Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-11-06, 09:48   #376
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

På ungdomsskolen er jeg ganske sikker på at vi lærte at gelatin kom fra havet, men på nettet har jeg lært at det er laget av restprodukter av dyr (hud, ben etc.) og at det er en av få matvarer som vil forårsake et tap av muskelmasse hvis man bare spiser det.

Kan lese om dette blant annet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Gelatin


Tror du må lese litt mere om gelatin jeg, for det du siterer der, gjelder kun om du bare spiser gelatin som eneste proteinkilde, og skyldes at gelatin ikke inneholder alle de essensielle aminosyrene som kroppen trenger å få tilført for å bygge og vedlikehode kroppsmassen. Men, du har rett i det at gekatin produseres av hud fra svin (populært kalt svor i disse ribbetider...) og bein fra dyr godkjent for bruk til menneskeføde.

Her kan du lese litt mere om den gelatinen de fleste av oss kjenner her i Norge i dag...

http://www.gelita.com/ og se under fanen Gelatine. Der står det mye om produksjon, råvarer og næringsinnhold.

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 09:58   #377
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Tranen er vel tilsatt antioksidanter som skal unng å at den harskner.

Joda, men det er nettop det at de er tilsatt, og det medfører ikke at man unngår at disse fettyrene kan oksidere i kroppen på en uønsket måte, noe man i større grad unngår ved bruk av mettede fettsyrer.

Og fettsyrer som f.eks. olivenolje, rapsolje er fremdeles ikke mettede, de er enum- eller flerumettede, selv etter at det er tilsatt såkalte antioksidanter. Derfor ville ikke jeg ha basert mitt fettinntak utelukkende på denne typen fettkilder, men heller brukt de som et supplement til andre kilder for fettsyrer som kroppen lettere kan behandle uten at de er utsatt for oksidasjon i tilsvarende grad.


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 12:06   #378
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Det var pokker til interessant tråd. Hvordan ka jeg "bookmarke" den så den ligger i en liste i profilen min?

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 08:41   #379
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

... Jeg skal i gang med å lese "Bedre Uten Brød" omigjen, fra s. 1...

Og jeg lurer på noe : er det sånn at man skal spise nok mat i forhold til den vekta man har nå, og så gradvis gå ned i mengde, etterhvert som kiloene går ned?

Jeg har i hvertfall forstått det sånn, at det er der lavkarbo skiller seg fra så mange andre (slanke-)tankeganger...

Lister meg bort til bokhylla og finner boka.

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 15:11   #380
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Det var pokker til interessant tråd. Hvordan ka jeg "bookmarke" den så den ligger i en liste i profilen min?

Øverst i tråden finner du "trådverktøy". Klikke på den, så får du opp bl a valget "abonnér på denne tråden". Da kan du gå inn på kontrollpanelet ditt og se når den og andre tråder du evt velger å abonnere på blir oppdatert med nye innlegg

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 20:00   #381
Changes
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 52
Innlegg: 46
Changes er ny på veien

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hei Ziggy

Ser du spiser litt brød, poter, peanutsmør og lignende. Jeg går på Ketolyse nå, og henter alle karbene fra grønsaker.

Det jeg liker med lavkarbo rent fysisk er at magen nå passer sine egne saker, og ikke blåser seg opp. Magen holder helt kjeft. Ingen romling.

Jeg fantaserer jo om å variere mer, og kanskje spise en skive brød eller en potet når jeg når målet. Vil magen da protestere?

Hva med frukt?

Blir magen forbanna, og blåser seg opp, selv med moderate mengder brød og poter?

Hvor går grensen?

Changes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse, skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 20:25   #382
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Changes, her.

Hei Ziggy

Ser du spiser litt brød, poter, peanutsmør og lignende. Jeg går på Ketolyse nå, og henter alle karbene fra grønsaker.

Det jeg liker med lavkarbo rent fysisk er at magen nå passer sine egne saker, og ikke blåser seg opp. Magen holder helt kjeft. Ingen romling.

Jeg fantaserer jo om å variere mer, og kanskje spise en skive brød eller en potet når jeg når målet. Vil magen da protestere?

Hva med frukt?

Blir magen forbanna, og blåser seg opp, selv med moderate mengder brød og poter?

Hvor går grensen?

Her må man faktisk prøve seg fram selv, det finnes ingen fasit på dette. For meg var det uproblematisk, men husk, vi snakker ikke om store mengder her.

En annen ting du i såfall bør gjøre, er å reintrodusere en og en matvare etter hvert, for å se om magen din evt reagerer på enkelte matvarer... for sannsynligheten for at du kan ha f.eks. Candida kan også være der, spesielt om du plages mye med oppblåsthet, luft osv...

Men også jeg inntar det meste av mine karber i form av grønnsaker og salater, bare for å ha det sagt... det har med variasjon og smaksopplevelser å gjøre...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 20:49   #383
Changes
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 52
Innlegg: 46
Changes er ny på veien

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Ok.

Høres fornuftig ut.

Har lest en del i denne laaaaaaaange tråden, men jeg er noe usikker på utgangspunktet.

Jeg er 186 cm høy, og 116 kg.

Skal jeg regne ut mitt matinntak utifra min idealvekt, eller ut fra faktiske vekt underveis.

Gidder du å regne ut energiinntaket for meg, så jeg får kontrolert min egen utregning?

Changes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse, skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 21:15   #384
Changes
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 52
Innlegg: 46
Changes er ny på veien

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Et spørsmål til. Til den som måtte ha peiling...

Hvorfor er forholdet mellom omega 3 og omega 6 viktig. Forstår det slik at man bør ha fokus på omega 3, fordi omega 6 får man i seg nok av.

Hva skjer hvis forholdet ikke er 1-1, men høyere i omega 6 sin favør.

Hva er symptomene?
Ser at linfrøolje har kraftig overvekt av omega 3, men betyr det at den er "bedre" enn selolje?

Hvis man skal være litt fornuftig, og nøktern, og ikke havne på galeien med allverdens kosttilskudd, og blir tvunget til å velge mellom selolje og linfrøolje, hva velger man da?

Og hvorfor?

Changes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse, skaldeman Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:20   #385
Changes
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 52
Innlegg: 46
Changes er ny på veien

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

ziggy

Skal prøve den leverposteioppskrifta di i mårra. Hva tror du om å male alt i en foodprosessor, og erstatte bokhvete med soyaprotein (eventuellt mer egg).

Changes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse, skaldeman Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:34   #386
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Changes, her.

ziggy

Skal prøve den leverposteioppskrifta di i mårra. Hva tror du om å male alt i en foodprosessor, og erstatte bokhvete med soyaprotein (eventuellt mer egg).

Har aldri prøvd å bruke foodprosessor, men ser ikke noe problem med det.

Og det å erstatte bokhveten med soyaprotein skulle vel ikke by på problemer det heller. Om det gjør noe med smaken, ja se det vet jeg ikke, da jeg ikke bruker soyaprotein selv i det hele tatt...

Ser fram til å høre hvordan det gikk da!!!

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 22:19   #387
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs
Smile

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hei.
Jeg er ganske ny her inne og driver og studerer på diverse kosthold. Jeg har lest mye av det du har skrevet om optimal ernæring og slenger inn en liten kommentar her for å takke for fine innlegg og mye god informasjon. Og noen tanker/grublerier fra meg.

Nå har jeg kjørt meg litt fast med vekta, og jeg har vært usikker på hva jeg skal spise.

Jeg har lest boka til Skaldeman og synes det virket lovende, og spiser altså kjøttdeig, rømme, fløte, fisk og egg, masse fett, lite karbo og ikke mye protein heller. Iflg Skaldeman så skulle man passe på å få i seg minst like mange gram med fett som summen av protein og karbo, helst mer. Så langt finner jeg mange likheter mellom Skaldeman og OE.

Feilen min er nok at jeg har spist altfor mye, for jeg har vært sulten. Og trodde ikke at mengden var særlig viktig.

Så leser jeg her på tråden din og regner ut til meg selv at det passer med ca 65 gram protein, ca. 130 gr fett og ca 32,5 gram karbohydrater
Dvs. ca 325 gram kjøtt/fisk/ost, 130 gram smør/olje og 650 gram grønnsaker evt. 300 g grønt og litt annet.
Dette tillater meg ca. 1,105 kilo mat, og gir ca. (260 + 1170 +130) = 1560 kcal på et døgn. (Jeg er 165 cm høy)

Jeg synes dette virker litt lite, men da skjønner jeg jo hvorfor jeg ikke har gått ned noe mer hittil.

Jeg har nemlig innbilt meg at OE er stoore mengder med feit mat og få begrensninger, he he..

Jeg har lastet ned programmet mat på data og gleder meg til å forstå noe av det. Er på jakt etter menyer og kostplan.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 20:56   #388
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

.
Har laget en innføring i kostholdsfilosofien Optimal Ernæring basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi, og sammenlignet denne med Atkins kostholdsanbefalinger.

Tror det er flere her inne som vil få seg en overraskelse...




Som dere skjønner, så har jeg gått over fra et Atkins/ lavglykemisk kosthold, og over til et kosthold basert på Optimal Ernæring.

.

"Insulinet øker kroppens evne til å lagre glukose som fett for og redusere blodsukkernivået"
Vet du noe om hvordan den prosessen foregår? Hvordan glukose kan lagres som fett? Kan ikke helt forstå hvordan det er mulig??

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 22:18   #389
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av kokonuts, her.

"Insulinet øker kroppens evne til å lagre glukose som fett for og redusere blodsukkernivået"
Vet du noe om hvordan den prosessen foregår? Hvordan glukose kan lagres som fett? Kan ikke helt forstå hvordan det er mulig??

Denne prosessen er meget komplisert, så jeg vil ikke gå inn på en inngående forklaring på dette her. Til det anbefaler jeg deg å kjøpe/låne bøker omhandlende human ernæring på biblioteket.

Men, for å gi deg en kort forklaring, som jeg fant i notatene mine fra forelesninger om human ernæring, så senker hormonet insulin blodglukosen ved å:

  • Øke glukoseopptaket i fettvev og muskler (via økt GLUT4 på plasmamembranen)
  • Øke glukoseopptaket i lever (via økt ekspresjon av glukokinase)
  • Øke glykogensyntesen i lever og muskler (via økt glykogen syntase)
  • Senke nedbrytningen av glykogen i lever og muskler (via senket glykogen fosforylase)
  • Øke glykolysen (via økt PFK-1, økt pyruvat dehydrogenasekompleks)
  • Øke fettsyresyntesen (i levra, via økt acetyl-CoA carboksylase)
  • Øke triacylglyserol syntesen (i fettvev, via lipoprotein lipase)
Håper det ga deg noe svar på det du lurte på, selv om det her er en del fagterminologi, men dette er kompliserte prosesser som vil ta for mye tid å forklare inngående her. Dette tross alt ikke er mitt arbeidsfelt, men en interesse jeg har, så det ville ta for mye tid for meg å kunne beskrive dette på en enkel og forståelig måte, noe jeg håper du forstår.

Kanskje themonk, Eriksen eller andre også kan komme med noen innspill på akkurat dette?!?

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 22:42   #390
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Takk skal du ha for kjapt svar!
Har lest mange av innleggene dine og funnet mye god info og inspirasjon. Matboks bloggen er bare helt genial

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 23:25   #391
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av kokonuts, her.

"Insulinet øker kroppens evne til å lagre glukose som fett for og redusere blodsukkernivået"
Vet du noe om hvordan den prosessen foregår? Hvordan glukose kan lagres som fett? Kan ikke helt forstå hvordan det er mulig??

Sitat:

Omdanning av karbohydrater


Karbohydratene som ble tatt opp i tarmen er brutt ned til glukose og monosakkarider. I leveren omdannes monosakkaridene (som er fruktose og galaktose) til glukose. Hvis blodsukkernivået er høyt, holdes glukosen tilbake og omdannes og lagres som glykogen. Glykogen er som en ekstra matpakke for musklene. Når vi spiser matpakken danner vi melkesyre (trøtthetsstoff) Et balansert blodsukker nivå er viktig for at cellene i kroppen skal kunne forsyne seg av energi. Hvis leveren er full av glykogen blir overskytende glukose omdannet til fett. Leveren behandler karbohydrater ved å

- omdanne og sende dem med blodet som glukose

- omdanne og lagre dem som glykogen

- omdanne, sende og lagre dem som fett i kroppens fettdepoter.

(Hentet fra http://www.althelse.com/default.asp?artid=4)

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 00:32   #392
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Var jo rimelig tungt fordøyelig dette
Fant et bilde som viser det samme som du skriver eller??

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 00:38   #393
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av kokonuts, her.

Var jo rimelig tungt fordøyelig dette
Fant et bilde som viser det samme som du skriver eller??

Nnnnæææ..dette viser vel ikke hvordan blodsukker (glukose) blir omdannet til fett, vel? (Er seint så beklager om jeg bommer..)*gjesp*

Håper det kommer et våkent hode inn her og svarer...

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 00:39   #394
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

"Øke glukoseopptaket i fettvev og muskler (via økt GLUT4 på plasmamembranen)
Øke glukoseopptaket i lever (via økt ekspresjon av glukokinase)"

Hvis jeg har forstått noe av dette riktig er det slik at glukosen i først omgang lagres i muskelceller og fettceller som glukogen, uten å omdannes til fett, hvis glukogenlagrene er tomme?

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 00:51   #395
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av kokonuts, her.

Takk skal du ha for kjapt svar!
Har lest mange av innleggene dine og funnet mye god info og inspirasjon. Matboks bloggen er bare helt genial

Takk for det... skal legge inn flere bilder og ideer i matboks bloggen om ikke lenge...

Fant forresten følgende om denne lipidsyntesen, som forklarer det du spør etter. Det er desverre ikke lett tilgjengelig ut fra alle formlene og fagtermene som benyttes, men det illustrerer den prosessen du etterspør en forklaring på...

Her er uansett dokumentet;
.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 01:06   #396
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av kokonuts, her.

"Øke glukoseopptaket i fettvev og muskler (via økt GLUT4 på plasmamembranen)
Øke glukoseopptaket i lever (via økt ekspresjon av glukokinase)"

Hvis jeg har forstått noe av dette riktig er det slik at glukosen i først omgang lagres i muskelceller og fettceller som glukogen, uten å omdannes til fett, hvis glukogenlagrene er tomme?



... Det er visst flere enn meg som lurer på akkurat det der.

Dette er hva som er så bra med et kosthold med lite karbohydrater..
(og der disse kommer fra grønnsaker i steden for (hvete-)mel, f.eks, som påvirker insulinet .. ) :

Jeg tror det er sånn at (enkelt sagt ... ) kroppen går over til å bruke fett som energi / drivstoff, isteden for karbohydrater, når du bytter kosthold fra høykarbo til lavkarbo.

Da er det en slags snuoperasjon som skjer med kroppens forbrenning, bare etter få dager, hvor brennstoffet blir fett, og protein. (? her har sikkert Ziggy et svar ..)


Selve fettforbrenninga foregår i ... leveren ? (jeg er ikke noen fysikk / kjemiekspert, så den er jeg litt usikker på! )


Men: det aller meste om sånnt står greit forklart i boka Bedre Uten Brød !

__________________
Just keep swimming

Sist redigert av chili : 12-04-07 kl 02:19.
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 02:49   #397
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Sitat:
Nøttebrødet oppbevarer jeg imidlertid i kjøleskapet på grunn av at de umettede fettsyerne fort kan begynne å oksidere og bli dårlige om de ikke oppbevares kjølig...


Zippy, bare lurer på en ting: Blir ikke fettet i nøtter dårlig når det stekes i ovnen (som i brød f.eks.)? Du sa i et innlegg (tidlig i denne tråden) at du oppbevarer nøttebrødet i kjøleskapet... Eller er jeg bare dum nå? Og ristede mandler kan da heller ikke være bra?

Veeldig bra tråd forresten

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg

Sist redigert av mcfrogner : 12-04-07 kl 03:41.
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 08:39   #398
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner, her.


Zippy, bare lurer på en ting: Blir ikke fettet i nøtter dårlig når det stekes i ovnen (som i brød f.eks.)? Du sa i et innlegg (tidlig i denne tråden) at du oppbevarer nøttebrødet i kjøleskapet... Eller er jeg bare dum nå?

Og ristede mandler kan da heller ikke være bra?

Veeldig bra tråd forresten

Hei mcfrogner!

Når jeg anbefaler at nøtter og nøtebrød skal oppbevares kjølig, skyldes det at det umettede fettsyrene kan begynne å harskne (dvs oksidere), om de blir oppbevart i romtemperatur over lengre tid.

Og de umettede fettsyrene blir ikke harske under stekingen, men de kan evt. endre struktur om de blir utsatt for svært sterk varme over lengre tid, det er derfor det er å nabefale at man steker mat ved lave temperaturer over noe lengre tid.

.


Sist redigert av Ziggy : 21-04-07 kl 14:05.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 14:00   #399
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Nå har jeg ikke lest hele tråden, for det har jeg dessverre ikke tid til akkurat nå, men herremin jeg er fristet til å konvertere.

OE høres MYE mer behagelig ut enn noen annen kostholdsfilosofi jeg noen gang har lest om.

Det at jeg ikke behøver spise mer enn 2-3 måltider per dag høres helt suverent ut. Jeg er av typen som synes det er kjedelig å spise, så hvorfor jeg er blitt feit må gudene vite. *knegg*

Men altså, hvordan er det etterhvert som du blir vant til denne typen kosthold, lærer du deg å se med øyemål hvor mye du skal spise til hvert måltid, eller er planlegging og veiing særdels viktig hele veien?

Og hvor fort går man ned i vekt ved et middels aktivitetsnivå?

Med middels regner jeg minst en times gåtur om dag samt masse lek og herjing med barn. Og muuuligens får jeg ekstra motivasjon og tørker støvet av steppern.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 16:28   #400
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Changes, her.

ziggy

Skal prøve den leverposteioppskrifta di i mårra. Hva tror du om å male alt i en foodprosessor, og erstatte bokhvete med soyaprotein (eventuellt mer egg).

Til Ziggy: Vil gjerne prøve å lage leverpostei, men ser ikke noen oppskrift på det her, som Changes refererer til.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no