller både karbohydrater og kalorier. Prøver å ligge på ca 1600 om dagen, og bruker diett.no for å følge med.
Før har jeg slitt litt med å holde meg til kalorigrensen, men nå som ost og yoghurt er borte (bruker lite fløte) så ble det plutselig vanskelig å få i seg nok. Spent på om dette kan ha noen effekt. Samtidig så har jeg bestemt meg for å prøve å ikke tenke så mye på den vekta. Jeg som trener ganske mye, bygger jo muskler samtidig, og vekta er jo bare et tall. Om jeg ser forskjellen i speilet så er jo det det viktigste. Liten moralpreken til meg selv her.

Speedy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 16:44   #9
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Hjelp til å kutte ned på melkeprodukter

Høres ut som en plan lykke til!

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor kutte ut melkeprodukter? Angeliqa Spørsmål og svar 2 13-07-12 00:31
Kutte ned på melkeprodukter? Hvor henter jeg fettet fra da? Ju9ta Ketolysekuren 11 13-03-11 14:17
Kutte ut melkeprodukter? Rebecca_Malin Lavkarbo generelt 6 03-04-10 01:05
Hva bør jeg kutte ut? Romle Ketolysekuren 9 15-02-08 09:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no