Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan fløte bli til sukker?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-05-11, 17:31   #26
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Oi. Her har det kommet mange bra svar allerede.
Men, ja. For å si det enkelt (?!): Splenda er forsåvidt kunstig, men det er laget av sukker, man kan si det sånn at det er skallet av sukkeret som er igjen etter en slags blekningsprosess. Det har like mye kh, men vekta er en tiendedel av sukker. Noe av problemet med Splenda er at det ikke brytes ned i vann, og kan sånn sett være potensielt miljøfiendtlig. Natreen har jeg ikke så mye peiling på, men det inneholder bl.a aspartam som for mange kan gi helseproblemer, som muskelplager og mye annet. Det er helkjemisk. Stevia er utvunnet av steviaplanten, og er helt naturlig. Du kan få den i ekstrakt eller i pulver (knuste blader). Den er søt, men smaker ganske ulikt sukker. Maltitol er heller ikke direkte kunstig søtning, ettersom den er uvtunnet av mais, men for mange brytes den ned i tarmen og øker blodsukkeret, for noen brytes den ikke ned i tarmen, men virker da heller lakserende og kan gi gass. Sukrin, eller eritrythol er også et naturlig søtningsmiddel og lages av bl.a sopp og bær og framstilles gjennom en fermenteringsprosess. Jeg tror vel det sammen med stevia er av de få søtningsmidlene som ikke har karbohydrater i seg. Vel, ved siden av aspartam, men min personlige mening er at det er gift for kropppen.

Til syvende og sist så handler det vel om smak og behag. Man mister fort søtsuget på lavkarbo, og mange opplever at behovet for erstatninger stort sett er noe som betyr mest i starten av en kostholdsomlegging.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 17:42   #27
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Oi. Her har det kommet mange bra svar allerede.
Men, ja. For å si det enkelt (?!): Splenda er forsåvidt kunstig, men det er laget av sukker, man kan si det sånn at det er skallet av sukkeret som er igjen etter en slags blekningsprosess. Det har like mye kh, men vekta er en tiendedel av sukker. Noe av problemet med Splenda er at det ikke brytes ned i vann, og kan sånn sett være potensielt miljøfiendtlig. Natreen har jeg ikke så mye peiling på, men det inneholder bl.a aspartam som for mange kan gi helseproblemer, som muskelplager og mye annet. Det er helkjemisk. Stevia er utvunnet av steviaplanten, og er helt naturlig. Du kan få den i ekstrakt eller i pulver (knuste blader). Den er søt, men smaker ganske ulikt sukker. Maltitol er heller ikke direkte kunstig søtning, ettersom den er uvtunnet av mais, men for mange brytes den ned i tarmen og øker blodsukkeret, for noen brytes den ikke ned i tarmen, men virker da heller lakserende og kan gi gass. Sukrin, eller eritrythol er også et naturlig søtningsmiddel og lages av bl.a sopp og bær og framstilles gjennom en fermenteringsprosess. Jeg tror vel det sammen med stevia er av de få søtningsmidlene som ikke har karbohydrater i seg. Vel, ved siden av aspartam, men min personlige mening er at det er gift for kropppen.

Til syvende og sist så handler det vel om smak og behag. Man mister fort søtsuget på lavkarbo, og mange opplever at behovet for erstatninger stort sett er noe som betyr mest i starten av en kostholdsomlegging.

Så får å si det kanskje enkelt, får du renna rompe kan du trygt spise malitol uten blodsukker økning? (Haha, sorry det vakre ordvalget)

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w1Lm5H8/]
Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 18:02   #28
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Opprinnelig lagt inn av Maylinn26, her.

Så får å si det kanskje enkelt, får du renna rompe kan du trygt spise malitol uten blodsukker økning? (Haha, sorry det vakre ordvalget)

For å si det veldig enkelt, ja!
Maltitol har jo en lav/middels GI, men det virker som om det er ganske indviuelt hvor mye av det den enkelte tar opp i tarmen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 18:10   #29
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

For å si det veldig enkelt, ja!
Maltitol har jo en lav/middels GI, men det virker som om det er ganske indviuelt hvor mye av det den enkelte tar opp i tarmen.

Der fikk jeg forklaringen på hvorfor jeg kan spise malitol da (sånn for vektas skyld! Hehe!!! Er egentlig litt rart, for i starten stoppet vekten helt opp når jeg spiste malitol, å ikke noe rumlemage heller... Men for noen uker siden prøvde jeg malitol godis, å hei hvor det gikk!! Da skal jeg si deg det ble liv i leier´n ja!! Etter det har jeg fint kunne spise det uten vektstopp....

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w1Lm5H8/]
Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 18:38   #30
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Om jeg førstår riktig, kan jeg bruke stevia og flytende/tabletter natreen uten større bekymring. Splenda og strø-natreen må jeg være mere forsiktig med?

Men Splenda er jo maltodextrin søtet med suklarose. Det er jo dette som gjør meg så forvirret!!!
Er jeg helt på bærtur? Håper det...

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 18:59   #31
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Men Splenda er jo maltodextrin søtet med suklarose. Det er jo dette som gjør meg så forvirret!!!
Er jeg helt på bærtur? Håper det...

Maltodextrin er bare et fyll/bærestoff og veier så godt som ingenting. Det er sukrosen som gir søtssmaken.
Du kan lese om hvordan man lager Splenda her!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 20:49   #32
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Leste den nå og igår, og det er jo bra og betryggende lesing. Likevel, når jeg fant frem flere som påsto at splenda er jo bare maltodextrin og påvirker blodsukkeret, tom represanter fra splenda i England innrømmet det, ble jeg betenkt. Nå har jeg lært at jeg trenger ikke greve så dypt hver gang, kunne bare ha godtatt.... Har vanskeligheter med "sånn-er-det-bare".
Skal kose meg med splenda i fremtiden også. Bruker sukrin, natreen og nå vil jeg gjerne vite hvor kjøper jeg stevia...



Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Maltodextrin er bare et fyll/bærestoff og veier så godt som ingenting. Det er sukrosen som gir søtssmaken.
Du kan lese om hvordan man lager Splenda her!

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:03   #33
Foksy
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oppland
Alder: 47
Innlegg: 301
Foksy er på en erverdig vei

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Dette var en lærerik tråd om kunstig søtning
Siden det er flere som har skrevet om laktoseintoleranse, våger jeg meg frempå med at par kommentarer.
Datteren min er laktoseintolerant, men hun tåler joghurt og andre syrnede melkeprodukter. Melkesyren hjelper til med å spalte laktosen. Vet ikke om det gjelder for alle da, noen er mer intolerante enn andre.

Vil også tipse om Kerutabs, som er tabletter med enzymet laktase, som spalter laktosen for deg så du kan spise hva du vil!!! Softis, krem, kaker osv

__________________


Foksy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:09   #34
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Leste den nå og igår, og det er jo bra og betryggende lesing. Likevel, når jeg fant frem flere som påsto at splenda er jo bare maltodextrin og påvirker blodsukkeret, tom represanter fra splenda i England innrømmet det, ble jeg betenkt. Nå har jeg lært at jeg trenger ikke greve så dypt hver gang, kunne bare ha godtatt.... Har vanskeligheter med "sånn-er-det-bare".
Skal kose meg med splenda i fremtiden også. Bruker sukrin, natreen og nå vil jeg gjerne vite hvor kjøper jeg stevia...

Du kan kjøpe stevia på iherb.com for eksempel. Jeg anbefaler en som heter KAL stevia i dråper. Dersom du bestiller der for første gang kan du bruke koden min: LID905. Da får du 5$ rabatt (og jeg får litt kreditt for å ha anbefalt deg nettstedet).

Husk at stevia er mye søtere enn sukrin. Bruk kun noen dråper (jeg synes dråpene er lettere enn pulver å dosere).

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:11   #35
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Leste den nå og igår, og det er jo bra og betryggende lesing. Likevel, når jeg fant frem flere som påsto at splenda er jo bare maltodextrin og påvirker blodsukkeret, tom represanter fra splenda i England innrømmet det, ble jeg betenkt. Nå har jeg lært at jeg trenger ikke greve så dypt hver gang, kunne bare ha godtatt.... Har vanskeligheter med "sånn-er-det-bare".
Skal kose meg med splenda i fremtiden også. Bruker sukrin, natreen og nå vil jeg gjerne vite hvor kjøper jeg stevia...

Jeg har aldri sagt at splenda er særlig bra! Men det er nå hva det er! Som sagt har det like mye karbohydrater som vanlig sukker, det er bare det at veier så mye mindre! En kilo sukker tilsvarer hundre gram splenda, så da blir det jo i sum mindre karbohydrater!
Jeg bruker ikke noe særlig med søtning. Har steviadråper som jeg i grunn bare bruker når jeg skal ta joddråper, ellers smaker det helt grusomt. Som å drikke sykehus!
Noen sier forresten at sukrin blir bedre med tid. Om du f.eks lager en kake som får stå i kjøleskap over natta, så forsvinner den isende følelsen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:11   #36
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Man kan kjøpe stevia i pulver på helsekost i norge også, men jeg har enda ikke funnet en god type i Norge.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:32   #37
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Opprinnelig lagt inn av Foksy, her.

Dette var en lærerik tråd om kunstig søtning
Siden det er flere som har skrevet om laktoseintoleranse, våger jeg meg frempå med at par kommentarer.
Datteren min er laktoseintolerant, men hun tåler joghurt og andre syrnede melkeprodukter. Melkesyren hjelper til med å spalte laktosen. Vet ikke om det gjelder for alle da, noen er mer intolerante enn andre.

Vil også tipse om Kerutabs, som er tabletter med enzymet laktase, som spalter laktosen for deg så du kan spise hva du vil!!! Softis, krem, kaker osv

Jeg tåler syrnede melkeprodukter og ost, men jeg reagerer på melk og fløte Men jeg tåler litt av dette også, men det går i perioder. Noen ganger reagerer jeg veldig, andre ganger reagerer jeg bare litt. Da jeg var barn var det ganske ille, men den intoleransen har vokst litt av meg.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:37   #38
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har aldri sagt at splenda er særlig bra! Men det er nå hva det er! Som sagt har det like mye karbohydrater som vanlig sukker, det er bare det at veier så mye mindre! En kilo sukker tilsvarer hundre gram splenda, så da blir det jo i sum mindre karbohydrater!
Jeg bruker ikke noe særlig med søtning. Har steviadråper som jeg i grunn bare bruker når jeg skal ta joddråper, ellers smaker det helt grusomt. Som å drikke sykehus!
Noen sier forresten at sukrin blir bedre med tid. Om du f.eks lager en kake som får stå i kjøleskap over natta, så forsvinner den isende følelsen.

Jeg prøvde å ha sukrin på rømmegrøten min, fysj å fy! Aldri mer Smakte grusomt...

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w1Lm5H8/]
Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:55   #39
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Skal bestille splenda i stedenfor flytende natreen og bruke sukrinmelis til kaker etc. Kansje hjelper det med tid... den kalde metalsmaken er ikke god. Derfor begynte jeg med splenda blandet med sukrin.
Er noenlunde opptatt av at maten sunn også.... og så var det søtsakene...




Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har aldri sagt at splenda er særlig bra! Men det er nå hva det er! Som sagt har det like mye karbohydrater som vanlig sukker, det er bare det at veier så mye mindre! En kilo sukker tilsvarer hundre gram splenda, så da blir det jo i sum mindre karbohydrater!
Jeg bruker ikke noe særlig med søtning. Har steviadråper som jeg i grunn bare bruker når jeg skal ta joddråper, ellers smaker det helt grusomt. Som å drikke sykehus!
Noen sier forresten at sukrin blir bedre med tid. Om du f.eks lager en kake som får stå i kjøleskap over natta, så forsvinner den isende følelsen.

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:57   #40
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Takk! Skal bestille nå.

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Du kan kjøpe stevia på iherb.com for eksempel. Jeg anbefaler en som heter KAL stevia i dråper. Dersom du bestiller der for første gang kan du bruke koden min: LID905. Da får du 5$ rabatt (og jeg får litt kreditt for å ha anbefalt deg nettstedet).

Husk at stevia er mye søtere enn sukrin. Bruk kun noen dråper (jeg synes dråpene er lettere enn pulver å dosere).

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 22:04   #41
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Opprinnelig lagt inn av Maylinn26, her.

Jeg prøvde å ha sukrin på rømmegrøten min, fysj å fy! Aldri mer Smakte grusomt...

Jeg har brukt å ha en ts i den. Da blir det helt ok..

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 22:08   #42
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Kan fløte bli til sukker?

Menete selvfølgelig Stevia..


Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Skal bestille splenda i stedenfor flytende natreen og bruke sukrinmelis til kaker etc. Kansje hjelper det med tid... den kalde metalsmaken er ikke god. Derfor begynte jeg med splenda blandet med sukrin.
Er noenlunde opptatt av at maten sunn også.... og så var det søtsakene...

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For mye fløte? sasiv Lavkarbo generelt 2 16-04-11 23:37
Fløte ~Hilla~ Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 09-06-10 00:37
Ang. fløte Elanessë Spørsmål og svar 11 24-04-08 11:06
Sukker Alkoholer eller Sukker Arter ... miss_celica_83 Lavkarbo generelt 2 23-05-07 17:53
Fløte Kanari Spørsmål og svar 3 26-11-06 17:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no