Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Diabetesforbundets anbefalinger om kosthold

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-10-07, 17:28   #1
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Diabetesforbundets anbefalinger om kosthold

I går hadde en blogger et innlegg på ABC nyheter om hva diabetesforbundet anbefaler av kosthold. Dette synes jeg var ganske sjokkerende, og jeg sjekket med diabetesforbundet om det stemte. Og det gjør det. Jeg kan ikke forstå at de for lov til å holde på som de gjør!

Sitat:

Maten bør inneholde:

  • mye fiber i form av grove kornprodukter, mye grønnsaker og frukt
  • mindre fett fra kjøtt og meieriprodukter og mer fett fra fisk og plantekilder
  • mye karbohydrat, men lite rent sukker
For å få en god blodsukkerregulering, er det en fordel at maten fordeles på flere måltider utover dagen, slik at det ikke blir få og dermed store måltider.

Jeg kjenner en med diabetes 1, og hun spiser lavkarbo-mat som vi gjør. Det må hun gjøre, ellers blir hun skikkelig dårlig. Jeg kjenner også en med diabetes 2, og han kunne kutte ut medisinen sin etter 3 dager på lavkarbo-kost. Dette er ikke unike tilfeller, for vi har hørt de samme historien før.

Mener å ha lest om kritikk av diabetesforbundet i avisen for ikke lenge siden, men de holder jo på som om ingenting har skjedd.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-10-07, 17:35   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Diabetesforbundets anbefalinger om kosthold

Ja, det ER helt horribelt !

Men det er lyspunkter ! Les her:
http://www.fritthelsevalg.org/htmlsi...1&ban=1&id=438

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 21:24   #3
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetesforbundets anbefalinger om kosthold

Jeg forstår godt at Fedon Lindberg, Dag Viljen Poleszynski og co. vil starte et alternativ til diabetesforbundet.

Jeg har diskutert dette med svigermor til søstera mi. Hun har diabetes type to, lever på lavkarbo og er ikke enig med diabetesforbundet selv om hun er medlem der.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 01:10   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Diabetesforbundets anbefalinger om kosthold

Jeg synes noe av det mest fantastiske var en artikkel om diabetes og svangerskap jeg leste i GRAVID nylig. Der intervjuet de ei gravid jente som hadde diabetes og måtte passe MANISK på kostholdet pga. dette. På et av bildene satt hun og spiste frokost. Bildeteksten var som følger: "en god og sunn frokost er uhyre viktig når man er gravid diabetiker", og på bildet satt jenta og spiste (hold dere fast) kneipp med syltetøy og et glass appelsinjuice.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 07:32   #5
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetesforbundets anbefalinger om kosthold

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Bildeteksten var som følger: "en god og sunn frokost er uhyre viktig når man er gravid diabetiker", og på bildet satt jenta og spiste (hold dere fast) kneipp med syltetøy og et glass appelsinjuice.

Grøss og gru!

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 14:07   #6
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Diabetesforbundets anbefalinger om kosthold

Diabetesforbundet er rett og slett insulin pushere. Det mest vanvittige er at de ikke vil informere om at man kan bli frisk eller minske behovet for insulin med lavkarbo kosthold. Faktisk truet de en avis om å gå til pressens faglige utvalg for å få stoppet en diskusjon om Insulin, Lavkarbo og diabetes.

Sitat:

Debatten i Gudbrandsdølen ebbet ut på vårparten i fjor etter at DNF hadde invitert Sjur Magnus og en annen pasient til et møte med Fedon Lindberg. Saken forsvant fra offentligheten, og mange av problemstillingene Sjur reiste, ble aldri besvart.
– Jeg fikk faktisk opplyst av journalist Live Sætre at forbundet truet avisa med pressens faglige utvalg. Kanskje var det årsaken til at GD avsluttet debatten? undrer Sjur.

En ting er helt sikker og det at jeg ikke skal melde meg inn i insulinpushe forbundet.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 12:39   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Diabetesforbundets anbefalinger om kosthold

Husker jeg startet en tråd om dette med diabetesforbundet og isnulinpushing på et annet forum etter å ha lest Mat og Helses artikkel om dette. ALDRI MER. Har vel aldri blitt så hudflettet og utskjelt i hele mitt liv. Folk ser tydeligvis på diabetesforbundet som de store heltene som redder liv. :knegg:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 13:30   #8
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Diabetesforbundets anbefalinger om kosthold

Ja, diabetesforbundets råd om å spise mye karbohydrater er helt hull i hodet.
Her er link til nye foreningen for diabetes.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 14:32   #9
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetesforbundets anbefalinger om kosthold

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Husker jeg startet en tråd om dette med diabetesforbundet og isnulinpushing på et annet forum etter å ha lest Mat og Helses artikkel om dette. ALDRI MER. Har vel aldri blitt så hudflettet og utskjelt i hele mitt liv. Folk ser tydeligvis på diabetesforbundet som de store heltene som redder liv. :knegg:

Tror ikke du trenger å være redd for å bli utskjelt i dette forumet!

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 19:24   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Diabetesforbundets anbefalinger om kosthold

Nei det har jeg til dags dato aldri blitt heller, her er jo alle fornuftige og oppegående i motsetning til visse andre steder. :fnis:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oppgave om barnehagens rolle (kosthold) Helene Barns kosthold 18 18-06-06 20:22
Angående lavkarbo blandet med vanlig kosthold Kanari Lavkarbo generelt 6 28-03-06 21:15
Mer om "ingers rugbrød" - og tanker om kosthold generelt Zoë Lavkarbo generelt 16 01-02-05 22:19
Vårt kosthold ser ut til å bli mer anerkjent Skorpia Lavkarbo generelt 3 23-02-04 21:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no