Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Saftig Liveche-kylling fra Østfold

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-04-10, 01:52   #1
Maja
Medlem
 
Maja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 211
Maja er ny på veien

Saftig Liveche-kylling fra Østfold

Jeg fant denne oppskriften i VG-helg forrige uke og så vidt jeg kan se er den en perfekt lavkarbomiddag.

Jeg siterer fra mesterkokkeskolen ved Magnar Kirknes:
"Liveche-kylling fra Østfold er et av de senere års mest interessante matprodukter. Produsenten har lykkes i å lage store saftige kyllinger med en særegen smak. Lyse og luftige omgivelser med rikelig tilgang på vegetabilsk fôr er opplagt en suksessfaktor i denne kyllingproduksjonen:"

Til 4 personer:
2 store kyllingbryst (Liveche)
100 g mozzarella ost
50 g revet parmesanost
Blader av basilikum
8 baconskiver
Salt og pepper
Olivenolje

Saus:
3 dl creme fraiche
1 ss sterk grov sennep
2 dl vann
2 ss kyllingfond
2 ss finhakket bladpersille
salt og pepper

Fremgangsmåte: Lag et snitt i kyllingbrystet (følg den naturlige delingen i brystfileten) og brett ut. Krydre med salt og nykvernet pepper. Riv mozzarellaosten i biter og riv parmesan med rivjern og legg på fyllet. Legg over 3-4 blader med basilikum og brett sammen, før baconskivene surres rundt. Fest med tannstikker eller hyssing om nødvendig.

Legg kyllingbrystene i en ildfast form. Kvern over pepper og drypp dråper av olivenolje over.

Forvarm ovnen til 180 grader og stek i 25-30 minutter. Dette gjelder for store livechekyllingbryst som veier 300 g. (mitt veide ca 600 g og trengte nærmere en times steketid) La kjøttet hvile 5-10 min før servering.

Fremgangsmåte saus:
Bland CF med grov sennep, kok opp og tilsett vann og kyllingfond. La sausen koke på svak varme til den har fått en passende tykkelse (NB! Jeg måtte jevne med 1 ts johannes). Tilsett finhakket bladpersille og smak til med salt og pepper. Tøm sausen over kyllingbrystene og server. Kokken foreslår dampet basmatiris som tilbehør. Det lagde jeg til gubben som ikke er på lavkarbo. Selv spiste jeg wokede grønnsaker til.

Bon apetit!

__________________
Klem fra Maja

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 10:47   #2
Arka
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Jeg bor i Østfold langt ut i skogen den grønne.
Innlegg: 65
Arka er på en erverdig vei

Sv: Saftig Liveche-kylling fra Østfold

Mmmmmm - ser godt ut. Skal prøve.

Arka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen fra Østfold på ED? nybegynner Eurodiett 3 26-11-12 08:28
Saftig og enkel sjokoladekake karmar-pedersen Kake/dessert og snacks 26 07-05-10 20:34
Kylling grm123 Spørsmål og svar 3 01-03-09 20:17
Saftig sjokoladekake dingpot Bakst 7 27-01-08 20:49
Kylling Mussallam (kylling med nøtter) Marianne Middag 0 29-12-04 11:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no