Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-11-11, 10:36   #26
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Bare for å oppklare dette med transfett. Med mindre du har noe voldsomt kjøkkenutstyr som du bruker i din daglige matlaging, som innbefatter høytrykks- og varmebehandling, tilføring av hydrogengass ved hjelp av en katalysator, så har du ingenting å bekymre deg for.
Det som derimot kan skje om du bruker oljer med lavt rykepunkt er at den oksideres, eller blir harsk på godt norsk. Kokosfett har et veldig høyt rykepunkt. Husker ikke på stående fot hvor høyt.


Hehe, jeg har bare gasskomfyr, så ikke noe voldsomt MEN; har hørt at oljer kan bli omgjort til transfett, men da har jeg sikkert misforstått. Men er det noen produkter som har transfett i seg allerede når man kjøper det?

rykepunkt?

Takk for svaret forresten

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:56   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Hehe, jeg har bare gasskomfyr, så ikke noe voldsomt MEN; har hørt at oljer kan bli omgjort til transfett, men da har jeg sikkert misforstått. Men er det noen produkter som har transfett i seg allerede når man kjøper det?

rykepunkt?

Takk for svaret forresten

Det er vel fortsatt noen margariner og ferdigkaker som har det. "Fordelen" ved transfett (i hvert fall før man fant ut hvor skadelig det er) er at det er utrolig holdbart. Jeg husker fortsatt rullekakene man fikk kjøpt ferdig på butikkene på åttitallet, som typ hadde utløpsdato sånn ca i disse tider.
Transfett finnes også naturlig i små mengder i storfekjøtt og meieriprodukter, men dette er ikke det farlige transfettet som det som oppstår i industriell framstilling, og har ingen dokumentert dårlig effekt. (Det er visst noe som skjer under drøvtygging, om jeg ikke husker feil). Så ikke heng deg opp i det, tenkte bare jeg skulle nevne det.

Rykepunktet er der oljen blir så varm at fettforbindelsene ryker, og da ryker det bokstavelig talt også, eller oser av oljen. Det sier seg f.eks selv at extra virgin olivenolje som har et rykepunkt på rundt 190 og alt mister mye av de gode stoffene ved 70 grader, ikke overlever lenge i en stekepanne.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 11:00   #28
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Forresten, matvarer med industrielt transfett er som regel ikke merket med transfett, men "hydrolisert/delvis hydrolisert/herdet/delvis herdet fett". Men dette er ikke akkurat noen signifikant bekymring på lavkarbo, hvor målet er å spise rene, minst mulig bearbeidede matvarer.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 11:45   #29
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Min cocosa har stått varm i noen måneder i et skap, er den spisende enda?


Kokosolje holder seg så og si evig det, det er mye mettet fett, mettet fett blir ikke fort harskt på samme måte som umettet fett.

Du merker egentlig på smaken om en olje er ødelagt. Ikke noe farlig å prøve. Du vet sikkert hvordan gammel fisk smaker, hvor vondt det er. Fiskefett går veldig fort istykker i forhold til annen fett, så derfor har vi åpnede tranflasker i kjøleskap, og flasken er grønn for å hindre lys i å bryte det ned i butikken.

Cocosaen din holder seg sikkert glimrende i årevis, selv om den er virgin og åpen. Har hatt langt mer ømfintlig olje stående lenge.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 11:47   #30
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Den største faren ved steking ved høy varme er vel at det dannes frie radikaler i oljen, særlig hvis man bruker feil type fett eller bruker samme olje/smør flere ganger (noe mange faktisk gjør.. ).

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 11:59   #31
Beaglejenta
Juniormedlem
 
Beaglejenta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Holmestrand
Innlegg: 17
Beaglejenta er på en erverdig vei

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

skal man steke mat på høy varme, så er ikke meierismør så godt egnet. Det mørkbrente fettet kan være kreft fremkallende (Hvis man liker meierismør smaken, så skill smøret og bruk det blanke. Det holder seg lenge i kjøleskapet) . Bruk da heller kokosfett uten smak.

__________________


Beaglejenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 12:37   #32
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Jeg skal se om jeg finner ghee (klarnet smør) og informere om pris etterpå.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 14:00   #33
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Beaglejenta, her.

skal man steke mat på høy varme, så er ikke meierismør så godt egnet. Det mørkbrente fettet kan være kreft fremkallende (Hvis man liker meierismør smaken, så skill smøret og bruk det blanke. Det holder seg lenge i kjøleskapet) . Bruk da heller kokosfett uten smak.

Jeg har 1000vis av ganger stekt på høy varme og stekt det brunt. Sier ikke mange kokker at man skal steke i meierismør da? huff, nå ble jeg stressa. Kreftfremkallende...

Syns dette er slitsomt å forholde seg til. Er det bare Cocosa Pure som er trygt å steke i her i verden? Før brukte jeg solsikkeolje, og rapsolje, men har hørt at det ikke er sunt heller...

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 14:01   #34
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Den største faren ved steking ved høy varme er vel at det dannes frie radikaler i oljen, særlig hvis man bruker feil type fett eller bruker samme olje/smør flere ganger (noe mange faktisk gjør.. ).

Hva er frie radikaler?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 14:02   #35
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.


Rykepunktet er der oljen blir så varm at fettforbindelsene ryker, og da ryker det bokstavelig talt også, eller oser av oljen. Det sier seg f.eks selv at extra virgin olivenolje som har et rykepunkt på rundt 190 og alt mister mye av de gode stoffene ved 70 grader, ikke overlever lenge i en stekepanne.

Takk Photobscura.

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 15:29   #36
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Hva er frie radikaler?

Ustabile kjemiske forbindelser som kan skade kroppen vår. Derfor man hører så mye om antioksidanter i hytt og pine, de beskytter kroppen mot frie radikaler som kan føre til kreft. Men som Photobscura sier merker man stort sett når dette skjer, da fettet ryker og spruter, blir brunt/svart, smaker vondt, etc. Verre med de som liker maten sin svartsvidd i meierismør :P

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 16:22   #37
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Ustabile kjemiske forbindelser som kan skade kroppen vår. Derfor man hører så mye om antioksidanter i hytt og pine, de beskytter kroppen mot frie radikaler som kan føre til kreft. Men som Photobscura sier merker man stort sett når dette skjer, da fettet ryker og spruter, blir brunt/svart, smaker vondt, etc. Verre med de som liker maten sin svartsvidd i meierismør :P

Men når man varmer opp meierismøret, skal man ikke ta vente til det er rolig og brunt før man legge i maten?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 16:34   #38
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Men når man varmer opp meierismøret, skal man ikke ta vente til det er rolig og brunt før man legge i maten?

Det vet jeg egentlig ikke, sjelden jeg steker i smør. Smør og kokosolje skal visst være de fettypene som tåler høye temperaturer best, men det er uansett ikke å si at det er sunt å steke mat ved høye temperaturer generelt. Mat med mørk/svart skorpe bør ihvertfall ikke spises, uansett hva man steker den i.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 16:36   #39
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Stekt mat er langt mer kreftfremkallende enn kokt/rå mat. Men om man først skal steke noe, så er det bra å gjøre det i noe som har høy andel av mettet fett. Smør har egentlig dette, men smør er ikke bare fett, men også mye melkerester som fort blir brent. Mange mener brunet smør har en god smak, og ja, karamelliserte melkerester smaker nok bedre enn svidd olivenolje :P

Jeg tenker som så, at jeg gjerne tar meg en godt brunet biff eller grillmat nå og da, men det er ikke noe poeng i å gjøre ting verre ved å bruke feil type stekefett unødig (når det er dårlig både for smak og kropp), særlig siden jeg på lchf ikke egentlig er interessert i å kutte for mye på fett.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 16:46   #40
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Men når man varmer opp meierismøret, skal man ikke ta vente til det er rolig og brunt før man legge i maten?

Jo, nøttebrunt (ikke brent). Det går egentlig ikke an å steke i smør før vannet har fordampet, da blir kjøttet grått og trist. Derfor må man vente til boblingen forsvinner. Smør har gode stekeegenskaper mtp. at det gir en fin og appetittvekkende stekeskorpe. Men det kan selvsagt diskuteres om de melkerestene (nevnt over) er så sunne. Klarnet smør/ghee, er veldig stabilt under steking. Ikke det hvitaktige som skilles ut under (vann/proteiner/sukker)

Ghee brukes masse i India. Her er det veldig dyrt å kjøpe, ikke spør meg hvorfor, men det er vel en nisjevare. Du lager det lett ved å smelte en pakke smør og helle av fettet på toppen. Kanskje litt mer upraktisk i lengden, men men.

Jeg steker ikke så ofte i smør, og så hardt, at jeg bryr meg så mye om det. Å surre løk o.l. går helt fint.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 18:05   #41
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Stekt mat er langt mer kreftfremkallende enn kokt/rå mat. Men om man først skal steke noe, så er det bra å gjøre det i noe som har høy andel av mettet fett. Smør har egentlig dette, men smør er ikke bare fett, men også mye melkerester som fort blir brent. Mange mener brunet smør har en god smak, og ja, karamelliserte melkerester smaker nok bedre enn svidd olivenolje :P

Jeg tenker som så, at jeg gjerne tar meg en godt brunet biff eller grillmat nå og da, men det er ikke noe poeng i å gjøre ting verre ved å bruke feil type stekefett unødig (når det er dårlig både for smak og kropp), særlig siden jeg på lchf ikke egentlig er interessert i å kutte for mye på fett.

så hva steker du egg i? hva er def på høy varme?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 18:08   #42
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Det vet jeg egentlig ikke, sjelden jeg steker i smør. Smør og kokosolje skal visst være de fettypene som tåler høye temperaturer best, men det er uansett ikke å si at det er sunt å steke mat ved høye temperaturer generelt. Mat med mørk/svart skorpe bør ihvertfall ikke spises, uansett hva man steker den i.

så da steker du i cocosa pure da eller?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 18:32   #43
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

så da steker du i cocosa pure da eller?

Bruker oftest flytende Vita Hjertegod for enkelthetens skyld, vet ikke om egentlig er det beste å steke i. Kanskje noen andre her som vet?

Jeg steker uansett aldri ved høy temperatur, så regner med det går greit. Omelett f.eks. bruker jeg veldig lav temp og lar den heller stå under lokk i en halvtime. Grønnsaker pleier jeg å dampe, grille i ovnen eller "nuke" i microen. Er mer fan av å heller tilsette ekstra fett i maten når den er ferdig, men det er jo en smakssak

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 19:45   #44
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Vita hjertegod kan liksom stekes med, men den inneholder solsikkeolje for det meste og det er ikke så bra å steke med. Men å lav temperatur er det jo ikke så ille. Jeg ville heller valgt bremykt om jeg var deg. Den er jo ikke så ulik.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 20:14   #45
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Steker for det meste uten fett jeg da, med en panne som maten ikke fester seg på. Svak varme og lang steketid. Men om jeg bruker fett bruker jeg rapsolje.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 20:56   #46
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Steker ikke egg særlig hardt nei, med hardt så tenker jeg på sånn bruning som man gjør med biffen. Max varme, tenker jeg. Bruker vel både cocosa og smør til egg, men jeg tror ikke jeg er det verste eksempelet når det gjelder å svartsvi mat.

Som Photo sa, når det begynner å ryke og lukte stekt av oljen så er det høy temp. Type woking, biff, frese kjøttdeig og sånt.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 21:17   #47
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Det er stort sett ingen vits i å steke noe på veldig høy varme. De eneste gangene jeg gjør det er når jeg steker helt kjøtt som biff og koteletter. Da lar jeg smøret bli nøttebrunt, slenger kjøttet i, og bråsteker det ett til to minutter på hver side, samtidig som jeg skrur ned varmen. Når de har fått stekeskorpe, får de stå og "trekke" på ca medium varme under lokk en lten stund til de er gjennomstekte. Jeg liker biffen/koteletten min medium stekt, altså ikke blodig, men jeg steker så og si aldri noe på såpass høy varm at det ryker/spruter, annet enn om jeg driter meg ut.

Vita hjertego tar jeg ikke i i ildtang, sorry meg, men bare det forræderiske merkenavnet er nok til at jeg holder meg laaaangt unna.
Smør tåler en del varme, det er som tidligere nevnt stort sett laktosen og kaseinet som får det til å brunes og sprute.
Ellers ovnsteker jeg mye. Langstekt kjøtt FTW!

Marella77, jeg synes ikke du skal henge deg opp så mye i detaljet nå i starten, men heller konsentrere deg om det enkle. Hva du kan og ikke kan spise. Å gå i dybden kan du heller gjøre senere, når du har fått oversikt over det helt basic og føler deg trygg på det. Jeg har forstått det sånn at du føler det er vanskelig og uoversiktlig, og det behøver det overhodet ikke å være.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 21:20   #48
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Steker for det meste uten fett jeg da, med en panne som maten ikke fester seg på. Svak varme og lang steketid. Men om jeg bruker fett bruker jeg rapsolje.

Samme her. Jeg bruker en sprayflaske med rapsolje.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 21:25   #49
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Jeg er en mester på å svi maten. Jeg setter gassen på full guffe, og så glemmer jeg meg litt mens jeg stresser med andre ting. Og vips, så blir maten litt brent! Ojameg, da har jeg nok spist mye farlig fett i mine år... Har ofte så dårlig tid (i hodet mitt) så jeg klarer ikke bruke en halvtime på å steke omeletten eller andre ting. Men skal skjerpe meg, hehe.

Men skulle ønske det var noen som visste med sikkerhet hva som er det aller sunneste fettet å steke i på høy temperatur.

Jeg har aldri tenkt så mye på hva som er kreftfremkallende og farlig for kroppen når det gjelder mat. Har tenkt at her i Norge, er vi passet på av mattilsynet og andre tilsyn. Har tenkt at maten vi kjøper i vanlige matbutikker, er trygge. Men etter å ha lest her på lavkarbo.no, så har jeg fått opp øynene mer for kosten. Men er redd for å blir for fanatisk også. Skal jeg ha dårlig samvittighet for at barna får høykarbo-mat og bremykt på brødet sitt? Man skal jo holde seg unna alle slike margariner har jeg hørt.

...

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 21:26   #50
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Samme her. Jeg bruker en sprayflaske med rapsolje.

hvordan rapsolje da? Er det noe som tåler høy temp?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Svar

Emneord
cocosa


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Cocosa Extra Virgin - Rimeligere macadamia79 Lavkarbo generelt 4 12-09-11 18:46
Cocosa - vanlig eller extra virgin lille_trille Lavkarbo generelt 6 09-06-11 20:37
Cocosa extra virgin? Perleblomsten Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 26-04-11 00:15
Cocosa Extra Virgin Sungrazer Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 04-11-09 22:07
Økonomistørrelse ekstra virgin kokos olje? Zincite Kosttilskudd 3 31-05-09 22:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no