Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Sliter med ketolysekuren

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-09, 21:37   #26
bankebenken
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 32
bankebenken er på en erverdig vei

Sv: Sliter med ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Hvis du ikke har veid maten så er det nok ikke så lett å vite hvor mye karbs du får i deg så det er igrunn første bud føler eg, da først får du skikkelig kontroll på karbsinntaket ditt. Og som det har blitt nevnt over, spis mer fett


Litt rart at alle roper "spis mer fett" selv om ingen her vet hvor mye jeg spiser....Jeg sier ikke at de har feil, men forutsetningene for uttalelsen er vel ikke den beste....

bankebenken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn mat, normale menger og mye mosjon/tidvis allevo. Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 21:40   #27
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Sliter med ketolysekuren

Synes fremdeles du spiser for lite fett, for lite mat og for lite grønnsaker.

Mitt største tips er å veie maten, uten det har de overhodet ikke kontroll på hva du får i deg. Skjønner at du er frusterert, men følger du rådene du har fått her så tror eg nok det vil løsne.

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 21:42   #28
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Sliter med ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av bankebenken, her.

Litt rart at alle roper "spis mer fett" selv om ingen her vet hvor mye jeg spiser....Jeg sier ikke at de har feil, men forutsetningene for uttalelsen er vel ikke den beste....

Vi må jo si det utifra det du legger ut her, vi har ingen andre måter å gjøre det på. Rådene vi kommer med er kun for å hjelpe deg, du bestemmer selv om du ønsker å følge dem eller ikke.

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 21:45   #29
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Sliter med ketolysekuren

F.eksempel: Kylling er magert. Og når du spiser magert, så tilsett fett. Jeg spiser masse kylling sjøl, har da hvitløkssmør ved siden av (enten hjemmelaget eller sånn ferdig på boks)

Grunnen til at vi sier mer fett er for at kroppen trenger fett for å forbrenne.

Og som Torkil skriver om kuren i boka side 94:

"Den fordrer et høyt innhold av fett i kosten for å fungere optimalt"

Jeg sier mer fett av erfaring på kuren. Fett er viktig, fett trengst for forbrenningen, fett gjør deg mett og holder deg mett lenge.


En liten dæsj bearnesaus? Hvor mye er det da? Hjemmelaget eller posesaus?

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 21:59   #30
bankebenken
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 32
bankebenken er på en erverdig vei

Sv: Sliter med ketolysekuren

Ja ok....Den siste kommentaren min blir nok misforstått, men jeg legger den død.

Mer fett. ok.
Kan jeg strekke den til "å nesten aldri kunne spise nok fett"?

Jeg skal etter beste evne prøve å leve opp til dietten, men jeg har en jobb som varer 10,5 timer dagen, hvor jeg sitter ved en pc i et rom sammen med andre folk. Jeg føler meg ikke komfortabel med å sitte der og spise rene remser med bacon, ei heller fancy blandinger av en sammensatt lunch...jeg vet ikke. Synes (trodde) kyllingen var en god løsning....
Det er godt mulig at jeg kommer til å fortsette med det e.l. fram til jeg kommer fram til en ide til mat som "passer".
Heldigvis jobber jeg bare 7 dager om gangen, så når jeg har fri og er hjemme er det IKKE noe problem.

Det med å veie maten, må jeg venne meg til tanken på.
Jeg føler allerede jeg bruker NOK tid på å handle og lage mat, for ikke å nevnte å TENKE på mat...hva skal jeg spise? Hva KAN jeg spise? For mye? For lite? Når? VANN!!!

Ett siste spørsmål til slutt: Skal man spise mer fett selv når man er mett?
Jeg er aldri sulten sånn som jeg spiser i dag...
Hvis jeg spiser feit mat hvert eneste måltid om dagen, og blir mett, og føler meg normalt mett gjennom hele dagen. Skal jeg da også spise ENDA mer fett?

bankebenken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn mat, normale menger og mye mosjon/tidvis allevo. Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 22:00   #31
bankebenken
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 32
bankebenken er på en erverdig vei

Sv: Sliter med ketolysekuren

Ja forresten - en liten dæsj med bernaise saus ER en liten dæsj, nettopp fordi jeg ikke vet hvor mye. En håndfull?

Posesaus forresten.

bankebenken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn mat, normale menger og mye mosjon/tidvis allevo. Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 22:03   #32
bankebenken
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 32
bankebenken er på en erverdig vei

Sv: Sliter med ketolysekuren

En ting til....Jeg vet at jeg kanskje har virket noe spydig/sur/irritert/negativ.....og det beklager jeg. Jeg er frustrert, men vet hvordan det er....

Jeg vil uansett takke så mye for svarene så langt og for tiden dere har brukt og kommer til å bruke i framtiden. Setter stor pris på tålmodigheten.

bankebenken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn mat, normale menger og mye mosjon/tidvis allevo. Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 22:08   #33
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Sliter med ketolysekuren

Duh, vi har alle vært frustrert. Og vi vet hvordan det er

Å legge om kostholdet såpass drastisk, der er ikke enkelt.

Du skal spise når du er sulten og spise deg behagelig mett.

Jeg bruker smør og oljer "så det tyter ut av øra".
Du vil merke fort viss du får i deg for mye fett (fettdiare)

Ellers så er det opp til kroppen å slippe fettet Og å være tålmodig.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 22:11   #34
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Sliter med ketolysekuren

Du kan igrunn ikke spise for mye fett, da vil du oppdage det ved en at du får en såkalt fettdiare. Noe som er normalt.
Du skal ikke spise så lenge du er mett, spis deg passe mett til hvert måltid og få i deg fett og grønnsaker i hvert måltid.
Lag sauser med seterrømme, creme fraiche og fløte. Ikke nødvendigvis i samme sausen. Da får du i deg fett. Stek alt i meierismør, ikke melange.

Hvis du vil lykkes er det viktig å tenke på deg selv og ikke hva andre vil si om ting du spiser, får du negative kommentarer så vil de raskt holde kjeft når de ser du går nedover.
Er ikke alle som veier maten sin, men dette er ganske viktig i begynnelsen til det sitter i fingrene og iallefall når du sliter med å gå ned i vekt.
Stek opp noen nakkekoteletter og ha med deg til på jobb sammen med litt grønnsaker.
Spise grønnsaker som vokser over jorda, lag fløtegratinert blomkål/ broccoli, dette metter godt og du kan ha en skål i flere dager.

Enig med deg at det går tid når det gjelder mat på denne kuren, men etter en stund så går det rimelig automatisk, har selv holdt på i snart 12 måneder og eg veier alt av karbs eg spiser og synes ting har blitt rutine og dermed tenker eg ikke så masse på det lengre.

Dropp posesausen og lag dine egne, i boka står det masse oppskrifter som du kan følge i tillegg så er oppskriftsforumet her spekket med knalloppskrifter så det er bare å prøve seg frem de dagene du har bedre tid.

Litt olje på salataen er også en veldig fin måte å få i seg fett.

Ble ett rotete innlegg dette, men prøver å svare på det du spør om å da må eg bare få ut ordene med en gang

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 22:37   #35
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sliter med ketolysekuren

Du spiser litt lite, syns jeg... Hvis du dunker inn alt du spiser i f.eks fitday el, hvor mange kcal havner du på?

Spis heller for mye enn for lite, hvor omvendt det enn høres ut. Dvs, det man tror er for mye er gjerne akkurat passe

Du trenger ikke å drikke majones og fløte for å få i deg nok fett; bare prøv å velge naturlig fete matvarer, og spis nok av dem. Nakkekoteletter er bedre enn indrefilet, makrell er bedre enn tunfisk, osv

Isbergsalat osv er fint, men bare som tilbehør. Ernæringsmessig er det tilnærmet verdiløst. Bruk spinat, broccoli, blomkål, selleri, etc. Ruccolasalat er ok.

Og ikke stress med det.

  Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 06:05   #36
bankebenken
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 32
bankebenken er på en erverdig vei

Sv: Sliter med ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Du spiser litt lite, syns jeg... Hvis du dunker inn alt du spiser i f.eks fitday el, hvor mange kcal havner du på?

Spis heller for mye enn for lite, hvor omvendt det enn høres ut. Dvs, det man tror er for mye er gjerne akkurat passe

Du trenger ikke å drikke majones og fløte for å få i deg nok fett; bare prøv å velge naturlig fete matvarer, og spis nok av dem. Nakkekoteletter er bedre enn indrefilet, makrell er bedre enn tunfisk, osv

Isbergsalat osv er fint, men bare som tilbehør. Ernæringsmessig er det tilnærmet verdiløst. Bruk spinat, broccoli, blomkål, selleri, etc. Ruccolasalat er ok.

Og ikke stress med det.

Lite? hmm....Jeg spiser meg mett ved hvert måltid. Men som nevnt over, så bør jeg heller spise mer fett, dvs spise samme mengde (dersom jeg blir mett) men bytte ut maten med mer fettholdig mat.
Feit mat ved hvert måltid høres mer normalt ut enn "spis mer" når man ikke skal spise seg sprekmett.

bankebenken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn mat, normale menger og mye mosjon/tidvis allevo. Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 09:30   #37
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Sliter med ketolysekuren

Jeg kjenner jeg blir litt nysgjerrig på hva du pleide å spise før.

For å ta måltidsplanen din først, jeg syns fortsatt du spiser lite. Eller rettere sagt, siden du ikke går ned i vekt på det du spiser, så bør du øke matmengden. Dette henger sammen med selve teorien bak både lavkarbo generelt, og ketolyse spesielt. Dette er ikke en lavkalori-greie.

Blir selve matinntaktet (både kalorier og annet) for lavt, så går kroppen i sparemodus, fordi kroppen oppfatter at her er det krise, og lagrer det som lagres kan.

Ved å øke kaloriinntaket øker du også forbrenningen.

Men så er det teorien bak lavkarbo-diettene. En kalori er ikke en kalori, det kommer an på hva kalorien består i. Dermed kommer dette med karbohydrater, protein er og fett, og blir en viktigere målestokk enn kaloriene i seg selv.

Jeg går ut i fra at du kjenner hovedprinsippene i dette, så jeg går ikke så mye inn på det (ikke kan jeg det spesielt godt heller, er rimelig "fersk i faget" selv). Men altså, proteiner forbruker energi ved forbrenning, slik at høyt proteininntak øker forbrenningen. Og fett fører til at man får i gang fettforbrenningen, "fett forbrenner fett" og sånt.

Jeg har vært på lavkarbo i tre uker og har allerede registrert at en del som starter på lavkarbo ser ut til å slite med ideen om lavkalori et sted i bakhodet. Selv om man jobber mot lavkarbo så ligger det liksom i oss at vi også skal spise lite, og særlig fett. Dermed blir det en kombinasjon av lavkarbo og lavkalori.

For noen fungerer det sikkert helt greit, og jeg tror de fleste må prøve seg fram for å finne hva som fungerer for akkurat dem. Men når man oppdager at det man gjør ikke fungerer, så må man endre kurs. Og for deg bør den endringen være i retning av økt matinntak generelt, og spesielt av fett. Jeg skjønner skepsisen din, men prøv!

Når det gjelder din samboer så beskriver du at hun har mindre overvekt enn deg. Ja, og derfor "tåler" hun også å leve på mindre energi enn deg.

Hvis differansen mellom energibehov og energiinntak blir for stor så bremses forbrenningen. Menn har normalt også høyere forbrenning enn kvinner, og forbrenningen avhenger av vekt, alder, kjønn og aktivitetsnivå. Kanskje er din differanse større enn hennes, slik at din kropp opplever "krise" mens hennes kropp skjønner at den har fettreserver å ta av.

Du skriver at det er litt vanskelig å få til ting i praksis fordi du jobber som du gjør. Men jeg tenker at det er mye som går an å få til uten at du trenger sitte med baconremsene ved PC-en. (Morsom tanke, syns jeg ser det!) Nå er det at jeg kjenner ketolysekuren litt for dårlig til å vite hvilke matvarer som er ok og ikke ok på denne, men kjøtt og egg er vel bra i alle fall. Hva med om du heller lagde deg en solid omelett hjemme, med både egg og kjøtt (skinke, baconbiter), og grønnsaker? Putt i en dertil egnet boks, ta med en gaffel... Kanskje det kunne funke? Kylling er i utgangspunktet svært magert, så hvis du skal spise det burde du spise noe fett i tillegg. Dere har vel sikkert noen pauser i løpet av dagen, matpause, kaffepause, o.l. Det er lurt å legge det opp slik at du kan spise dine måltider når dere likevel har pause, da er det litt lettere å dra fram matboksen med godsakene i.

Hvis du fortsatt syns at ketolysekuren ikke gir deg de resultatene du hadde håpet på går det jo an å vurdere andre lavkarbo-dietter.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 10:17   #38
bankebenken
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 32
bankebenken er på en erverdig vei

Sv: Sliter med ketolysekuren

- Hvis dere ser på maten jeg spiste i går lenger opp i tråden, vil jeg kommentere at når jeg spiste ost etter middagen utover kvelden, gikk jeg hele tiden og følte meg sprekkmett.....Derfor fatter jeg ikke hvordan og hvorfor jeg skal spise mer...Jeg spiser ikke til jeg blir dårlig.

Den delen med arbeidsdagen er grei.

Når det gjelder kosthold før, gikk det nye i det samme, men med noe mindre foukus på grønnsaker, brød til frokost daglig, mindre vann, mer skummetmelk, poteter, ris og pasta. Det "vanlige". Snop var forheholdt til fredagene...

bankebenken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn mat, normale menger og mye mosjon/tidvis allevo. Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 11:05   #39
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Sliter med ketolysekuren

Du behøver nok ikke å spise fler måltider, men bytt litt på hva du spiser når du først spiser. Småspising hele dagen kan du slippe om du spiser nok til hvert måltid.

tenk sammensetning av måltider, og prøvd å ha litt protein, noe grønt og mest fett til hvert måltid.

Og det med å ha med seg rare ting på jobb;
Jeg var kjempeflau i et halvt år, når jeg kom på jobb med rare middagrester. Helt til jeg oppdaget at kollegaene min virkelig ikke brydde seg. Bortsett fra når jeg har med meg blomkålmos da, men det er bare fordi det lukter promp

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 11:30   #40
bankebenken
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 32
bankebenken er på en erverdig vei

Sv: Sliter med ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Du behøver nok ikke å spise fler måltider, men bytt litt på hva du spiser når du først spiser. Småspising hele dagen kan du slippe om du spiser nok til hvert måltid.

tenk sammensetning av måltider, og prøvd å ha litt protein, noe grønt og mest fett til hvert måltid.

Og det med å ha med seg rare ting på jobb;
Jeg var kjempeflau i et halvt år, når jeg kom på jobb med rare middagrester. Helt til jeg oppdaget at kollegaene min virkelig ikke brydde seg. Bortsett fra når jeg har med meg blomkålmos da, men det er bare fordi det lukter promp

Nice... :P

Men er småspising fy under keyolysekuren? Trodde at små, men mange måltider ville speede opp forbrenningen framfor færre men større måltider??

bankebenken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn mat, normale menger og mye mosjon/tidvis allevo. Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 11:52   #41
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Sliter med ketolysekuren

Nei, det er når du spiser lavakalori, det.
Tenk deg fettforbrenningen som et bål;
På lavkalori fyrer du med papir, det funker flott - helt du plutselig er tom og må fylle på mer papir fort-fort-fort. Vi fyrer med ved- svære kubber!
(sålenge vi får i oss nok av proteiner og fett - og mest fett)

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 13:14   #42
bankebenken
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 32
bankebenken er på en erverdig vei

Sv: Sliter med ketolysekuren

Flott. Enda en snuoperasjon i min gastronomiske hverdag.

bankebenken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn mat, normale menger og mye mosjon/tidvis allevo. Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 13:32   #43
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Sliter med ketolysekuren

Det er mange tanker som må snus når man skal gjøre en helomvending på kostholdet sitt. Som regel lønner det seg å tilegne seg så mye kunnskap som overhodet mulig, det vil i beste fall gjøre at når man først "sprekker", har fornuft nok til å komme tilbake til et lavkarbo-kosthold, fordi det rett og slett er sunt og bra for kropp og sjel.

Men kjære deg; vi prøver faktisk bare å hjelpe deg. Jeg skjønner at du er frustrert, men det virker som at du er sur. På oss?
Vi har ikke fasit på hva kroppen din tåler, men vi er mange med erfaringer og som har lest seg opp på et lavkarbo-kosthold og vektnedgang. Noen raser ned i vekt av å kutte ut poteten, andre må slite og svette og veie maten på grammet og aldri få i seg så mye som en tyggis. og alt i mellom her. Det er blodig urettferdig, men lite vi får gjort med det.
Jo mer vi vet om deg, jo mer konkrete råd kan vi gi!

Går du forresten på noe slags medisiner?

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 13:53   #44
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Sliter med ketolysekuren

Ut i fra det du skriver om hva du spiste før du begynte på ketolyse slår det meg at du sannsynligvis har spist for lite over lang tid og fått redusert forbrenningen. For å få opp forbrenningen må du gi den en "kick-start". Du er vant med å leve på "sparebluss". Gi kroppen mer mat, mer fett, sannsynligvis må du spise mer enn du gjorde før (mer i mengde), men nå spiser du riktigere.

Til sammenligning kan jeg si hva jeg spiste før og hva jeg spiser nå:

Før:

Frokost: 2 tykke brødskiver med syltetøy, 2 glass skummet melk

Mellommåltid 1: en frukt

Lunsj: 3 brødskiver med variert pålegg, vann

Mellommåltid 2: 1-2 brødskiver, pluss en frukt

Middag: 2-3 kyllingfileter, stoooor porsjon med ris, pluss saus og grønnsaker

Kvelds: 1-2 brødskiver, eller kornblanding og yoghurt

Som du ser av før-kostholdet mitt spiste jeg MYE mer enn deg. Men jeg spiste samtidig ofte, og har nok holdt forbrenninga oppe på den måten. Nå går jeg på noe "Fedon-aktig" (ikke helt 100 %), og en typisk dag ser slik ut:

Frokost: 2 egg, 3 skiver bacon, 1/2 boks tomatbønner, tomat, agurk, 1 glass skummet melk

Lunsj: 1/2 polarbrød med omelett eller kokt egg, grønnsaker

Mellommåltid: 1 eple eller 1 pære

Middag: 1 kyllingfilet eller 1 kotelett, mye grønnsaker, litt ris noen dager i uken

Kvelds: middagsrester... beregner omtrent halv porsjon av middagsporsjon. Eks. 1 stk "Taco tray" med kjøttdeig, grønnsaker, taco-saus, ost og en klatt med kesam

Som du ser spiste jeg MYE før, og i forhold til nå spiser jeg mye mindre. Jeg har gått ned 5,6 kg på 3 uker. Jeg har da i tillegg tillatt meg 1-2 glass rødvin på lørdagskvelden, sammen med litt potetgull eller annet salt snacks.

Men jeg tror at fordi jeg var vant med å spise så mye, og så ofte, så var forbrenningen min i utgangspunktet ganske god. Nå må jeg bare jobbe med å opprettholde forbrenningen ved å spise nok, og spise riktig. Men for deg som i utgangspunktet antagelig har spist mye mindre enn meg, så må du først få forbrenningen OPP. Enten kan du gjøre det ved å spise mer fett og mer i det store og hele, eller så må du ta tiden til hjelp og la kroppen bli vant til den næringen den nå får.

Jeg ville (som den overspiseren jeg tross alt er) definitivt valgt å øke matinntaket kraftig noen dager, for så å kutte ned etter hvert. Tenker litt på han svensken Skaldemann, som forteller om lassevis med koteletter, bacon og egg. Jeg tror det er lurt, jeg. Gi kroppen så mye mat at den våkner fra dvalen. Etter hvert vil kroppen si i fra at dette er mer enn jeg klarer å håndtere, og du vil automatisk redusere mengden.

Jeg kan også si i forhold til ovennevnte at jeg spiste mer den første uka. Frokost var lik som over, men lunsjen dobbelt så stor (2 halve polarbrød med omelett el.lign.), og middagen var også noe større.

Jeg skjønner at du er frustrert og irritert, og det er helt greit. Det hadde nok jeg også vært hvis jeg ikke hadde gått ned på det kostholdet jeg har nå.

Forøvrig vil jeg gi deg et tips, som jeg brukte selv. I starten bør du regne ut hvor mye du får i deg, både karbohydrater, proteiner, fett OG kalorier. Prøv så å beregne behovet ditt i de ulike gruppene. Det finnes kalkulatorer på nett for alt dette. Beregn og se hvor du ligger i forhold til behov. Beregn gjerne også en typisk dag FØR du begynte på ketolyse, og se på likheter og forskjeller.

Det kan være en god støtte å slanke seg sammen med andre, men forferdelig demotiverende når den man slanker seg sammen med går fortere ned enn en selv.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 14:25   #45
bankebenken
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 32
bankebenken er på en erverdig vei

Sv: Sliter med ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Men kjære deg; vi prøver faktisk bare å hjelpe deg. Jeg skjønner at du er frustrert, men det virker som at du er sur. På oss?


Vennligst se i post nr. 32 i denne tråden.

bankebenken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn mat, normale menger og mye mosjon/tidvis allevo. Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 14:36   #46
bankebenken
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 32
bankebenken er på en erverdig vei

Sv: Sliter med ketolysekuren

Nå har vel egentlig frustrasjonen over mangel på vekttap gått over.

Men jeg er blitt desto mer usikker på maten, mengden.
Hvofor er jeg det? Ikke vet jeg...alle ber jo meg spise mer. Spesielt fett. Det burde jo være enkelt nok å forstå.

Jeg spiste meg stort sett alltid sprekkmett før denne kuren, men allikevel blir det nevnt at jeg kanskje spiste for lite før, og at kroppen gikk i sparemodus.
Jeg forstår tankegangen, men jeg tror den er feil i mitt tilfelle. Jeg tror mitt problem før var uanstendige mengder av mat, sukker i mat generelt, og juice.

bankebenken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn mat, normale menger og mye mosjon/tidvis allevo. Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 14:48   #47
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Sliter med ketolysekuren

Jeg synes ikke du skal spise mer enn at du blir mett av det.
Kylling er vel og bra det, men inneholder en god del mer protein enn annet kjøtt og fisk. Overskuddprotein omdannes til glukose. Ikke det at jeg tror du har oversteget proteininntak pga de to kyllinglårene, men jeg selv har hatt en tendens til og stoppe opp av kylling.
I tillegg vil jeg be deg om og spise mer egg. Stekt, egg, kokt egg eggerøre osv.

Kokte egg med smeltet smør og ekte majones er en kjapp og enkel frokost/lunsj, og snart gjort og lage til kvelden i forveien slik at du kan ha edt med som matpakke.

Spis så masse egg, og da spesielt plommen, som du orker.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 01:47   #48
slank1
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 7
slank1 er på en erverdig vei

Sv: Sliter med ketolysekuren

Hei

Leste kjapt igjennom og har noen innspill og spørsmål.


Først jeg er ingen ekspert men har holdt på siden 12 april og idag var vekta ned 10kg. Kun etter Ketolyse... Jeg har sett videoen kjøpt bok og piller...

Jeg syns maten du beskriver ser grei ut i forhold til meg selv.
Men stusser litt på:
den biffen du beskrev i første innlegg er det en slik kjøttdeig aktig sak?
Isåfall hadde jeg holdt meg unna. Da denne antageligvis inneholder mel og dermed er fyfy..

Saus:
Lager du de ut ifra boka eller er det pose opplegg. Isåfall så inneholder de og for mye. Men se på sausoppskriftene til Torkil da alle de er supergode. Jeg er stor fan av ordentlig bearnaise og lager den stadig vekk...

Når det gjelder mat så ville jeg kanskje prøvd å ta tablettene veldig nøye hver dag. Jeg tar for sikkerhets skyld tablettene ca 30min før jeg spiser(dette kommer det sikkert mange sinte synspunkter på, men jeg tror at opptaket i kroppen blir bedre på tommere mage).
Ellers så har jeg vendt meg til å gå en kveldstur. De kveldene jeg klarer å gå i mer enn 1 time har jeg alltid våknet 1 til 2 kg lettere. Jeg har sprukket flere ganger. Men får alltid svi for det og vekta står dertil stille. Men som sagt 4 uker for meg og 10kg lettere... Men jeg har flere ganger tenkt at dette ikke funker. Men må vel innrømme at hvis en holder seg til kuren funker det!

LYKKE TIL og IKKE gi opp!)

slank1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke funnet ennå Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 09:02   #49
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sliter med ketolysekuren

Angående "fancy sammensatte lunsjer". Kall det middagsrester. Det vil får kollegaene misunnelige av minst to årsaker:
1. De blir imponert over hvor spennende middager du har i forhold til de
2. De blir imponert over at du spiser så passe til middag at du har igjen nok til mat dagen etter også/ikke kaster mat/er så god til å planlegge mengde...

Angående vann på flaske. Jeg bruker en tom imsdalflaske som jeg fyller ved vannautomaten eller i springen. Slipper å løpe frem og tilbake til automaten for å fylle opp de små koppene hele tida. drikker en 3-4 0,7l flakser pr dag på jobb, det ville vel blitt ca 12-15 turer med kopp

Utover det så er planlegging, planlegging, planlegging alfa og omega. Skriv opp menyer for minst tre dager framover. Så ser man lettere både hvor man må øke på og hvor man kan slakke ned på fett, proteiner osv.

Videre sier du at du teller karbene, men ikke veier maten? Hvordan får du da rett antall? De regnes jo pr 100g.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:39   #50
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sliter med ketolysekuren

Er du mett er du mett. Og drikk når du er tørst. Dette kommer nokså sikkert til å løsne ganske snart.

Noen av oss får ganske raskt muskler av dette kostholdet så det kan veldig godt være at du har mindre fett på kroppen selv om du ikke merker det.

At du får utslag på sticksene indikerer at kroppen din har forstått at nå må den forbrenne fett. Hvis ikke hadde du ikke hatt utslag. Det er med andre ord ingen grunn til bekymring.

Vektnedgangen folk merker på flere kilo første uken kommer av endring i glykogenbalansen, ikke av 3 kg mindre fett. Hadde folk sluttet dietten etter en uke hadde de gått ned et par kg under dietten og opp igjen ca det samme etterpå.

Så lenge du får utslag på sticks, er tørst, urinen er farget og du ikke er slapp er alt ok. Du trenger ikke tvinge i deg hverken mat eller drikke, det eneste du skal passe på er at du får nok fett i forhold til proteinene (og vitaminer og mineraler).


Sist redigert av The Dude : 13-05-09 kl 13:06.
The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg sliter Lil@ Mer enn 30 kg overvekt 32 05-05-11 22:21
Åh, jeg sliter sånn! QueenConnie Ketolysekuren 62 21-01-09 16:20
Sliter ... joggebukse-jenta Ketolysekuren 8 19-02-08 18:09
Ja, jeg sliter MizzEve Ketolysekuren 9 23-08-07 09:10
Sliter... villebill Ketolysekuren 2 02-04-07 12:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no