Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-01-06, 19:22   #351
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Lykke til videre, alle sammen!!!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 16:22   #352
Dag Viljen Poleszynski
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 77
Innlegg: 8
Dag Viljen Poleszynski er ny på veien

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Det er interessant at så mange har begynt å interessere seg for Kwasniewskis optimale kosthold. Det skiller seg fra Atkins' ved at det er basert på forskning omkring optimale forhold mellom protein, fett og karbohydrater, og dessuten brukes helst økologiske produkter og ingen ferdigvarer. Valget av matvarer er basert på evolusjonær tankegang, kombinert med gamle tradisjoner i matlagning. Kostholdet skiller seg enda sterkere fra Fedon Lindbergs konsept ved at det ikke bekymrer seg om GI eller advarer mot f.eks. poteter eller brød. Så lenge man kun spiser 40-60 g glukose i matvarer per dag, spiller det ingen rolle om GI på den angjeldende matvaren er høy eller lav.

Et optimalt kosthold er ingen diett, verken for slanking eller annet kortsiktig mål, men en måte å spise på som gir best mulig helse på lang sikt. En bonus er likevel at overvektige som regel går sterkt ned i vekt.

I Norge finnes det meg bekjent bare en terapeut som behandler etter Kwasniewskis prinsipp, nemlig Lidia Maria Berg, som er autorisert av Jan Kwasniewski etter å ha bestått eksamen i optimal ernæring. Hun driver dessuten med likestrømsterapi utviklet av Kwasniewski. Interesserte kan sende henne en e-post på lidiaberg@tele2.no eller ringe henne på 9515 4534.

Som mange har merket seg, tar vi opp optimal ernæring og andre retninger i Mat&Helse. Vi kommer snart på nett og vil da kunne gi flere svar på de mange spørsmålene våre lesere sender inn, men jeg svarer gjerne på spørsmål her om noen lurer på hva vi står for.

Dag Viljen Poleszynski

Dag Viljen Poleszynski er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewski Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 16:39   #353
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Velkommen DVP, - det er flott at du tar deg tid til å komme inn til oss. Det setter vi stor pris på !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 20:28   #354
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Velkommen DVP. Det var boka di saman med IM som opna augene mine. (sukker snikende fare)

TAKK

Håper du kan gi beskjed om eventuelle foredrag rundt omkring i landet når du er innom her. Spesiellt om det skulle skje nåke på Sørlandet.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 27-01-06, 04:27   #355
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Dette har jeg ventet på, Poleszynski. At du skulle komme hit. Regner med at du har lest endel før du registrerte deg. Du har vært mitt forbilde siden Foredraget på Sjøholt for sikkert fem år siden. Bildene av den utslitte løperen som begynte med mer kjøtt og fett og ble ung igjen, har satt seg fast på netthinnen.
Velkommen hit.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 27-01-06, 12:22   #356
GINOK
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 59
Innlegg: 24
GINOK er på en erverdig vei

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Dag Viljen Poleszynski

..................................
Kostholdet skiller seg enda sterkere fra Fedon Lindbergs konsept ved at det ikke bekymrer seg om GI eller advarer mot f.eks. poteter eller brød. Så lenge man kun spiser 40-60 g glukose i matvarer per dag, spiller det ingen rolle om GI på den angjeldende matvaren er høy eller lav.
.......................................
Dag Viljen Poleszynski

Denne presiseringen var grei å få for dette er noe jeg har tenkt litt på. Har det noe å si at jeg spiser brød eller potet så lenge jeg holder meg innenfor min tilmåltålte dagskvote. Ser også at Lutz i sin bok ikke skiller så nøye mellom raske og "langsomme" karbohydrater, men han presiserer likevell varsomheten i forhold til kornprodukter.

GINOK

GINOK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 27-01-06, 12:24   #357
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Mener å huske at Lutz sidestiller raske og langsomme karbohydrater, og at de langsomme faktisk kan være verre enn de raske. Correct me if I'm wrong.

  Svar med sitat
Gammel 27-01-06, 12:28   #358
GINOK
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 59
Innlegg: 24
GINOK er på en erverdig vei

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Mener å huske at Lutz sidestiller raske og langsomme karbohydrater, og at de langsomme faktisk kan være verre enn de raske. Correct me if I'm wrong.

Ja, det er faktisk slik jeg også oppfattet det.

GINOK

GINOK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 27-01-06, 17:14   #359
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Fordi det å forbrenne fruktose er ein påkjenning for kroppen. (nå forenkla eg kraftig og det er meint som eit eksempel)

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 27-01-06, 17:32   #360
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Savner Ziggy... :sukk:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-01-06, 20:14   #361
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Iset

Savner Ziggy... :sukk:

Enig, har har gjort ein kanonjobb.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 28-01-06, 09:55   #362
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

hvor er han ?

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 28-01-06, 10:27   #363
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Tror han blei litt lei seg og trengte en pause......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-01-06, 10:41   #364
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 01-02-06, 23:04   #365
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Sitat:

Man kan ikke spise for mye fett og legge på seg av et høyt fettinntak, forutsatt at det ikke er store mengder med andre energikilder tilgjengelige samtidig i form av et stort inntak av karbohydrater og proteiner. Om dette er tilfellet, er vektøkning en nødvendighet, da et overdrevet inntak av energi i form av karbohydrater eller proteiner må bli lagret av kroppen i form av fett for å stabilisere energiforbruket og blodsukkeret.

Men... men... hormonene mine tåler jo ikke for mye karber, må jeg for alltid være så tynn da, er det ikke håp for meg liksom? *ulykkelig*

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 22:21   #366
Kanari
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 38
Innlegg: 31
Kanari er ny på veien

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Vet du, jeg anbefaler deg å laste ned en gratisversjon av diettprogrammet for Optimal Ernæring. her kan du enkelt beregne dine behov for de ulike næringsstoffene i ro og mak...

Men husk nå at du ikke skal regne ut fra fettfri kroppsvekt, da en slik vekt for deg vil være for lav!

Programmet hjelper deg å beregne fordelingen mellom næringsstoffene pr. person basert på alder, kjønn, vekt, høyde og aktivitetsnivå

Det har og en egen matvaretabell som man selv kan endre og supplere, en omfattende oppskriftsdel som man selv kan supplere med egne oppskrifter samt innkjøpslister basert på antall valgte dager, meny, og antall personer det skal lages mat for

Dette programmet finnes som en 30 dagers prøveversjon, hvorpå man må kjøpe en lisens til ca. 4-500 kroner.

Her er linken til dette programmet

http://www.shareit.com/product.html?...lia teid=72693

Ziggy.


.

Er litt nysgjerrig på dette programmet så jeg prøvde å gå inn på linken for å laste ned trial versjonen, laster det ned,men får en feilmelding da jeg prøver å starte programmet, vet du om jeg har gjort noe galt?
blir det forresten mye telling av fett,karber og proteiner på OE?

Kanari er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver lavkarbo,lav gi.... Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 13:43   #367
Mainmy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordpå
Alder: 57
Innlegg: 13
Mainmy er på en erverdig vei
Question

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Kanari, her.

Er litt nysgjerrig på dette programmet så jeg prøvde å gå inn på linken for å laste ned trial versjonen, laster det ned,men får en feilmelding da jeg prøver å starte programmet, vet du om jeg har gjort noe galt?
blir det forresten mye telling av fett,karber og proteiner på OE?


Hei ;O)

Vet ikke om jeg svarer på rette plassen nå, men jeg lastet ned denne linken og plottet inn mine tall. Jeg skal spise bare 68-77 g proteiner pr dag!!

Det er to kyllingbryst + 1 egg + 50 g jarlsberg, ikke mye å skryte av det da......

135-183 g fett vet jeg ikke hvordan jeg skal få i meg, men 43-48 g karbo går greitt.

Men meget lite proteiner synes jeg, må jeg ty til nøtter for å klare denne "fasiten" for min kropp???


Har jo spist MYYYYE mer proteiner hver dag jeg, og hvis for mange proteiner igjen gir samme resultatet som for mye karbo tror jeg denne dietten begynner å bli for "høytliggende" for meg.

Trivdes da jeg spiste etter atkins/lavkarbo.

Mainmy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 14:07   #368
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Mainmy, her.

Hei ;O)

Vet ikke om jeg svarer på rette plassen nå, men jeg lastet ned denne linken og plottet inn mine tall. Jeg skal spise bare 68-77 g proteiner pr dag!!

Det er to kyllingbryst + 1 egg + 50 g jarlsberg, ikke mye å skryte av det da......

135-183 g fett vet jeg ikke hvordan jeg skal få i meg, men 43-48 g karbo går greitt.

Men meget lite proteiner synes jeg, må jeg ty til nøtter for å klare denne "fasiten" for min kropp???


Har jo spist MYYYYE mer proteiner hver dag jeg, og hvis for mange proteiner igjen gir samme resultatet som for mye karbo tror jeg denne dietten begynner å bli for "høytliggende" for meg.

Trivdes da jeg spiste etter atkins/lavkarbo.

Poenget her er det at kroppen gjenbruker mye av proteinene som frigjøres i kroppen, derfor er proteininntaket for folk med stillesittende arbeid/liv ikke så stort som mange tror. Heller fokuser på type av proteiner enn mengden, for å si det sånn... For får du i deg mere proteiner enn det kroppen trenger, ja så omdanner kroppen overskuddet på lik linje som for karbohydretaer- til kroppsfett.

Så det at kroppen behandler proteiner på denne måten er ikke "høytliggende", det er slik kroppen fungerer.

Har du fulgt OE som sådan eller?


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 17:23   #369
Mainmy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordpå
Alder: 57
Innlegg: 13
Mainmy er på en erverdig vei

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Poenget her er det at kroppen gjenbruker mye av proteinene som frigjøres i kroppen, derfor er proteininntaket for folk med stillesittende arbeid/liv ikke så stort som mange tror. Heller fokuser på type av proteiner enn mengden, for å si det sånn... For får du i deg mere proteiner enn det kroppen trenger, ja så omdanner kroppen overskuddet på lik linje som for karbohydretaer- til kroppsfett.

Så det at kroppen behandler proteiner på denne måten er ikke "høytliggende", det er slik kroppen fungerer.

Har du fulgt OE som sådan eller?


.


Hei ;O)

Har ikke vært så lenge inne på dette da, men ifølge OE kan jeg spise 375 g kjøtt og fisk, 150 g fett og 900!!! g grønt, men det kutter jeg ned til 300 g som du anbefaler spiser heller ei sponplate (fiberrik) istedet. Dette ble en like grei matematikk for meg ser jeg, bare å hente frem vekta ;O)

Ser at jeg ved å spise 4 egg + 100 gr jarlsberg har allerede brukt 67 g fett og 127 g kjøtt/fisk, men fremdeles ca 250 gr kjøtt/fisk igjen. Begynner å skjønne tegninga litt ;O)

Æhhh, jeg er sååå glad i tørrfisk jeg da, det må jo være ei proteinbombe deluxe! Er det uglup å spise mye av den da?

Takker ;O)

Mainmy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 17:38   #370
Mainmy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordpå
Alder: 57
Innlegg: 13
Mainmy er på en erverdig vei

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Mainmy, her.

Hei ;O)

Har ikke vært så lenge inne på dette da, men ifølge OE kan jeg spise 375 g kjøtt og fisk, 150 g fett og 900!!! g grønt, men det kutter jeg ned til 300 g som du anbefaler spiser heller ei sponplate (fiberrik) istedet. Dette ble en like grei matematikk for meg ser jeg, bare å hente frem vekta ;O)

Ser at jeg ved å spise 4 egg + 100 gr jarlsberg har allerede brukt 67 g fett og 127 g kjøtt/fisk, men fremdeles ca 250 gr kjøtt/fisk igjen. Begynner å skjønne tegninga litt ;O)

Æhhh, jeg er sååå glad i tørrfisk jeg da, det må jo være ei proteinbombe deluxe! Er det uglup å spise mye av den da?

Takker ;O)


Bare en lite ting til Ziggy ;O)

Bacon har jo ganske mye mindre proteiner og mer fett enn rent kjøtt og fisk. Betyr det at jeg hvis jeg har 50 g kjøtt/fisk igjen istedet kan spise ca 80 g bacon??? Bare lurte ;O) blir jo litt fett å hente der også.

Mainmy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 17:48   #371
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Mainmy, her.

Bare en lite ting til Ziggy ;O)

Bacon har jo ganske mye mindre proteiner og mer fett enn rent kjøtt og fisk. Betyr det at jeg hvis jeg har 50 g kjøtt/fisk igjen istedet kan spise ca 80 g bacon??? Bare lurte ;O) blir jo litt fett å hente der også.

Bare fråts i vei du... og ikke heng deg helt opp i tallene, men prøv og hold deg sånn noenlunne i nærheten... da går det nok veien, skal du se... (",)


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 18:01   #372
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Mainmy, her.

Hei ;O)

Har ikke vært så lenge inne på dette da, men ifølge OE kan jeg spise 375 g kjøtt og fisk, 150 g fett og 900!!! g grønt, men det kutter jeg ned til 300 g som du anbefaler spiser heller ei sponplate (fiberrik) istedet. Dette ble en like grei matematikk for meg ser jeg, bare å hente frem vekta ;O)

Ser at jeg ved å spise 4 egg + 100 gr jarlsberg har allerede brukt 67 g fett og 127 g kjøtt/fisk, men fremdeles ca 250 gr kjøtt/fisk igjen. Begynner å skjønne tegninga litt ;O)

Æhhh, jeg er sååå glad i tørrfisk jeg da, det må jo være ei proteinbombe deluxe! Er det uglup å spise mye av den da?

Takker ;O)

Kutter du litt på mengden med eggehviter, så kan du ta flere egg om du vil, det gjør jeg...

Og når det gjelder middag, så lag deg feite sauser, og kos deg med masser av saus over maten...

Tørrfisk er nok stappa med proteiner, ja, men du trenger da ikke spise ei hel side hver dag... eller???

Virker som om du har begynt å skjønne tegninga her, ja... og du, ikke glem å prøve OE Smoothies, om du liker sånt da... nytt for meg, men du snakker om snadder...

Sig.


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 18:38   #373
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Jeg elsker bacon og kunne omtrent levd på det. Allikevel får jeg litt dårlig samvittighet når jeg spiser mer enn feks. 200 gram bacon daglig. Er det pga. saltet kanskje? Jeg kutter stort sett av det meste av fettet, fordi jeg ikke takler å spise det, men prøver å ikke ta alt. Tar bort svor og slikt. Men jeg steker det i MASSE meierismør da.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 12:51   #374
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Et tips når man skal får et 1: 0,5 forhold mellom protein og karbo i f.eks. en kakeoppskrift som ei sjokoladkake med nøtter som inneholder litt for mange karber sett i forhold til proteinenen... uten å bruke proteinpulver, så anbefaler jeg heller å bruke gelatinpulver som er 100 % rent protein fra eggehviter (såvidt jeg husker)... billigere... og helt uten smak...

Ellers så kan man øke på antallet eggehviter...og redusere antallet eggeplommer... og vips...så har du fått en annen sammensetning... og er det nøvendig... ja så kan man også gjøre det motsatte....

På ungdomsskolen er jeg ganske sikker på at vi lærte at gelatin kom fra havet, men på nettet har jeg lært at det er laget av restprodukter av dyr (hud, ben etc.) og at det er en av få matvarer som vil forårsake et tap av muskelmasse hvis man bare spiser det.

Kan lese om dette blant annet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Gelatin

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 12:54   #375
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har skiftet syn på disse fettsyrene nå i ettertid. Man trenger ganske gode doser av antioksidanter når man inntar umettet fett, for å hindre i at oljene harskner i kroppen. Hvor mange tror du bryr seg om dette? Hvor mange eldre tar antioksidanter i tillegg til den dyrebare tranen sin? Ikke mange! Oljene harskner og blir transfett i kroppen, blodårer tettes igjen....

Tranen er vel tilsatt antioksidanter som skal unng å at den harskner.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no