Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Lavkarbo har ikke noe for seg

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 13-08-10, 14:16   #76
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Maten er trøsten når du er på felgen, det skjønner du?

Ja, jeg skjønner. Desverre er trøstespising et av de verste symptomene på psykiske lidelser, og mange av oss har erfart hvordan det forverrer situasjonen framfor å bedre den. Men det man må spørre seg om er jo hva den bedrer? Og hvor lenge? Er det bedre å spise seg til døde?
Kanskje du skal snakke med noen som kan endel om dette med følelser og mat? Det finnes mange interessegrupper for spisefortyrelser som er gode på å hjelpe

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 13-08-10, 14:21   #77
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Her må det en oppklaring til. Jeg ble dårligere psykisk av å gå på lavkarbo! Når du er deprimert og må kutte ut mat du elsker, ja da blir situasjonen lite lystig. Maten er trøsten når du er på felgen, det skjønner du? Jeg har prøvd lavkarbo (hva er det) og gikk litt ned i vekt, men ikke nok. Jeg trenger ingen moralister, ingen har vondt av loff og softis, er det det jeg må ha for å få et bedre liv så velger jeg det. Jo det er en trøst, men du må sjøl ha vært så deprimert at du har lyst til å dø, for å skjønne det. Hvis man ikke skal kose seg med god mat, hva er det igjen da? Mye av maten som er nevnt her inne er bare grusom. Jeg får ikke ned Lindberg brød og knekkebrød som ikke smaker i det hele tatt. Men jeg er med og prøver en gang i blant.
Men jeg kutter ikke ut softis og napoleonskake!

ALLE har vondt av loff og softis, uansett. Om du går på lavkarbo eller VK, så er loff og softis jukse mat (bare spør Drevon). Hva du kan kose deg med om du ikke bruker mat? Jo, massevis. Bade, trene, se en god film, gå en tur i skogen og lytte og lukte, sex, vaske huset (om du liker å vaske da). Mat er fortrinnsvis det du koser deg med 20 minutter pr måltid, gjerne det dobbelte om du har venner eller familie å konversere samtidig. Men du....ikke kutt ut sotis og napoleonskake, det er for godt til å kutte ut....men det går jo an å kutte NED?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 13-08-10, 14:38   #78
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.

Aha, mistenker at det er her jeg har gjort noe feil. Har trent som vanlig etter jeg la om kostholdet fra høykarbo til 30-50 karbs per dag (bestemte meg bare en lørdag for snart 3 uker siden) og er uopplagt, trøtt, sliten, presterer dårlig på trening, gått ned en halv cm rundt midja, etc. Skjønner at jeg har gjort noe feil, og kanskje jeg rett og slett ikke har vært snill med kroppen i denne overgangsfasen? Du virker til å ha god erfaring med dette, så derfor jeg henvender meg til deg her Muligens må jeg kanskje være strengere på karbs i overgangsfasen også?

Det er nok mange her som har lengre erfaring i lavkarbo, men jeg har ganske grei peiling på lavkarbo og trening. Jeg er jo ivrig løper, og har surfet rundt på nettet i nærmere et år for å forske på dette, gått på forelseninger med Dag Viljen osv for å lære.
Jeg gikk på under 10 karbs de første 4 mnd, og jeg visste at kroppen kunne kjennes ut som et lik, men jeg tenkte som så at når jeg presser kroppen til å bruke fett, så må det jo kunne gå raskt. Kroppen var så å si ødelagt i 3.5 uker, for så å eksplodere av energi i uke 4. Jeg gikk på ca 80 % fett, fett har aldri vært problem for meg. Mettet fett anser jeg for å være langt bedre enn umettet, og holdt meg mest mulig til det i starten.
Så der de fleste feiler, er fettinntaket. De aller fleste går på sparbluss når det gjelder fett, og tenk det et sankthansbål som skal tennes skikkelig. Hva bruker du? Vann eller bensin? Fyll på med fett dag etter dag, og bålet MÅ ta fyr. Kroppen er bare sånn. Jo mer fett, jo kraftigere bål.

At du er uopplagt, trøtt og sliten, er jo selvfølgelig fordi kroppen ikke får nok energi, ofte fordi man spiser for lite fett, eller fordi kroppen ennå ikke har tatt i bruk sin glemte fettforbrennings metode. Desverre så er det mange som henger seg opp i LAVKARBO, og overser HIGH FAT. Om man skjønner konseptet, og kjører på med mye fett, og lar karbohydratene være, så vil man etter kort tid gå ned i vekt, ca 1 kilo fett i uken.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 13-08-10, 14:46   #79
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Her må det en oppklaring til. Jeg ble dårligere psykisk av å gå på lavkarbo! Når du er deprimert og må kutte ut mat du elsker, ja da blir situasjonen lite lystig. Maten er trøsten når du er på felgen, det skjønner du? Jeg har prøvd lavkarbo (hva er det) og gikk litt ned i vekt, men ikke nok. Jeg trenger ingen moralister, ingen har vondt av loff og softis, er det det jeg må ha for å få et bedre liv så velger jeg det. Jo det er en trøst, men du må sjøl ha vært så deprimert at du har lyst til å dø, for å skjønne det. Hvis man ikke skal kose seg med god mat, hva er det igjen da? Mye av maten som er nevnt her inne er bare grusom. Jeg får ikke ned Lindberg brød og knekkebrød som ikke smaker i det hele tatt. Men jeg er med og prøver en gang i blant.
Men jeg kutter ikke ut softis og napoleonskake!


Jeg har vært deprimert og hadde lyst til å dø, av mange årsaker. Maten jeg spiste var en av grunnene, masse karbohydrater. Den ser jeg nå når jeg ikke har spist raske karber på 16 mnd.

Jeg synes også brød, softis (all slags is), sjokkis, bakervarer (kanelboller!!! *sikle*er godt, men jeg vet hva det gjør med meg! Kanskje jeg engang kan spise slikt og holde meg til litt, men det blir nok ikke enda.
Saken er at jeg nå ikke savner det i det hele tatt, og det koster meg ingenting at folk sitter rundt meg og gafler i seg.
Jeg vet at jeg kan lage meg kaker og is om jeg vil, (is lager jeg rett som det er) og det er rett og slett nok for meg.
Spiser mat jeg liker, det er nok å velge i!


Jeg gikk inn for ketolyse 100%, ingen sprekker i det hele tatt og formen min er blitt veldig bra.
Når jeg trener, kan jeg holde ut i evigheter og blir litt forundret for timene tar slutt så fort...
Jeg har masse energi, bare så synd at jeg har andre ting som stopper meg i å trene hver dag og som jeg vil.

Lavkarbo har mye for seg, men man må gå inn for det 100% før man kan uttale seg om det funker eller ikke.

For noen gjør det kanskje ikke det, men det gjør nok det for de fleste.

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 13-08-10, 14:50   #80
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

At du er uopplagt, trøtt og sliten, er jo selvfølgelig fordi kroppen ikke får nok energi, ofte fordi man spiser for lite fett, eller fordi kroppen ennå ikke har tatt i bruk sin glemte fettforbrennings metode. Desverre så er det mange som henger seg opp i LAVKARBO, og overser HIGH FAT. Om man skjønner konseptet, og kjører på med mye fett, og lar karbohydratene være, så vil man etter kort tid gå ned i vekt, ca 1 kilo fett i uken.

Takk for vettug og langt svar, et spørsmål står da igjen: jeg har hørt at høyfett/lavkarbo (ala ketolyse) er vektregulerende. Dvs, er man ikke overvektig vil man i grunnen bare stå stille, eller i verste fall gå opp i vekt. Har et stoffskifte på bærtur og er dermed redd for at et skyhøyt fettinntak bare vil gjøre at jeg legger på meg i rekordfart. Kan du berolige meg her?

Til nå har jeg spist mer fett enn proteiner, har sjekket på vektklubben (haha, hysj). 64 prosent fett, 26 prosent protein og 10 prosent karbo. Bruker ha karbo på 6-7-8 prosent egentlig. Er det nok fett?

Og et spm til: bør jeg ligge moderat på treninga til jeg også "eksploderer av energi"? Hvor mye skal jeg lytte til kroppen? F.eks i dag: skutt, ullen i hodet, likevel bestemt meg for å trene. Bør jeg?

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag
Gammel 13-08-10, 14:52   #81
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Her må det en oppklaring til. Jeg ble dårligere psykisk av å gå på lavkarbo! Når du er deprimert og må kutte ut mat du elsker, ja da blir situasjonen lite lystig. Maten er trøsten når du er på felgen, det skjønner du? Jeg har prøvd lavkarbo (hva er det) og gikk litt ned i vekt, men ikke nok. Jeg trenger ingen moralister, ingen har vondt av loff og softis, er det det jeg må ha for å få et bedre liv så velger jeg det. Jo det er en trøst, men du må sjøl ha vært så deprimert at du har lyst til å dø, for å skjønne det. Hvis man ikke skal kose seg med god mat, hva er det igjen da? Mye av maten som er nevnt her inne er bare grusom. Jeg får ikke ned Lindberg brød og knekkebrød som ikke smaker i det hele tatt. Men jeg er med og prøver en gang i blant.
Men jeg kutter ikke ut softis og napoleonskake!

Er du sikker på at det er bare lavkarbo som er årsaken? Begynte ikke du i tillegg å kutte ned på nødvendig medisin?


Sist redigert av Gerd : 13-08-10 kl 14:58.
Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1
Gammel 13-08-10, 15:57   #82
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.

Har et stoffskifte på bærtur og er dermed redd for at et skyhøyt fettinntak bare vil gjøre at jeg legger på meg i rekordfart. Kan du berolige meg her?

For å si det enkelt så må det insulin til for å lagre fett, og for å produsere mer insulin må blodsukkeret opp, og skal blodsukkeret opp så må det inntak av sukker/stivelse inn i form av karbohydrater. På et karbohydratinntak på mindre enn ca 70 gr kh om dagen så er det ikke nok karbohydrater igjen i kroppen til å lagres i fettcellene etter at hjernen har tatt sitt. Lavkarbo er ofte en god løsning for folk med forstyrret stoffskifte. .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 13-08-10, 16:07   #83
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

For å si det enkelt så må det insulin til for å lagre fett, og for å produsere mer insulin må blodsukkeret opp, og skal blodsukkeret opp så må det inntak av sukker/stivelse inn i form av karbohydrater. På et karbohydratinntak på mindre enn ca 70 gr kh om dagen så er det ikke nok karbohydrater igjen i kroppen til å lagres i fettcellene etter at hjernen har tatt sitt. Lavkarbo er ofte en god løsning for folk med forstyrret stoffskifte. .

Jaaa, teorien er så fin og jeg tror på den, men er så redd for at kroppen min er det ene untaket, hehe.

Men, jeg SKAL prøve det fremover. Jeg starter i morgen den dag.
Noen forslag hvordan jeg kan lure inn mer fett? Jeg spiser allerede fullfettsprodukter, men har ikke sjans til å shotte fett. Da brekker jeg meg tror jeg :-/

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag
Gammel 13-08-10, 16:09   #84
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.

Jaaa, teorien er så fin og jeg tror på den, men er så redd for at kroppen min er det ene untaket, hehe.

Men, jeg SKAL prøve det fremover. Jeg starter i morgen den dag.
Noen forslag hvordan jeg kan lure inn mer fett? Jeg spiser allerede fullfettsprodukter, men har ikke sjans til å shotte fett. Da brekker jeg meg tror jeg :-/

Nei, shotte fett behøver du ikke å gjøre, altså. Det skal faktisk ikke så mye til å komme i 70% og mer, bare vær bevisst på å velge de feteste kjøttypene; Nakkekoteletter, kjøttdeig og ikke karbonadedeig, fisk som makrell, laks og sil framfor hvit fisk, stek all mat i smør etc.
Jeg kommer fint opp i 70%+ på et kosthold uten andre meieriprodukter enn smør.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 13-08-10, 16:23   #85
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nei, shotte fett behøver du ikke å gjøre, altså. Det skal faktisk ikke så mye til å komme i 70% og mer, bare vær bevisst på å velge de feteste kjøttypene; Nakkekoteletter, kjøttdeig og ikke karbonadedeig, fisk som makrell, laks og sil framfor hvit fisk, stek all mat i smør etc.
Jeg kommer fint opp i 70%+ på et kosthold uten andre meieriprodukter enn smør.

Jeg har av og til litt problemer med for mye fett, blir kvalm. Men, det er kanskje en vanesak uansett. Det er nok fordi jeg har levd lavfett i så mange år. Jeg gir dette en sjans altså, fra i morgen av. Da blir det osteomlett med bacon som dagen-derpå frokost.

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag
Gammel 13-08-10, 16:30   #86
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Det kan være en fordel å øke langsomt på for å slippe de verste bivirkningene, så om du føler litt ubehag, innfør litt og litt mer fett langsomt i stedet for å kjøre på med full musikk fra den ene dagen til den andre .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 13-08-10, 16:46   #87
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det kan være en fordel å øke langsomt på for å slippe de verste bivirkningene, så om du føler litt ubehag, innfør litt og litt mer fett langsomt i stedet for å kjøre på med full musikk fra den ene dagen til den andre .

Hehehe, godt poeng! Da skal jeg virkelig prøve dette. Kjempespent. Kjæresten backer meg heldigvis hundre prosent, så er bare å kjøre på.

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag
Gammel 13-08-10, 18:39   #88
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Så trist å lese at du har et såpass vanskelig liv. Kanskje er ikke dette det rette tidspunkt for deg å slanke deg? Kanskje skal du heller ta tak i viktigere ting i livet ditt? Hvis du er veldig deprimert er det kanskje viktigere å ta tak i den psykiske helsen din?

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 13-08-10, 21:24   #89
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Det er mulig å slanke seg, men ikke med den maten som er aktuell her inne. for å fungere må jeg ha brød og corn flakes og melk. Alt dette er fy fy på lavkarbo. Det var foreslått et knekkebrød som ikke var menneskeføde. Jeg liker Wasa frokost, men det er det vel for mange karb i. De som truet med utestengelse bør skamme seg. Det var idiotiske kommentarer.

Hvis du kjøper sukkerroefiber og/eller soyaflokker som begge har konsistens som corn flakes og mikser dem i en dl helmelk/surmelk eller to er ikke det verdens undergang! Wasa Fiber Plus kan man spise på lavkarbo!

Jeg spiser alt overnevnte og det med god samvittighet og jeg spiser lavkarbo!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 13-08-10, 21:27   #90
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Når det gjelder brød spiser jeg både Fedons butikkbrød samt Lettbrødet..

ALT som er bedre enn hva det kunne ha vært ER bedre!!! Det trenger ikke være best mulig..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 13-08-10, 21:31   #91
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

jeg lever i et tomt ekteskap uten kjærlighet, så sex er ikke noe jeg har hatt på 17 år. Jeg har ingen ting utenom mat og glede meg over. Ingen venner, deprimert og suicidal. Store problemer, kan se en pornofilm en gang i blant. Det er et liv uten gled! Og da gjør det godt med napoleonskake og softis og hamburgere. Det er ikke mulig å trappe ned på maten når jeg har store personlige problemer. Jeg ble dårligere av å gå på lavkarbo, ingen tvil om det. det er mager trøst å lese at andre har glede av sponplater.

Har du hørt og lest om Maslows behovspyramide??


Da jeg lærte først om den kom jeg aldri over trinn 1. Nå er jeg på trinn 4!! Det går an, men det krever mye arbeide av en selv.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 13-08-10, 21:33   #92
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

jeg lever i et tomt ekteskap uten kjærlighet, så sex er ikke noe jeg har hatt på 17 år. Jeg har ingen ting utenom mat og glede meg over. Ingen venner, deprimert og suicidal. Store problemer, kan se en pornofilm en gang i blant. Det er et liv uten gled! Og da gjør det godt med napoleonskake og softis og hamburgere. Det er ikke mulig å trappe ned på maten når jeg har store personlige problemer. Jeg ble dårligere av å gå på lavkarbo, ingen tvil om det. det er mager trøst å lese at andre har glede av sponplater.

Og en annen ting jeg reagerer på... Du forteller alt du IKKE har!!

Finn heller ut alle de positive tingene du HAR! Du må endre tankegangen din! Hvis man tenker negativt er man garantert å havne nede i gjørma..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 13-08-10, 21:34   #93
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

ALT som er bedre enn hva det kunne ha vært ER bedre!!! Det trenger ikke være best mulig..

Så enig, så enig. Lavkarbo er mye mer enn ketolyse. Mye handler om å finne sunnere løsninger. Selv om jeg nok tror at de mer ekstreme diettene er mest effektive, så skal man finne et kosthold som er til å leve med for hver enkelt. Det er ikke alle som har det like travelt. Lykke til Jae-Ols med å finne noe som kan passe for deg.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 13-08-10, 21:42   #94
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

jeg lever i et tomt ekteskap uten kjærlighet Skill deg! , så sex er ikke noe jeg har hatt på 17 år. Gå på byen! Finn deg ei som vil ha en ons! Jeg har ingen ting utenom mat og glede meg over. Finn noe annet enn mat som kan glede deg, og heller belønn deg selv med god mat. Ingen venner, deprimert og suicidal. Det er DIN oppgave å skaffe venner! Ta kontakt med en fremmed, i parken, i busskøen, i kassa på rema 1000. INGEN andre enn deg har ansvar for hvordan DU føler deg! Store problemer, kan se en pornofilm en gang i blant. Det er et liv uten gled! Gled deg over pornofilmene.. De KAN være utrolig pirrende og morsomme (anbefaler disse danske filmene over alle stjernetegnene med Ole Søltoft) Og da gjør det godt med napoleonskake og softis og hamburgere. Det er ikke mulig å trappe ned på maten når jeg har store personlige problemer. Jeg ble dårligere av å gå på lavkarbo, ingen tvil om det. det er mager trøst å lese at andre har glede av sponplater. Gled deg over at andre kan glede seg over sponplater!

Lykke til!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 14-08-10, 00:53   #95
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Dette er tydelig en person som ikke vil ha hjelp, men bare føler for å klage. Nuff said.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad!
Gammel 14-08-10, 01:02   #96
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.

Hehehe, godt poeng! Da skal jeg virkelig prøve dette. Kjempespent. Kjæresten backer meg heldigvis hundre prosent, så er bare å kjøre på.

Hei Augustina.

Du kan også passe på å ikke få i deg for mye proteiner pr. dag. Overskudd av proteiner kan omdannes til "sukker" med ca. 30-50% effektivitet.

1 til 1,5 ganger kroppsvekt i gram er vel det som går rundt som anbefalt for proteiner pr. dag. Det er studier på rotter etc. som tilsier forlenget levetid ved å holde seg under slike grenser i protein-forbruk. Forlenget levetid som jeg har skjønt det, henger sammen med hvor lite skade som oppstår på cellene våre/hvor raskt de må fornyes bl.a.

Mvh
BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd..
Gammel 14-08-10, 11:05   #97
Chibi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 7
Chibi er på en erverdig vei
Smile

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Jeg er så rik at jeg har 200 kr. Sånn er det å være trygdet. Og jeg har en film jeg liker godt. Og jeg liker å lese bøker. Men det veier ikke opp mot alt det jeg ikke har. jeg regner meg som fattig og en som aldri kommer ut av fattigdommen. Men jeg kever pr. dato.

Ønsker ikke å kommentere din livsituasjon og prøve å hjelpe der, for det vet jeg ingen ting om Men jeg håper at du finner noen gleder her i livet til tross for hvordan livet ditt er akkurat nå <3
MEN!

Det finnes mer innen lavkarbo enn ketolyse! Jeg begynte selv med ketolyse, men jeg kom ikke over de første ukene selv. Maten var god (jeg er glad i å lage mat, og det blir mye forskjellig her i heimen), men jeg fikk utslett på overkroppen som klødde og så forferdelig ut, og det spredte seg ganske mye. Etter 4uker orket jeg ikke me,r og gikk ut av ketose og over på generell lavkarbo.

Med dette har jeg egentlig bare kuttet ut sukker, mye brød, poteter, pasta og ris, og erstattet med andre ting.
Brød fikset jeg lett med knekkebrød (finnes mange gode typer som ikke er fy-fy på lavkarbo så lenge man ikke spiser mange av dem. Jeg har vært glad i knekkebrød lenge, så utfordringen min var å ikke spise mange. Det ordnet jeg med mer pålegg som jeg er enda mer glad i enn knekkebrød! Her dynger man på med smør, eggerøre, leverpostei, servelat og annet som måtte friste ^^
Poteter har jeg byttet ut med blomkål/gulrot puré som jeg har litt salt, fløte, smør og rømme i. Kålrabistappe er også godt! Ris har jeg kuttet ut nesten helt, og erstattet med salat og wokede grønnsaker. pasta var værre, men jeg har funnet ut at det er digg å spise pastasauser og slikt med skje, uten pasta også :P
Melk drikker jeg også, men jeg holder meg under 100g karbo om dagen. helst mellom 40 og 70.
Jeg koser meg med frukt også (noe som var et stort savn for meg på ketolyse). De værste synderne er stivelseskildene! poteter, pasta, ris, brød.
Hvis du vil trappe ned mer, kan du finne andre kilder å kutte karbene på også

Hittil har jeg gått ned jevnt 1kg i mnd, og jeg var ikke veldig overvektig i utgangspunktet, så er ikke så mye å ta av. (veide 60kg, nå er jeg nede i 56, og jeg er 1.56høy).
Men for meg nå handler det ikke om vekta lenger. Det handler om min generelle dagsform og helse. Jeg var på besøk hos familie i et par uker denne sommeren, og siden jeg ikke er noen hard-core slanker, har jeg koset meg med både kaker og pasta (og annet fy-fy) mens jeg var på ferie. Jeg begynte å bli mindre opplagt, røyte masse, få tørr hud og kviser etter 1,5uker med høykarbo.
Da styrer jeg heller unna neste gang >.<

Jeg veit det er tøfft for deg, men gi det en sjanse, i ditt eget tempo, og finn noe du kan leve med. Du må nok gjøre et par offer, men det er verdt det! Og er du en søtmoms, så har Rema1000 en veldig fin Sukkerfritt-hylle og cloetta sjokolade hvis du tåler kunstig søtning

Masse lykke til!

Chibi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 14-08-10, 11:39   #98
Superbolla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 49
Innlegg: 24
Superbolla er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Jeg er så rik at jeg har 200 kr. Sånn er det å være trygdet. Og jeg har en film jeg liker godt. Og jeg liker å lese bøker. Men det veier ikke opp mot alt det jeg ikke har. jeg regner meg som fattig og en som aldri kommer ut av fattigdommen. Men jeg kever pr. dato.

Jeg vet at det er lett å havne i depresjonshengemyra.. Og det er vanskelig å komme seg opp, og kanskje du trenger hjelp til det?

Jeg har vært der selv, men opplevde at det å komme seg på lavkarbo stabiliserte humøret! For min del var det mye karbohydratene som skapte store svingninger i blodsukkeret, som gjorde at jeg også havnet i kjeller'n...
På lavkarbo føler jeg meg jevnere og gladere, kanskje også fordi jeg føler at det skjer noe!

Kanskje du skulle gått til noen som kan hjelpe deg med tanker, mat og selvbilde? Kognitiv terapi går på å endre tankemønsteret, og bor du i Oslo vet jeg om en flink en...

Jeg tror man har så lett for å fokusere på at det RUNDT en skal gjøre en lykkelig, men sannheten er at det er det INNI oss som gjør oss lykkelige...!!

Man har da to valg, enten jobber man med livet sitt, ellers må man bare sitte der og la livet suse forbi... Det er en jobb å gjøre, men tro meg, det går an!

__________________
Vet du hva kalorier er?
Det er små uhyrer som lusker rundt i huset om natten, og syr inn klærne dine mens du sover...

Superbolla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman..
Gammel 14-08-10, 11:46   #99
Superbolla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 49
Innlegg: 24
Superbolla er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Jeg er så rik at jeg har 200 kr. Sånn er det å være trygdet. Og jeg har en film jeg liker godt. Og jeg liker å lese bøker. Men det veier ikke opp mot alt det jeg ikke har. jeg regner meg som fattig og en som aldri kommer ut av fattigdommen. Men jeg kever pr. dato.

Forresten finnes det veldig mange gode bøker der ute!

http://lillemaane.no/katalog/hvordan_vinne_venner.html

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...oduktId=189148

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...duktId=1494760

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...oduktId=148066

__________________
Vet du hva kalorier er?
Det er små uhyrer som lusker rundt i huset om natten, og syr inn klærne dine mens du sover...

Superbolla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman..
Gammel 14-08-10, 11:57   #100
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.

Takk for vettug og langt svar, et spørsmål står da igjen: jeg har hørt at høyfett/lavkarbo (ala ketolyse) er vektregulerende. Dvs, er man ikke overvektig vil man i grunnen bare stå stille, eller i verste fall gå opp i vekt. Har et stoffskifte på bærtur og er dermed redd for at et skyhøyt fettinntak bare vil gjøre at jeg legger på meg i rekordfart. Kan du berolige meg her?

Til nå har jeg spist mer fett enn proteiner, har sjekket på vektklubben (haha, hysj). 64 prosent fett, 26 prosent protein og 10 prosent karbo. Bruker ha karbo på 6-7-8 prosent egentlig. Er det nok fett?

Og et spm til: bør jeg ligge moderat på treninga til jeg også "eksploderer av energi"? Hvor mye skal jeg lytte til kroppen? F.eks i dag: skutt, ullen i hodet, likevel bestemt meg for å trene. Bør jeg?

Du bør nok gå enda høyere på fettet, men ta det i rolige steg, ikke gjør som jeg. Jeg tok i hardt, gikk fra ca 50 % til 85-90 % over natta, og da skal jeg si deg kroppen sa i fra Det kom opp igjen. Blir du kvalm, har du som regel fått i deg mer enn kroppen takler, og da KAN du iblant regulere det med ei skive brød, gjerne Lindberg. Kroppens evne til å ta til seg fett går langsomt, men det betyr ikke at du IKKE skal spise mer enn du gjør idag. De fleste ligger mellom 70 og 80% noen ekstreme ligger nærmere 90, mens andre ligger nærmere 60. Det er store variasjoner, men jeg har funnet min plass rett under 80 %. Jeg lå i mange måneder på 85 og mer, men var nesten konstant kvalm, og måtte gå ned igjen.
Fett kan du ikke legge på deg av, om du spiser lite kabohdrater slik at insulinet er lavt. Du vil måtte spise hele dagen om du skulle gå opp i vekt da. Jeg synes ikke du ligger så dårliig an, dra litt opp på fettet, og litt ned på karbo kanskje, så er du nok der du skal være. Photo har gitt deg råd som du bør følge, dama har skikkelig peiling
Er du "ullen" i hodet, så tren. Eller ikke tren. Noen presser seg gjennom denne tida (jeg gjorde det), mens andre trener lett. Jeg synes du bør trene, men ikke så hardt at det gjør noe. Du skader ikke kroppen, men du kjører en maskin uten særlig energi, så du starter egentlig der andre møter "veggen". Men om du trener, gir du kroppen signaler om at den må bytte mønster, for den MÅ gjøre som du sier. Krever du mer energi (trener), så må kroppen gi deg det, altså må den drive nydannning av enzymer som spalter fett, og gi deg nok L - Carnitin, en aminosyre som trekker fettsyren inn i mitokondriene i cellen, der de spaltes og danner ny energi til muskelen (ATP). Jeg oppdaget at jo mer jeg presset meg, selv helt i ørske, jo raskere gikk det. Men, alle er forskjellige, så jeg tror du skal følge din egen indre stemme, men det er altså IKKE farlig å trene som du er nå. Slett ikke

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25? oloevold@online.no Spørsmål og svar 20 29-10-09 10:06
Når man ikke er på lavkarbo/ketolyse diett ... Ista Ketolysekuren 2 09-08-08 12:01
Ikke insulinresistent, er da lavkarbo bra? femalia Ketolysekuren 10 09-07-07 23:27
Nei nå gidder jeg ikke mer lavkarbo moea Lavkarbo generelt 10 27-07-06 02:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no