Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Kaloriinntak vs vekttap

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-09-07, 00:22   #1
sea4me
Juniormedlem
 
sea4me sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 59
Innlegg: 20
sea4me er på en erverdig vei

Kaloriinntak vs vekttap

Hei,

Jeg er ny i dette gamet (Atkins i 3 uker) og har et aldri så lite spørsmål.

Hva skjer med alle kaloriene som inntas når man går på en tilnærmet 0 karbo diett. Barnelæren min sier at kaloriinntak - forbrent avgjør om du legger på eller tar av. Etter hva jeg har lest ser det ut som dette bare er tull. Er det ene og alene karbohydratene som bestemmer dette ? og hva skjer i såfall med et eventuelt overskudd av inntatte kalorier ??

Ser jo at det i praksis ikke er så helt enkelt å dytte i seg masse kalorier når man likevel spiser en haug med kaninfor.

__________________

31.08.07 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 01.04.08 ????
sea4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins tror jeg Svar med sitat
Gammel 22-09-07, 01:40   #2
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kaloriinntak vs vekttap

Kaloritabellene for mat forteller hvor mye energi som avgis når maten brennes i en ovn (et såkalt bombekalorimeter). Man har antatt at denne magasinerte energien i maten frigjøres i samme mengde i kroppen som når den brennes.

Dette er feil.

For at kroppen skal lagre fett må insulin være til stede i en viss mengde. Hvis man spiser lite karbohydrater vil man ikke få noe særlig blodsukkerstigning, og dermed vil heller ikke bukspyttkjertelen sette i gang med å produsere store mengder insulin.

Fett inneholder mye energi (kcal), men hvis du spiser for mye av det på et lavkarbo-kosthold vil det komme raskt ut igjen fordi kroppen ikke har mulighet til å lagre det fordi insulinnivået er lavt.

Denner forklaringen er nok svært lite detaljert og forenklet, men i praksis stemmer det godt.



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mat som fremmer/hemmer stoffskifte og vekttap for Type O Nille Type O 15 29-11-09 12:36
Ketose og vekttap Katrine Atkins kosthold 7 23-09-07 12:03
Protein og fett alene fører til raskt vekttap Trolljenta Nyheter / media 1 11-12-06 23:04
Kan "funlight gele" hindre vekttap? nita58 Ketolysekuren 11 01-10-06 14:01
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 0 29-02-04 21:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no