Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-09-10, 14:54   #26
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

For mye raske karber

Ha ha - ja garantert. For det ER farlig. Der har vi beviset.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:56   #27
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

Litt usakelig, men hva har "lammet" Drevons hjerne?

Han mener at disse nymotens steinalderdiettene er en trendgreie.
Så "tunnelsyn" vil jeg kanskje holde en knapp på...

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 15:07   #28
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Han mener at disse nymotens steinalderdiettene er en trendgreie.
Så "tunnelsyn" vil jeg kanskje holde en knapp på...

He he - ja han henger ikke med stakkar, ting går litt for fort for han vet du.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 15:28   #29
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Etter å ha stirret litt på forumet her i dag synes jeg egentlig det er veldig leit at det ikke dukker opp mer gjennomtenkt kritikk av lavkarbokost, for hvis man ikke allerede sitter inne med en viss mengde informasjon/kunnskap er det vel vanskelig å "se" hvor dårlig "Ernæringsekspertene" faktisk svarer for seg, og dermed å forstå hvorfor mange av oss er så tilsynelatende hissige og raske til å latterliggjøre.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 16:10   #30
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Etter å ha stirret litt på forumet her i dag synes jeg egentlig det er veldig leit at det ikke dukker opp mer gjennomtenkt kritikk av lavkarbokost, for hvis man ikke allerede sitter inne med en viss mengde informasjon/kunnskap er det vel vanskelig å "se" hvor dårlig "Ernæringsekspertene" faktisk svarer for seg, og dermed å forstå hvorfor mange av oss er så tilsynelatende hissige og raske til å latterliggjøre.

Enig! Min mann ble litt bekymret for meg da han leste det. Mora mi har også kommentert det med bekymring. De lever jo ikke lavkarbisk og har aldri lest noen dokumentasjon på hvordan det virker på kroppen og kan ikke mer enn det lille jeg har fortalt dem. For dem som ikke innehar en viss mengde kunnskap om lavkarbo så er Drevons og brøddama sine poenger like gyldige/fornuftige som Hexeberg sine.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 17:13   #31
Ethewia
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Jeg var hos legen i dag for å få svar på noen blodprøver, og han nevnte nettopp denne artikkelen for meg, og var generelt litt nølende i forhold til lavkarbo/ketolyse. Det som slo meg da, er at det er én ting når menigmann ukritisk leser disse artiklene, en annen ting er det når fagpersoner gjør det. Legen min er relativt fersk i gamet, så jeg trodde han var mer oppdatert. Men det kan jo vært motsatt, at han er desto mer redd for å gå i mot statens anbefalinger fordi han er litt usikker. Uansett, jeg synes det var svært vanskelig, for jeg er ganske ny på lavkarbo, og visste ikke helt hva jeg skulle svare. (Kan legges til at jeg har en viss frykt for autoriteter, hehe.) Noen som har noe jeg kan slå i bordet med neste gang?

  Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 17:15   #32
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Det var det jeg mistenkte. At det ikke er verdt å kjøpe dagbladet i dag for å lese artikkelen - ikke at lavkarbo er skadelig for hjernen altså. En kollega kom til meg i dag og sa at det stod at lavkarbo var skadelig for hjernen i VG i dag. Jeg lo kynisk og sa at det var sikkert Drevon som hadde sagt det. Nå hadde han tydelig feil på avisen da hvis det ikke står i VG også.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 17:19   #33
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Han mener at disse nymotens steinalderdiettene er en trendgreie.
Så "tunnelsyn" vil jeg kanskje holde en knapp på...

Hvis steinalderdietten er en ny trendgreie MÅ Drevon deff ha lånt bilen til Michael J Fox fra filmene "Tilbake Til Fremtiden". Fyren må jo være steingammal! Omtrent fossil!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 17:28   #34
Wogew
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 1
Wogew er på en erverdig vei
Talking

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Moren min kjøpte også avisa så ja, salgstrikset funker. Men Dagbla' er jo kjent for å lage skremmeoverskrifter. Synes jeg hører de på redaksjonsmøtet: "Nå er det slutt på flått- og vepsesesongen, noen som har gode forslag om hvordan skremme folk til å kjøpe avisa i dag?"
Har ikke kjøpt Dagbladet siden 1997 da Paul McCartneys album "Flaming Pie", hans beste på nittitallet fikk en toer på terningen av Dagbladets anmelder

Vedlagte bilder
Filtype: jpg dagbla.jpg (22,2 KB, 29 visninger)
Wogew er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wogews Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 20:12   #35
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Var på kostholdsforedrag med Hexeberg for 2 1/2 uke siden. Hun fortalte om at denne artikkelen skulle skrives og regnet med at det ble bråk igjen . Tror nok at hun var litt oppgitt over ensporetheten til enkelte forståsegpåere

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:06   #36
LabbeLis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bodø
Alder: 37
Innlegg: 59
LabbeLis er på en erverdig vei

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Hmmm... Generelt fint å vite at det ikke gjorde noe at jeg glemte å kjøpe Dagbladet når jeg var på butikken :P Fikk en MMS fra en venninne med forsiden på tidligere i dag. Hadde ingen tro på utsagnet, men tenkte det kunne være interessant å lese om hva de mente med det. Gode penger spart altså

__________________

*LabbeLis startet 31. januar 2009*
Diett? Hva er det? Nei, dette er en livsstil! *Foseid - Atkins - Lowcarb*
LabbeLis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid med egne inngrep Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:13   #37
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Man kan jo egentlig lure på hvordan mennesket har overlevd i millioner av år hvis lavkarbo ødelegger hjernen.....

Tror "etablissemanget" som Dahlqvist ville sagt, føler seg truet.
For hva skal f.eks stakkars Frølich gjøre da, hun spiser et halvt brød/dag.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:20   #38
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

For hva skal f.eks stakkars Frølich gjøre da, hun spiser et halvt brød/dag.

Med all den propagandaen vi sender henne og drevon hvert gang de stikker fram nesa skulle det ikke forrundre meg om de er skap-LK'ere Men det kan de jo ikke gå ut med av karrierehensyn, ville jo vært som om NSB ansatte tok bussen til jobb...

Men fra spøk til revolver; den nye forskningen gruser jo hele livsgrunnlaget deres da, så på en måte, langt langt inne, kan jeg forstå dem.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:27   #39
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

den nye forskningen gruser jo hele livsgrunnlaget deres da

I følge dem er "alternativt kosthold" bare svindel for desperate folk som har prøvd alt. De med alternativt kosthold har kurs, senter og slikt og tjener grovt må du jo vite!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 08:55   #40
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Heh.... jeg jobber på et sted hvor det bedrives helseforskning, og kollegaene mine vet at jeg er på lavkarbo-kur, så jeg fikk mange kommentarer om "hvordan det går med hjernen min" (servert med latter, så klart).

Var litt overraska at det sto fint lite om denne hjerneskaden man kan pådra seg i selve artikkelen (selv om jeg egentlig ikke burde være overraska over at en tabloid slenger opp krigsoverskrifter for å lokke lesere).

Derimot kan dette være interessant forskning:

http://www.nytimes.com/2010/09/14/he...?_r=1&src=tptw

Så langtidsvirkning av å bytte ut karber med energi fra kjøtt kan øke faren for kreft. Nå skal det nevnes at dette måles over 20 år, og så lenge er det vel relativt få som spiser strikt lavkarbo.

Den fulle (vitenskapelige) artikkelen finnes her:
http://www.annals.org/content/153/5/289.full.pdf+html

Har ikke gått gjennom den ennå, og kan ikke nok metodikk til å vite om de har gjort en grundig jobb, men kan se om jeg kan få en av kollegaene mine til å se på den.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 10:57   #41
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Derimot kan dette være interessant forskning:

http://www.nytimes.com/2010/09/14/he...?_r=1&src=tptw

Så langtidsvirkning av å bytte ut karber med energi fra kjøtt kan øke faren for kreft. Nå skal det nevnes at dette måles over 20 år, og så lenge er det vel relativt få som spiser strikt lavkarbo.

Den fulle (vitenskapelige) artikkelen finnes her:
http://www.annals.org/content/153/5/289.full.pdf+html

Har ikke gått gjennom den ennå, og kan ikke nok metodikk til å vite om de har gjort en grundig jobb, men kan se om jeg kan få en av kollegaene mine til å se på den.

Regner med at det er denne de har sett på her og her.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 11:20   #42
Ulvemor
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 67
Ulvemor er ny på veien

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Den fulle (vitenskapelige) artikkelen finnes her:
http://www.annals.org/content/153/5/289.full.pdf+html

Har ikke gått gjennom den ennå, og kan ikke nok metodikk til å vite om de har gjort en grundig jobb, men kan se om jeg kan få en av kollegaene mine til å se på den.

Ja, kan du ikke gjøre det?

__________________
~Ulvemor
Ulvemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen LCMF Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 12:13   #43
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Altså, samboer har hatt mail-kontakt med en av ekspertene som er sitert i Dagbladet.
La meg si det slik, overskriften "lavkarbo kan skade hjernen" er det dagbladet som har funnet på, den henger ikke sammen med det som ble sagt til Dagbladet.
Men, skal skrive om dette i bloggen så snart jeg får "grønt lys" for å sitere mailen i bloggen min :-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 12:39   #44
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

ROFL - Lavkarbo?

Den gruppen som spiste aller minst karbohydrater hadde over 35% av energiinntaket sitt fra karbohydrater. Det vil si 152 gram (37.2% av 1641kcal) - mens den gruppen med lavkarbo-kvinner i undersøkelsen som spiste MEST karbo klokket inn på lekre 275g om dagen (60,5% av 1821kcal)

__________________
You think it's FOOD you're eating?

Sist redigert av jvb : 15-09-10 kl 12:41. Årsak: 37,2 ikke 35,2
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 12:54   #45
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Aeryth.... jupp. Den andre linken er en desikering av artikkelen jeg linka, og den første siterer den andre linken, så vidt jeg skjønner (er på jobb og burde egentlig ikke bruke tid på dette)

Jeg har bedt en kollega se på metodikken og effekten, men som Denise Minger påpeker, de kan ikke akkurat sies å ha en typisk ketogen diett (60 % karbo og nedover). Som det påpekes av Minger og jbv, så faller dette glatt utafor kategorien lavkarbo generelt.

Sånn går det når man snubler over ting og ikke har tid til å lese alt. Godt det er andre som rakk det da.

Metodikken kan sikkert være bra, men premissene er helt på jordet. Myth (eller i alle fall title) busted!

Vanligvis er Annals of Internal Medicine relativt bra på kvalitetssjekk, men de kan ikke ha sett så nøye på tittelen.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 20:12   #46
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Aeryth.... jupp. Den andre linken er en desikering av artikkelen jeg linka, og den første siterer den andre linken, så vidt jeg skjønner (er på jobb og burde egentlig ikke bruke tid på dette)

Jeg har bedt en kollega se på metodikken og effekten, men som Denise Minger påpeker, de kan ikke akkurat sies å ha en typisk ketogen diett (60 % karbo og nedover). Som det påpekes av Minger og jbv, så faller dette glatt utafor kategorien lavkarbo generelt.

Sånn går det når man snubler over ting og ikke har tid til å lese alt. Godt det er andre som rakk det da.

Metodikken kan sikkert være bra, men premissene er helt på jordet. Myth (eller i alle fall title) busted!

Vanligvis er Annals of Internal Medicine relativt bra på kvalitetssjekk, men de kan ikke ha sett så nøye på tittelen.

Jeg leste nr en da han la ut den og så at han linket til nr to, men den har jeg ikke fått lest enda. Jeg holder fortsatt på med Denise Mingers knusing av veganerbibelen (The China Study).

Problemet er vel at det ikke er klart definert hva som er lavkarbo. Det er derfor Kostdoktoren og andre prøver å definere LCHF. Siste forslaget jeg så var:

Sitat:

Max ca 10 gram kolhydrater om dagen = strikt LCHF
Max ca 25 gram kolhydrater om dagen (5 E%) = Normal LCHF
Max ca 50 gram kolhydrater om dagen (10 E%) = Övre gräns för LCHF
100 gram kolhydrater om dagen (ca 20 E%) = Kolhydratreducerad kost
30 E% kolhydrater om dagen, och däröver = Kolhydratbaserad kost

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 12:11   #47
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Ja... tydelig at man ikke er enige om hvor grensene går.

Her på forumet ser jeg folk snakke om at 150 gram karbo om dagen er en slags øvre grense for hva som kan regnes som lavkarbo.

Da nærmer man seg jo en karbohydratbasert kost, i følge de tallene du siterer. Og når de med lavest karboinntak i studiet ligger på 150+ gram, så kan man vel trygt si at de ikke faller innenfor lavkarbodefinisjonen til din svenske kilde (og knappest den mer liberale grensa her på forumet).

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 13:49   #48
leenam
Medlem
 
leenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Innlegg: 69
leenam er ny på veien
Talking

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Skulle akkurat til å hente jobbens Dagblad til kaffekoppen min, godt å ha blitt advart, så jeg ikke får cappuccinoen i vrangstrupen! Heldigvis ligger det nye VOF på kaffebordet hjemme som motvekt!

leenam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rob Faigin, Enig - Fallon, Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 16:55   #49
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Det står om lavkarbo i Dagbladet i dag.

Det er ingenting som blir glemt så fort som en overskrift på framsiden av VG og Dabladet, men jeg lurte på hva i all verden dette var for noe da jeg leste og så tenkte " Å ja bare Drevon som må melke litt mer ut av Vektklubben sin ja"

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor man ofte står stille i vekt eller går OPP i vekt på lavkarbo! Iset Lavkarbo generelt 28 20-10-11 19:43
Dagbladet i dag! Linn H Ketolysekuren 60 04-09-07 17:10
Dagbladet i dag! Enid Lavkarbo generelt 4 22-08-07 15:08
Dagbladet i dag Sonny Lavkarbo generelt 0 01-02-07 14:59
Dagbladet I Dag! Tingeling Lavkarbo generelt 2 31-05-05 19:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no