Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Oppbevaring av grønnsaker og frukt

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-05, 16:11   #26
Gir
Seniormedlem
 
Gir sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 45
Innlegg: 610
Gir er virkelig snillGir er virkelig snillGir er virkelig snillGir er virkelig snill

Jeg fikk noen tupperware-bokser til jul og der fulgte det med et klistremerke til å ha på kjøleskapet om hva som skal inni og hva som skal utenfor kjøleskapet av frukt og grønt. Den er jo ganske genial

__________________
Folk som sier de sover som et barn, er som regel barnløse

Delmål:


Gir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gudene vet .... Jeg vet ikke Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 16:12   #27
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

De harskner raskere når du har most dem, men dersom du oppbevarer dem i en lukket boks i kjøleskap går dette bra.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 16:15   #28
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lise

De harskner raskere når du har most dem, men dersom du oppbevarer dem i en lukket boks i kjøleskap går dette bra.

Hvor lenge da tipper du? Vil jeg lukte det om de blir dårlige? Er ikke så glad i dårlig mat, nemlig

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 16:17   #29
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Heihei mofe

Tror du kan gjøre det hvis det er kort tid til du skal spise det, men ikke lurt å oppbevare noe særlig lenge, tror jeg nei. Men hvor kort tid?? Det vet jeg ikke. Man maler jo mandler til kransekake og sånt, det ligger jo ofte lenge. Valnøtter er verre innbiller jeg meg... men jeg vet ikke...

Ang spørsmålet over vet jeg ikke hvordan ødelagt grønnsaker blir av å fryses, har bare hørt/ lest at de blir det. Men kuldeskader gir jo ofte brune, visne blader, vassen og rar konsistens på frukt og grønnsaker... Å forvelle dem først er nok best, ihvertfall hvis det er mye vann i, som spinat f eks. Det høres jo greit ut det du har i fryseren, det tåler sikkert bedre frost når det er litt "tørrere" ting som det.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 16:23   #30
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Walnøtter er vel ekstra sårbare pga mye omega 3, men vi har hatt stående i boks i kjøleskap i bortimot en uke uten at det har gjort noe.
(skjelden det varer så lenge her i huset, for poden bare eeeeelsker nøttekuler, og boksen tømmes i løpet av en dag... Så nå rasper vi nøtter i grøten i stedet... (blir litt dyrt i lengden om poden skal spise opp en boks med nøtter pr dag.. også må vi jo tilføre endel antioksidanter også til all omega3 en vi putter i han... )

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 16:47   #31
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Vi har mandelkverna stående i skapet sammen med havregrynposen. På samme måte som vi kverner pepper eller havsalt over mat kverner vi noen få mandler eller valnøtter over grøten når vi skal ha det. Lett som bare det! (Tror dere forresten det er et problem at vi vasker mandelkverna sjelden?).

Jeg har for øvrig akkurat malt opp (med kjøkkenmaskinen) en pose sesamfrø (som vi skal tilsette i grøten for kalsium) og satt det i et tett glass i kjøleskapet... er spent på hvor lenge det vil holde.

__________________
Nooria







Sist redigert av Nooria : 27-01-05 kl 19:25.
Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 17:23   #32
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Ah.. mandelkvern! Det er jo genialt! Skal jeg kjøpe meg Takk for tips, Nooria

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 18:35   #33
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Jeg har en pepperkvern til overs, tror dere det går an å kverne mandler i den

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 18:42   #34
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Jeg har en pepperkvern til overs, tror dere det går an å kverne mandler i den


Hvis du får til å kverne mandler i en pepperkvern er du jammen god altså !!
Kan du ikke prøve og rapportere tilbake her da ??

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 18:57   #35
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Nille


Hvis du får til å kverne mandler i en pepperkvern er du jammen god altså !!
Kan du ikke prøve og rapportere tilbake her da ??

Jeg tolker svaret dit hen at det sannsynligvis ikke går

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 18:59   #36
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Du er go' du Kristian !!

*fniiiiiiiiis*

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 19:56   #37
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Jeg kjører masse forskjellig nøtter og kjerner i foodprosessor(nesten full) av og til . Så oppbevarer jeg det i en Tupperwareboks ,1/2 parten i kjøleskapet og resten i fryser. Så tar jeg frem for et par dager av gangen og har i en krukke på kjøkkenbordet. Da har vi strø til både salat, grøt og yoghurt i en fei. Har aldri hatt harske nøtter.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 20:21   #38
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Jeg har malte mandel, hakkede solsikkefrø og linfrø i kjøleskapeten stund jeg. Og åpnede bokser med valnøter. Linfrø og valnøtter inneholdet omega3 og harskner raskest. Solsikkefrø omega 6, og mandler omega 9 - som oliven olje - og tåler litt. Eller har jeg skjønt at nøtter skal fryses, om de skal oppbevares over tid.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 20:40   #39
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Det at det harskner når det er mye omega3: Er det usunnt?

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 20:48   #40
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Alt som er harskt er usundt! Omega 3 er bare mer 'følsomt', harskner raskere og må håndteres deretter.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 20:55   #41
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av guro

Alt som er harskt er usundt! Omega 3 er bare mer 'følsomt', harskner raskere og må håndteres deretter.

Hmm.....det betyr vel at vi burde vaske mandelkverna hver 2-3 dag. Det har sklidd ut skikkelig i det siste, så nå vaskes den sjelden

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 21:35   #42
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nooria

Det at det harskner når det er mye omega3: Er det usunnt?

Ikke er det særlig godt heller med harskna nøtter

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 17-05-05, 23:15   #43
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Noen som vet om det blir suksess å fryse waldorfsalat?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 18-05-05, 07:43   #44
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

waldorfsalat, med kremfløte?. Nei det tror jeg ikke går fordi når fløten blir utsatt for kulde så vil membranen på fettkulene ta skade og fløten vil harskne

Ikke noe å gjemme bort, det er sunt og godt og kan brukes som tilbehør til det meste.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Råtner frukt? MHM Generell ernæringsdebatt 28 26-05-06 09:28
Pekannøttdekket fisk med kreolske grønnsaker Fedonisten Middag 2 27-05-04 22:23
For mye grønnsaker? Vippa Induksjonen 2 13-04-04 11:11
Bønnemos med grønnsaker Maz Middag 2 13-02-04 07:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no