Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Er det noe som virker mot halsonde?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-03-08, 10:15   #26
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Det må i så fall være mens man er i ketose. Jeg aner ikke hvordan det fungerer, men jeg har hørt teorier om at man har godt av å ikke spise så mye når man er syk, for da må kroppen bruke ressurser på å bearbeide maten istedet for å bekjempe sykdom. Men det var kanskje ikke et svar på det du spurte om?

Jeg har lest (om jeg ikke husker feil) at mennesket er det eneste pattedyret som ikke automatisk faster når vi er akutt syke, men at dette er et mønster vi nå begynner å overføre på våre firbente venner

Akutt mener jeg i form av raske symptomer og ting som - om immunforsvaret vårt er ok - helst forsvinner omtrent like raskt som det kom.
Kroniske tilstander blir jo noe annet, og kroppen trenger god og jevn energi til å bygge seg opp igjen. Der er jo lavkarbo-kosthold et bra moment

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 10:33   #27
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Jeg har lest (om jeg ikke husker feil) at mennesket er det eneste pattedyret som ikke automatisk faster når vi er akutt syke, men at dette er et mønster vi nå begynner å overføre på våre firbente venner

Akutt mener jeg i form av raske symptomer og ting som - om immunforsvaret vårt er ok - helst forsvinner omtrent like raskt som det kom.
Kroniske tilstander blir jo noe annet, og kroppen trenger god og jevn energi til å bygge seg opp igjen. Der er jo lavkarbo-kosthold et bra moment

Dette var snedig. Jeg faster når jeg er syk. Det har jeg gjort i alle år. Den eneste forskjellen er at magen og tarmene er roligere nå. Med karbo-kost kunne det ta et par dager før kroppen taklet å ikke få mat. I ketose er det egentlig ingen ting som skjer. Kroppen er fornøyd uten mat fra første time.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 10:43   #28
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Det er vel gjerne naturlig å faste? Man mister jo ganske mye matlyst. Grunnen til at vi spiser er vel mest at vi enten er oppflasket på en tankegang som sier at vi må spise for å få krefter, og kanskje får masse velmenende tips om styrkende mat, for mat må man jo ha osv ...

Kanskje vi bare er så utålmodige at vi har en tendens til å putte innpå styrkende mat før vi blir friske, istedet for etterpå?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 11:55   #29
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Smertestillende. Paracet, ibux, dispril.

Og antibiotika, da. Kom kroppen din til legen, mann! Ingen grunn til å gå rundt og spre gørra til hele folket, strep er smittsomt!

Enig med Megvel her, ja.
Hvis det er Så vondt at ikke halstabletter el. lignende virker, måk deg til en lege asap! Da har du sannsynligivis en bakterieinfeksjon og da er det bare antibiotika som tar kverken på det.
Du kan gnafse smertestillende så mye du vil, men det løser jo ikke problemet.
Hadde en herlig runde med dette her i fjor vinter, og da hjalp ikke smertestillende en gang før penicilinen kicket inn.
Kom deg til lege, ikke gå rundt og ha det vondt hvis du ikke må.
Og god bedring!

__________________
You are what you eat, so stay away from
fruits and nuts!
(Sitat Garfield)
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 11:59   #30
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Opprinnelig lagt inn av Smula, her.

Enig med Megvel her, ja.
Hvis det er Så vondt at ikke halstabletter el. lignende virker, måk deg til en lege asap! Da har du sannsynligivis en bakterieinfeksjon og da er det bare antibiotika som tar kverken på det.
Du kan gnafse smertestillende så mye du vil, men det løser jo ikke problemet.
Hadde en herlig runde med dette her i fjor vinter, og da hjalp ikke smertestillende en gang før penicilinen kicket inn.
Kom deg til lege, ikke gå rundt og ha det vondt hvis du ikke må.
Og god bedring!

Takk-takk!
Våknet i dag og nå er jeg så godt som frisk igjen!
Har både spist godt og formen er bra!

God helg!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 12:28   #31
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Det var da godt å høre, Goggen.
Da må du ha en fin helg du også!

__________________
You are what you eat, so stay away from
fruits and nuts!
(Sitat Garfield)
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 12:59   #32
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Seriøst!
Jeg hadde dobbeltsyn, klarte ikke holde øynene oppe, snøvlet, kjente ikke at de pirket i meg med nåler og det som verre var, kunne ikke tisse..... Lammelser over alt mao!

Respiratoren sto klar på gangen i 2 døgn, de var sikre på at jeg kom til å slutte å puste etter hvert.

Fikk heldigvis ikke brukt for den, men det var ingen festlig påske, for å si det sånn!

Streptokokker er ikke til å spøke med!!!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 13:04   #33
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Har ikke fått lest igjennom alt her, så vet ikke om noen allerede har sagt det, men jeg kan absolutt anbefale Japansk peppermynteolje (helsekost koster rundt 60-70 kr for en flaske). Det er et MUST for meg i vert fall og tar knekken på det meste!! Billig og greit og verdt et forsøk

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 00:46   #34
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Mat hver dag ??
hvis du ser på "buskmennenne og buskdamene " i Afrika så lever(levde) de på en slik måte at mat hver dag ikke er selvfølge. Og de var flinke til å lagre fettet på kroppen. Enkelte hadde en kjempestor stuss.
Så det er nok ikke utenkelig at enkelte dager var det bare kjerlighet og kildevann.
Mvh Grovsnus
Ha en fin dag og God bedring

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 03:01   #35
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Jeg har i alle mine dager aldri blitt så fort frisk av en forkjølelse, og sånn har det vært de få gangene jeg har vært syk etter lavkarbo. En forkjølelse som fint kunne slått meg ut i en uke eller to er over på fire dager, og i dag er jeg feberfri og ganske fin! Og bronkitten jeg hadde rett etter jul, sånne anfall pleide å vare i et par måneder i gamle dager, denne gangen gikk det kanskje to uker så var jeg helt frisk. Herlig!

Godt å høre at du er frisk igjen, Goggen! Det er så fælt det der, når jeg har sånn hals så våkner jeg opp fra drømmer hvor noen kveler meg og våkner opp av at siklet renner ut av munnen min

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 10:20   #36
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Jeg skulle til USA ett par uker før påske og da jeg to dager før begynte å få vondt i halsen (barnebarna som jeg hadde vært hos, hadde da streptokokker)fikk jeg et råd om å ta Svarthyllekstrakt, Sambucol, kjøpes på apoteket. Den inneholder svarthyllekstrakt, solhatt, propolis og D-vitaminer
Pøste på og det gikk greit, halsen ble bedre med en gang.

Nå vet jeg jo ikke da om jeg hadde blitt verre uten, men....hvem vet. Følte det gjorde godt i hvertfall.

Tidligere har jeg brukt solhattdråper og peppermyntedråper i vann. Også med hell.

Vet du er frisk nå, Goggen, men til senere tilfeller.....

PS. Streptokokker er en av de tingene du BØR bruke antibiotika til, skummelt. Nå vet du kanskje ikke om det var det du hadde da?

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 15:09   #37
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Et annet godt tips når man begynner å føle en forkjølelse komme er å skjære skiver av fersk ingefær og små båter av sitron, ha det i en kopp og helle varmt vann over og la det trekke et par minutter. Du kan lage to-tre kopper av en sånn porsjon.
Dette tipset har jeg faktisk fått av både nabokona til mamma og pappa, og av den indiske yogalæreren min. Sitron har masse c-vitaminer, og ingefær er bra for immunforsvaret. Og om man tror på at det hjelper, så gjør ikke det noe heller

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 14:52   #38
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Opprinnelig lagt inn av Lindabtn, her.

Har ikke fått lest igjennom alt her, så vet ikke om noen allerede har sagt det, men jeg kan absolutt anbefale Japansk peppermynteolje (helsekost koster rundt 60-70 kr for en flaske). Det er et MUST for meg i vert fall og tar knekken på det meste!! Billig og greit og verdt et forsøk

Ja det har jeg hørt om!
Hvordan inntar du den? Hvis du gjør det i det hele tatt, da? Altså, er den til invortes eller utvortes bruk, drikker du den eller innhalerer den eller hva?

__________________
You are what you eat, so stay away from
fruits and nuts!
(Sitat Garfield)
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:23   #39
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Opprinnelig lagt inn av Smula, her.

Ja det har jeg hørt om!
Hvordan inntar du den? Hvis du gjør det i det hele tatt, da? Altså, er den til invortes eller utvortes bruk, drikker du den eller innhalerer den eller hva?

Innvortes bruk; to dråper i ett gl vann. Rør rundt (men ikke med fingern som du gnir øyet med etterpå...Du vil skjønner hvorfor)

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 00:04   #40
tennissokk
Medlem
 
tennissokk sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 104
tennissokk er ny på veien

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Opprinnelig lagt inn av Goggen, her.

Kanskje er det naturlig for mennesket å ikke spise seg mett hver dag. Er det noen som har lest eller hørt noe om en slik tanke?

Mange som har slike tanker. Søk på "Intermittent Fasting" så finner du en haug.
Personlig har jeg fått mye ut av å lese Art De Vany sin blogg, selv om han er mest opptatt av trening i et evolusjonært perspektiv.
Han er lavkarbo fan og mener at det er naturlig for mennesket å være i kaloriunderskudd ca 1/3 av tiden (spise lite/ingenting en dag i ny og ned. vanlig ellers. altså ikke konstant halvsulten).

God bedring

__________________
Det bli itj rock uten tennissokk!
tennissokk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fta Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 09:55   #41
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Er det noe som virker mot halsonde?

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Innvortes bruk; to dråper i ett gl vann. Rør rundt (men ikke med fingern som du gnir øyet med etterpå...Du vil skjønner hvorfor)

Takk skal du ha, tror jeg må prøve dette neste gang.
Skal ligge unna med finger´n, ja.

__________________
You are what you eat, so stay away from
fruits and nuts!
(Sitat Garfield)
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett Ziggy Optimal Ernæring 139 16-11-13 11:33
Rocky's treningsdagbok, Tones slankedagbok ;-) Caxa Åpne dagbøker 257 31-08-06 14:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no