Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Metabolic typing?

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-05-09, 23:51   #1
Juve
Juniormedlem
 
Juve sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: østlandet et sted
Alder: 34
Innlegg: 23
Juve er på en erverdig vei

Metabolic typing?

Noen andre som følger metabolic typing her?

Jeg har begynt for ikke så lenge siden, etter å hørt på et veldig oppsiktsvekkende, interressant og ikke minst klargjørende foredrag om metabolic typing, holdt av Ole Haslestad og Jesper Ask fra firmaet "Tilstandsfabrikken". Det forandret hele mitt syn på mat.

Vil veldig gjerne dele erfaringer og tips med andre!

Kort om metabolic typing (fritt etter eget hode):
- Går ut på at man spiser mat tilpasset sin egen metabolisme, slik at man optimerer forbrenningen sin, normaliserer vekta, får mer energi og generelt bedre helse
- Forklarer hvorfor ingen diett virker på alle: Vi er ganske enkelt forskjellige
- Kan dele mennesker inn i proteintyper, karbohydrattyper, og de som er midt i mellom.
- De fleste nordmenn er proteintyper, dvs at de trenger mest fett og proteiner for å fungere optimalt. Dette stammer trolig fra gammelt av da vi nordboere levde av kjøtt og flesk. Det har ikke vært særlig bra tilgang på korn og andre karbohydratrike matvarer (selvfølgelig noe grønnsaker osv) opprinnelig her, dermed er ikke kroppen vår satt sammen til å omsette så utrolig mye karbohydrater. Det er derfor lavkarbodietter fungerer så bra for så mange!
- Selv om man er proteintype, kan det variere hvor stor andel av hvert næringsstoff som er optimalt for hver enkelt. Noen trenger kanskje 70 % fett og proteiner og 30 % karbohydrater (helst med lav GI), mens andre kan ha litt andre forhold. Beste måten å finne ut dette på er å teste ut, og kjenne etter hvordan kroppen fungerer. Men dette kan også testes.
- Det er ikke mengden mat, men sammensetningen av maten som er essensielt når man vil nå sin idealvekt.

Etter jeg begynte å spise slik, har jeg akutt mistet alt søtsug, jeg er lengre mett, har stabilt blodsukker hele tiden, fått mer energi, bedre humør, aldri syk lenger, blitt mer effektiv og konsentrert når det gjelder skolearbeid, osv osv. Og jeg har alltid vært veldig aktiv og spist relativ sundt, men dette slår alt! En annen bra virkning er at jeg tenker mye mindre på mat! Kroppen min er fornøyd, og maser ikke. Det påvirker også tankegangen min, og mat er ikke lenger et stort fokus=)

Jeg er en proteintype, det merker jeg veldig godt fordi jeg føler meg så uendelig mye bedre når jeg spiser mest proteiner og fett, og minst karbohydrater. Har enda ikke funnet det eksakte forholdet, men prøver å holde ca 70 - 30 (uten at jeg gidder å måle og veie osv). Men for å finne ut eksakt, går det an å ta diverse tester og sånn, hos helseinstitusjoner som "driver med" metabolic typing. Tror jeg kanskje skal gjøre det en gang, når jeg får tid:P Men nå blir det masse babling her.

Ville i utgangspunktet hører om noen andre har hørt om det, eller følger det? Så gi et lite pip fra deg om du også følger det, eventuelt lurer på noe. Jeg kan ikke så masse om det, for har ikke gått på kurs eller noe, men kan litt=)

Og hvis du ikke har hørt om det, anbefaler jeg deg på det sterkeste å søke litt på nettet og sånn. Finnes også noen kurs rundt om kring tror jeg, men blir nok mer og mer etterhvert som det blir mer kjent! Tror Ole og Jesper er i gang med å skrive en bok. Den skal jeg garantert kjøpe når den kommer ut!


Sist redigert av Juve : 05-05-09 kl 09:12.
Juve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 10:28   #2
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 56
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Metabolic typing?

Opprinnelig lagt inn av Juve, her.

Etter jeg begynte å spise slik, har jeg akutt mistet alt søtsug, jeg er lengre mett, har stabilt blodsukker hele tiden, fått mer energi, bedre humør, aldri syk lenger, blitt mer effektiv og konsentrert når det gjelder skolearbeid, osv osv. Og jeg har alltid vært veldig aktiv og spist relativ sundt, men dette slår alt! En annen bra virkning er at jeg tenker mye mindre på mat! Kroppen min er fornøyd, og maser ikke. Det påvirker også tankegangen min, og mat er ikke lenger et stort fokus=)

Jeg er en proteintype, det merker jeg veldig godt fordi jeg føler meg så uendelig mye bedre når jeg spiser mest proteiner og fett, og minst karbohydrater. Har enda ikke funnet det eksakte forholdet, men prøver å holde ca 70 - 30 (uten at jeg gidder å måle og veie osv).

Det er flere enn meg som er litt skeptisk til dette: http://www.marksdailyapple.com/metabolic-typing/
Det er ingen tvil om at enkelte mennesker tåler karbohydrater bedre enn andre. Har selv venner som spiser masse brødmat og kaker og er slanke. Men, jeg tror likevel at selv de ville følt seg bedre hvis de prøvde lavkarbomat.

Det er flott at du har mistet søtsuget og føler deg bedre, men det kan godt hende at du føler deg enda bedre med enda mindre karbohydrater.
Selv kjører jeg minst 75% fett, under 20% protein og under 5% karbo.
Skal du ned i vekt? Hvis svaret er ja, kan du jo teste en periode med LCHF og se om du går raskere ned i vekt.

Litt på siden, men her er en annen type diett (bare kødd, men de kunne sikkert tjent masse penger på den): http://paynowlivelater.blogspot.com/...lour-diet.html

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 10:44   #3
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 56
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Metabolic typing?

Fant forresten en test her: http://www.naturalhealthyellowpages....self_test.html

Jeg ble proteintype selv. Ingen bombe akkurat...

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 12:44   #4
Juve
Juniormedlem
 
Juve sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: østlandet et sted
Alder: 34
Innlegg: 23
Juve er på en erverdig vei

Sv: Metabolic typing?

Ja, når du sier det, så har jeg også vanskelig for å se for meg at noen egentlig vil fungere optimalt med et kosthold bestående av masse karbohydrater og lite fett. For har lest en del om fordelene kroppen har av å innta masse fett osv, f.eks. mht andel lecitiner i blodet, som gjør det lettere for kroppen å forbrenne fett.

Så er godt mulig at det ikke stemmer helt med karbohydrattyper osv. Grunnen til at jeg forelsket meg i det var jo at jeg skal leve på et lavkarbokosthold, som jeg synes funker veldig bra.

Men det var ihvertfall et veldig bra foredrag, som på en måte ufarliggjorde det å leve på et kosthold med mye proteiner og fett, som samtidig forklarte mange biologiske sider ved det. Jeg hadde nemlig gjennomgått en krig inni mitt eget hode om hvorvidt jeg egentlig skulle prøve å kutte ned så mye karbohydrater som mulig, eller om jeg skulle høre på det som sa det var farlig å leve på høyprotein- og fettdiett. Etter foredraget ble jeg ihvertfall overbevist om at jeg var en proteintype, og at jeg skulle fortsette å kutte ned på karbohydrater. Foredragsholderne la også mest vekt på proteintypen, og jeg fikk inntrykk av at det viktigste budskapet deres var at vi må spise mindre kabrohydrater, og at vi selv må føle oss frem til hva som fungerer best for oss.

Så metabolic typing kan kanskje være en inngangsport for folk som enda ikke har fått øynene opp for lavkarbo, heller enn en overgang fra allerede hardbarka-lavkarbofolk:P

Kanskje jeg trenger mindre karbohydrater, men jeg tar ett steg av gangen og ser hvordan jeg reagerer på det. Nå får jeg omtrent bare i meg karbohydrater fra grønnsaker, bær, litt melkeprodukter, til nød en skive rugsprø en gang i blandt (selvfølgelig sammen med masse proteiner og fett) og usøtet syltetøy. Men kanskje jeg prøver å kutte ned ytterligere på karbohydratene etterhvert:P

Men er tror du det er naturlig for kroppen å innta nesten ikke noe karbohydrater? Jeg blir litt forvirra i hele jungelen av teorier og påstander. Det finnes argumenter og motargumeter for alt, og studier som viser ditt og avkrefter datt. Jeg veit ihvertfall at jeg vil leve på et lavkarbokosthold, men ikke helt hvordan jeg skal sette det sammen enda.


Sist redigert av Juve : 05-05-09 kl 12:52.
Juve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 20:18   #5
Savoy89
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5
Savoy89 er på en erverdig vei

Sv: Metabolic typing?

Noen som vet hvor i Norge (helst i Oslo området) man kan få testa hvilke matvarer og hva slagsd type diett man responderer best på?

Savoy89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mye fett og proteiner, generelt mye men sunne kalorier Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 20:33   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Metabolic typing?

Jeg har tatt hårmineralanalyse noen runder nå, og den metabolske typen min har endret seg underveis. Jeg var hurtig og nr 4, og nå er jeg langsom nr 1. Det har visst med at kroppskjemien min endrer seg etterhvert som ubalansene rettes opp. Jeg merker veldig godt at det stemmer det som blir sagt om hvordan det skal være (jeg har observert endringene i kroppen min, og så kommer de nye resultatene som sier at jeg skal ha de endringene jeg har observert. Det er ganske spennende!). Så hvilken metalbolsk type en er er gjerne ikke statisk.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 17:12   #7
Savoy89
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5
Savoy89 er på en erverdig vei

Sv: Metabolic typing?

Opprinnelig lagt inn av Savoy89, her.

Noen som vet hvor i Norge (helst i Oslo området) man kan få testa hvilke matvarer og hva slagsd type diett man responderer best på?

Noen som vet?

Savoy89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mye fett og proteiner, generelt mye men sunne kalorier Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 22:08   #8
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Metabolic typing?

Ser at denne tråden er gammel...men pytt pytt.. Synes den fortjener litt "oppussing". Dessuten er det noe jeg har begynt å tenke på. Og lese om.

Leser at det er snakk om proteintyper og karbohydrattyper. det betyr ikke at man skal spise høykarbo på karbo-typen! det betyr at man kan spise mer Fedon(kanskje den eldre utgaven) på karbo-typen. og mer OE-aktig/Ketose på proteintypen.
Er det noen som følger sin metabolisme og kan noe mer om det?
vet at blant annet Kjernesunn har "program" og testing på dette. kunne tenke meg å grave mer om det.

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 22:30   #9
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Metabolic typing?

åå nå leste jeg på kilden som den refereres til her ser at det er høykarbo de sikter til på karbo-typen.
MEN..jeg har lest om dette i forbindelse med kjerneusnn/spis deg yngre. Og der er det mer ment Fedon-aktig på karbo-typen. altså lavkarbo uansett type. og mer ketose(eller OE-aktig)på proteintype. og da synes jeg at det rimer bedre

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Svar

Emneord
kostholdsfilosofi


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no