Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Seminar om slanking der Hexeberg deltar (i Bergen)

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-02-11, 09:47   #26
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Seminar om slanking der Hexeberg deltar (i Bergen)

Videre er det fryktelig vanskelig å sette disse tre opp mot hverandre i en debatt. Roede opererer med kurs. Hexeberg og Hetland har egne klinikker hvor folk som er syke eller veldig overvektige oppsøker hjelp. Det er to vidt forskjellige ting mener jeg.
Og det er der det går et viktig skille.
Jeg oppsøkte Hetland pga helse og overvekt, og fikk god hjelp. Andre som ikke er syke men vil gå ned i vekt/få bedre helse har helt andre motivasjoner for å velge lavkarbo enn meg. Og kanskje hadde debatten vært enklere å følge/se forskjellene, om man hadde presentert og debattert utfra dette ståstedet: hvordan kan man leve godt med Roede/Hexeberg/Lindberg?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 10:09   #27
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 38
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Seminar om slanking der Hexeberg deltar (i Bergen)

Veldig mange gode poeng, Vibeke Sofie sa at det står i rapporten til Statens ernæringsråd at de ikke har bevis for at mettet fett er farlig, er det noen som vet om dette stemmer? For det skulle jeg virkelig ha sett!

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 10:28   #28
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Seminar om slanking der Hexeberg deltar (i Bergen)

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Sofie sa at det står i rapporten til Statens ernæringsråd at de ikke har bevis for at mettet fett er farlig, er det noen som vet om dette stemmer? For det skulle jeg virkelig ha sett!

Denne her forteller litt om det. Du finner hele rapporter her. Laaang.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 12:16   #29
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 38
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Seminar om slanking der Hexeberg deltar (i Bergen)

Tusen takk Supera! Jeg har funnet rapporten selv, og som du sier; Laaaang! Syntes det står mye om en annen der, og masse som gjentar seg...

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 13:14   #30
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 38
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Seminar om slanking der Hexeberg deltar (i Bergen)

Nå har jeg skumlest igjennom rapporten, finner ikke helt den der "mettet fett er ikke bevist farlig" opplegg

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 18:26   #31
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Seminar om slanking der Hexeberg deltar (i Bergen)

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Nå har jeg skumlest igjennom rapporten, finner ikke helt den der "mettet fett er ikke bevist farlig" opplegg

Jeg regner med at det er snakk om hvor gode bevisene er, og de listet opp fra mange forskjellige større råd. De fleste sier at bevisene er "mulig årsakssammenheng" og det var ikke mange med "overbevisende årssakssammenheng". Eller noe sånt.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 10:57   #32
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Seminar om slanking der Hexeberg deltar (i Bergen)

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Jeg regner med at det er snakk om hvor gode bevisene er, og de listet opp fra mange forskjellige større råd. De fleste sier at bevisene er "mulig årsakssammenheng" og det var ikke mange med "overbevisende årssakssammenheng". Eller noe sånt.

Hvis det bare er en mulig årsakssammenheng så skal det ikke danne grunnlag for noen kostråd.
Bare "overbevisende" og "sannsynlige" årsakssammenhenger skal taes med, står det i rapporten.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 11:46   #33
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 38
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Seminar om slanking der Hexeberg deltar (i Bergen)

kan jeg bestille den rapporten på trykk hjem?
Det står kontaktinformasjon for bestilling, men at jeg må oppgi IS-nummer. Dette er kanskje noe i forhold til bedrift?

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 18:17   #34
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Seminar om slanking der Hexeberg deltar (i Bergen)

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice, her.

Hvis det bare er en mulig årsakssammenheng så skal det ikke danne grunnlag for noen kostråd.
Bare "overbevisende" og "sannsynlige" årsakssammenhenger skal taes med, står det i rapporten.

Hm, når man leser rapporten, så står det faktisk overbevisende årsakssammenheng på alle som sier at reduksjon av mettet fett reduserer risikoen for HKS. My bad. Men dette er jo ikke nødvendigvis hva studiene faktisk viser, men hva de rådene har konkludert med.

Jeg vet ikke helt hvor den artikkelen på forskning.no kom fra, men det var tydeligvis noe ernæringsrådet hadde fått med seg, men de ville fortsatt anbefale magert.

Men det stod dette om mettet fett fra meieriprodukter:
"Selv om næringsstoffbaserte kostråd i stor grad har bidratt til å bedre folkehelsen, har nyere matvarebasert ernæringsforskning ikke bestandig støttet de næringsstoffbaserte kostrådene. Dette gjelder for eksempel meieriprodukter og egg (se kapittel 19). Disse produktene innholder henholdsvis mye mettet fett og kolesterol og ville forventes å bidra til økt plasmalipider og økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Nyere matvarebasert ernæringsforskning stiller imidlertid spørsmål ved om inntak av fete meieriprodukter og egg fører til en økt risiko for hjerte- og karsykdommer (se kapittel 19)."

Og så så jeg tilfeldigvis denne:
Eksponering: Omega-3-tilskudd
Sykdom: Hjerte- og karsykdommer
Redusert risiko
(Årsakssammenheng usannsynlig)

Så de har kommet frem til at det er usannsynlig at omega-3-tilskudd reduserer HKS, men hvordan forklarer de det tradisjonelle inuittkostholdet da? Det var jo omega-3 som var en av de stråene de klamret seg til for ikke å forkaste kolesterolmyten. De spiser masse mettet fett og har så godt som null hjertesykdom.

I følge dem påvirker også mettet fett fastende glukose og insulinnivåer...
"Studier har vist at et høyt inntak av mettet fett er assosiert med nedsatt glukosetoleranse og høyere fastende glukose og insulinnivåer i blod (3)."
Mettet fett påvirker plutselig insulinet... Det er bare å gratulere...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 20:37   #35
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 38
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Seminar om slanking der Hexeberg deltar (i Bergen)

Jeg fant også noe nå;

"I løpet av de siste år har flere randomiserte intervensjonsstudier med god kvalitet undersøkt korttidseffekter (opp til 2 år) på vektreduksjon hos overvektige individer. Disse studiene finner ofte at høyfett-diett med 40-50 % energi fra fett gir en raskere vektreduksjon de første 6 måneder hos personer med KMI > 30 kg/m2 enn tradisjonelle lav-fett dietter, mens effektene er sammenfallende etter 12 og 24 måneder. Enkelte forskere har derfor hevdet at fedmeepidemien kan skyldes et
økt inntak av enkle karbohydrater (ofte høy glykemisk indeks/belastning), og at den beste slankedietten er et kosthold med lite karbohydrater og mye fett. Usikkerheten rundt de langsiktige effektene av et slikt kosthold på biokjemiske intermediære endepunkter og kliniske endepunkter relatert til hjerte- og karsykdommer, metabolsk syndrom, type 2-diabetes gjør at helsemyndighetene
i de fleste land og de fleste innen forskningsfeltet internasjonalt konkluderer at man bør opprettholde de nåværende kostrådene (dvs. lite mettet og total fett, og relativt rikelig enumettet og flerumettet fett). Mer forskning trengs for å belyse dette nærmere."

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 11:52   #36
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Seminar om slanking der Hexeberg deltar (i Bergen)

Jaha... Forskning viser at lavkarbokosthold fungerer, men vi fortsetter bare å anbefale det motsatte fordi det enda ikke er bevist at lavkarbo er farlig? Jauda. Jommen sa jeg smør.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Takk for seminar i går :) turid Spis deg ned i vekt med Skaldeman 3 27-01-07 15:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no