Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-09-08, 16:55   #26
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Opprinnelig lagt inn av SusieBlues, her.

Jeg har kuttet ut alt margarin og andre lignende liksom-smør. Vi har kun cocosa, meierismør og en dyr olje mannen min mente skulle være bra.
Prøver så godt jeg kan å holde meg unna herdede og delvis herdede ting.

TILTREDES.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 17:39   #27
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Når det gjelder margarin, har Gunnar Lindgren ganske detaljerte opplysninger om dette produktet. Svensk side riktignok, men jeg tror ikke det er så stor forskjell på margarinen i Sverige og Norge.

Gunnar Lindgrens side. Trykk på linken "matfett".
Her har han bl. annet en oppskrift på hvordan du kan starte din egen margarinfabrikk. Virker ikke så fristende.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 18:57   #28
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Men når det gjelder melange, dersom man av en eller annen grunn skulle være redd for mettet fett, så består palmeolje av mettet fett. Det er denne oljen man bruker for å få melangen til å bli stiv, noen god erstatning har de ikke funnet.
Soyaolje er IKKE å anbefale, av nevnte grunner. Jeg er i det hele tatt skeptisk til stort forbruk av soya, og særlig prosseserte produkter som f.eks tofu på grunn av østrogenmengden.
Jeg tror neppe vi kan friskmelde melangen riktig ennå

En annen ting, er at å steke ting i olivenolje på høy varme er med på å ødelegge oljen (dersom noen gjør det), jeg husker ikke eksakt, men rykehøyden på olivenolje er ikke høy nok til at den holder seg som den er under steking, men blir ødelagt. Kun egnet til garnityr!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 19:11   #29
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Olivenoljen tåler jo litt varme da, så steker man forsiktig er det nok greit. Jeg blander av og til smør og olivenolje i panna

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 20:05   #30
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 53
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

den nye metoden å herde flytende olje har vist seg å ha andre men dårlige virkninger på helsen.
Igjen sier jeg, det er naturlig mat som er trygg. Melange er ikke naturlig.

Til Impulsiw. Det blir litt begrenset variasjon av fettstoffer når du spiser raps og oliven. Fordelen med animalsk er at man får en naturlig kombinasjon av mettede, enumettede og flerumettede fetter som likner slik vi er invendig selv.

Dog kan du øke variasjonen med å også legge til cocosa (mette kokosfett) til dietten din, så kan du faktisk droppe animalsk og komme godt ut av det.

Jeg skjønner ikke dette med å ta bort raske karber og fettet. hvor er næringen igjen da ? Skal man bare spise protein eller skal man sulte seg resten av livet eller spise kilosvis med salat ? Fett er naturlig, det er det vi mest er laget av og det gir en jevn forbrenning som krever kun 70% av det oksygenet som karbo trenger og man forbrenner det jevnt uavhengig av når man spiser det. Hva er så galt med det ?

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 20:18   #31
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Olivenoljen tåler jo litt varme da, så steker man forsiktig er det nok greit. Jeg blander av og til smør og olivenolje i panna

Jo, det er jo sant, om man skal steke noen grønnsaker veldig fort, f.eks. Men jeg burde kanskje heller ha skrevet "best egnet til garnityr"

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 20:37   #32
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jo, det er jo sant, om man skal steke noen grønnsaker veldig fort, f.eks. Men jeg burde kanskje heller ha skrevet "best egnet til garnityr"

Hehe, ja kanskje det

Når man surrer grønnsaker langsomt, som f eks i ratatouille, så er det ikke noen fare. Grønnsakene inneholder så mye vann at temperaturen blir lav nok. Men å hardsteke ville jeg nok ikke gjort

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 17:50   #33
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Da ville jeg bare informere om at kolestrolet mitt er på vei ned igjen

Pga dia2 har jeg fått forhøyet kolestro. Fortalte før her at det hadde økt fra 6 til 7.7 på tre måneder da jeg gikk på ketolyse. Spiste MYE egg, bacon og fett generelt fra dyr.

Så kutta jeg det ut her for å prøve å få kolestrolet ned igjen. Vil helst ikke på medisiner. Den gledelige nyheten nå var at det var på 7. en nedgang på 0.7 på 3 måneder. Så da fortsetter jeg å kutte på animalsk fett og håper det vil bli enda lavere.

Noen prøvde å si at det var bare sunt å spise animalsk fett, men for min kropp er det altså rene gifta. Sikkert pga dia2

Så jeg er en veldig glad dame i dag

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 00:54   #34
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 53
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Du bør lese deg opp på hva animalsk fett er. Som jeg sa tidligere er animalsk fett en blanding av lengre fettkjeder fra både fler og enumettede fetter + mettet fett.
Dersom du spiser mettet fett fra planteriket gjør det ikke noe om du tar bort animalsk fett, dog.
Husk også at det er ikke akkurat sunt å spise bacon hver dag da dette er røkt (fettstoffer harskner), det inneholder kreftfremkallende stoffer og konservering. Ikke gi fettet skylda, naturlig friskt fett har aldri vært farlig.

Nyere forskning viser også at en for stor andel flerumetted fett i kroppen gjør at mer fett harskner i kroppen med påfølgende frie radikaler og oksidasjon. Enumettet, mettet og animalske kilder generelt er mer stabile her.

Ta deg derfor en ekstra titt på hva endringen virkelig har vært. Har du tatt bort sunne animalske produkter som rent kjøtt, etc, eller har du fjernet bacon, pølser og andre prosesserte kjøttprodukter ?

En 10% endring av kolesterol over 3 mnd er etter min mening ikke signifikant. Følg rådene om naturlig hel mat og se over lenger tid enn 3 mnd.

Lykke til.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 08:24   #35
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Bunten sier mye bra ja. Bacon er jo ikke akkurat anbefalt ofte pga. helsen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 09:17   #36
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Du bør lese deg opp på hva animalsk fett er. Som jeg sa tidligere er animalsk fett en blanding av lengre fettkjeder fra både fler og enumettede fetter + mettet fett.
Dersom du spiser mettet fett fra planteriket gjør det ikke noe om du tar bort animalsk fett, dog.
Husk også at det er ikke akkurat sunt å spise bacon hver dag da dette er røkt (fettstoffer harskner), det inneholder kreftfremkallende stoffer og konservering. Ikke gi fettet skylda, naturlig friskt fett har aldri vært farlig.

Nyere forskning viser også at en for stor andel flerumetted fett i kroppen gjør at mer fett harskner i kroppen med påfølgende frie radikaler og oksidasjon. Enumettet, mettet og animalske kilder generelt er mer stabile her.

Ta deg derfor en ekstra titt på hva endringen virkelig har vært. Har du tatt bort sunne animalske produkter som rent kjøtt, etc, eller har du fjernet bacon, pølser og andre prosesserte kjøttprodukter ?

En 10% endring av kolesterol over 3 mnd er etter min mening ikke signifikant. Følg rådene om naturlig hel mat og se over lenger tid enn 3 mnd.

Lykke til.

Vi får se ved neste måling da om målingene er signifikant. Regner med å gå ned 0.7 til fram til jul Så jeg kommer med info!

Har fjernet farsemat, bacon osv. Men har spist rent kjøtt som kyllingfilet, karbonade deig osv. Så har jeg økt på andelen sunt fett, spist mer avokado osv. Men siste par uken har jeg spist mer animalsk fett.. det var nok dumt. Hadde jeg holdt meg unna ville det nok gått ned mer.

Så jeg er veldig positiv til denne omleggingen. Så lenge blodverdiene går den riktige veien, gjør jeg noe riktig for min kropp!

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 09:41   #37
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 53
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Vi er vel like standhaftige ;-), men... animalsk fett er en meget feil terminologi på en type fett som er av den mest stabile og av den helt naturlige arten. Det er ikke dette folk får dårlig helse av.

Men uansett nyanser, så virker iallefall naturlig og hel mat generelt bedre enn prosessert mat. Følger man det kan mange vrier på kostholdet funke bra.

Men at inntak av mettet fett på kort sikt kan gi et kolesterol i øvre del av nivåspekteret er vel sant. Men slike kortsiktige endringer vha kosthold er det vi vel her inne mener ikke er relevant. Det er de langsiktige endringene som gjelder.

Type fett som inntas i kosten endrer selve strukturen i celleveggene i kroppen. Strukturen (type fett) i celleveggene påvirker det langsiktige nivået av kolesterol i blodet. Fra lipidteorien selv henter jeg at mye flerumettet fett i celleveggene kan øke opptaket av kolesterol. Mer mettet fett i celleveggene minker opptaket av kolesterol. Da kommer kjensgjerningen, er et høyt kolesterolbehov bra eller dårlig ? Dersom man får et lavt kolesterol fordi man forbruker mye kolesterol, er dette bra ? Mange her inne ser dette på lang sikt og jeg er ganske overbevist om at et lavere behov for kolesterol er det beste da dette vil på lang sikt påvirke kolesterolproduksjon og nivåregulering ned på et lavere nivå. Jeg mener at struktur i celleveggen på lang sikt er den beste måten å da fikse kolesterolnivået på. En struktur der man ikke overdriver mengden av flerumettet fett som er mer offer for oksidering og skader fra frie radikaler.
Denne langsiktige tankegangen er ikke fokus fra vitenskapen, da man ser for kortsiktig på hvordan inntak av type fett endrer kolesterolet.

Dette er grunnen til at jeg setter kolesteroldebatten litt på hodet og utbasunerer at stabile enumettet og mettet fett og gjerne animalske fetter er best egnet til å skape langsiktig god helse.

I tillegg styres dessverre kolesterolnivået av flere ting. Høye insulinverdier gjør at nivået øker, stor fettkonsentrasjon pga høye insulin og blodsukkerverdier driver også behovet for kolesterol opp (sukker går over til fett som transpores, en viktig grunn til kolesterol og dia grunnet ofte høye insulin og blodsukkerverdier)

Uansett mitt generelle svar er hel naturlig mat som skaper naturlig jevnt blodsukker.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 14:58   #38
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Bra skrevet, energibunten!

Viktig å tenke langsiktig...

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 23:07   #39
shonny
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Alder: 77
Innlegg: 1
shonny er på en erverdig vei

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Melange inneholder rapsolje (canola), og det er en veldig god grunn til å holde seg unna.
Canolaoljen er litt bedre enn motorolje, men ikke mye!
Bruk heller litt mindre meierismør fra en ikke-genmodifisert ku!

shonny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Få kullhydrater Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 01:29   #40
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 52
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett!

Tror jeg skal starte smørproduksjon her på gården som attåtnæring
Kjøpe inn ett par jersy-kuer som har den feiteste melka

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Melange noli Generell ernæringsdebatt 1 16-07-08 14:14
Trygt å gå i ketose for tredje gang ...? glitre Ketolysekuren 4 01-05-08 16:03
Hva kan man trygt spise på Mallorca? Humle Ketolysekuren 4 26-06-07 09:23
Transfett tabell.. Kan da ikke stemme?? kjøttklumpen Generell ernæringsdebatt 11 23-05-06 12:34
Spekepølse, trygt? Larsie Ketolysekuren 5 05-02-06 22:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no