Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan. Er du ny? Spør og les her først! |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
30-01-09, 00:40 | #26 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
|
Sv: Er fett og ketose farlig?Pål, har du sett Tommygutt (her inne) sine treningsdrikker?
30-01-09, 17:49 | #27 |
Juniormedlem
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: oslo
|
Sv: Er fett og ketose farlig?
Hei Pål! |
Min kostholdsfilosofi: Skaldeman |
31-01-09, 01:04 | #28 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
|
Sv: Er fett og ketose farlig?Det er ganske godt kjent nå at kolesterol-teorien ikke stemmer overens med fakta. Det sies at det er "tusenvis" av forskningsrapporter som sier at det er farlig med mettet fett og at kolesterol gir økt fare for hjerteinnfarkt. Det er i virkeligheten 75, men ingen av dem kan bevise at det er noen sammenheng med hjertesykdommer og kolesterol. Det finnes mange bøker om dette, bl.a. Uffe Ravnskov "kolesterolmyter". Forlaget Lille Måne har akkurat utgitt Det store kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick. |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
31-01-09, 01:15 | #29 |
Seniormedlem
|
Giiz - visste det var noe rart me'n!
Her har jeg en litt annen erfaring; I de månedene jeg brukte på å gå ned 17 kilo var variasjonen av kalorier veldig stor fra dag til dag, men for det meste var det høyere enn før lavkarbo. Nå er kaloriinntaket veldig ofte lavere enn det Grete Rode's tilhengere må leve på, men vektreduksjonen har stoppet opp. I tillegg rører jeg mer på meg nå, enn det jeg gjorde i vektreduksjonstiden. Hadde det vært så enkelt som energi inn og energi ut tror jeg ikke vi hadde hatt fedme-epidemi. Da ville Grete Rode og vært løsningen på hele problemet. Sist redigert av Veggpryd : 31-01-09 kl 01:32. |
31-01-09, 11:38 | #30 |
Gjest
|
Hei Veggpryd! Sist redigert av Chunky : 31-01-09 kl 12:38. |
31-01-09, 12:20 | #31 |
Medlem
|
Hei Tempranillo. Så ikke at denne tråden forsatte på en ny side og at du hadde stilt et godt spørsmål. |
Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig |
31-01-09, 12:33 | #32 |
Gjest
|
Sv: Er fett og ketose farlig?Hei Pål! Jeg tror ikke det er noen fare for at du skal bruke opp Forumet Du har bidratt med veldig mye bra allerede. Men jeg skjønner at det kan bli for tidkrevende å følge opp alle spørsmål. Jeg håper bare at du vil fortsette å dele nye og interessante forskningsresultater med forumet etter hvert som de dukker opp. Du sitter jo litt mer inside i forhold til dette enn oss andre. Takker for alle bidrag så langt! |
31-01-09, 12:40 | #33 |
Seniormedlem
|
Sv: Er fett og ketose farlig?Jeg er faktisk nødt til å protestere på dette med energi inn og ut igjen, for det kan bare ikke stemme. |
31-01-09, 12:46 | #34 |
Gjest
|
Hei! Jeg tror ikke vi skal starte en lang diskusjon om dette. Jeg har vel allerede kommentert det du sier i innlegget over. En høykarbo (=sukker) diett vil gjøre at du legger på deg, mens en høyfettdiett (=smør) vil bidra til at du går ned. Ingen er uenig i dette. Det er vitenskapelig bevist ut over enhver fornuftig tvil. Men vi kan ikke oppheve de fysiske lovene. Det er ganske enkelt ikke mulig å tilføre kroppen 5000 kalorier per dag, forbrenne 2000, og gå ned i vekt. Det er bare ikke fysisk mulig. |
31-01-09, 12:58 | #35 |
Seniormedlem
|
Men, jeg skjønner egentlig ikke hva dere mener? Dere sier jo at det handler om energi inn og energi ut. Også sier dere at det ikke gjelder når det er snakk om fett vs. sukker, men at det handler om fysiske lover. Da må jeg jo lure på om disse fysiske lovene gjelder for kroppen vår også. Det med energi inn og ut har jo vært en "sannhet" i lang tid, og det er jo derfor vi har mislykkes med lavkalori-dietter. Jeg er ikke kranglete, men jeg synes dette kan virke veldig forvirrende. |
31-01-09, 13:29 | #36 |
Gjest
|
Jeg vet egentlig ikke hvordan jeg kan forklare det annerledes. Vi er jo nesten helt enige. Jeg kan forvisse deg om kroppene våre ikke har fått noe unntak fra universets viktigste fysiske lover . Du forsvinner ikke til værs fordi gravitasjon plutselig ikke lenger gjelder for kroppen din, eller forsvinner bortover et jorde fordi Newtons lover ikke lenger bryr seg om deg. Lysets hastighet er konstant både for mennesker og dyr. Og termodynamikkens første lov gjelder for absolutt alt i hele universet, inkludert deg og meg. Ingen vitenskapsmann har noensinne påstått noe annet. |
31-01-09, 13:37 | #37 |
Medlem
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
|
Sv: Er fett og ketose farlig?Enig med veggpryd her at det ble veldig uforståelig nå. Jeg også spiser mer kalorier nå enn før, og har aldri klart å gå ned i vekt før nå. |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo |
31-01-09, 13:39 | #38 |
Medlem
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: østlandet
|
|
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo |
31-01-09, 14:07 | #39 |
Gjest
|
Kan vi ikke bare glemme kaloriene, spise lavkarbo og nok fett da? Sist redigert av Chunky : 31-01-09 kl 14:17. |
31-01-09, 14:24 | #40 |
Juniormedlem
Hvor: oslo
|
Hei! |
Min kostholdsfilosofi: Skaldeman |
31-01-09, 14:28 | #41 |
Seniormedlem
|
Den skjønte jeg ikke. Mener du at kaloritelling er en selvmotsigelse? Mener du at det er feil å regne kalorier? I så fall er vi veldig enige. |
31-01-09, 14:34 | #42 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
|
har lyst å forklare hvordan jeg tenker - tror i forhold til dette med "inn og ut". Har lest flere steder at kroppen klarer ta opp en viss mengde fett i løpet av en viss tid. Det vil jo bety - og tror flere har merket det - at det ofte kan komme mere fett ut ufordøyd. Det vil ofte bli et flytende "produkt". |
Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert |
31-01-09, 14:58 | #43 |
Medlem
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
|
Dette er mer sånn som jeg tror det er også |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo |
31-01-09, 16:33 | #45 |
Nytt Medlem
|
Sv: Er fett og ketose farlig?Hei |
Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost/blodsukkerbalansert |
31-01-09, 21:33 | #46 |
Medlem
|
Sv: Er fett og ketose farlig?Klarer ikke dy meg, jeg vil også prøve å forklare Takk for hederlig innsats chunky101
Det er her hemmeligheten ligger: |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett |
01-02-09, 05:49 | #47 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 53
|
Sv: Er fett og ketose farlig?Hmm jeg kan fortsette å forvirre for jeg tror det ikke er så vanskelig.. |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat |
02-02-09, 16:30 | #48 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2006
|
Sv: Er fett og ketose farlig?Jeg syns det er litt synd om denne interessante diskusjonen bare skal bli hengende i luften. Det virker på meg som om mange her argumenterer på en uforståelig måte om at "jorden er flat, for det vet jo alle lærde". |
02-02-09, 21:29 | #49 |
Gjest
|
Sv: Er fett og ketose farlig?Hei! Det var litt artig at du skulle nevne de lærde og at jorda er flat. Jeg tenkte nettopp det samme i løpet av denne diskusjonen, men med motsatt fortegn. Hadde faktisk allerede pønsket ut en liten historie Sist redigert av Chunky : 02-02-09 kl 21:39. |
02-02-09, 22:24 | #50 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2006
|
Pål har etter min mening gjort - og gjør - et viktig stykke arbeid som gavner utbredelsen av lavkarbokosthold og dermed bedre helse i befolkningen. |
Emneord |
fett, helse, ketose, vitenskap |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Gravid, hva er farlig, hva er ikke farlig? Forvirra ... | KatjaBlå | Kosttilskudd | 3 | 25-01-09 01:24 |
Inn og ut av ketose- farlig? | skrulle | Spørsmål og svar | 6 | 01-12-08 10:07 |
NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt? | Valeriana | Lavkarbo generelt | 8 | 02-05-07 21:55 |
Slik unngår du farlig fett (VG) | Trolljenta | Nyheter / media | 2 | 03-11-06 15:12 |
Er ketose farlig? | magdalena | Atkins kosthold | 2 | 20-02-04 00:44 |