Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-06-10, 09:18   #26
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Tankevekker, Fjellgeit. Ja, det kan vel være litt lett å uttale seg bråkjekt i forhold til fastlegestanden, men det kommer vel ut av dårlige erfaringer bl.a ...!
Men det var interessant å høre hvordan det ser ut fra din side, og jeg skjønner argumentasjonen for å råde pasientene på den måten det gjøres, enn om det er litt trist også, men da mer med tanke på hvor stille det står med anbefalninger mot bl.a insulinresstens og diabetes.
Men det er veldig bra at du selv prøver deg på lavkarbo, og det er jo heller ikke under tvil om at dette vinner vei jo flere som åpner seg for det og jo flere som har gode resultater av det!
Motstanden ligger nok på et langt høyere nivå enn hos legene selv, stort sett.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 10:07   #27
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av Fjellgeit, her.

Hei!
Eg jobbar som fastlege - og ettersom eg er på lavkarbo.no laurdag morgon kl 08:20, reknar eg med at de forstår at eg er meir enn litt interessert i alternative kostråd til dei statlege anbefalingane.

[...]

Veldig interessant å lese det du skriver, altså fra fra fastlegens side av bordet.

Det jeg mener, det er at det som regel ikke er den vanlige fastlegen som er "problemet", men forskningen bak rådene og anbefalingene legen er forpliktet å følge.
Også hvordan forskning blir tolket, og av hvem kan være et problem.

En lite eksempel på dette er poteten.
Alle skal spise potet sies det, friske og sjuke, for potet er sunt, også for en diabetiker.
Men nå senest, etter møtet på Stortinget ang de nye kostrådene, så skrives det på Diabetes.no:

Sitat:

- Poteten har fått lite omtale i kostrådene?
- Her mangler vi forskning. Vi bør få mer forskning på poteter og helse, sier Bjerkan.

Og da lurer jeg på....hvis forskning på potet og helse mangler, hva bunner da de tidligere rådene om å spise potet i?
Og hva annet i de gamle/nye kostrådene kunne trenge mere forskning?
Kan det være sånn at mange av dagens offentlige kostråd mangler skikkelig forskning og dokumentasjon?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 10:18   #28
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Jeg synes også det var veldig interessant å høre hvordan det ser ut fra et legeperspektiv. Jeg har noe høyt kolesterol og har vært veldig usikker på hvordan jeg skal forholde meg til det legen sier. Med ditt innlegg i bakhodet blir det lettere for meg å diskutere med legen og forstå hvorfor legen argumenterer som han gjør. Jeg føler meg egentlig ganske ydmyk i forhold til legens anbefalinger, men ikke mer enn at jeg for tiden leser boken "Det store kolesterolbedraget" av Malkolm Kendrick, for å gjøre meg opp min egen mening. Jeg går for tiden på Eurodiett med meget lite fett. Men problemstillingen blir aktuell for meg igjen når jeg skal velge hvordan jeg skal vedlikeholde. Da er faktisk denne problemstillingen noe jeg vil ta i betraktning.

__________________
Min Journal

Sist redigert av Pearl : 19-06-10 kl 10:20. Årsak: Trykkfeil
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 10:48   #29
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av Fjellgeit, her.

Hei!
(..)
Eg kjenner likevel at eg blir temmeleg provosert over legehetsen her inne. Det er sjølvsagt ikkje akseptabelt med arrongant oppførsel slik nokre av dykk skriv om, men eg får likevel lyst til å seia litt om bakgrunnen for dei råda vi gjev.
Eg kan sjølvsagt ikkje uttale meg på vegne av heile legestanden, men eg kan seia noko om kvifor vi gjev dei type kostråd som vi gjer (sjølv om vi ikkje alltid trur på dei sjølv).

Vi som jobbar som "vanlege" fastlegar er lønna av staten og er underlagt strenge retningslinjer om korleis vi skal jobbe og kva vi skal formidle. Vi har statlege retningslinjer å forholde oss til, som er meir eller mindre gode. Eg har fulgt spent med på dei nye næringsstoffanbefalingane som er til høyring no, og har nett vore på foreldrag med Rune Blomhoff som har leia dette arbeidet over fleire år. Vi lærte mellom anna at det blir publisert 1,5 millionar artiklar om ernæring kvart år. Dei nye statlege retningslinjene (som liknar temmeleg mykje på dei gamle...) er ei oppsummering av all denne forskninga over dei siste åra. Vi som jobbar som fastlege pliktar å formidle dette vidare, anten vi trur på det eller ikkje. Vi kan ikkje velje den kostholdsfilosofien vi trur på sjølve, og så selja det vidare til pasientane våre. (Og det er på ein måte bra, ettersom eg trur på lågkarbo medan kollegaen på kontoret ved sidan av et rosinbollar med syltetøy til lunch).

På same måten er vi forplikta til å informere pasientar som har kolesterol over anbefalt nivå (utifrå den nye veilederen om risikovurdering som nett er komen), om at kolesterolet er for høgt og at dei må fylgje gjeldande retningslinjer (...) for å få dette ned. På den måten kan vi dokumentere i journalen at vi har gjort det vi er forplikta til å gjera. Om denne pasienten saksøker oss om 20 år fordi han har fått hjarteinfarkt, har vi dokumentasjon på at vi fulgte statlege retningslinjer i høve til den rådgjevinga/behandlinga som var vanleg praksis då dette vart oppdaga. Det er sjølvsagt opp til pasienten om han vil følge råda eller ikkje. Vi blir då neppe halde personleg ansvarlege om pasienten får hjarteinfarkt.
Om pasienten derimot har høgt kolesterol, og vi seier "finfint - et lågkarbo" - sjølv om det er stikk i mot retningslinjene vi har per i dag, og pasienten saksøsker oss om 20 år fordi han har fått hjarteinfarkt (...kanskje mindre sannsynleg, men han kan jo få det uansett ), så vil vi truleg få beskjed om at vi ikkje har gjort jobben vår då diagnosen høgt kolesterol vart stilt, vi har gått ut over retningslinjene, og kan dermed bli halde ansvarlege for at pasienten vart sjuk.

Dette vart litt lenger enn eg hadde tenkt... Men altså: Om du går til legen, får du lege-råd ut ifrå gjeldande retningslinjer pr i dag, som vanlegvis (om legen er oppdatert) er basert på eit stort forskningsmateriale dei siste åra. Dette er jobben til oss legar å formidle. Vi kan ikkje velja utifrå eiget hovud/magekjensle/overtydning kva vi skal formidle. Om du går til legen, får du altså skulemedisin. På same måte vil du få akupunktur når du går til akupunktøren eller homeopatmedisin hjå homeopaten.

...Og til slutt blir det pasienten sitt valg om han vil fyljge råda vi gjev eller ikkje. Inntil vidare testar eg ut lågkarbo på meg sjølv, forklarar pasientane mine som sjølv går på lågkarbo om problemstillinga ovanfor (...vi pliktar å formidle slik og slik, men det kan på sikt hende at det viser seg at din kostholdsfilosofi er betre...), og prøvar å leggje stor vekt på det eg er enig i i statlege retningslinjer: fysisk aktivitet, grønsaker og proteiner er i alle fall bra!


Spesielt det som er uthevet er viktig. Jeg har, som mange har fått med seg, en mann som er lege. Vi diskuterer høyt og lavt lavkarbo i heimen, i perioder må vi legge ned forbud mot matdiskusjoner forvi begnynner og krangle, hehe! (han er riktignok anestesilege og har ikke mye kunnskaper om kosthold og overvekt, men er som privatperson opptatt av trening, mat og helse)

Som privatperson kan mannen min være enig i at lavkarbo er et nyttig hjelpemiddel, men siden det er så få langtidsundersøkelser på dette (og da med gode, kvalikative undersøkelser med store grupper mennesker), så kan han ikke som lege anbefale det.
Alt leger gjør i sin jobb skal være dokumentert, følge statens rettningslinjer, det er ikke plass for private meninger. Og slik skal det være. Min mann kan ikke mene at den og den narkosemedisinen er bedre enn en annen, han skal gi det som staten anbefaler er den beste, på et generellt grunnlag. Følger han ikke rettningslinjene, så får han helsetilsynet på nakken hvis noe uvanlig hender, og har han ikke fulgt prosedyrene så mister han jobben.

Mitt argument på dette stadiet er alltid: Jamme mennesker er ikke statestikk! Vi er individer! Og det er der de som jobber med overvekt, møter pasienter i starten av overvekt, burde får flere ulike rettninger å kunne anbefale. For mange har jo faktisk hjelp av de vanlige rådene som spis mindre godteri, tren mer. Og generelle anbefalinger er nettopp generelle.

Så at KOS påvirker de nye rettningslinjene for de genrelle kostrådene, er ett steg på veien. (BTW: poteten er ikke lengere regnet som en av grønnsakene) Det er DER vi/KOS/andre interessenter bør jobbe, med å endre de rettningslinjene som legene/ernæringsrådgivere forskriver.

Dette går altså på de rådene og behandlingene legene foreskriver. Arrogante leger som får folk til å grine, er nedlatende, etc. det handler om helt andre problemer enn dårlige rettingslinjer.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 14:00   #30
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av Fjellgeit, her.

Eg kjenner likevel at eg blir temmeleg provosert over legehetsen her inne. Det er sjølvsagt ikkje akseptabelt med arrongant oppførsel slik nokre av dykk skriv om, men eg får likevel lyst til å seia litt om bakgrunnen for dei råda vi gjev.
Eg kan sjølvsagt ikkje uttale meg på vegne av heile legestanden, men eg kan seia noko om kvifor vi gjev dei type kostråd som vi gjer (sjølv om vi ikkje alltid trur på dei sjølv).

Først: velkommen hit! Godt å ha flere leger på "laget"

SÅ: Jeg føler ikke at det er noen legehets her inne, vi deler våre erfaringer, og mange av oss har faktisk møtt en del håpløse leger. Personlig har jeg full forståelse for at legene må følge de rettningslinjene som de er pålagt, men vi som pasienter er jo ikke pålagt å følge legens råd.
Når min lege sier at han akkurat har vært på kurs og fått masse info om slankekurer, og at konklusjonen er at ingen virker (fordi man går opp igjen etterpå), så har han ikke forstått hva JEG snakker om. Fordi jeg har lagt om kostholdet, og det er mitt valg å ikke spise karbohydrater slik ernæringrådet anbefaler. Som jeg skrev lenger oppe; jeg føler meg super, har masse energi, og trives med kostholdet.
Koleterolnivået mitt bekymrer meg ikke. Selv om min lege sier det er høyt, er det også på grunnlag av statlige anbefalinger/rettningslinjer.

Opprinnelig lagt inn av Fjellgeit, her.

Dette vart litt lenger enn eg hadde tenkt... Men altså: Om du går til legen, får du lege-råd ut ifrå gjeldande retningslinjer pr i dag, som vanlegvis (om legen er oppdatert) er basert på eit stort forskningsmateriale dei siste åra. Dette er jobben til oss legar å formidle. Vi kan ikkje velja utifrå eiget hovud/magekjensle/overtydning kva vi skal formidle. Om du går til legen, får du altså skulemedisin. På same måte vil du få akupunktur når du går til akupunktøren eller homeopatmedisin hjå homeopaten.

Jeg undres: det finnes også mye forskningsmateriale på lavkarbo og lavkarbovennlig kosthold. Er dette tatt inn i grunnlaget for rettningslinjene?

Opprinnelig lagt inn av Fjellgeit, her.

Inntil vidare testar eg ut lågkarbo på meg sjølv, forklarar pasientane mine som sjølv går på lågkarbo om problemstillinga ovanfor (...vi pliktar å formidle slik og slik, men det kan på sikt hende at det viser seg at din kostholdsfilosofi er betre...), og prøvar å leggje stor vekt på det eg er enig i i statlege retningslinjer: fysisk aktivitet, grønsaker og proteiner er i alle fall bra!

....og fett

Får jeg spørre: tester du lavkarbo ut fra nyskjerrighet, eller fordi du trenger å gå ned i vekt?

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 14:05   #31
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

I blant tenker jeg at dersom alle andre yrkesgrupper hadde tenkt som en god porsjon av legestanden, hadde de gått konkurs. Tenk deg selv om en frisør kun hadde klipt hockey og satt permanent, fordi vedkommende ikke hadde åpna et fagblad med tidens trender siden hun/han tok utdannelsen sin en gang på åttitallet? Hadde jeg vært lege, tror jeg vel jeg hadde tatt mye stolthet i å holde meg oppdatert i hva som rører seg av forskning innen helse og medisin, i stedet for å sitte og ruge på gammel og utdatert kunnskap .

Hva er galt med hockeysveis???? Det neste blir vel at bolebukse er ukult også... Pfføyt...

  Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 14:09   #32
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Hva er galt med hockeysveis???? Det neste blir vel at bolebukse er ukult også... Pfføyt...

Hahaha! Jeg skal vel ikke påberope meg å være noen moteløve selv, sist jeg hørte noe om trendnessen min var da læreren min sa jeg så ut som et avdanka Cure-fan fra de mørkeste hjørnene av åttitallet. Tanken var vel heller det at noen skulle henge igjen i fortiden. Men retro rocker, så på med bolebukse og ut i verden og la hockeyen blafre i vinden!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 16:33   #33
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

... så på med bolebukse og ut i verden og la hockeyen blafre i vinden!

Ble nesten litt rørt jeg nå, gitt

  Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 16:41   #34
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Ble nesten litt rørt jeg nå, gitt

Og det tror jeg du er heeelt alene om !

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 16:58   #35
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Og det tror jeg du er heeelt alene om !

Pøh...

  Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 17:00   #36
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Pøh...

Åh, jeg ser den. Kjemperørende! .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 16:34   #37
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Spesielt det som er uthevet er viktig. Jeg har, som mange har fått med seg, en mann som er lege..

Jeg skulle ønske alle leger hadde lest Gary Taube" Good calories, Bad calories" den 500 sider boken er kjokefull av de riktige vitenskaplige referansene og følger ikke bare metaanalyse formen når den undersøker dagens helse/matråd men mye annet vitenskapelig materiale rundt fedme, biologi og vestlig-stil sykdommer de siste 100 år.

Den og andre nye vitenskapsbøker har etter det jeg har skjønt hatt en påvirkningskraft på USA sitt statlige helseråd og har sammen med ny forskning medført en ganske interessant forandringsprosess fra den tidligere harske personangrep- og karaktermordholdningen mot slik som Dr. Atkins f.eks. Jeg tror det er bla. slike endringstrender i USA som gjør at de har turt å "utvise" poteten fra det gode selskap her i lille dilte-etter Norge.

Og hvor ligger påvirkningsprosenten egentlig i forhold til matindustrien? Er den neglisjerbar eller finnes det enkelte leger i ledende posisjoner som ikke har det minste imot å ignorere endel forskning som peker i andre retninger?

BiSm

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 18:01   #38
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Poenget er vel at; 100 forskningsresultater viser en ting.. så kommer det ny forskning som sier noe totalt annet. Dermed tar det tid før alt blir annerkjent og akseptert. Som legen sier, selv om han har forsket og er oppdatert på ernæring, så betyr det ikke at han kan si det han mener er riktig. Han er nødt til å følge de retningslinjer og regler for hans jobb.

Når det gjelder good calories, bad calories.. Er det mulig å leste om denne boken på nettet, eventuelt er bra oppsummering?

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 19:26   #39
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

100 forskningsresultater viser hva? ingenting?

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 20:56   #40
søtmumsen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Alder: 40
Innlegg: 26
søtmumsen er på en erverdig vei

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Var hos legen forrige uke selv for å teste om jeg hadde nok av vitaminer,jern osv i kroppen, og alt var bra men litt høyt kolesterol. Men legen min var ikke imot denne kuren i det hele tatt, han ga meg heller råd om at man må passe på å få i seg det "sunne fettet" gjennom fet fisk, nøtter, kylling osv Så alle leger har vel hver sin mening om dette, men jeg synes at man skal høre på sin egen kropp, er vi som kjenner den best

__________________


søtmumsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 20:59   #41
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Er litt uenig i dette "kjenne sin egen kropp"

Hvis kroppen maser etter sukker?? Gir du den det da?? Når vet du at det er noe kroppen VIRKELIG trenger kontra har lyst på???

Hva med salt... Min kropp er saltsnål, alltid. Jeg sliter med vann i kroppen og går på vanndrivende, men kroppen var megasnopen på salt lenge FØR jeg begynt med vanndrivende..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 21:05   #42
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

at de 100 forskningsresultatene bare er oppspinn er en annen sak

feks kolesterol forskningen er jo basert på EN stor undersøkelse der hovedforskeren valgte de tallene han syns passet best (såvidt jeg forsto)

vann? er ikke det bare bra at kroppen har mye vann?

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 21:07   #43
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

at de 100 forskningsresultatene bare er oppspinn er en annen sak

feks kolesterol forskningen er jo basert på EN stor undersøkelse der hovedforskeren valgte de tallene han syns passet best (såvidt jeg forsto)

vann? er ikke det bare bra at kroppen har mye vann?

har kroppen for mye vann jobber hjertet for hardt... Ikke bra med for mye vann nei..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 21:41   #44
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

vann? er ikke det bare bra at kroppen har mye vann?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

har kroppen for mye vann jobber hjertet for hardt... Ikke bra med for mye vann nei..

Og pøser man for mye væske i folk feks etter en operasjon blir de svært kvalme og får sprutbrekninger av en annen verden!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 21:43   #45
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

prøv med ekstra salt i maten?

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 09:03   #46
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Da binder man jo ekstra mye vann!

Poenget er at kroppen skal ha riktig balanse med vann. Husker en venninne som var gravid, var fra å veie 40 kg, sped som en guttunge, til å se ut som michelinmannen som høygravid. ALT var stort, og knallrød i ansiktet og hjerte som dunket og hadde problemer med sirkulasjonen. Og det var kun vann, en mnd etter fødsel så var hun like liten. Fingre, føtter, ansikt - ALT var fylt av vann!


Og nei, hjertet liker ikke høy vekt, og det spiller ingen rolle om det er fett eller muskler. Tyngde er tyngde. (derfor slutten mannen med vektrening i stor grad, hjertet, knær, likte det ikke. )

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 12:39   #47
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av Fjellgeit, her.

Hei!
Eg jobbar som fastlege - og ettersom eg er på lavkarbo.no laurdag morgon kl 08:20, reknar eg med at de forstår at eg er meir enn litt interessert i alternative kostråd til dei statlege anbefalingane.

Er ingen som driver med legehets her inne, men vi deler våre dårlige erfaringer vi har med mange leger. Mine aller dårligste erfaringer med leger og gudekompleks har ikke vært i forbindelse med lavkarbospørsmål faktisk.

Det er fint at du forklarer hvilke retningslinjer en lege har å forholde seg til, det er nok ikke alle som er klar over hvordan det virker. Mitt poeng er allikevel at leger er kundebehandlere og dermed bør oppføre seg deretter.

Min lege lirte også av seg en del standardfraser da jeg sa at jeg lever på lavkarbo, men jeg ga klar beskjed om at han skal behandle meg ordentlig for det og ikke som en "annerangs" pasient for det. Jeg betaler i dyre dommer for dette og da er han forpliktet til å gjøre jobben sin på en skikkelig måte som en kundebehandler, ikke bare trekke på skulderene og blåse når jeg kommer med mine problemer. At han er uenig i lavkarboprinsippene og ikke har lov til å anbefale det er helt greit, men når jeg kommer og ber om å få sjekket blodtrykk og kolestreol mm for jeg skal slanke meg, synes jeg at han skal gjøre det uten å gi ufyselige formaninger på veien. At han kommer med råd på en opplysende måte er OK, men han og maaaange andre leger må kutte den der fryktelig nedlatende holdningen de har.

http://www.dagbladet.no/2010/06/22/n...rgen/12241062/

Burde egentlig fått i både huet og rævva jeg da..... hahaha

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 22-06-10 kl 13:09.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 14:18   #48
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Det er fint at du forklarer hvilke retningslinjer en lege har å forholde seg til, det er nok ikke alle som er klar over hvordan det virker. Mitt poeng er allikevel at leger er kundebehandlere og dermed bør oppføre seg deretter.

Amen!
Siste timen for 2 uker siden sa eks- legen min noe sånt som: " Jeg hadde aldri tillatt meg selv å se ut som deg!"
Han brukte hele timen på å skjelle meg ut for at jeg hadde latt meg selv bli/være så feit, og hadde slett ikke tid til å skrive ut henvisning til gynekolog, for da var timen slutt, gitt!

Han ba meg skrive opp alt jeg spise en periode og ble fra seg over hvor mye jeg spiste. Han kunne riktig nok ikke forklare hvordan jeg i samme periode på 18 dager hadde gått ned over 3 kg!
Om ketolyse sa han: Det er mye som dreier seg om tro!

Så, nå har jeg byttet lege!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 16:57   #49
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Amen!
Siste timen for 2 uker siden sa eks- legen min noe sånt som: " Jeg hadde aldri tillatt meg selv å se ut som deg!"
Han brukte hele timen på å skjelle meg ut for at jeg hadde latt meg selv bli/være så feit, og hadde slett ikke tid til å skrive ut henvisning til gynekolog, for da var timen slutt, gitt!

Han ba meg skrive opp alt jeg spise en periode og ble fra seg over hvor mye jeg spiste. Han kunne riktig nok ikke forklare hvordan jeg i samme periode på 18 dager hadde gått ned over 3 kg!
Om ketolyse sa han: Det er mye som dreier seg om tro!

Så, nå har jeg byttet lege!

Kan bare si amen tilbake jeg.

Så jeg kan tro meg slank altså??? SÅ enkelt og greit da....

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 17:26   #50
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

Poenget er vel at; 100 forskningsresultater viser en ting.. så kommer det ny forskning som sier noe totalt annet. Dermed tar det tid før alt blir annerkjent og akseptert. Som legen sier, selv om han har forsket og er oppdatert på ernæring, så betyr det ikke at han kan si det han mener er riktig. Han er nødt til å følge de retningslinjer og regler for hans jobb.

Når det gjelder good calories, bad calories.. Er det mulig å leste om denne boken på nettet, eventuelt er bra oppsummering?

Legger ved en fri oppsummering som jeg fant på en webside (på engelsk da).

Vedlagte filer
Filtype: pdf Notes-to-Good-Calories-Bad-Calories.pdf (165,4 KB, 20 visninger)
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Slutt med matyoghurt? Alyssa Generell diskusjon 4 25-12-08 18:17
Slutt på johannesbrødkjernemel? Lucky Lavkarbo generelt 63 14-09-08 14:28
Slutt på brødkliss? Fæhtfløytå Oppskrifter 2 15-07-08 10:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no