Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

VG's slankeforum og 100 runder på bane

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-02-09, 10:40   #26
benam
Medlem
 
benam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 229
benam er på en erverdig vei

Sv: VG's slankeforum og 100 runder på bane

Gratulere og lykke til!!!

__________________


]
benam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 14:04   #27
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: VG's slankeforum og 100 runder på bane

Først og fremst, gratulerer

Jeg tror Goggen har et poeng i at helsearbeidere ikke har lov til å anbefale noe annet enn de offisielle ernæringsrådene. Det kan selvsagt være annerledes i England, men i praksis er det de offentlige rådene som følges. Som flere har beskrevet her inne, vil de offisielle ernæringsrådene sjelden være basert på ny forskning eller nye metoder. Det ligger en naturlig treghet i systemet.

Men hvis du ser på urmennesket og evolusjonen, så vokste det moderne mennesket frem fra en diett uten jordbruksprodukter. Av de 2,6 millioner år vi har utviklet oss som rase har friske og stadig sunnere fostre vokst frem fra et lavkarbokosthold. I hvert fall frem til jordbruksrevolusjonen. Det vil si at vi har hatt stor suksess med et ganske ensartet kosthold i 2,59 millioner år. Først når vi begynte med sukker og stivelsesrike matvarer, og da spesielt raffinerte jordbruksprodukter, begynte vi å oppleve vår tids sykdommer. Nå går levealderen ned, samtidig som alderdomssykdommer blir vanligere og vanligere i lavere aldersgrupper. Jeg synes i hvert fall det er merkelig om ikke noe så viktig som kvaliteten og sammensetningen av kroppens byggesteiner og energikilde har noen sammenheng med dette.

Om en million år eller så har sikkert mennesket tilpasset seg et mer karbohydratrikt kosthold for å kunne brødfø et stadig stigende antall mennesker på jorda, men foreløpig er de fleste av oss fortsatt skapt for et helt annet kosthold enn det vi har tilegnet oss på kunstig vis.

Når jordmorden sier at "Du har et lite liv inni deg du må ta vare på - da må det få i seg best mulig ernæring", så ville jeg vært skeptisk til å benytte de siste 25-års udokmenterte hypoteser og skremselspropaganda som grunnlag for hva best mulig ernæring er for noe. Det er i hvert fall min mening

Lykke til videre!


Sist redigert av Chunky : 16-02-09 kl 14:12.
  Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 17:05   #28
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: VG's slankeforum og 100 runder på bane

Opprinnelig lagt inn av Vibeke40, her.

Må ellers bare si at jeg er litt sjokkert over dere som får negative kommentarer om matpakkene deres på jobb? Hvorfor det? Da har man fryktelig lite å snakke om altså.

Noen MÅ jo bare presse på deg meningene sine, for å heve seg selv og henge ut de som skiller seg ut matmessig.. Men mange studenter i klassen min er veldig missunnelig på hva jeg spiser! Før missunnet jeg alltid andre som hadde med seg rester fra middagen.. En veldig overvektig student fra klassen min sa "jojo det funker jo, men da må du jo spise lite karbs resten av livet...!" altså, her er det noen som ikke har forstått livsstilendring altså. Forstår meg ikke på personer som er ute etter quick fix, som gleder seg til å trykke i tryne habbiss, pizza, brus og godteri etter at kiloene er tatt av.

Samtidig er det nok en blanding av folk som har tunnelsyn, de VIL ikke forstå (hint hint morra mi), samt personer som er missunnelige (gjerne andre overvektige eller personer som ikke gidder å lage fancy matpakke)! Går veldig ofte i uvitenhet. Finnes ALTFOR mange av slike personer.. Noen ganger forstår jeg skepsisen da folk mener at man ikke trenger å gå på noen spesiell diett for å gå ned, bare spise fornuftig og mindre, samt bevege seg mer. Men slikt er jo veldig lett å si for personer som ikke har slitet med vekta si! Jeg har mange slanke venner som HATER å trene, og spiser mye av all form for usunn mat..

Vi er alle forskjellige, og tåler forskjelligt i sammenheng med vekt!

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 17:29   #29
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: VG's slankeforum og 100 runder på bane

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

En veldig overvektig student fra klassen min sa "jojo det funker jo, men da må du jo spise lite karbs resten av livet...!" altså, her er det noen som ikke har forstått livsstilendring altså.

Hahaha, den der har jeg også hørt Og det som fra ei som faller i kategorien ekstremt overvektig, hun har også pcos, og hun satt å tygde på en baguett av hvitt mel, med masse smør og ost og skinke... Det preller RETT av her i gården

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 20:14   #30
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: VG's slankeforum og 100 runder på bane

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

Hahaha, den der har jeg også hørt Og det som fra ei som faller i kategorien ekstremt overvektig, hun har også pcos, og hun satt å tygde på en baguett av hvitt mel, med masse smør og ost og skinke... Det preller RETT av her i gården

Det var godt hun hadde smør på da - ekte meierismør, håper jeg!

Det der har jeg hørt også. Det er jo egentlig skikkelig tåpelig å si noe sånt. Etter en GR slankekur går man jo tilbake til den vekten man hadde før og litt til hvis man igjen tar fatt på den maten man først ble fet av. Det er noe alle vet, og det gjelder jo selvfølgelig lavkarbo også. Jeg skjønner ikke at de klarer å bruke det som et argument engang. Forskjellen er (pleier jeg å si), at med lavkarbo slipper man tvangshandlinger og tvangstanker om mat, og man slipper å ha dårlig samvittighet 24-7 for alt som puttes i munnen, dårlig selvfølelse fordi man ikke behersker mat, dårlig selvtillitt fordi vekten øker jevnt og trutt uten stans, og dårlig samvittighet for at man ikke TRENER MER og SPISER MINDRE. Synes "alle" driver å trener, jeg. Men, likevel blir vi bare feitere og feitere her i landet.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 20:36   #31
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: VG's slankeforum og 100 runder på bane

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Det var godt hun hadde smør på da - ekte meierismør, håper jeg!

Hva slags smør det var vet jeg ikke - men det var i så store mengder at det kom tytende ut mellom brødet og skinka

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 20:43   #32
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: VG's slankeforum og 100 runder på bane

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

Hva slags smør det var vet jeg ikke - men det var i så store mengder at det kom tytende ut mellom brødet og skinka

Det var sikkert brelett!
Men der minte dere meg jammen på noe! Kveldskosen i kveld blir ost og skinke med meierismør mellom! Ville vel gitt roede og Drevon infarkt stakkars! Jeg pleide å spise det og kaste baguetten når jeg var liten. Bruttern kastet som regel pålegget og spiste bagetten... De kunne bare gitt oss den maten vi ville ha, og halvert matutgiftene!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 20:45   #33
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: VG's slankeforum og 100 runder på bane

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men der minte dere meg jammen på noe! Kveldskosen i kveld blir ost og skinke med meierismør mellom!


Det hørtes ikke feil ut!

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum? Adriane Generell diskusjon 58 07-01-09 13:29
Fis og promp med VG's vektklubb! Goggen Generell ernæringsdebatt 17 15-09-06 14:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no