Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Insulinresistens og kosthold

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-08-09, 12:38   #1
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Insulinresistens og kosthold

Jeg har igjen tenkt å begynne på Fedon-kost, og har drive på hele denne uken. Faktisk gått ned rundt 2 kg på bare 5-6 dager, og det er jo suverent...

Jeg har misstanke om at jeg har insulinresistens, siden jeg veldig fort legger på meg på magen og rundt magen og ser ut som jeg er mange mnd på vei med baby. Det er nokså kjedelig å få dette spm hele tiden...

Har derfor slitt mye med selvtilliten pga dette. Ellers er jeg nokså normal-vektig, men fettprosenten min er sikkert særdeles høy. Aldri målt denne. Hvordan gjør dere det? Mulig å kjøpe sin egen vekt? Liker ikke oppsøke steder jeg...

Noen gode råd for en ny-begynner?

Mitt spm er også: Er det mulig å bli bra igjen av insulinresistens? Bør man da ikke spise karbohydrater i det hele tatt?

Hva med light-brus? noe der man kan drikke uten å ha dårlig samvittighet?

Tørr ikke spise brød og korn jeg nå...ikke poteter, ris og pasta heller...selv om de er fullkorn.

Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 12:54   #2
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Insulinresistens og kosthold ...

du kan måle fettprosenten med en prosent klype..


men et godt kjærringråd ( som er sant ) , er hvis du drar i magen , og skinnet er tykkere en 2 av dine fingre , så har du høy fettprosent..

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 16:23   #3
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Insulinresistens og kosthold

Jeg har også insulinresistens og har fulgt et egenkomponert kosthold. Har gått ned nærmere 25 kilo siden jeg startet.

Jeg er av den oppfatning at man kommer langt med sunt fornuft. Man skal leve med dette i lengden og det kan bli vanskelig for mange om man har et for strikt regime.

Jeg spiser dansk rugbrød (de helt mørke) hvis jeg skal ha brød. Sørger for å ta på masse av pålegg. jeg spiser bare 2 skiver daglig. Men jeg spiser kakestykker og lyst brød om jeg får servert det i selskap. Jeg tar bare ikke så mye. Det er hverdagen som teller. Spiser mye frukt og grønt, nøtter, sunt fett og fjærfe kjøtt og annet med proteiner

Det som har hatt mest effekt for meg er å spise ofte og kutte ut lightbrus og annen brus. merker også effekt av å ta omega 3- piller.
Og jeg spiser litt godis i helgene og det går bra.

Spis ofte, drikk masse vann, gå turer og forsøk grønnsaker eller bær til alle måltider. Og kos deg litt innimellom. Ved siden av frukt som banan, epler osv kan du ta en neve nøtter for å hindre blodsukkeret i å stige. I smoothie kan litt dryss av kanel ha samme nytten.

Ikke gi opp ! Du når målet til slutt !

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 10:29   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens og kosthold

Om du har mistanke om insulinresistens så vil jeg anbefale deg en tur til legen og be om en glukosebelastning, eventuelt også en c-peptid.
Jeg tar en haug med prøver hvert år.
Jeg er også insulinresistens, og lever mer eller mindre ketogent, fordi det er måten jeg trives på, kroppen trives best med det og blodsukkeret er veldig stabilt med lite karbo og mye fett.
Jeg kan ikke ha noen utskeielser, for jeg blir så grusomt dårlig, så vanlige kaker og brød har jeg lagt bak meg. Det smaker ikke så godt at det er verdt ubehaget. Mens andre igjen som EmilyB her, godt kan skeie litt ut i blant. Det er uansett det jevne som drar, og ingen av oss er like
Legen har også gjerne en sånn fettklype som SunnhetMedSirrup snakker om.
Det finnes vekter som kan måle fettprosenten din, f.eks Tanitavekter, men de koster ganske mye.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 02:37   #5
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Insulinresistens og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Om du har mistanke om insulinresistens så vil jeg anbefale deg en tur til legen og be om en glukosebelastning, eventuelt også en c-peptid.
Jeg tar en haug med prøver hvert år.
Jeg er også insulinresistens, og lever mer eller mindre ketogent, fordi det er måten jeg trives på, kroppen trives best med det og blodsukkeret er veldig stabilt med lite karbo og mye fett.
Jeg kan ikke ha noen utskeielser, for jeg blir så grusomt dårlig, så vanlige kaker og brød har jeg lagt bak meg. Det smaker ikke så godt at det er verdt ubehaget. Mens andre igjen som EmilyB her, godt kan skeie litt ut i blant. Det er uansett det jevne som drar, og ingen av oss er like
Legen har også gjerne en sånn fettklype som SunnhetMedSirrup snakker om.
Det finnes vekter som kan måle fettprosenten din, f.eks Tanitavekter, men de koster ganske mye.

Takk for svar!

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Insulinresistens Tindra Mer enn 30 kg overvekt 2 15-04-09 23:30
Insulinresistens? Megvel Fysisk og mental helse 16 19-08-08 20:02
Insulinresistens Smurfine Stoffskifte / hormonproblemer 23 30-04-07 10:48
Insulinresistens rsy Lavkarbo generelt 2 05-03-05 10:32
Insulinresistens? SuzyQ PCOS og karbohydratkontroll 2 09-01-05 18:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no